handdator

Visa fullständig version : Jordens lutning och lite andra frågor


Baan
2006-12-16, 20:26
Snackar lite med en kille som berättat en del jag inte tänkt åp, eller ja, en del jag inte tror på fastän jag inte vet bättre. Han kom in på jordens lutning och hävdar att den kan påverkas av jordbävningar. Det låter väldigt konstigt för mig men jag vet inte. Känns konstigt att ett föremål i rymden skulle kunna påverka sig själv så, men å andra sidan så drar väl solen till sig jorden så det kanske går.

Sen kom han in på att lutningen avgör direkt om det finns liv på en planet, också något jag tycker är väldigt konstigt.

Någon insatt som kan reda ut det hela lite, helst med någon bra referens?

Yes
2006-12-16, 20:30
Känns konstigt att ett föremål i rymden skulle kunna påverka sig själv så, men å andra sidan så drar väl solen till sig jorden så det kanske går.
Stänger du in en kanin i en låda, ute i rymden, bör väl lådan kunna röra på sig om kaninen hoppar?

rememberence
2006-12-16, 20:31
vet att jag hört att jordens lutning har stor betydelse för jordens klimat

stefannn
2006-12-16, 20:31
[QUOTE=Baan;1971192]
Sen kom han in på att lutningen avgör direkt om det finns liv på en planet, också något jag tycker är väldigt konstigt.
QUOTE]

för mycket lutning så ramlar man väl av...

tp_88
2006-12-16, 20:33
vet att jag hört att jordens lutning har stor betydelse för jordens klimat
Jo, jordaxeln lutar väl 26grader eller vad det är, och därför har vi årstider. Typ. :D

Baan
2006-12-16, 20:33
Stänger du in en kanin i en låda, ute i rymden, bör väl lådan kunna röra på sig om kaninen hoppar?

Japp, men jorden är som jag ser en kropp som inte kan knuffa iväg sig själv. Om något flyger iväg så är det en annan femma.

Baan
2006-12-16, 20:34
Jo, jordaxeln lutar väl 26grader eller vad det är, och därför har vi årstider. Typ. :D

Jo, det står ganska bra förklarat på wiki. Annat lutning och det hade varit kärvt på jorden minst sagt.

Nu är det mer hans förklaringar och teorier jag är tveksam mot.

SWETiger
2006-12-16, 20:34
Med lutning antar jag att du menar jodens rotationsaxels lutning?

Edit: Man kanske ska ladda om sidan om man kommer tillbaka efter en tripp till köket. ;)

Baan
2006-12-16, 20:35
Med lutning antar jag att du menar jodens rotationsaxels lutning?

Jordens lutning mot solen i rymden, men ja. Finns väl inte så många att välja på ;)

HajduMan
2006-12-16, 20:35
Japp, men jorden är som jag ser en kropp som inte kan knuffa iväg sig själv. Om något flyger iväg så är det en annan femma.


den borde kunna det....en vulkan borde fungera som en liten jetmotor när den får utbrott, inte för att det skulle påverka lutningen marginellt

Baan
2006-12-16, 20:36
den borde kunna det....en vulkan borde fungera som en liten jetmotor när den får utbrott, inte för att det skulle påverka lutningen marginellt

Då behöver du nog en ganska fet vulkan som trycker jorden mot ett håll.

HajduMan
2006-12-16, 20:37
Då behöver du nog en ganska fet vulkan som trycker jorden mot ett håll.


ja

Baan
2006-12-16, 20:37
Jo, jordaxeln lutar väl 26grader eller vad det är, och därför har vi årstider. Typ. :D

Axial tilt 23.439 281° numera dock. :D

Baan
2006-12-16, 20:38
Ursprungsfrågan som diskuteras är om växthuseffekten. Han ser det som en risk att det blir en fet jordbävning som ändrar jordens lutning.

Yankeee
2006-12-16, 20:38
Sen kom han in på att lutningen avgör direkt om det finns liv på en planet, också något jag tycker är väldigt konstigt.


Detta han syftar på kanske?

"Ekosfären är den zon kring en stjärna där temperaturen varken är för hög eller för låg för levande celler. En liten stjärna har en så svag energiutstrålning att ekosfären hamnar nära stjärnan, men en planet i den ekosfären skulle utsättas för starka tidvatteneffekter. Forskare har visat att stjärnor med en massa som är mindre än 0,7 solmassor på detta sätt skulle "låsa" fast sina planeter så att de alltid visade samma sida mot stjärnan. Följden blev ständig natt på ena hälften av planeten och ständig dag på den andra. I en sådan miljö kan liv inte uppstå. "

http://www.2000taletsvetenskap.nu/edman1.htm

Baan
2006-12-16, 20:39
Detta han syftar på kanske?

"Ekosfären är den zon kring en stjärna där temperaturen varken är för hög eller för låg för levande celler. En liten stjärna har en så svag energiutstrålning att ekosfären hamnar nära stjärnan, men en planet i den ekosfären skulle utsättas för starka tidvatteneffekter. Forskare har visat att stjärnor med en massa som är mindre än 0,7 solmassor på detta sätt skulle "låsa" fast sina planeter så att de alltid visade samma sida mot stjärnan. Följden blev ständig natt på ena hälften av planeten och ständig dag på den andra. I en sådan miljö kan liv inte uppstå. "

http://www.2000taletsvetenskap.nu/edman1.htm

Nej, jag tar tillbaka den, har läst på wiki att lutningen är viktig, fast återstår att reda hur hur växthuseffekten kan påverka där som egentligen är huvuddiskussionen.

Yankeee
2006-12-16, 20:40
Ursprungsfrågan som diskuteras är om växthuseffekten. Han ser det som en risk att det blir en fet jordbävning som ändrar jordens lutning.

Så länge jorden roterar kan det väl inte vara ett problem?

Baan
2006-12-16, 20:43
Så länge jorden roterar kan det väl inte vara ett problem?

Hm han menar att en fet jordbävning kan ändra lutningen mot solen som idag är 23.4 grader som däremot kan påverka klimatet. Det sista stämmer enligt wiki, det är jordbävningens effekt jag tvekar mer på.

HajduMan
2006-12-16, 20:43
Jag tror nog att man ska oroa sig mer för det där vulkanutbrottet mer än om den påverkar jordens rotation, för om den kan påverka det så lär det vara en stor smäll ;)

Yankeee
2006-12-16, 20:44
Hm han menar att en fet jordbävning kan ändra lutningen mot solen som idag är 23.4 grader som däremot kan påverka klimatet. Det sista stämmer enligt wiki, det är jordbävningens effekt jag tvekar mer på.

Fast det är väl lite skillnad på ändrat klimat och direkt avgörande för liv?

Baan
2006-12-16, 20:45
Fast det är väl lite skillnad på ändrat klimat och direkt avgörande för liv?

Ändrat är menat som ganska godtyckligt, dvs att det kan bli ganska omöjligt för oss att existera som civilisation, till något ändrat. Men nu är det viktiga om en jordbävning kan ändra lutningen eller ej.

Zarrtosht
2006-12-16, 20:57
Vad är det som gör att jordens rotationsaxel lutar som den gör? Om vi vet det kan vi kanske dra en slutsats om hur jordbävningar påverkar lutningen.

The_RobRoy
2006-12-16, 23:52
Jag tycker det är häftigt hur sjukt fort vi far fram i rymden.

Banhastigheten runt Solen är omkring 30 km/s, vilket innbär att jorden förflyttar sig en jorddiameter (~12 700 km) på 7 min. En sträcka som motsvarar avståndet från Jorden till Månen tillryggaläggs på 4 timmar.

ahz
2006-12-17, 02:29
den borde kunna det....en vulkan borde fungera som en liten jetmotor när den får utbrott, inte för att det skulle påverka lutningen marginellt

Nej, därför att en vulkan sprutar inte ut något i rymden, bara i atmosfären. En jetmotor i ett helt tätt hus drar inte iväg med huset eftersom gaserna som kommer ut ut motorn visserligen vill dra huset i motorns längdriktning, men de trycker samtidigt på husets väggar åt det andra hållet.

Loke
2006-12-17, 02:52
Nej, därför att en vulkan sprutar inte ut något i rymden, bara i atmosfären. En jetmotor i ett helt tätt hus drar inte iväg med huset eftersom gaserna som kommer ut ut motorn visserligen vill dra huset i motorns längdriktning, men de trycker samtidigt på husets väggar åt det andra hållet.

Fast tänk istället på det som en rotation. Jorden ska ju inte flytta sig, den ska vrida sig. Om vulkanen sprutar lite snett jämfört med jordytan så borde själva jorden kunna rotera i sin egen atmosfär en aning.

Som någon sa tidigare, stänger man in en kanin i en låda i rymden, så kommer lådan röra sig om kaninen hoppar. Den kommer antagligen inte att ändra sin position, men den kan mycket väl börja rotera.