handdator

Visa fullständig version : The Russian Kettlebell Challenge


tano
2006-12-16, 10:32
Denna journal ska följa min träning som beskrivs nedan:

Kön: Man
Längd: 180 cm
Vikt: 74 kg
Ålder: 20 år

Tränat aktivt styrka i cirka ett år. Slutade med friidrott när jag var 19 som jag hållt på med sedan jag var 12. Körde framförallt löpgrenar, och var väl bäst på längre sträckor som 800 m. Skador gjorde det dock tråkigt de sista åren. För friidrotten körde jag ganska mycket styrka för benen (men mer styrke uthållighetsinriktat). Överkroppen hade dock nästan glömts bort. Har också spelat fotboll och innebandy från 7 till 15 år.


Mina mål är att bli starkare, snabbare och uthålligare. Men den som vet något om träning förstår att man inte satsar på alla områden inom samma träningsperiod (om man vill ha bra resultat).

Därför har jag denna planering:


period1: Månaden ut (till nyår) ska jag satsa på kondition och styrkeuthållighet.

period2: Första kvartalet kommer satsas på styrka, med inslag av reaktiv sträning. Jag kommer också försöka öka en mängd kvalitativ massa (muskelmassa)

period3: Lite oklar, finns en chans att jag kommer köra friidrott på sommaren. I så fall börjar jag nog med löpning och friidrottsträning vid denna tid. Det kommer i så fall bli att jag delar upp tiden mellan styrketärning och löpträning.

Utöver detta finns en chans att jag börjar med innebandy i vinter, men vi får se hur det går med detta. Har spelat innebandy i 9 år, men slutade när jag började gymnasiet. Laget jag i så fall börjar med är riktigt bra så kan bli svårt ta en plats, men är sugen på en lagsport så vi får se hur det går.


För att nå mina mål kommer jag använda en del okonventionella träningredskap som kettlebells och sandsäck. Dessa används mest för styrkeuthållighet och kondition.
Styrkebasen kommer ligga i marklyft, benböj och bänkpress.
Vissa är säkert intresserade över mina resultat i de olika lyften.


Marklyft: Är det jag kört mest, började med det i våras. Har lyft 170 kg som mest ( 2.3 ggr kroppsvikten vägde då 73 kg).

Bänkpress: Tränat det väldigt lite, men började med det i våras. I somras lyfte jag 2*85 kg på en kroppsvikt av 72 kg. ( Nu är jag starkare och tror jag kan ta närmare 100 med lite teknikträning. Inte tränat bänkpress på tre månader.)

Benböj: Ej tidigare tränat. Men när jag tränade friidrott kom jag upp i 180 kg i smithen, vilket ju är totalt olikt från att köra det fritt. Men vi får se hur det går där, ska bli intressant.

kanske ska tilläga att jag aldrig använt något hjälpmedel, ej heller bälte.


Har nu varit sjuk en vecka (förkylning hosta), endast lite täppt idag så mitt första pass efter förkylningen ska köras idag.
Det blir ett kettlebellspass. (sträckte mig dock i axeln igår konstigt nog).


Prestera hårt!

Richard


ps: de som undrar över rubriken är det en hänvisning mot en existerande prövning med kettlebells. Klarar man testet blir man certifikerad RKC. Kommer säkerligen i framtiden ta mig an det testet.

tano
2006-12-16, 13:07
Första passet till träningsjournalen avklarat för cirka 10 minuter sedan och nu intagit EsaPro och kolhydrat. (Det bästa med EsaPro är att det är en så liten mängd. )

Kettlebell - kondition

Uppvärmning - dynamisk mob
Kettlebell swing - 2x10
Kettlebell Snatches - per arm 5x5 intervall med trappgång
Kettlebell rodd - 3x6
rygg mage - Statiska håll och omvänd crunch
Lite chins

Kändes bra komma igång efter förkylningen. Få upp lite flås. En granne blev intresserad och frågade vad det heter det jag höll på med. Han tänkte jag körde kampsport för det hade han sett...
Fick ta lite tid och prata med honom :)

tano
2006-12-18, 12:12
Gårdagen pass:

Kettlebellintervall Tabata style

Uppvärmning 10 min:
Dynamisk mob
Core
Hopp

Intervall 8st:
Swings - 22kg

Nedvärmning:
Hopp

EsaPro före och efter. Malto efter.

Trots lite kvarhängande snor kändes detta mycket bra.
Blir några justeringar till nästa intervall pass.

tano
2006-12-19, 12:59
Igår genomfördes ändast lätt stretching.

Idag blir det överkropp på gym på Step In i Luleå.
Efter nyår ska jag börja träna i boden på winternet.

Erik__
2006-12-19, 18:42
Igår genomfördes ändast lätt stretching.

Idag blir det överkropp på gym på Step In i Luleå.
Efter nyår ska jag börja träna i boden på winternet.

på winternet håller inte stänger, vikter och lås någon kvalité, och det är svintrångt tycker jag : D

tano
2006-12-20, 09:19
på winternet håller inte stänger, vikter och lås någon kvalité, och det är svintrångt tycker jag : D

:( Mja har varit där förut, och inte är det väl toppkvalite på det mesta, men stängerna fungerar nog. Vad är det exakt som är dåligt?
Du har rätt, det är trångt som i ett utedass, men bor 500 m bort så tränar nog när det är rätt folktomt :)

Gårdagen pass på gym i Sävast.

Överkropp - repetition

Bänkpress - Mycket set x mycket reps på vikter kring 60-70 kg
(teknik träning helt klart, först bänkpasset sedan sommaren ^^)
Biceps curl - 3 x 8 x 30
Triceps extension - 2 x 10 x 25
Bakre axlar - ? x ?
Hantellyft - ? x ?

Lite osäker på exakt vikter reps, blir bättre när jag skaffar kort på winternet.
Alla övningar är nya för mig, men kör strikt.
Passet flöt bra, fick dock ont i höger axel, som jag redan började få i fredags. Kan ha sträckt mig, smärtan kommer mellan bröst och axel (eller främre delt.). Fortfarande ont idag, men jag tror inte det är någon fara.

Ska fortsätta pumpa till nästa period. Har egentligen aldrig pumpat i styrketräning för överkroppen. Men nu kommer det bli en del, för att få massa.

tano
2006-12-21, 09:37
Gårdagens träning:

Kettlebell intervall - Tabata style

Uppvärmning - hopp och lätt kettlebell
intervaller 8 st - 21 kg med band
Nedvärmning - hopp och lite låg intensitets rusher
Avlutning core uthållighet

Vet inte om det var vätskebrist, men fick huvudvärk.
Hade inga kosttillskott där, men fick gainer efter passet.

Erik__
2006-12-21, 12:43
STängerna saknar ju lättring, och dom böjer sig med 2st 2,5or på, och vikterna ät då jävla glappa att man måste ha lås för att de inte ska glida av, sen när du ska ha fast låsen åste du knacka fast dom med en liten hantel för att de ska sitta fast.

tano
2006-12-21, 13:48
STängerna saknar ju lättring, och dom böjer sig med 2st 2,5or på, och vikterna ät då jävla glappa att man måste ha lås för att de inte ska glida av, sen när du ska ha fast låsen åste du knacka fast dom med en liten hantel för att de ska sitta fast.

Du har rätt, vikterna glider ut hela tiden, så man måste trycka in dem, Jobbigt i marklyften med 150 kg på stången.
Har alltid tyckt låsen fungerar skit, så inte ödslat tid på att sätta fast några.

Mycket prat om detta med lättring? Vad används den till?

Erik__
2006-12-21, 13:50
Du har rätt, vikterna glider ut hela tiden, så man måste trycka in dem, Jobbigt i marklyften med 150 kg på stången.
Har alltid tyckt låsen fungerar skit, så inte ödslat tid på att sätta fast några.

Mycket prat om detta med lättring? Vad används den till?

det är hm "taggigheten" på stängerna

tano
2006-12-21, 14:53
ska nog fixa magnesium.

Det är förövrigt greppet helt klart som gör att jag inte dragit mer än 170 i marken. Allt känns lätt tills stången lättar från marken då glider det bara ur händerna.
Testat med tumlås utan lycka.

Försöker därför jobba mycket på greppet. Glömde skriva att jag gjorde några greppövningar sista passet.

edit: med magnesium tror jag det blir mycket lättare också. Blir så svettig om händerna :D

Erik__
2006-12-21, 17:59
ska nog fixa magnesium.

Det är förövrigt greppet helt klart som gör att jag inte dragit mer än 170 i marken. Allt känns lätt tills stången lättar från marken då glider det bara ur händerna.
Testat med tumlås utan lycka.

Försöker därför jobba mycket på greppet. Glömde skriva att jag gjorde några greppövningar sista passet.

edit: med magnesium tror jag det blir mycket lättare också. Blir så svettig om händerna :D

när jag träna där för typ 1 år sen så fråga jompi personalen om magnesium, då sa det att inga preparat var tillåtna hehe, sen när de fatta vad det var så var det ett solklart nej för at tdet var för jobbigt att städa upp.

tano
2006-12-22, 11:06
när jag träna där för typ 1 år sen så fråga jompi personalen om magnesium, då sa det att inga preparat var tillåtna hehe, sen när de fatta vad det var så var det ett solklart nej för at tdet var för jobbigt att städa upp.

suck, de kan väl börja med att laga de kraschade speglarna typ *rolleyes*

Men fördelarna överväger nog nackdelarna ändå. Om inte annat så tar jag med magnesium då jag ska köra tyngsta markpassen, annars behövs det ju inte. Ingen har sagt något åt mig iaf, och jag har inte sett att det står något om det.
Är väl iof bara att torka bort själv.

machine gun
2006-12-22, 11:35
Köp en kritboll, sån som man har när man klättrar. Det är magnesium i form av en boll som ligger i ett elastiskt nät. De dammar inte alls lika mkt, så det blir i princip ingenting att städa upp. Det finns även annan klätterkrita som är i form av ett block som man gnuggar mot händerna, samma sak där. Knappt nåt damm alls.

tano
2006-12-22, 11:59
Köp en kritboll, sån som man har när man klättrar. Det är magnesium i form av en boll som ligger i ett elastiskt nät. De dammar inte alls lika mkt, så det blir i princip ingenting att städa upp. Det finns även annan klätterkrita som är i form av ett block som man gnuggar mot händerna, samma sak där. Knappt nåt damm alls.

Jo en kompis köpte nyligen ett sådant block. Ska införskaffas. Om det dammar så lite som du säger så lär ingen märka av det. :)

tano
2006-12-23, 16:34
Dagens pass nyss avklarat

Kettlebell Tabata style

Uppvärmning - dynamisk mob, hopp, kv benböj, lätta swings
Kettlebell Swings intervaller 8 st - 20 kg med band
Nedvärmning - hopp, benböj med pinch 5 kg hand
Core - statisk håll

Gick bra, svettades floder minst sagt.
Näring: EsaPro och kolhydrater.

tano
2006-12-23, 17:08
Glömde säga, God Jul!

Till de som läser här.

tano
2006-12-27, 14:33
Dagens träning:

Trappträning med kettlebell och säck

-Uppvärmning: Lite dyn-mob, lätta styrke övningar
-Alternerande intervaller med kettlebell snatch och kettlebell CP
med trappgång med säck OH
-Nedvärmning lätt trappgång och lätta benböj
-Avslut rodd och omvänd crunch

Gick bra. Kul pass.
Vilat i tre dagar över julen. Imorgon blir det kettlebell tabata.

tano
2006-12-29, 16:05
Dagens första pass:

Kettlebell tabata intervall

Uppvärmning: Hopp och sandsäck benböj
Intervaller: 8 * 25 kg med band
Nedvärmning: hopp och benböj
Bålträning: Statisk håll

Inte nog konditions trött, men mycket mjölksyra.

Blir ett lätt kvällspass på gymmet också.

pejo
2007-01-14, 15:41
Ingen träning?

tano
2007-01-15, 11:48
Ingen träning?

Tyvär, blev sjuk dagarna före nyår, feberfrossa och allt, sedan kom snuvan och halsont. Ja ingen träning på en vecka.

Det var alltså bara några veckor mellan förkylningarna, inte kul och ovanligt för mig. Brukar sällan bli sjuk.

Hursomhelst har tränat 3 pass sedan jag blev frisk, och en grym träningsvärk har jag fått varje gång :D (2 pass på gym, ett med kettlebell)

Drar igång mitt nya schema på tisdag.

Grymt motiverad då jag har använt mig av stora delar av den kunskap jag samlat på mig under senaste året. (det är ju helt klart min passion att läsa på om träning och kost).

Blir mer skivstång framöver, eftersom jag nu går in i styrkeperioden där jag kommer befinna mig i 2-3 månader beroende på hur jag känner. Därefter blir det mer snabbhet och explosivitet, och kanske lite friidrott till sommaren då :)