handdator

Visa fullständig version : Trap Bar


Nils
2003-02-14, 23:54
Hej,
när man läser böcker av Stuart McRobert, som för övrigt alltid kan vara kul att göra ,så skriver han sig mycket varm om trap- bars som en av de mest väsentliga saker som ett gym kan ha och bland de få saker man behöver till sitt hemmagym. Men, är det någon här som har sett en sådan någon gång?
Testat? Kanske tom vet var man får tag på dem i Sverige?
På internet finns de, men jag hittade inte någon i Sverige.
Nils

z_bumbi
2003-02-17, 12:26
Vi hade en på mitt förra gym men jag hade ingen aning om vad man skulle ha den till då :) har alltså inte testat, enklaste sättet att få tag i en i Sverige borde nog vara internet och efter det så kommer nog att man beställer en hos någon som kan svetsa.

Bamse
2003-07-15, 14:41
http://www.newyorkbarbells.com/im-0022shr1-ani.gif

http://www.newyorkbarbells.com/im-0022shr.html

Den dagen jag bygger mig ett hemmagym ska jag köpa en trap bar! :kickass:

Ravnajuv
2003-07-15, 15:20
Hmm, verkar som en onödig lyx tycker jag.... duger inte ett par hantlar lika bra för shrugs?

Kan iofs hålla med om att det är jobbigt att köra shrugs med vanlig skivstång... man krossar ju stenarna när man drar stången efter kroppen :smash:

Vad mer skulle man kunna göra med den stången, mark som på bilden ser bara knöligt ut.

Spud
2003-07-15, 15:27
tycker den verkar helt onödig, vad är det för fel på att använda en skivstång eller ett par hantlar?

Bamse
2003-07-15, 15:35
Originally posted by Spud
tycker den verkar helt onödig

Helt rätt, Spud! :)

Om vi tar marklyft som exempel.... Jag menar, varför i allsin dar skulle man vilja sätta armar och händer i en bättre position jämfört med en rak stång? Eller varför skulle man vilja reducera påfrestningen på ryggraden (om man lider av ryggproblem då man utför vanliga marklyft)? Och varför skulle man vilja öka quadsens inblandning i marklyften, jämfört med en vanlig stång?

;)

Pudzianovski
2003-07-15, 15:41
Ett vanligt marklyft speglar bättre ett vardagligt lyft av ngt från marken. en Trapbar kan man väl träna med....men chansen att man lyfter ngt på det sättet ngn annanstans än på gymmet är liten.

Bamse
2003-07-15, 15:45
Originally posted by Pudzianovski
chansen att man lyfter ngt på det sättet ngn annanstans än på gymmet är liten.

Jaså, men hur bär du hem matkassarna från affären då? :angel:


Men iaf.... det handlar ju inte om huruvida det är en vanlig rörelse eller inte. Vad det handlar om är ju att det är ett alternativ till vanliga marklyft för de som vill variera träningen, eller för de som har problem med vanliga marklyft. För det är det väl? :kickass:

Sve
2003-07-15, 19:13
Originally posted by Pudzianovski
Ett vanligt marklyft speglar bättre ett vardagligt lyft av ngt från marken. en Trapbar kan man väl träna med....men chansen att man lyfter ngt på det sättet ngn annanstans än på gymmet är liten.

hur ofta kör man lateral raises annat än på gymmet ex vis? Hur ofta kör man bänk annat än på gymmet? frågan går att ställa på många övningar.

Nils
2003-07-15, 20:24
Originally posted by Pudzianovski
Ett vanligt marklyft speglar bättre ett vardagligt lyft av ngt från marken. en Trapbar kan man väl träna med....men chansen att man lyfter ngt på det sättet ngn annanstans än på gymmet är liten.
vadå. Man kan ju nästan aldrig lyfta något som med vanliga marklyft, i så fall får man göra mark med bägge händerna supinerade. Med trapbar skulle det däremot vara precis som en hjulbår full med sten, som verkar klart vanligt på gården jag kommer ifrån i alla fall.
Nils

Allan
2003-07-15, 20:39
hjulbår

Nils nu blev du nog lite väl provinsiell - är det skottkärra du menar? :confused: :D


allan

Pudzianovski
2003-07-15, 20:48
Originally posted by Sve


hur ofta kör man lateral raises annat än på gymmet ex vis? Hur ofta kör man bänk annat än på gymmet? frågan går att ställa på många övningar.

men nu pratade jag om att lyfta saker från marken. Då är ett vanligt marklyft det jag kommit närmast de ggr jag lyft ngt från marken. på jobbet..fritid osv.

Pudzianovski
2003-07-15, 20:49
Originally posted by Nils

vadå. Man kan ju nästan aldrig lyfta något som med vanliga marklyft, i så fall får man göra mark med bägge händerna supinerade. Med trapbar skulle det däremot vara precis som en hjulbår full med sten, som verkar klart vanligt på gården jag kommer ifrån i alla fall.
Nils

Ja...alla är inte från landet.

:thumbup:

Nils
2003-07-15, 22:34
Originally posted by Allan


Nils nu blev du nog lite väl provinsiell - är det skottkärra du menar? :confused: :D


Äh, menar du att det finns folk som inte förstår den riktiga svenskan ;).
De e änna märkliga exter som folk har för sig , men ja få la tänka på att de e lite tetiga ute i landet. :)
Men jo, skottkärra är ett annat ord.
Nils

spas
2003-07-15, 23:03
Snackar ni om rullebörar nu pojkar :D

leve skåne

Spud
2003-07-16, 13:34
Originally posted by Bamse


Helt rätt, Spud! :)

Om vi tar marklyft som exempel.... Jag menar, varför i allsin dar skulle man vilja sätta armar och händer i en bättre position jämfört med en rak stång? Eller varför skulle man vilja reducera påfrestningen på ryggraden (om man lider av ryggproblem då man utför vanliga marklyft)? Och varför skulle man vilja öka quadsens inblandning i marklyften, jämfört med en vanlig stång?

;)

men då är det ju bara att använda hantlar istället :thumbup:

FUn-tex SSwinger
2003-07-16, 13:50
Blir det inte lite trångt där in i kuben,jag menar den här taniga tjejen som pömpar på bilden får ju jämnt o nätt plats,

annars verkar den sjyst, speciellt på ställen som har begränsat hantelutbud

Nils
2003-07-16, 21:48
Originally posted by Spud


men då är det ju bara att använda hantlar istället :thumbup:
Hhmm, förutom att det skulle kännas lite ostadigt så är det lite ovanligt med så gigantiska hantlar som man skulle behöva till detta.
Nils

Allan
2003-07-16, 21:54
Ta ner en röllebör till gymet, lassa på vikt och voìla...en ny marknad för skottkärretillverkarna! :D Seriöst - det finns naturligtvis folk som vill köra sådär. Själv tycker jag det känns bakvänt. Vill man kan man väl tillverka ett par farmerswalk block.

allan

Everest
2003-07-16, 22:14
Hur djupt kan man gå med en skottkärra då?;)

z_bumbi
2003-07-17, 18:26
Om trapbar... Om man har problem med ryggen så är det ju kanske så att man kan köra marklyft/knäböj med en sådan, man kan i alla fall lasta på mer vikt än vad man orkar hålla i hantlar. Om det funkar så är ju allt bra och man kan fortsätta träna.
Just den som var på bilden såg dock lite liten ut så man får väl skaffa en större.

Allan: Det är ju det "nya" i USA nu att man ska träna med skottkärra, man lastar dem med vikter och kör varv på löparbanor..
Varför man inte låter de tränande hjälpa någon bonde i närheten har jag inte riktigt fattat däremot.

Nitrometan
2003-07-17, 19:41
De har antagligen inte tillräckligt med bönder kvar i USA. ;)

Allan
2003-07-17, 19:47
Finns inte en bonne som ger sig ut frivilligt med skottkärra. Vill du leka med sånt kan du anmäla dig frivilligt på något bygge. Anmäl dig till betongbasen.

allan

Nils
2003-07-17, 20:43
Originally posted by Allan
Finns inte en bonne som ger sig ut frivilligt med skottkärra.
Ligger något i det. Det är med morfar det var skottkärra. Yngre bönder har maskinen till det mesta ;)
Nils

z_bumbi
2003-07-18, 06:35
Allan: Jo byggen kanske har fler skottkärror med tyngre last men jag tänkte inte knäcka de stackars tränande :)
Den mängd som man använder vid en bondgård kan vara lagom i träningsyfte.

Nils
2003-07-20, 20:41
Originally posted by z_bumbi
Om trapbar... Om man har problem med ryggen så är det ju kanske så att man kan köra marklyft/knäböj med en sådan, man kan i alla fall lasta på mer vikt än vad man orkar hålla i hantlar. Om det funkar så är ju allt bra och man kan fortsätta träna.
Just den som var på bilden såg dock lite liten ut så man får väl skaffa en större.
'
När jag läst omteknik för marklyft så brukar det stå att man skall ha stången så nära kroppen som möjligt. Det är lätt att få lite skavsår av marklyft.
Kör man med en sådan här stång kan man komma ännu "närmare" än med vanlig stång utan att ha några problem med knän som är i vägen. I egentligen tycker jag den verkar uppenbart bättre för lyft med den "accepterade" tekniken som lärs ut.
Nils

heltzonicka
2003-07-21, 04:07
jag skulle vilja ha en skivstång med två "pinnar" som sticker upp vid mitten.
Då kan man göra sköna hammarcurls tror jag.

Bättre än slapp teknik med hantlar i händerna.

hugok
2016-08-03, 18:35
Det är en gammal tråd men det finns många fördelar med en trap bar och de är väldigt vanliga i USA. Marklyft blir en helt annan grej för ryggen, både en skadad rygg och i prehabsyfte. Farmers walk är väldigt bökigt att köra tungt med hantlar och de rullar dessutom ur händerna. Men mina två favoritövningar att köra med trap bar är rodd och press. I rodd kommer man precis som i marklyft närmre kroppens tyngdpunkt med stången och i press använder man ett neutralt grepp som är mer skonsamt för axlarna.