handdator

Visa fullständig version : Axelskada och bänkpress?


K.J
2006-12-15, 21:48
Hej! Det är så här att min högra axel har varit ur led några gånger och sist gick det riktigt illa. Inte denna sommaren som var utan förra, axeln rev med sig bitar av broskskålen ner, jag hade ett helvete med axeln en rätt lång period. Det kommer aldrig att läkas helt sade läkarna. Ironiskt nog är jag hyfsat stark i just axlar. MEN, det här sätter stopp för mig i en av de viktigaste basövningarna, nämligen bänkpress. Efter olyckan var det darrigt och kusligt att bara lyfta stången på 20 kilo! Långsamt arbetade jag mig uppåt och ådrog mig naturligtvis en armbågsskada, bort med bänkpress igen. Nåja, det gick över och jag kunde starta lite lätt från 50 kilo, och tja ökade, och kom upp till över 80 kilo och närmare 90 kilo och tänkte att jaha, axeln krånglar inte och det går som smort! Men, så nu IGEN så gör det ont i axeln, framsidan mest när jag bänkar och jag vågar knappt dra mer än taniga 70 kilo för att känna mig "på den säkra sidan" så att säga. Själv väger jag dryga 80 så det känns inte så roligt.

Grejen är att jag har förstått nu att jag aldrig någonsin kommer att kunna bli bra i bänkpress eftersom detta tar mycket på axlarna. Precis som jag undviker att press bakom nacken och dylikt, kör sidlyft och skivstång med drag mot hakan.

Tycker ni att jag ska fortsätta att ligga och köra på mina fisvikter och lägga in andra övningar? I så fall vilka? Hantelsväng kanske? Eller lutbänk, ni vet "felbänk" kanske är något för mig? Man blir så less när det inte fungerar. Två jävla skador på raken och en som aldrig nånsin kommer att läka helt enligt läkaren! Detta har ju naturligtvis inneburit att jag inte har fått nån ordentlig styrka i bänkpress. För efter olycka så hänger inte ena bröstmuskeln med på samma sätt längre, impulserna är sämre. Så naturligtvis påverkar det styrkan. Även om jag KAN pressa mer än min kroppsvikt så känner jag att det är att utsätta sig för risker.

Vad har ni för förslag på vad jag kan göra? Om det finns några kunniga här inne? Tacksam om jag inte blir retad för de låga vikterna.

Rååbin
2006-12-15, 22:00
Har själv upplevt samma sak ...=( Men jag skulle rekommendera dej att köra endast övningar som " känns bra " i axlarna , så gör jag , känner jag av nåt i axlarna så sluter ja med detsamma !:cool:

K.J
2006-12-15, 22:12
Har själv upplevt samma sak ...=( Men jag skulle rekommendera dej att köra endast övningar som " känns bra " i axlarna , så gör jag , känner jag av nåt i axlarna så sluter ja med detsamma !:cool:

Ja, axlarna är känsliga! Det är ju just det där också att just bänkpressen har blivit nåt man jämför med och en sorts "penisförlängare" för många. Jag menar hur ofta får man frågan: Vad tar du i sittande vadpress liksom. Men andra övningar? Felbänk kanske är något?

PowPow
2006-12-16, 03:16
Har också problem med axlarna (eller axeln rättare sagt).

Blev ordinerad att alltid värma upp rotatorkuffarna innan aktivering. Sen tog jag steget vidare och började träna dem. Det hjälpte för mig.

Rååbin
2006-12-16, 20:54
Ja vet , när nån hör att man tränar på gym så första frågan lyder alltid :" vad tar du i bänk ? " Innerst inne hatar jag bänk :devil: kör mkt hellre hantelpress!

Robban
2006-12-16, 20:55
Skit i bänkpress! Kör det som känns bra...

130kg finsk sisu
2006-12-16, 21:05
:confused: