handdator

Visa fullständig version : Omtenta. WRARGHHH!"!!


PowPow
2006-12-17, 02:03
Är det någon som vet hur det går till med omtentor?

Jag missade precis en tenta (första nånsin OMG vad jag är arrrg) med ett jäkla poängfanskap.

Omtentan är den 4:e Januari och då tänkte inta jag vara i stan. Brukar det hålas fler än en, eller måste man vänta tills nästa kull ska ha den sen?

Jelp? Någon med större erfarenhet av att misslyckas än jag?

Snake
2006-12-17, 02:04
Går väl några gånger om året, beroende på vilken kurs det är.
Om du är i en annan stad så kan du skriva den där också, om du fixar ett ställe att skriva den på.

PowPow
2006-12-17, 02:05
Går väl några gånger om året, beroende på vilken kurs det är.
Om du är i en annan stad så kan du skriva den där också, om du fixar ett ställe att skriva den på.

Okej.

Har dragit iväg ett mail till examinatorn. Får se vad hon säger också. Kunde inte hålla mig bara så jag frågade här också.

Skriva den den 4:ejanuari känns uteslutet i vilket fall som helst. Uppsats, annalkande hemtenta + omtenta.. Multitasking i all ära, men nej.. *grr27* *grr27* *grr27*

Snake
2006-12-17, 02:08
Vad var det för tenta? Om det är en schysst examinator så kanske du kan komma undan med en hemuppgift eller nått liknande för att få godkänt på kursen ändå. En poäng är inte mycket.

PowPow
2006-12-17, 02:14
Vad var det för tenta? Om det är en schysst examinator så kanske du kan komma undan med en hemuppgift eller nått liknande för att få godkänt på kursen ändå. En poäng är inte mycket.

Det är bara en 5p metodtenta. Har fanken redan 15p metod (fast inte i samma vetenskap).. Tog det väl lite väl för givet att jag kunde det.

Självklart ska jag överklaga det. Det kan man aldrig förlora något på ju, om än man sällan vinner något på det.

Baan
2006-12-17, 02:20
Det är bara en 5p metodtenta. Har fanken redan 15p metod (fast inte i samma vetenskap).. Tog det väl lite väl för givet att jag kunde det.

Självklart ska jag överklaga det. Det kan man aldrig förlora något på ju, om än man sällan vinner något på det.

Överklaga har funkat för mig hittills 100% bra, iofs bara ett försök :D

Snake
2006-12-17, 02:23
Överklaga har funkat för mig hittills 100% bra, iofs bara ett försök :D

Samma här, och då var jag 4 poäng under godkäntgränsen *flex*

PowPow
2006-12-17, 02:26
Hur har ni gått tillväga då?
Typ tokstuderat er tenta och försökt hitta extrapoäng?
Eller bara bett om en omvärdering av ny examinator?

Snake
2006-12-17, 03:07
Hur har ni gått tillväga då?
Typ tokstuderat er tenta och försökt hitta extrapoäng?
Eller bara bett om en omvärdering av ny examinator?

I quote:
"Hej, skrev tentamen i SME096 förra veckan och blev underkänd pga. en massa
slarvfel och bristande motiveringar. Det finns ingen möjlighet att få göra
nån/några hemuppgifter och på så vis få godkänt i kursen?"

Slarvfel my ass ;) men det gick vägen iaf. :D

Baan
2006-12-17, 12:11
Hur har ni gått tillväga då?
Typ tokstuderat er tenta och försökt hitta extrapoäng?
Eller bara bett om en omvärdering av ny examinator?

Det var mer att hon tabbade sig, dom flesta jag försökt höja betyg hos vägrar ge några poäng alls om man inte är skitnära en betygsgräns, så var dte inte i falled me henne. Jag hade 10p och skulle upp till 12p, först gav hon mig en poäng ganska lätt för det var snål poängsättning, sen vägrade hon för att om hon gav mig något så skulle jag få högre betyg. Pratade med henne på två granskningar och på andra tröttnade hon på mig, hehe, och hänvisade att jag skulle skriva en lapp så att hon får rätta tentan med en annan så det blir mer "rättvis" bedömning. Sen fick jag mail att jag fått det högre betyget :D

-AG-
2006-12-17, 12:32
Är det någon som vet hur det går till med omtentor?


Nej, har aldrig gjort nån. Det är väl både onödigt och jobbigt att skriva tentorna flera gånger :confused: *whistle* :D

:notme:

sammy1
2006-12-17, 13:11
1p borde du får komplettera! Vi bor i en föhandligsstat :D

Snake
2006-12-17, 14:11
Nej, har aldrig gjort nån. Det är väl både onödigt och jobbigt att skriva tentorna flera gånger :confused: *whistle* :D

:notme:

Repetition är kunskapens moder! :smash:

PowPow
2006-12-17, 14:18
Repetition är kunskapens moder! :smash:

Nej, men omtentor är idioternas själsfrände.

Duh. Nu blev jag idiot. GAH!

PowPow
2006-12-17, 14:20
1p borde du får komplettera! Vi bor i en föhandligsstat :D

Hoppas det. Har iofs aldrig hört om någon som fått göra det. Det låter mer som något teknologerna kan göra (med alla deras duggor och allt vad det heter). Jag läser hum., och där är det sällan (eller aldrig) någon annan examinationsform än tentor och uppsatser. Men, jag ska självklart höra.

Hoppas på att få upp tentan ett poäng i första hand. Ska hämta ut en kopia imorgon och se om det kan gå.

Baan
2006-12-17, 14:25
Hoppas det. Har iofs aldrig hört om någon som fått göra det. Det låter mer som något teknologerna kan göra (med alla deras duggor och allt vad det heter). Jag läser hum., och där är det sällan (eller aldrig) någon annan examinationsform än tentor och uppsatser. Men, jag ska självklart höra.

Hoppas på att få upp tentan ett poäng i första hand. Ska hämta ut en kopia imorgon och se om det kan gå.

Äh, tror det är större chans att få göra extrauppgift som humanist än som teknolog, särskilt om man läser random mattekurs - läraren är vad jag märkt inte sugen på att försöka hitta på någon matteppgift du ska lösa.

Dumleman
2006-12-17, 15:11
Börja med att läsa kurslitteraturen så du lär dig det du ska lära dig. Det brukar funka. Har aldrig missat en tenta men jag har förstått att det skiljer enormt från lärare till lärare. Är läraren soft så brukar det gå bra att skriva om en eller några frågor från tenta. Är läraren hard ass så är det bara att göra om tentan.

PowPow
2006-12-17, 15:16
Börja med att läsa kurslitteraturen så du lär dig det du ska lära dig. Det brukar funka.

Aha, är det så man ska göra? Tack för tipset. Nu vet jag!

Har aldrig missat en tenta men jag har förstått att det skiljer enormt från lärare till lärare. Är läraren soft så brukar det gå bra att skriva om en eller några frågor från tenta. Är läraren hard ass så är det bara att göra om tentan.

Får se. SKa hämta ut en kopia på måndag och kolla igenom och se vad som kan göras. Får koppla på charmen och ta ett snack med examinatorerna.

Tips på bra maskara för att få till sorgsna "hundögon"?

sammy1
2006-12-17, 15:38
Hoppas det. Har iofs aldrig hört om någon som fått göra det. Det låter mer som något teknologerna kan göra (med alla deras duggor och allt vad det heter). Jag läser hum., och där är det sällan (eller aldrig) någon annan examinationsform än tentor och uppsatser. Men, jag ska självklart höra.

Hoppas på att få upp tentan ett poäng i första hand. Ska hämta ut en kopia imorgon och se om det kan gå.


jag läste själv engelska i 2 år, och är det några som bör kunna få komplettera etc är det just sånna som läser våra ämnen. Teknik etc är ju uträkningar, man har antingen rätt eller fel. Humaniora kan ju handla om så mkt mer!

Tror med jag kört min första tenta på 3.5 år häromveckan :( Rätt skont att jag troligtvis har sällskap av 80 till av 100 i klassen :D

sammy1
2006-12-17, 15:40
Börja med att läsa kurslitteraturen så du lär dig det du ska lära dig.

Kurslitteratur? jag har läst i 3.5 år och de senaste 80p har jag inte köpt en enda bok förutom sådana av skönlitterär typ. Lektionsanteckningar och kompendier etc funkar alldeles utmärkt för ett G

Wain
2006-12-17, 17:44
Teknik etc är ju uträkningar, man har antingen rätt eller fel.

Nej...
*screwy*

Sheogorath
2006-12-17, 18:11
Omtenta, ja... Snart sitter du där med haschsprutan i armen.

Pluttski
2006-12-18, 15:23
Vad var det för tenta? Om det är en schysst examinator så kanske du kan komma undan med en hemuppgift eller nått liknande för att få godkänt på kursen ändå. En poäng är inte mycket.

*gah!*

Det är fan lögn att försöka sig på sånt om man har med t.ex. MAI i Linköping att göra. Jag vill också ha snälla examinatorer...

sammy1
2006-12-18, 19:05
Nej...
*screwy*

nee, självklart kan man filosofera över hur man bör bygga ett hus eller hur en maskin bör kalibreras *screwy*

SWETiger
2006-12-18, 19:33
sammy1: Uppgiften ska lösas på rätt sätt och eventuella antaganden och förenklingar ska förklaras, annars blir det avdrag - likaväl som du kan få näst intill full poäng för en korrekt utförd lösning där man råkar slarva med ett minustecken eller liknande -. Förståelse kommer i första hand liksom i alla andra ämnen men visst kan det vara svårare att "fylla" ut bristande kunskaper med kringsnack och spekulationer. ;)

Baan
2006-12-18, 19:34
*gah!*

Det är fan lögn att försöka sig på sånt om man har med t.ex. MAI i Linköping att göra. Jag vill också ha snälla examinatorer...

Gäller ha tur. Vissa är mentalt veka och går att psyka :) En kärring jag hade i fysik gav inte någon några extra poäng, förutom en kille som hon glömde räkna två poäng för.

PowPow
2006-12-18, 21:46
sammy1: Uppgiften ska lösas på rätt sätt och eventuella antaganden och förenklingar ska förklaras, annars blir det avdrag - likaväl som du kan få näst intill full poäng för en korrekt utförd lösning där man råkar slarva med ett minustecken eller liknande -. Förståelse kommer i första hand liksom i alla andra ämnen men visst kan det vara svårare att "fylla" ut bristande kunskaper med kringsnack och spekulationer. ;)

Sen tror jag också att det är ett väldigt missförstånd att man kan "fylla ut" när kunskapen brister inom hum.-ämnena. Jag kan i och för sig bara tala för de kurser jag själv har läst (språkvetenskap, sociologi, internationel migration och etniska relationer), men dock. Är det något man inte kan så kan man inte hitta på det det, även om många teorier i jämförelse med till exempel naturvetenskaperna kan verka något godtyckliga.

PowPow
2006-12-18, 21:47
Om det är någon som ligger sömnlös över min tenta så kan jag meddela att jag var och skulle hämta ut den idag, men den hade inte kommit in. Får testa imorgon igen.

Wain
2006-12-19, 07:10
nee, självklart kan man filosofera över hur man bör bygga ett hus eller hur en maskin bör kalibreras *screwy*

Märks att du inte har läst tekniska ämnen på hög nivå. Brukar ofta gå utmärkt att flumma runt när man inte kan det egentliga svaret.

sammy1
2006-12-19, 12:17
Märks att du inte har läst tekniska ämnen på hög nivå. Brukar ofta gå utmärkt att flumma runt när man inte kan det egentliga svaret.


jag läste själv engelska i 2 år.

*rolleyes*

har snart läst 140p och inte ett enda p är teknik, men jag förstår inte hur man kan flumma när det kommer till teknik. jag har läst en hel del humaniora och visst, det beror helt och håller på vad läraren frågar efter.

Läser statsvetenskap nu och där kan jag lova dig att man kan spamma. Skrev en hel tenta utan att kunna hälften av frågorna riktigt bra :D

Baan
2006-12-19, 12:20
*rolleyes*

har snart läst 140p och inte ett enda p är teknik, men jag förstår inte hur man kan flumma när det kommer till teknik. jag har läst en hel del humaniora och visst, det beror helt och håller på vad läraren frågar efter.

Läser statsvetenskap nu och där kan jag lova dig att man kan spamma. Skrev en hel tenta utan att kunna hälften av frågorna riktigt bra :D

Klart det går, matematik som du förmodligen tänker på är bara en liten del, och även där kan man klarar tentor på få rätta svar men en del rätt tänk (och förmodligen tvärtom till viss del). För att inte tala om andra kurser som är mindre uträkningar och mer kunskap man ska mata in.

Mantus
2006-12-19, 13:16
*rolleyes*

har snart läst 140p och inte ett enda p är teknik, men jag förstår inte hur man kan flumma när det kommer till teknik. jag har läst en hel del humaniora och visst, det beror helt och håller på vad läraren frågar efter.

Läser statsvetenskap nu och där kan jag lova dig att man kan spamma. Skrev en hel tenta utan att kunna hälften av frågorna riktigt bra :D

Nu sementerade du just mina fördomar om statsvetarlinjen.:D

evil
2006-12-19, 13:39
Klart det går, matematik som du förmodligen tänker på är bara en liten del, och även där kan man klarar tentor på få rätta svar men en del rätt tänk (och förmodligen tvärtom till viss del). För att inte tala om andra kurser som är mindre uträkningar och mer kunskap man ska mata in.

Det fungerar i alla fall inte där jag pluggar.

Noodles
2006-12-19, 15:20
Det fungerar i alla fall inte där jag pluggar.

Lyssna inte på Baan. Alla vet ju att Chalmers bara består av flummiga samhällsvetare.

Sparrisen
2006-12-19, 15:26
Nej, har aldrig gjort nån. Det är väl både onödigt och jobbigt att skriva tentorna flera gånger :confused: *whistle* :D

:notme:

Nja, vissa tentor är så roliga att man bara vill skriva dem en gång till ;)

Baan
2006-12-19, 15:34
Lyssna inte på Baan. Alla vet ju att Chalmers bara består av flummiga samhällsvetare.

Tru. *whistle*

Wain
2006-12-19, 20:35
Klart det går, matematik som du förmodligen tänker på är bara en liten del, och även där kan man klarar tentor på få rätta svar men en del rätt tänk (och förmodligen tvärtom till viss del). För att inte tala om andra kurser som är mindre uträkningar och mer kunskap man ska mata in.


Jupp, fick exempelvis 10 av 10 på en matematikfråga (dvs 1/4 av tentans totala poäng) utan att överhuvudtaget besvara frågan. Allt går med lite vilja, våld och skitsnack...
:D

sammy1
2006-12-19, 21:47
Nu sementerade du just mina fördomar om statsvetarlinjen.:D

Detta berodde helt och hållet på vår flummiga lärare ;) De andta två tentorna har jag vart tvungen att lära mig runt 60 datorskrivna sidor fullspäckade med info i punkform för att överhuvudtaget få g på tentan! Det varierar väldigt från lärare till lärare! ;)

Baan
2006-12-19, 21:49
Jupp, fick exempelvis 10 av 10 på en matematikfråga (dvs 1/4 av tentans totala poäng) utan att överhuvudtaget besvara frågan. Allt går med lite vilja, våld och skitsnack...
:D

Det är Respekt, tror inte många lyckas med det :)