handdator

Visa fullständig version : Mat problem


younggun50
2006-12-15, 15:46
Tjena!

För drygt en månad sedan har jag börjat träna seriöst och innan dess har jag inte ätit så mycket. Men nu när jag börjat träna så har jag ökat min matkonsumtion med kanske 300 %. Åt innan bara en macka till frukost. Nu äter jag gröt och mackor samt proteindryck. Och jag äter mycket mer till lunch och middag och jag har börjat med mellanmål.

Problemet ligger inte i att jag äter mycket, det är jag nöjd med då jag får mer av träningen när jag gör det. Problemet ligger i att jag bor med mamma själv och hon klagar att jag äter för mycket frukt, mjölk och mat o att det kostar för mycket.

Eftersom jag har ynka studiebidrag så kan jag inte bidra med så mycket då det finns andra utgifter jag har varje månad som bredbandskostnader o dylikt.

Skolans mat är ingen höjdare, potatis som är vattnig som liknar mos, revben med 90 % fett och köttfärsås som är lika vattnig som rännskita.


Det jag undrar är vilken mat som är billig och näringsrik för träning som man kan äta ofta. Jag är inte den kräsne typen så jag bryr mig inte om varierad kost särskilt mycket sålänge det inte tar skada på kroppen. Mamma hotar med åtgärder som att sluta köpa frukt och dra ner på grönsökerna *gah!*

Är förövrigt 18 år.


Mvh

Steinisig
2006-12-15, 16:01
oj...sjabbit läge...

Det är ju proteinet som är dyrast, därför ska jag ge dig några råd på billiga proteinkällor:
- sojafärs (du kan få en påse för typ 12 spänn som räcker till tre stora måltider)
- sojamjöl (en påse kostar väl runt 13-14 tror jag. om du blandar 2 msk sojamjöl med ett par-tre deciliter mjölk och en banan har du en kanon återhämtningsdryck/mellanmål)
- kesella
- torra bönor som du blötlägger och kokar själv

Sen med kött, grönsaker och frukt så får du väl hålla korpgluggarna öppna efter erbjudanden och extrapris.

En annan väg att gå är väl att argumentera med din käre mor lite. Att ni kanske kan dra in på nåt annat än maten, som hon ju någonstans också måste inse är tokviktig.

lycka till...

regus
2006-12-15, 16:26
Kvarg från lidel är billigt.(nästan allt på lidl är billigt :))

Ät energirik mat, kostar sjuhelveten om man ska äta dagsbehovet i bara kycklingfileer och broccoli.

Cerberus
2006-12-15, 16:26
mäh, förklara för din mor vilket underbart och bra intresse du har skaffat dig!
du kanske kan få din mor lite mer intresserad också? även om hon inte vill bli ngt muskelmonster så kanske hon vill bli lite mer fit eller nåt?

hota med att börja supa o knarka annars istället :)

regus
2006-12-15, 16:28
mäh, förklara för din mor vilket underbart och bra intresse du har skaffat dig!
du kanske kan få din mor lite mer intresserad också? även om hon inte vill bli ngt muskelmonster så kanske hon vill bli lite mer fit eller nåt?

hota med att börja supa o knarka annars istället :)

Sen finns det dom som inte har råd att ha ett matkonto på 3000 kr. *slap*

luckemuck
2006-12-15, 16:33
Lidl is your friend :)

Cerberus
2006-12-15, 16:54
Sen finns det dom som inte har råd att ha ett matkonto på 3000 kr. *slap*

det e sant men en kompromiss kanske? lite stöd borde man ju få tycker jag..

annars kan han väl köra bulk-metoden o bara äta billigt lidl-godis o därmed bli anabol.

Longshot
2006-12-15, 17:31
Presentera din nya matkamrat Alaska Pollock för din mor. 14:90:- för 400g :thumbup:

Trance
2006-12-15, 17:44
Sluta äta massa frukt och färska grönsaker, köp en påse frysta grönsaker om du nödvändigtvis vill ha grönsaker.

machine gun
2006-12-15, 17:45
Mat är dyrt, jag har full förståelse för att din mamma kan få det svårt att gå runt ekonomiskt med en tonårsson som äter henne ur huset. Jag tycker faktiskt att det inte är för mkt begärt att bidra lite hemma genom att skaffa ett extrajobb och betala för sig. Jag började betala hyra hemma när jag var 16 år, dock en hyffsat symbolisk summa på 2000 kr/mån, men det hjälpte iaf familjen lite grann. Det är dyrt att ha hemmaboende tonåringar.

Sen tycker jag att du ska passa på att äta i skolan, den maten ingår i skattepengarna, så det är bara att passa på medan det är gratis för dig. Tänk inte på hur det smakar, tänk på hur stor du kommer bli ;) Skolmat är dessutom långtifrån värdelöst näringsmässigt, all mat näringsberäknas för att stämma överens med Livsmedelsverkets riktlinjer för skolmåltider och de i sin tur är anpassade efter Svenska näringsrekommendationer.

Vad gäller livsmedelstips att köpa själv så hade Steinisig väldigt bra förslag på proteindelen. Vad gäller övrig mat så säger jag havregryn, ris och pasta från lågprismärken i storpack. Potatis är också ett väldigt billigt och näringsrikt livsmedel. Köp grönsaker och frukt efter säsong (just nu är morötter, kål, äpplen, apelsiner och många rotfrukter billigt). Frysta grönsaksblandningar är också ekonomiskt att köpa i storpack från lågprismärken.

younggun50
2006-12-16, 00:30
Tack för svaren.

Är kycklingklubbor + pasta/ris/potatis + frysta grönsaker bra mat för träning som man kan leva på under flera dagar i veckan? Det är billig mat och jag skulle kunna tänka mig äta det ofta. Även speghatti med köttfärssås + en burk bönor.

Extrajobb hade jag gärna tagit men det är svårt att få jobb så det kommer inte på tal. Delade ut reklam för några år sen och 4-5 timmars slit för 200 kr säger jag nejtack till.

Ska också äta mer av skolmaten trots kvaliten på den.

En sista fråga, hur många frukt och vilka räcker det per dag? Jag käkar i nuläget ca 4 äpplen, 4 klementiner och 2 bananer per dag.

MVh

regus
2006-12-16, 00:35
Tack för svaren.

En sista fråga, hur många frukt och vilka räcker det per dag? Jag käkar i nuläget ca 4 äpplen, 4 klementiner och 2 bananer per dag.

MVh

Beror på hur mycket annat grönt du äter. Rekomendation; Ungefär ett halvkilo frukt o grönt per dag.

Linoa
2006-12-16, 08:56
Passa på att äta rejält med grönsaker i skolan, så behöver du inte äta lika mycket av den varan hemma!

(4 äpplen + 4 clementiner + 2 bananer = minst 700 g så det är mer än tillräckligt för att komma upp i de rekommenderade mängderna. Däremot blir variationen lite dålig om det är det enda du får i dig i frukt- och grönsaksväg)

machine gun
2006-12-16, 10:27
Passa på att äta rejält med grönsaker i skolan, så behöver du inte äta lika mycket av den varan hemma!

(4 äpplen + 4 clementiner + 2 bananer = minst 700 g så det är mer än tillräckligt för att komma upp i de rekommenderade mängderna. Däremot blir variationen lite dålig om det är det enda du får i dig i frukt- och grönsaksväg)

Det blir antagligen betydligt mer än 700 g, eftersom äpplen ofta väger runt 200 g, clementiner kanske 100 g och bananer drygt 200 g de med. Finns ingen anledning att äta över 1 kg frukt om dagen om man dessutom äter grönsaker. Jag säger alltså inte att det är dåligt, men nu var ju problemet att det gick åt för mkt pengar ;) Satsa på billigare frukt och grönt, som morötter och vitkål till maten samt ät en massa grönt i skolan som sagt. Sen kan och bör du ju äta frukt också, men att äta 10 frukter om dagen blir ju galet dyrt.

Trance
2006-12-16, 10:53
TEn sista fråga, hur många frukt och vilka räcker det per dag? Jag käkar i nuläget ca 4 äpplen, 4 klementiner och 2 bananer per dag.

MVh

Man klarar sig utan problem med 0.