handdator

Visa fullständig version : olika stora vingar


Patrik Svensson
2006-12-16, 14:11
Mina "vingar" är olika stora, någon som har nått tips hur man fixar till detta eller om andra också har det så? Inte nått jättestort problem men dock.

Patrik Svensson

major Pectoralis
2006-12-16, 14:21
Mina "vingar" är olika stora, någon som har nått tips hur man fixar till detta eller om andra också har det så? Inte nått jättestort problem men dock.

Patrik Svensson

Har du hållit på med någon sport förutom styrekträning?
Gammal "mängdträning" kan leda till problem på gymmet då muskler som engagerats med mycket "mängd" brukar ha lättare att svara på träning.

Hursomhelst efterträva att inte träna den starka/stora sidan mer än den svaga. Att ha avvikelser på "kroppshalvornas storlek" är vanligt och ofta medfött.

Sheogorath
2006-12-16, 15:09
Yo yo yo Södra Sandby. Där växte jag upp.

Du kan kontrollera att dina "vingar" är jämnstarka i t.ex. latsdrag i cable-crossen. Om de är det är det bara att acceptera att du är skapts som du är. Om de inte är jämnstarka kan du styrkeutjämna och hoppas att det hjälper.

Typ såhär, eller knästående.

http://www.leeapperson.com/bookone/imagebook/dunnlatpulls.jpg

Patrik Svensson
2006-12-16, 20:25
Har spelat innebandy länge, men det har nog ingen inverkan på att de är olika stora. Tränar "vingarna" ganska tungt och ofta, men man får väl acceptera att man inte är helt jämt skapad. Ska dock ner och kolla om de är olika starka, men det tvivlar jag på. Tack
"Sandby is the shit"

Pulsaxe
2006-12-17, 10:09
Har precis samma problem.... Ska testa och träna den "felande" sidan lite extra

Sheogorath
2006-12-17, 11:05
Har precis samma problem.... Ska testa och träna den "felande" sidan lite extra

Gör inte det om de är jämnstarka. Om du får olika starka kroppshalvor kan du få problem vid helkroppsövningar som mark, knäböj, stående pressar osv. Det är inte bra att snedbelasta kroppen. Gå alltid efter styrkan i kroppshalvorna, inte hur de ser ut.

Pulsaxe
2006-12-17, 13:43
oki, tränar på lika vikter ett tag dåra och ser om de jämnar ut sig... För om en muskel är starkare än den andra och samma vikt tränas i samma stil lär väl de till slut stanna på en lika nivå?

Allan
2006-12-17, 15:13
Nej. kroppens sidor är inte identiska. Däremot är problemet mer påtagligt när man inte har så mycket massa.

Deceiver85
2006-12-17, 16:30
Kör hantelroddar, en hantel i taget, börja med den svaga sidan och gör inte mer än vad den svaga sidan kan.

Pulsaxe
2006-12-17, 19:43
Nej. kroppens sidor är inte identiska. Däremot är problemet mer påtagligt när man inte har så mycket massa.

Kan ju vara det:(

Pulsaxe
2006-12-17, 19:46
Kör hantelroddar, en hantel i taget, börja med den svaga sidan och gör inte mer än vad den svaga sidan kan.

Gör jag redan... Och har alltid startat med den starka, och gjort lika med den vänstra... Så de borde ju vara jämnstarka, men de var inte missanpassade förut och nu märker man rätt stor skillnad mellan dem, samtidigt har de ökat i storlek också:( Och jag har aldrig "fuskat" med rodden...

Deceiver85
2006-12-17, 21:24
Kör med den svagaste först, eller kör stångrodd

Patrik Svensson
2006-12-17, 23:15
Sen är det inte helt lätt att rätta till sånnt här. man får väl acceptera sin kropp och bara panga på. det är nog ingen som retar en =)

Rhino
2006-12-18, 10:43
Jag upplever också att jag har på det sättet (förutsatt att ni pratar om Latissimus-muskeln?). För mig känns den högra betydligt större än den vänstra när jag klämmer på dem.. :)

Jag har funderat om det kan bero på de maskiner jag använder för att träna ryggen har en "sammanfogad" stång att dra i och inte en som är olika för höger och vänster arm, vilket i sin tur kan ha gjort att om man är naturligt starkare i ena sidan så har den fått/kunnat arbeta mer? Kan det vara rimligt?

Jag kör främst sittande lats-drag (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html) och sittande rodd (ungefär som denna http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html).

Skulle det kunna hjälpa att köra t.ex. lats-drag i en maskin som har "separata" höger- och vänsterhandtag?

mister_power
2006-12-18, 14:49
Mina "vingar" är också olika stora, men det är mina armar också. Det är bara att träna på och hoppas det hjälper sen kan du ju fuska lite och bara spänna en muskel i taget o då ser man inte skillnaden lika mycket *flex*