handdator

Visa fullständig version : Första gången på marklyft


Batman
2006-12-16, 14:02
Damn it feels good!
Inte för att jag känner av i någon specifik muskel men det är något magiskt med marklyft som gör att jag vill bara ta mer och mer för varje gång.

Har prövat på 2 gånger nu, första gången med väldigt lite vikt pga att utförandet förmodligen såg väldigt skoj ut, latjade på totalt 20kg + stång och knockade knäna med stången varje gång.

Andra gången var 40kg + stång, ganska lagom 10 reps x 3.

Men, jag är lite fundersam över hur man ska göra med axlarna, känns som dom åker fram väldigt mycket på uppvägen, och jag har en väldigt lätt smärta mellan skulderbladen som jag vet försvinner av lite massage men jag är rädd att musklerna ska få för mycket onödigt/felaktig med stryk om jag inte har rätt teknik.

Ska man spänna bak axlarna ?
Hur långt ner under knäna ska stången hamna ?
Hur tidigt ska man räta på ryggen ?

Srednq
2006-12-16, 16:25
du ska be antingen instruktören på gymmet eller nån annan som kör det att visa dig. du kan skada dig rätt rejält om du gör fel.

machine gun
2006-12-16, 16:31
Vad menar du med hur långt ner under knäna stången ska hamna? Den ska dras upp från marken och sen sättas ner på marken igen. Vänta gärna en sekund mellan repsen, så att det inte blir studs i bottenläget, det är inte för inte som det heter "dead lift" på engelska. Räta på ryggen gör man när stången är ungefär i knähöjd. Dra tillbaka axlarna i övre läget.

http://exrx.net/AnimatedEx/ErectorSpinae/BBDeadlift.gif

Det bästa är ju förstås om du kan hitta någon som kan visa dig.

Batman
2006-12-16, 17:03
Ah nudda marken, jag stannar 1cm åvanför o vänder.
Gämfört med bilden från exrx så känns det som jag gör rätt endå, ska bak med axlarna lite tidigare.

Tabac
2006-12-17, 03:17
Jag har själv samma problem som trådskaparen.
Mina axlar är väldigt överrörliga och när jag kör marklyft så hänger jag fram axlarna vid lyft av stång så vikten hamnar för långt framåt vilket resulterar i att ryggen tar en massa stryk. Man får aktivt pressa tillbaks axlarna efter man gått över knäna. Håller på att leta på ett bra sätt att motverka detta men jag har inte kommit på nåt än. Gissar att jag får leva med det och köra lätt eller skita i övningen.

polaren
2006-12-17, 03:48
Jag har själv samma problem som trådskaparen.
Mina axlar är väldigt överrörliga och när jag kör marklyft så hänger jag fram axlarna vid lyft av stång så vikten hamnar för långt framåt vilket resulterar i att ryggen tar en massa stryk. Man får aktivt pressa tillbaks axlarna efter man gått över knäna. Håller på att leta på ett bra sätt att motverka detta men jag har inte kommit på nåt än. Gissar att jag får leva med det och köra lätt eller skita i övningen.

Det där låter konstigt tycker jag, axlarna ska hänga löst. Det är nog någon annanstans det brister. Hur länge har du kört mark?

Tabac
2006-12-17, 04:02
Det där låter konstigt tycker jag, axlarna ska hänga löst. Det är nog någon annanstans det brister. Hur länge har du kört mark?

Jag har väl kört mark från och till under 10år men mest från eftersom mina axlar inte vill med.
Kanske förklarar fel hur det blir för mig. Sorry för trådkapning med.
När jag startar övningen så dras mina axlar fram väldigt och när jag rätar upp överkroppen så hänger mina axlar en bra bit framför lodlinjen på kroppen.
Har samma problem när jag kör biceps på scottbräda. Axlarna åker ner och ihop framför bröstkorgen.
Hade en kompis som är väldigt erfaren av sl som skulle visa mig hur jag gjorde och han såg att det var nåt fel och sa åt mig att inte dra tillbaks axlarna "efteråt" utan med rörelsen men det går liksom inte förrän jag rätar upp kroppen.

polaren
2006-12-17, 04:24
Okej, det låter väldigt konstigt tycker jag iaf. Själv försöker jag få axlarna så lösa som möjligt iom att lyftvägen då kan bli något kortare. Jag försöker till och med runda övre delen av ryggen för att få axlar och armar närmare marken.

Har du provat marklyft med bred fotställning (sumo)? Då kanske du kan dra vikten närmare kroppen utan att känna att du blir framtung, det kan ju vara så att du inte är byggd för vanlig smalmark ;)

Tabac
2006-12-17, 06:28
Har provat sumo ett par ggr. Ska prova några ggr till med riktiga skor också. Är så rädd att mosa tårna bara när jag kör sumo.

Sheogorath
2006-12-17, 11:28
Ah nudda marken, jag stannar 1cm åvanför o vänder.
Gämfört med bilden från exrx så känns det som jag gör rätt endå, ska bak med axlarna lite tidigare.

Det handlar inte om att "nudda marken". Du ska sätta ner stången mellan varje repetion och nystarta. Vikten skall vara helt "död". Det är därför det heter deadlift på engelska. Man lyfter en död vikt från marken.

pragmatist
2006-12-17, 12:04
Det finns en bra artikel om marklyft på T-nation som heter Deadlift Diagnosis av Eric Cressey. Rekommenderad läsning.

z_bumbi
2006-12-17, 12:41
När jag startar övningen så dras mina axlar fram väldigt och när jag rätar upp överkroppen så hänger mina axlar en bra bit framför lodlinjen på kroppen.
Har samma problem när jag kör biceps på scottbräda. Axlarna åker ner och ihop framför bröstkorgen.
Hade en kompis som är väldigt erfaren av sl som skulle visa mig hur jag gjorde och han såg att det var nåt fel och sa åt mig att inte dra tillbaks axlarna "efteråt" utan med rörelsen men det går liksom inte förrän jag rätar upp kroppen.

Håll tillbaka axlarna från början så har du löst problemet.

Tabac
2006-12-17, 17:29
Håll tillbaka axlarna från början så har du löst problemet.

Det är nog inte så lätt som det låter för dig. Det är som att säga att man ska köra övningen med 45graders vinkel i armbågarna.
Ska försöka dock.

z_bumbi
2006-12-18, 08:14
Det är nog inte så lätt som det låter för dig. Det är som att säga att man ska köra övningen med 45graders vinkel i armbågarna.
Ska försöka dock.

Om du inte orkar hålla tillbaka axlarna så bör du träna mer baksida. Rodd, rodd och åter rodd, koncentera dig under en period att dra ihop skulderbladen i topplägget på merparten av seten och öka sen vikterna vartefter. Kör du flera roddövningar så kan du kanske köra tyngre på en och lättare på en.

Sänk vikterna i marken så pass mycket att du orkar hålla tillbaka axlarna och sen ökar du vikterna vartefter. När du märker att du inte orkar hålla axlarna så sänk ett steg och ligg kvar på den vikten ett tag, testa sen att höja igen.

Böjda armar i marken ska man absolut inte ha så det är stor skillnad, det finns teknik för att undvika det också men det är ett annan historia. :D

Jacksatan
2006-12-18, 09:32
Det handlar inte om att "nudda marken". Du ska sätta ner stången mellan varje repetion och nystarta. Vikten skall vara helt "död". Det är därför det heter deadlift på engelska. Man lyfter en död vikt från marken.

Jag tycker det blir en bättre övning om man nuddar golvet eller alternativt stannar en cm ovanför golvet. Vill man bli bra på marklyft är det givetvis att köra från bottenläget varje gång, men ska man se det som träning för musklerna tycker jag man ska skita i att sätta ner stången och vänta 1sek innan man drar igen.

machine gun
2006-12-18, 09:35
Jag tycker det blir en bättre övning om man nuddar golvet eller alternativt stannar en cm ovanför golvet. Vill man bli bra på marklyft är det givetvis att köra från bottenläget varje gång, men ska man se det som träning för musklerna tycker jag man ska skita i att sätta ner stången och vänta 1sek innan man drar igen.

Med tanke på att det är jobbigare att lyfta stången från marken, så borde väl det bli bättre träning för musklerna?

Jacksatan
2006-12-18, 11:29
Med tanke på att det är jobbigare att lyfta stången från marken, så borde väl det bli bättre träning för musklerna?

Undviker man att göra stopp i marken så behåller man kontakten i musklerna hela tiden. Det känns bättre för mig att göra så, men jag säger inte att det är fel att sätta ner stången heller.