handdator

Visa fullständig version : Framåtvinklade axlar


XTremE_
2006-12-16, 17:11
Mina axlar har blivit framåtvinklade. Antagligen av för mycket bröstträning och för lite träning av baksida axlar.
Hur ska jag på bästa sätt rätta till det här? Vilka övningar är att föredra? En sak jag tänkte på är att i många rygg övningar använder man väl också baksida axlar, när är då bäst att köra baksida axlar, på mitt rygg- eller axelpass?

MEDiAHORAN
2006-12-16, 17:26
Haha jag är n00b men jag kör baksida axel på både mitt rygg och axelpass. Kör mycket roddövningar, såsom hantelrodd, t-bar, sittande rodd osv :P Någon mer kunnig får väl ge dig bättre råd för det finns det säkert.

regus
2006-12-16, 17:27
rodd och baksida axlar-övningar

major Pectoralis
2006-12-16, 17:29
Mina axlar har blivit framåtvinklade. Antagligen av för mycket bröstträning och för lite träning av baksida axlar.
Hur ska jag på bästa sätt rätta till det här? Vilka övningar är att föredra? En sak jag tänkte på är att i många rygg övningar använder man väl också baksida axlar, när är då bäst att köra baksida axlar, på mitt rygg- eller axelpass?

Kör rena övningar för baksida axlar på axelpasset. På så sätt får du två träningstillfällen för denna muskelgrupp i veckan om jag förstod upplägget rätt.
På ryggpasset tycker jag du skall ha med en roddövning med brett drag mot bröstet. En övning som också är bra är hyperextensions med stödet strax under bröstkorgen. Med detta utförande får man speciell träning för ryggsträckarna i bröstryggen, vilka annars är svåra att komma åt.
På axelpasset tycker jag du skall ha med utåtroterande övningar, både med frivikt och med maskin. Maskinövningarna ger en lite annorlunda och jämnare belastning som brukar ge bra effekt för baksida axel. En omvänd pecdec där man kniper ihop skuldrorna är också :thumbup:
Lite försiktig skall man dock vara med att bombardera baksida axlar då vissa brukar tendera att bli slitna i dessa.

krilleh
2006-12-16, 17:29
börja med att träna baksida axlar? :) kolla i övningsbanken.

Träna också rygg som sagt. roddövningar, marklyft och chins är bra ryggövningar

major Pectoralis
2006-12-16, 17:35
Man skall förresten vara medveten om att även latsen framåtroterar axlarna.
Allmänt övningsutförande är också viktigt. I ryggövningarna skall man vara noga med att brösta upp sig/"möta med bröstet" för att få önskad effekt - för övrigt är det en allmänt viktig del i övningsutförandet att brösta upp sig.

BigForre
2006-12-16, 17:50
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1877168&postcount=2