handdator

Visa fullständig version : under 21 och använder Trib-70


alexsingh
2006-12-15, 14:30
har läst en del trådar om trib - 70 och det verkar som om det har haft någon effekt för vissa äldre (över 21) och ingen effekt för andra, forfarande äldre.

men jag tänkte om någon under (eller runt 21) har testat preparatet och fått någon effekt?

EiseltUK
2006-12-15, 14:33
Tror Lasse hade någon sjuåring som fått bra effekt?? *whistle*

Halldin
2006-12-15, 14:33
Man brukar väl snarare prata om 30+, inte 21.
Studierna säger ju hursomhelst att det saknar verkan.

alexsingh
2006-12-15, 14:35
Studierna säger ju hursomhelst att det saknar verkan.

jaså?

King Grub
2006-12-15, 14:40
Ja.

Several recent studies have indicated that Tribulus supplementation appears to have no effects on body composition or strength during training.

Sports Nutrition Review Journal. 1 (1):1-44, 2004.

Int J Vitam Nutr Res. 2001 Sep;71(5):293-301. Effects of androstenedione-herbal supplementation on serum sex hormone concentrations in 30- to 59-year-old men.

Int. J. Sport Nutr. Exerc. Metab. 10:208-215. The effects of Tribulus terrestris on body composition and exercise performance in resistance-trained males.

The aim of the current study is to investigate the influence of Tribulus terrestris extract on androgen metabolism in young males.

Twenty-one healthy young 20-36 years old men with body weight ranging from 60 to 125kg were randomly separated into three groups-two experimental (each n=7) and a control (placebo) one (n=7). The experimental groups were named TT1 and TT2 and the subjects were assigned to consume 20 and 10mg/kg body weight per day of Tribulus terrestris extract, respectively, separated into three daily intakes for 4 weeks. Testosterone, androstenedione and luteinizing hormone levels in the serum were measured 24h before supplementation (clear probe), and at 24, 72, 240, 408 and 576h from the beginning of the supplementation.

There was no significant difference between Tribulus terrestris supplemented groups and controls in the serum testosterone (TT1 (mean+/-S.D.: 15.75+/-1.75nmol/l); TT2 (mean+/-S.D.: 16.32+/-1.57nmol/l); controls (mean+/-S.D.: 17.74+/-1.09nmol/l) (p>0.05)), androstenedione (TT1 (mean+/-S.D.: 1.927+/-0.126ng/ml); TT2 (mean+/-S.D.: 2.026+/-0.256ng/ml); controls (mean+/-S.D.: 1.952+/-0.236ng/ml) (p>0.05)) or luteinizing hormone (TT1 (mean+/-S.D.: 4.662+/-0.274U/l); TT2 (mean+/-S.D.: 4.103+/-0.869U/l); controls (mean+/-S.D.: 4.170+/-0.406U/l) (p>0.05)) levels. All results were within the normal range.

The findings in the current study anticipate that Tribulus terrestris steroid saponins possess neither direct nor indirect androgen-increasing properties.

J Ethnopharmacol. 2005 Oct 3;101(1-3):319-23. The aphrodisiac herb Tribulus terrestris does not influence the androgen production in young men.

alexsingh
2006-12-15, 14:47
ok.. hur kommer det sig att kosttilskottsföretagen får skriva att det har en verkan om det är bevisat att det inte har det?

"Vi på Fairing rekommenderar främst Tribulus terrestris som ett tillskott för ökat välbefinnande, men många upplever också bättre träningseffekt. Vilket visserligen är en ganska logisk följd av ökad mängd testosteron

Tribulus terrestris positiva effekter:

- Bätte blodfettnivåer
- Lägre blodtryck
- Ökad sexdrift
- Ökad sexuell förmåga
- Bättre välmående
- Bättre prestationsförmåga
- Bättre hormonell balans"

-från kolozzeums webshop

L-Sami
2006-12-15, 14:50
ok.. hur kommer det sig att kosttilskottsföretagen får skriva att det har en verkan om det är bevisat att det inte har det?

"Vi på Fairing rekommenderar främst Tribulus terrestris som ett tillskott för ökat välbefinnande, men många upplever också bättre träningseffekt. Vilket visserligen är en ganska logisk följd av ökad mängd testosteron

Tribulus terrestris positiva effekter:

- Bätte blodfettnivåer
- Lägre blodtryck
- Ökad sexdrift
- Ökad sexuell förmåga
- Bättre välmående
- Bättre prestationsförmåga
- Bättre hormonell balans"

-från kolozzeums webshop


De vill tjäna pengar, därför ska man vara kritisk till vad alla kostillskott företag skriver om sina produkter.

alexsingh
2006-12-15, 14:53
De vill tjäna pengar, därför ska man vara kritisk till vad alla kostillskott företag skriver.

aa men finns det inte nån lag som förbjuder falsk marknadsföring?

alexsingh
2006-12-15, 14:56
och framför allt, varför rekommenderar killen som äger kollo folk att köpa nått som e bevisat att det inte funkar.

va e det för pajsare som äger kolozzeum egentligen?

L-Sami
2006-12-15, 14:58
aa men finns det inte nån lag som förbjuder falsk marknadsföring?

Kan inte så mycket om juridik, men antar väl att inget olagligt har gjorts här.

King Grub
2006-12-15, 15:02
och framför allt, varför rekommenderar killen som äger kollo folk att köpa nått som e bevisat att det inte funkar.

va e det för pajsare som äger kolozzeum egentligen?

Det gäller inte bara Kolozzeum. Kosttillskottsbranschen överhuvudtaget bygger på överdrifter. Står det att något ger den eller den effekten, skall du utgå från att påståendet åtminstone är överdrivet med faktor 10. Det gäller dom flesta produkter. Glutamin tillskrivs av kosttillskottstillverkare muskeluppbyggande egenskaper, trots att det är direkt verkningslöst i det avseendet. Man har tagit studier på döende sjukhuspatienter och hundar som fått glutamin injicerat direkt i tarmsystemet och sedan översatt resultaten direkt på friska, tränande människor i reklamtexterna, trots att effekten hos dessa fullständigt saknas. Andra produkter, som Testomin, är rena sockerpillret och innehåller inte en molekyl av den aktiva substansen.

Därmed inte sagt att alla produkter är skräp. Det är dom inte. Men ju bättre något låter, desto större sannolikhet att det är en överdrift det handlar om. Särskilt om det handlar om anabola hormoner. Saker som på riktigt påverkar testosteron och andra anabola hormon är noga reglerade och både läkemedels- och dopningsklassade.

alexsingh
2006-12-15, 15:09
hmm... känns som om någonting borde göras åt det. är ju inte bara överdrifter dom skriver utan rena påhitt också

Dr Nick
2006-12-15, 15:11
va e det för pajsare som äger kolozzeum egentligen?

Tja,han är här och skriver ibland*whistle*

alexsingh
2006-12-15, 15:12
Tja,han är här och skriver ibland*whistle*

vem är det?

Arngrim
2006-12-15, 15:24
*popcorn*

Nitrometan
2006-12-15, 15:24
Lasse kanske?
http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=98

alexsingh
2006-12-15, 15:26
Lasse kanske?
http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=98

hmm.. undrar om jag vågar att skicka ett PM och fråga varför han ljuger på sin hemsida

Dr Nick
2006-12-15, 15:27
Har för mig att eiselt ägde kolozzeum..
Kan minnas fel..?

EiseltUK
2006-12-15, 15:48
Har för mig att eiselt ägde kolozzeum..
Kan minnas fel..?

Jag startade upp forumet med Jocke Bartoll men har inget med ägandet att göra sedan några år tillbaka.

Simon.
2006-12-15, 15:53
Det finns flera som upplever positiva effekter av Tribulus, inkl mig själv.

Sen när det gäller studier så måste man även vara kritiskt till dom, ibland kan dom vara missvisande. Vilken råvara har dom använt när dom gjort studien? I vilken koncentration ? Vilken målgrupp?

Jag personligen har bara sett Tribulus studier som mäter testo och LH, det finns andra hormoner som också kan påverka kroppen muskler och sexdrift, som t.ex Östrogen, Progesteron, Prolaktin, SHBG m.m. Finns det nån studie på dessa?

Alexsingh, du kommer att få rätt mkt att göra ifall du ska anmäla alla företag som marknadsför produkter som inte är 100%-igt bevisade. Lycka till! :smash:

Halldin
2006-12-15, 15:55
Det finns flera som upplever positiva effekter av Tribulus, inkl mig själv.
Vad för några effekter då?

kelk
2006-12-15, 15:57
Bra sprut!

Simon.
2006-12-15, 15:59
Vad för några effekter då?

Ökad sexlust, styrka. Finnar (just detta är iofs negativt) :cool:
Men jag vet även personer som inte känner av Tribulus.

alexsingh
2006-12-15, 15:59
Det finns flera som upplever positiva effekter av Tribulus, inkl mig själv.

Sen när det gäller studier så måste man även vara kritiskt till dom, ibland kan dom vara missvisande. Vilken råvara har dom använt när dom gjort studien? I vilken koncentration ? Vilken målgrupp?

Jag personligen har bara sett Tribulus studier som mäter testo och LH, det finns andra hormoner som också kan påverka kroppen muskler och sexdrift, som t.ex Östrogen, Progesteron, Prolaktin, SHBG m.m. Finns det nån studie på dessa?

Alexsingh, du kommer att få rätt mkt att göra ifall du ska anmäla alla företag som marknadsför produkter som inte är 100%-igt bevisade. Lycka till! :smash:

"Vi på Fairing rekommenderar främst Tribulus terrestris som ett tillskott för ökat välbefinnande, men många upplever också bättre träningseffekt. Vilket visserligen är en ganska logisk följd av ökad mängd testosteron"
- kollos webshop

"There was no significant difference between Tribulus terrestris supplemented groups and controls in the serum testosterone"
- studie som king grub citerat

slutsats: det är bevisat att personen som skrivit det övre citatet ljuger.

Inzza
2006-12-15, 16:02
"Vi på Fairing rekommenderar främst Tribulus terrestris som ett tillskott för ökat välbefinnande, men många upplever också bättre träningseffekt. Vilket visserligen är en ganska logisk följd av ökad mängd testosteron"
- kollos webshop

"There was no significant difference between Tribulus terrestris supplemented groups and controls in the serum testosterone"
- studie som king grub citerat

slutsats: det är bevisat att personen som skrivit det övre citatet ljuger.

Nej det är det inte. det är bervisat att kukarna som gjorde studien har lyckats få fram att med deras faktorer så funkar inte tribulus. varför vara källkritisk mot faring, när du inte kan vara det mot dem andra?

alexsingh
2006-12-15, 16:04
vadå för faktorer? man öppnar munnen o stoppar in pillret eller vad det nu är på ett antal människor och ser om det har någon effekt förutom placebo effekten.

vilka fler faktorer finns?

jwzrd
2006-12-15, 16:04
Nej det är det inte. det är bervisat att kukarna som gjorde studien har lyckats få fram att med deras faktorer så funkar inte tribulus. varför vara källkritisk mot faring, när du inte kan vara det mot dem andra?

Visa vilka studier Fairing använt för att visa på en förändring av serum T då.

Backe
2006-12-15, 16:12
Alexsingh, du kommer att få rätt mkt att göra ifall du ska anmäla alla företag som marknadsför produkter som inte är 100%-igt bevisade. Lycka till! :smash:

Alla kosttilskottsförsäljaren bryter mot marknadsföringslagen mer eller mindre. De flesta som inte är nybröjare känner också till att det mesta är överdrivet eller väldigt mycket försöknat. Det är tråkigt att nybörjare kanske inte alltid inser detta och och felet ligger inte hos kunderna. Att alla andra företag är lika "fula fiskar" gör inte grejen bagatellartad, men som du säger så kan nog en privatperson inte påverka detta så mycket..

Det är inte bara effekterna av preparaten som brukar förskönas, även prisuppgifterna och "kampanjerbjudanden" mm bryter otroligt ofta mot marknadsföringslagen. Även köpvillkoren hos mindre företag skiljer sig ofta med de lagar som finns, vilket jag påtalat hos de jag beställt ifrån utan att någonting ändrats... kan gälla bland annat reklamationstider *whistle*

Simon.
2006-12-15, 16:13
"Vi på Fairing rekommenderar främst Tribulus terrestris som ett tillskott för ökat välbefinnande, men många upplever också bättre träningseffekt. Vilket visserligen är en ganska logisk följd av ökad mängd testosteron"
- kollos webshop

"There was no significant difference between Tribulus terrestris supplemented groups and controls in the serum testosterone"
- studie som king grub citerat

slutsats: det är bevisat att personen som skrivit det övre citatet ljuger.

he, he, lycka till Alex. Det händer ibland att vetenskapliga studier inte visar hela sanningen, hur det är i fallet med Tribulus kan jag ej säga, men som jag skrev tidigare finns det frågetecken i dom studier som jag läst, och som sagt, jag vet flera personer som känner positiva effekter av Tribulus.

Ett tips: kolla upp homeopat mediciner, där kan man snacka om överdrifter och sockerpiller...

kelk
2006-12-15, 16:16
Det skulle väl iofs vara intressant att höra vilka studier fairing har använt sig av. :)

alexsingh
2006-12-15, 16:17
he, he, lycka till Alex. Det händer ibland att vetenskapliga studier inte visar hela sanningen, hur det är i fallet med Tribulus kan jag ej säga, men som jag skrev tidigare finns det frågetecken i dom studier som jag läst, och som sagt, jag vet flera personer som känner positiva effekter av Tribulus.

troligtvis placebo effekten. Men visst det kan ju hända att någon kommer med en studie som visar att trib-70 har en effekt och motbevisar den första studien. men än så länge har jag inte sett någon sådan studie och då är det än så länge bevisat att killen som försöker sälja trib-70:t är en lögnare

alexsingh
2006-12-15, 16:19
Ett tips: kolla upp homeopat mediciner, där kan man snacka om överdrifter och sockerpiller...

jo jag vet, dom är precis lika överdrivna som trib -70. eftersom båda saknar effekt.

Simon.
2006-12-15, 16:23
troligtvis placebo effekten. Men visst det kan ju hända att någon kommer med en studie som visar att trib-70 har en effekt och motbevisar den första studien. men än så länge har jag inte sett någon sådan studie och då är det än så länge bevisat att killen som försöker sälja trib-70:t är en lögnare

Placebo effekt tror jag inte det är eftersom jag både tränat och testat olika kosttillskott i mer än 10 års tid.

King Grub
2006-12-15, 16:23
Vart tog min fina referens vägen? Censur? :(

Det finns inga borttagna inlägg i tråden.

EiseltUK
2006-12-15, 16:24
Det finns inga borttagna inlägg i tråden.

*gah!*

Simon.
2006-12-15, 16:25
Jo, jag tog bort ett inlägg från Eiselt eftersom det var en påhittad studie, tyckte inte att den gav diskussionen nått. Sorry!

King Grub
2006-12-15, 16:26
Okej, då tog du bort det fullständigt så det inte ens syns att det blivit borttaget, din skurk. http://bestsmileys.com/tongs/12.gif

Backe
2006-12-15, 16:26
Ett tips: kolla upp homeopat mediciner, där kan man snacka om överdrifter och sockerpiller...

Blir kosttillskottsreklamen mindre dålig för att det finns reklam som är mer överdriven?

Det är den som marknadsför en produkt som är ansvarig för att det han säger stämmer. Det är annonsören som ska bevisa att alla påståenden stämmer och han ska också kunna bevisa detta. Att annonsören hänvisar till studier som är felaktiga ligger också på annonsörens ansvar.

Dr Nick
2006-12-15, 16:32
Jag startade upp forumet med Jocke Bartoll men har inget med ägandet att göra sedan några år tillbaka.

inte med webbutiken heller?

jwzrd
2006-12-15, 16:33
Jo, jag tog bort ett inlägg från Eiselt eftersom det var en påhittad studie, tyckte inte att den gav diskussionen nått. Sorry!

Det där säger en del :)

Dr Nick
2006-12-15, 16:34
Jo, jag tog bort ett inlägg från Eiselt eftersom det var en påhittad studie, tyckte inte att den gav diskussionen nått. Sorry!

Var inte det lite väl hårt?Eftersom eiselt postade den så tyckte väl han att det bidrog med något?
Lite yttrandefrihet borde det väl iaf få finnas här trotts alla regler?

EiseltUK
2006-12-15, 16:34
Här finns resultat undersökningar av Sopharma's Tribestan:

http://www.tribestan.com/pharmacology.phtml

Man kan givetvis ifrågasätta studierna, tror inte de är publicerade och vet inte vem som har gjort dem.

Simon.
2006-12-15, 16:35
Det där säger en del :)

Nja det var inte så farligt, Eiselt skämtade bara. :)

jwzrd
2006-12-15, 16:37
Nja det var inte så farligt, Eiselt skämtade bara. :)

Ah, jo jag han inte läsa så. :)

alexsingh
2006-12-15, 16:41
Här finns resultat undersökningar av Sopharma's Tribestan:

http://www.tribestan.com/pharmacology.phtml

Man kan givetvis ifrågasätta studierna, tror inte de är publicerade och vet inte vem som har gjort dem.

hmm... vet ja fan va jag ska svar på det där, inte för att jag orkar läsa den, men jag antar att den säger att tribulus har en effekt*gah!*

lita aldrig på bulgarier? :confused: (skämt)

hoppas king grub har nått som kan ogiltigförklara den studien :P

King Grub
2006-12-15, 16:50
Jag har redan postat referenser till aktuella studier.

alexsingh
2006-12-15, 16:53
motsäger inte den här studien den som du refererade till? vem ska man lita på?

bubbe
2006-12-15, 17:05
Helt klart skulle det till en rensning bland lögnerna i kosttillskottsbranchen, fast att göra det krävs det nog en person med "a mission for life". Jag föreslår alexsingh till denna person, då han redan har sniffat upp trib-70.

Väntar med spänning på fortsättningen *popcorn*

alexsingh
2006-12-15, 17:08
Helt klart skulle det till en rensning bland lögnerna i kosttillskottsbranchen, fast att göra det krävs det nog en person med "a mission for life". Jag föreslår alexsingh till denna person, då han redan har sniffat upp trib-70.

Väntar med spänning på fortsättningen *popcorn*


jag e sjuk och ledig idag, vet inte om jag kommer va lika energisk när jag är frisk och kan göra annat än o sitta vid datan :D

L-Sami
2006-12-15, 17:50
Ökad sexlust, styrka. Finnar (just detta är iofs negativt) :cool:
Men jag vet även personer som inte känner av Tribulus.

Är du helt hundra att de här effekterna kommer ifrån just Tribulus och inte enbart av styrketräning?

Märker samma effekter som du endast av styrketräningen :)

mangemani
2006-12-15, 18:39
det suger,men det enda sättet man verkligen kan få reda på om en sak fungerar eller inte,är att testa på det.
studier/recensioner och dylikt säger inte mycket egentligen,det är det praktiska som säger allt.
lätt att kanke säga,jag som har ett par år på nacken nu inom träningen och kosttillskott,men med erarenhet så har man det mycket lättare att få reda på vad som funkar och inte funkar.

Halldin
2006-12-15, 18:48
det suger,men det enda sättet man verkligen kan få reda på om en sak fungerar eller inte,är att testa på det.

Vad tror du det är dom gör i studierna? *screwy*

Och hur ska du märka om någonting funkar? Det kan ju lika gärna vara placebo, eller vadsomhelst?

mangemani
2006-12-15, 18:57
Vad tror du det är dom gör i studierna? *screwy*



testar på råttor?*screwy*

nä,personligen tycker jag att det praktiska slår det teoretiska.

alexsingh
2006-12-15, 18:59
testar på råttor?*screwy*

nä,personligen tycker jag att det praktiska slår det teoretiska.

studierna är ju praktiska och görs inte alltid på råttor, studien som diskuterades i den här tråden är gjord på människor iaf

mangemani
2006-12-15, 19:00
studierna är ju praktiska och görs inte alltid på råttor, studien som diskuterades i den här tråden är gjord på människor iaf

okidoki.

men åsikten min står fortfarande kvar.
fast alla är ju olika;)

King Grub
2006-12-15, 19:11
nä,personligen tycker jag att det praktiska slår det teoretiska.

Studierna är i praktiken! Det är inte gubbar i vita rockar som sitter och slår tärning för att bestämma vad som skall skrivas i studier. Det är direkta mätningar på tränande individer. Det är ditt prat om att "testa på det" som är mer teoretiskt i sådana fall - det är inte mycket du kan "känna" effekten av.

Och det finns individuella skillnader... men i grund och botten är alla inte olika. Något som har en fysiologisk effekt på en frisk person har samma effekt på en annan frisk person.

Sniggel
2006-12-15, 19:31
Tydligen så blir praktiska experiment "teoretiska" så fort man dokumenterar dem.
Bäst att aldrig dokumentera något då. *whistle*

Simon.
2006-12-15, 20:04
det suger,men det enda sättet man verkligen kan få reda på om en sak fungerar eller inte,är att testa på det.
studier/recensioner och dylikt säger inte mycket egentligen,det är det praktiska som säger allt.
lätt att kanke säga,jag som har ett par år på nacken nu inom träningen och kosttillskott,men med erarenhet så har man det mycket lättare att få reda på vad som funkar och inte funkar.

Jag håller med dig, oavsett som jag skall köpa kosttillskott eller en ny bil så vill jag prova dom själv innan jag tar ställning till hur dom verkligen fungerar.

Ant
2006-12-15, 20:12
Jag håller med dig, oavsett som jag skall köpa kosttillskott eller en ny bil så vill jag prova dom själv innan jag tar ställning till hur dom verkligen fungerar.

Mao så tror du inte på vad undersökningar säger, utan du vill testa själv? Har du provat alla sorts doping + alla sorters droger också? Din logik går ju knappast att jämföra med köp av en ny bil, eller hur? Om forskningen säger att det finns risk för att en ny bils bromsar slutar fungera, då tror du inte på detta utan vill "testa själv"?

MYCKET intressant att se att denna diskussion kommit upp! Självklart kan kosttilskottsföretagen försvara sig med att de bara säljer vad som efterfrågas, men att de använder rena lögner för att sälja dessa är en annan femma, ska bli intressant att se om Fairing vågar svara?


Mvh

Simon.
2006-12-15, 20:35
Mao så tror du inte på vad undersökningar säger, utan du vill testa själv? Har du provat alla sorts doping + alla sorters droger också? Din logik går ju knappast att jämföra med köp av en ny bil, eller hur? Om forskningen säger att det finns risk för att en ny bils bromsar slutar fungera, då tror du inte på detta utan vill "testa själv"?

MYCKET intressant att se att denna diskussion kommit upp! Självklart kan kosttilskottsföretagen försvara sig med att de bara säljer vad som efterfrågas, men att de använder rena lögner för att sälja dessa är en annan femma, ska bli intressant att se om Fairing vågar svara?

Mvh

Nej då, undersökningar är också bra, självfallet måste man avväga riskerna mot om nånting verkligen är värt att prova. Men om det inte är några stora risker föredrar jag att testa saker själv innan jag bestämmer mig vad jag tycker om en sak. Jag har testat kosttillskott som jag inte gett mig nån effekt alls trots att tillverkaren gett referenser på flera vetenskapliga undersökningar...Nej, min personliga åsikt är att egen praktisk erfarenhet ger mest, men det är ju bara mina två cent *rolleyes*.

alexsingh
2006-12-15, 20:38
Mao så tror du inte på vad undersökningar säger, utan du vill testa själv? Har du provat alla sorts doping + alla sorters droger också? Din logik går ju knappast att jämföra med köp av en ny bil, eller hur? Om forskningen säger att det finns risk för att en ny bils bromsar slutar fungera, då tror du inte på detta utan vill "testa själv"?

MYCKET intressant att se att denna diskussion kommit upp! Självklart kan kosttilskottsföretagen försvara sig med att de bara säljer vad som efterfrågas, men att de använder rena lögner för att sälja dessa är en annan femma, ska bli intressant att se om Fairing vågar svara?


Mvh


han har svarat mig



Originally Posted by alexsingh
hej

om det är du som äger kolozzeum: (annars kan du deleta PM:et)

Varför ljuger och överdriver du om trib-70 och vissa andra kosttilskotts effekt på din hemsida när det är bevisa att dom är verkningslösa?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84969

inget illa menat just mot dig, men du är den som är lättast att få tag på av alla världenskosttilskotts VD:n


Hej

För det första så ljuger vi knappast.Texten kring produkten är skriven av en känd doktorand

Tribulus är ett omdiskuterat preparat som säljs i ganska stora volymer och har gjort så i många år och skulle det inte fungera så skulle inte heller kunder köpa det om och om igen.

Man kan inte bara läsa studier eftersom att styrkan på tribulus produkten spelar roll osv samt åldern på studiegruppen osv. Vissa använder 20% tribulus och vi använder 3ggr så stark råvara osv.

Om du är ung så har du ingen nytta av tribulus men är du över 35 så skulle jag prova och utvärdera produkten om jag vore dig

Som sagt... ett omdiskuterat preparat som lika många tvivlar på som älskar produkten

Skulle kunna ha skrivit och förklarat flera A4 sidor men nu måste jag ta helg

MVH
Lasse


hoppas han inte misstycker att jag publicerar hans PM offentligt, men jag tror inte det

EiseltUK
2006-12-16, 12:30
inte med webbutiken heller?

Nix.

Fairing
2006-12-16, 13:02
Först och främst så måste jag säga att det är Fairing som står bakom produkttexten och inte kolozzeum. Tråkigt om någon uppfattar Fairing som ett företag som lurar och ”blåser” folk när vi av branschen anses som ett företag som har relevant och tydlig produktinformation. Vi får ofta klagomål från ÅF att vi har för ”icke kommersiell” produktinfo.

Trådskaparen känns lite naiv och jag tror att många håller med mig*whistle* . Har du surfat runt och kollat hur dom allra flesta säljer kosttillskott i dag? Bitter på branschen för att du ej har fått dom resultat du trott att du skulle få ?

Nåja , lite historia bakom Trib-70

Vi tog fram den för flera år sedan enbart för export till Spanien där den säljs som ett vällevnadstillskott för äldre män. Andra tillskott som säljer bra där är ALC och ALA. Ca. 70% av vår försäljning av Trib-70 går till Spanien.

Sedan 2005 säljer vi även Trib-70 i Sverige och jag var tveksam om vi skulle göra det eftersom att det är ett omtvistat preparat. Många äldre upplever mycket bra effekt och en hel del tränande upplever samma styrke och viktökning som av vanligt Kreatin

Flera av Sveriges bästa strongman tävlande köper trib-70 och dom dubblar maxdosen och ”upplever” rejäla styrkeökningar samt viktökningar

Även många som har nedsatt egen produktion av testosteron pga läkemedels(miss)bruk köper mycket Trib-70 och ”upplever” att den ökar den egna produktionen av testosteron

Produkten har även diskuterats flitigt på Body och som sagt många älskar Tribulus och många hänvisar till studier som säger att den inte fungerar.

Ofta får vi erbjudande från utlandet att ”köpa” en studie och det är kanske dags att göra det för att bevisa att Trib-70 funkar. Vi kör väl bara med +35 åringar med nedsatt egen produktion av testo.

Tyvärr har jag inte så mycket tid att sitta på kolozzeum pga att vi håller på och tar fram en egen produktlinje till ett stort Svenskt Hälsoföretag som skall vara färdigt till nyår därför lär det dröja med fler inlägg i denna tråd från mig för dygnet har bara 24 timmar och har åkt till firman bara för att svara på detta inlägg:)

Håller för övrigt med mangemani till 100%:thumbup:

Avsluta med visdomsord från en av pionjärerna inom sport nutrition :Lasse , du kan inte läsa dig till vad som fungerar utan du måste prova dig fram till vilket preparat som fungerar just för dig.( han tröttnade på mina 1000 frågor om dagen och att jag alltid ifrågasatte allt):D

Har för mig att dessa studier låg till grund för Trib-70 produkttext men är inte helt säker



McKay D. Nutrients and botanicals for erectile dysfunction: examining the evidence. Altern Med Rev. 2004 Mar;9(1):4-16.

Adimoelja A. Phytochemicals and the breakthrough of traditional herbs in the management of sexual dysfunctions. Int J Androl 2000;23:82-84.

Adimoelja A, Adaikan PG. Protodioscin from herbal plant Tribulus terrestris L. Improves male sexual functions possibly via DHEA. Int J Impot Res 1997;9:S64.

Arcasoy HB, Erenmemisoglu A, Tekol Y, Kurucu S, Kartal M. Effect of Tribulus terrestris L. saponin mixture on some smooth muscle preparations: a preliminary study. Boll Chim Farm. 1998 Dec;137(11):473-5.

Zarkova S. Tribestan: experimental and clinical investigations. Sofia, Bulgaria: Sopharma Chemical Pharmaceutical Research Institute, 1981.

Dr Nick
2006-12-16, 13:13
Har du ingen dator hemma?tänkte på att du var tvungen till att åka till firman?

Känns bra att företags representanterna kommer in och svarar på kritik!
Känns seriöst!:thumbup:

EiseltUK
2006-12-16, 14:17
Det behöver inte vara speciellt komplicerat att göra en lite studie för att dubbelkolla att en produkt funkar som man hoppas. Det går att "köpa" en studie även i Sverige. Man står för kostnaderna men forskarna är fortfarande opartiska/objektiva - om de är seriösa.

När vi har gjort studier har vi bara skickat produkter som ska användas i studien, inkl eventuell kontrollprodukt. En gång har vi gett försökspersonerna 1000 kr för att de ställde upp.

Risken med en studie - speciellt på en befintlig produkt -är att man kan bli besviken på resultatet och har man då bekostat den för dyra pengar så känns det surt i dubbel bemärkelse.

-squat-
2006-12-16, 14:57
Det behöver inte vara speciellt komplicerat att göra en lite studie för att dubbelkolla att en produkt funkar som man hoppas. Det går att "köpa" en studie även i Sverige. Man står för kostnaderna men forskarna är fortfarande opartiska/objektiva - om de är seriösa.

När vi har gjort studier har vi bara skickat produkter som ska användas i studien, inkl eventuell kontrollprodukt. En gång har vi gett försökspersonerna 1000 kr för att de ställde upp.

Risken med en studie - speciellt på en befintlig produkt -är att man kan bli besviken på resultatet och har man då bekostat den för dyra pengar så känns det surt i dubbel bemärkelse.

Jag ställer upp gratis som försöksperson :D

larre
2006-12-16, 14:59
testar på råttor?*screwy*

nä,personligen tycker jag att det praktiska slår det teoretiska.


Håller för övrigt med mangemani till 100%:thumbup:


Håller verkligen med här. Praktiken > Teoretiska. Vilket tyvärr inte verkar vara ett acceptabelt tankesätt här på kollo. Säger folk att dom tycket trib funkar, då gör det säkert det för dom iaf. Varför skulle man ljuga om en produkt? Det är inte så att man själv tjänar på det.

alexsingh
2006-12-16, 15:02
Håller verkligen med här. Praktiken > Teoretiska. Vilket tyvärr inte verkar vara ett acceptabelt tankesätt här på kollo. Säger folk att dom tycket trib funkar, då gör det säkert det för dom iaf. Varför skulle man ljuga om en produkt? Det är inte så att man själv tjänar på det.

1. placebo effekt?

2. som tidigare påpekats är studierna PRAKTISKA i högre grad än egna erfarenheter

Dr Nick
2006-12-16, 15:08
Finns det studier som bevisar att något inte kan fungera så givetvis känns ju det helt 100% avgörande och då slår man fast människors effekt som placebo osv.

Skulle det dock inte existera riktiga avgörande studier som bevisar detta utan kanske bara djur studier osv men även rapporter från 1000 tals människor runtom på forumen att det fungerar bra så känns det ju också som om man kan gå efter det.

När det gäller just tribulus så känns det ju som att det finns studier som visar att det inte kan ha någon som helst effekt,varken på äldre eller yngre tränande individer.

-squat-
2006-12-16, 15:43
Jag håller med dig, oavsett som jag skall köpa kosttillskott eller en ny bil så vill jag prova dom själv innan jag tar ställning till hur dom verkligen fungerar.

Provkör du en bil som har blivit sågad i alla tester? Man är ju faktisk inte lika benägen att lägga pengar på ett kosttillskott som har blivit sågat i studie efter studie.

Vad det gäller tribulus så har jag provat det två gånger dock från en leverantör som jag inte har har så stort förtroende för. Båda gångerna fick jag ökad sexdrift och större satser. Dock upplevde jag att det fick en omvänd effekt efter att jag slutat med det. reboundeffekt? Jag fick ingen ökad styrka eller ökad muskelmassa. Sen ska vi inte glömma att jag fick en satans klåda i hårbotten och tappade hår. Säkerligen ytterst ovanligt.

alexsingh
2006-12-16, 15:49
Provkör du en bil som har blivit sågad i alla tester? Man är ju faktisk inte lika benägen att lägga pengar på ett kosttillskott som har blivit sågat i studie efter studie.

Vad det gäller tribulus så har jag provat det två gånger dock från en leverantör som jag inte har har så stort förtroende för. Båda gångerna fick jag ökad sexdrift och större satser. Dock upplevde jag att det fick en omvänd effekt efter att jag slutat med det. reboundeffekt? Jag fick ingen ökad styrka eller ökad muskelmassa. Sen ska vi inte glömma att jag fick en satans klåda i hårbotten och tappade hår. Säkerligen ytterst ovanligt.

kanske va dbol eller nått då? ;)

EiseltUK
2006-12-16, 17:32
Hittade det här på topformula. Där har vi ju bevis svart på vitt. :)


Tribulus Terrestris

Vårt Tribulus terrestris extrakt är koncentrerad till 90 % och levereras på 500 mg kapslar. Detta gör denna produkt till en av marknadens absolut starkaste.

Tribulus terrestris ökar testosteron nivå med upp till 40% på endast 5 dagar. Detta har visats i en rad oberoende vetenskapliga undersökningar.

Tribulus ökar testosteron nivån på ett naturlig sätt. I Asien har det gjorts många tester med Tribulus för att se om Tribulus även kan öka fertiliteten. I en studie som involverade över 200 manliga försökspersoner som led av impotens (ofta orsakad av för låg testosteron halt) visades att nästan alla av dessa män fick en ökad LH och testosteron nivå samt att impotensproblemen minimerades och spermaproduktionen ökade.

Bodybuilders över hela världen använder Tribulus terrestris därför att det anses som ett naturligt och säkert alternativ för att uppnå en högre testosteronnivå.

Tribulus terrestris ökar sexdriften hos personer som har nedsatt testosteron produktion, även kvinnor får ökad sexualdrift av Tribulus.

Tribulus Terrestris kan med fördel kombineras med Pro Androstenetrion för att maximera effekten av dess testosteronhöjande verkan.

Kapsel innehållande Tribulus terrestris extrakt (90 % Tribulus Saponins) 500 mg

Dosering: 1 kapsel 2-3 gånger dagligen

Förpackning: Burk om 60 kapslar

----------------

Dr Nick
2006-12-16, 17:37
Det där bevisar väl absolut ingenting?:smash:

alexsingh
2006-12-16, 17:52
Hittade det här på topformula. Där har vi ju bevis svart på vitt. :)


Tribulus Terrestris

Vårt Tribulus terrestris extrakt är koncentrerad till 90 % och levereras på 500 mg kapslar. Detta gör denna produkt till en av marknadens absolut starkaste.

Tribulus terrestris ökar testosteron nivå med upp till 40% på endast 5 dagar. Detta har visats i en rad oberoende vetenskapliga undersökningar.

Tribulus ökar testosteron nivån på ett naturlig sätt. I Asien har det gjorts många tester med Tribulus för att se om Tribulus även kan öka fertiliteten. I en studie som involverade över 200 manliga försökspersoner som led av impotens (ofta orsakad av för låg testosteron halt) visades att nästan alla av dessa män fick en ökad LH och testosteron nivå samt att impotensproblemen minimerades och spermaproduktionen ökade.

Bodybuilders över hela världen använder Tribulus terrestris därför att det anses som ett naturligt och säkert alternativ för att uppnå en högre testosteronnivå.

Tribulus terrestris ökar sexdriften hos personer som har nedsatt testosteron produktion, även kvinnor får ökad sexualdrift av Tribulus.

Tribulus Terrestris kan med fördel kombineras med Pro Androstenetrion för att maximera effekten av dess testosteronhöjande verkan.

Kapsel innehållande Tribulus terrestris extrakt (90 % Tribulus Saponins) 500 mg

Dosering: 1 kapsel 2-3 gånger dagligen

Förpackning: Burk om 60 kapslar

----------------

hahaha.. kunde lika gärna ha kopierat ifrån tv-shops hemsida :Virro

alexsingh
2006-12-16, 18:06
skickade ett mail och frågade vad dom hade för vetenskapliga belägg för sina påståenden. Får nog vänta tills nästa vecka för svar

EiseltUK
2006-12-16, 18:22
skickade ett mail och frågade vad dom hade för vetenskapliga belägg för sina påståenden. Får nog vänta tills nästa vecka för svar

Fråga dem också om du kan få en analys på den procentuella fördelningen mellan de olika saponinerna.

alexsingh
2006-12-16, 18:27
Fråga dem också om du kan få en analys på den procentuella fördelningen mellan de olika saponinerna.

ok.. gjort det nu.. bara o vänta på svar nu

va mycket fritid man har egentligen:)

Dr Nick
2006-12-16, 18:33
Fråga dem också om du kan få en analys på den procentuella fördelningen mellan de olika saponinerna.


Vad exakt finns det för belägg för att det skulle vara bättre?inga gissar jag på.
Finns väl inte mer belägg för att det skulle ge effekt med "en annan fördelning"?


Sen är det inte bara tribulus som företagen gör pengar på,skulle tro att varje kosttillskott försäljare har en bluff produkt utan någon som helst effekt.

Ant
2006-12-16, 18:44
Fairing: Jag älskar att du försvarar dig med att ni gör precis samma som många andra; överdriver. Försvara något med att ni inte är riktigt lika dåliga som många andra, ojoj.

Alla som skriver att man måste testa en produkt personligen för att kunna uttala sig; kan inte ni förklara för mig varför ni inte testar exempelvis hormoner? Man kan ju inte lita på andra än sig själv? Förklara gärna hur ni ser på saken, för jag tycker det är en oerhört konstig syn på saker och ting? Speciellt intressant är ju självklart att fairing förklarar vad han menar, hur använder, och ställer ni er igentligen till forskningen om man måste testa allt personligen för att kunna säga hur det fungerar?

Allan
2006-12-16, 18:50
Alexsingh - vi kan ju ta ett pass på simhallen nån dag och kolla hur träningen går, och snacka lite,
Självklart är det så att tron på det egna resultatet är överdrivet; att använda sig själv som måttstock är döfött. Det finns alldeles för många saker runtomkring som måste dokumenteras för att man ska kunna dra andra slutsatser än de som labbtest visar, om man bara utgår från sig själv.

Dr Nick
2006-12-16, 18:54
Alltså alla kosttillskottförsäljare har bluff produkter mer lr mindre,se på gg?man skulle väl nästan kunna rensa ut 80% som bara bluff och båg..
Fairing har tribulus och eiselt har ecdy/retibol..
Så länge det inte finns någon lag emot detta så kommer det alltid att vara såhär..
Dom vill tjäna pengar..
Vi som konsumenter får se till att veta vad det är vi köper innan vi köper det.

EiseltUK
2006-12-16, 19:52
Alltså alla kosttillskottförsäljare har bluff produkter mer lr mindre,se på gg?man skulle väl nästan kunna rensa ut 80% som bara bluff och båg..
Fairing har tribulus och eiselt har ecdy/retibol..
Så länge det inte finns någon lag emot detta så kommer det alltid att vara såhär..
Dom vill tjäna pengar..
Vi som konsumenter får se till att veta vad det är vi köper innan vi köper det.

Fast vi har dokumenterat effekten av Retibol i en oberoende universitetsstudie. Bättre än inget. :cool:

Dr Nick
2006-12-16, 19:59
Som inte är publicerad..
Det skulle vara den enda studien som säger att ecdy funkar isf..
Dom ryska studierna var ju gjorda på folk som samtidigt tog steroider så dom går bort..
Finns inte ens användar info från folk som säger att dom fått någon effekt från någon ecdy produkt..ink mig själv

alexsingh
2006-12-16, 20:15
allan: jo visst ska vi göra det :)

EiseltUK
2006-12-16, 20:40
Som inte är publicerad..
Det skulle vara den enda studien som säger att ecdy funkar isf..
Dom ryska studierna var ju gjorda på folk som samtidigt tog steroider så dom går bort..
Finns inte ens användar info från folk som säger att dom fått någon effekt från någon ecdy produkt..ink mig själv

Nej inte publicerad men opartiskt gjort med placebo + kontrollgrupp.

Tog de steroider samtidigt i de ryska studierna...? Hur vet du det? Det finns minst två studier på celler, en av Syrov och en av Okui, där man använde steroider som kontroll. Fuskade man där också? Det håller inte eftersom steroider har en genomisk verkan. Med studier där man använder Actinomycin-D på celler påverkar inste steroider proteinsyntesen.

Bodybuilders får inte så bra effekt av ekdyson det kan jag hålla med om. Det är därför vi har gjort om sammansättningen i Retibol så att ska bli mer intressant även för byggare.

EiseltUK
2006-12-16, 20:42
Vad exakt finns det för belägg för att det skulle vara bättre?inga gissar jag på.
Finns väl inte mer belägg för att det skulle ge effekt med "en annan fördelning"?


Sen är det inte bara tribulus som företagen gör pengar på,skulle tro att varje kosttillskott försäljare har en bluff produkt utan någon som helst effekt.


Det finns troligen inga belägg alls. Det är ett bra exempelt från att man drar paralleller från forskning på ett unikt preparat till sitt egna preparat utan att vara säker på att innehållet är samma.

Dr Nick
2006-12-16, 21:23
Nej inte publicerad men opartiskt gjort med placebo + kontrollgrupp.

Tog de steroider samtidigt i de ryska studierna...? Hur vet du det? Det finns minst två studier på celler, en av Syrov och en av Okui, där man använde steroider som kontroll. Fuskade man där också? Det håller inte eftersom steroider har en genomisk verkan. Med studier där man använder Actinomycin-D på celler påverkar inste steroider proteinsyntesen.

Bodybuilders får inte så bra effekt av ekdyson det kan jag hålla med om. Det är därför vi har gjort om sammansättningen i Retibol så att ska bli mer intressant även för byggare.

Varför skulle andra idrottare än tex bodybuilders få effekt?
På vilket sätt menar du?

Finns inget som heller stödjer att det skulle ge bättre återhämtning heller och då förstår jag inte vilken grupp som skulle ha nytta av det?
I usa har det ju också enbart lanserats som ett tillskott för bb..

Här är en studie:
http://www.nutros.com/nsr-0204z.html

Sen är det ju extremt onödigt att köpa retibol för L-Leucinets skull,när esapro mm finns.
Finns ju ingen mening med att supplementera med större mängd än den man får i sig från tex esapro.

Det håller inte eftersom steroider har en genomisk verkan. Med studier där man använder Actinomycin-D på celler påverkar inste steroider proteinsyntesen.

va?

Dr Nick
2006-12-16, 21:34
Det finns minst två studier på celler, en av Syrov och en av Okui, där man använde steroider som kontroll. Fuskade man där också?

Dessa studier var på djur om jag inte minns fel..

L-Sami
2006-12-16, 21:53
"In conclusion
If you are applying for a lead role in The Fly 3 or if you're on the TV show Survivor, insect hormones could be great for their high-protein content; that is, of course, if you're into that kind of thing. But for those of us looking for hormones to build muscle and lose fat, we suggest you get another hobby or look elsewhere for supplementation. Until good, solid clinical research (on humans) can show us otherwise, we'll lean to the side of "this stuff doesn't work." So save your money, please."

http://www.nutros.com/nsr-0204z.html

En rolig slutsats :laugh:

dr ozz
2006-12-16, 22:01
Först och främst så måste jag säga att det är Fairing som står bakom produkttexten och inte kolozzeum. Tråkigt om någon uppfattar Fairing som ett företag som lurar och ”blåser” folk när vi av branschen anses som ett företag som har relevant och tydlig produktinformation. Vi får ofta klagomål från ÅF att vi har för ”icke kommersiell” produktinfo.

Trådskaparen känns lite naiv och jag tror att många håller med mig*whistle* . Har du surfat runt och kollat hur dom allra flesta säljer kosttillskott i dag? Bitter på branschen för att du ej har fått dom resultat du trott att du skulle få ?

Nåja , lite historia bakom Trib-70

Vi tog fram den för flera år sedan enbart för export till Spanien där den säljs som ett vällevnadstillskott för äldre män. Andra tillskott som säljer bra där är ALC och ALA. Ca. 70% av vår försäljning av Trib-70 går till Spanien.

Sedan 2005 säljer vi även Trib-70 i Sverige och jag var tveksam om vi skulle göra det eftersom att det är ett omtvistat preparat. Många äldre upplever mycket bra effekt och en hel del tränande upplever samma styrke och viktökning som av vanligt Kreatin

Flera av Sveriges bästa strongman tävlande köper trib-70 och dom dubblar maxdosen och ”upplever” rejäla styrkeökningar samt viktökningar

Även många som har nedsatt egen produktion av testosteron pga läkemedels(miss)bruk köper mycket Trib-70 och ”upplever” att den ökar den egna produktionen av testosteron

Produkten har även diskuterats flitigt på Body och som sagt många älskar Tribulus och många hänvisar till studier som säger att den inte fungerar.

Ofta får vi erbjudande från utlandet att ”köpa” en studie och det är kanske dags att göra det för att bevisa att Trib-70 funkar. Vi kör väl bara med +35 åringar med nedsatt egen produktion av testo.

Tyvärr har jag inte så mycket tid att sitta på kolozzeum pga att vi håller på och tar fram en egen produktlinje till ett stort Svenskt Hälsoföretag som skall vara färdigt till nyår därför lär det dröja med fler inlägg i denna tråd från mig för dygnet har bara 24 timmar och har åkt till firman bara för att svara på detta inlägg:)

Håller för övrigt med mangemani till 100%:thumbup:

Avsluta med visdomsord från en av pionjärerna inom sport nutrition :Lasse , du kan inte läsa dig till vad som fungerar utan du måste prova dig fram till vilket preparat som fungerar just för dig.( han tröttnade på mina 1000 frågor om dagen och att jag alltid ifrågasatte allt):D

Har för mig att dessa studier låg till grund för Trib-70 produkttext men är inte helt säker



McKay D. Nutrients and botanicals for erectile dysfunction: examining the evidence. Altern Med Rev. 2004 Mar;9(1):4-16.

Adimoelja A. Phytochemicals and the breakthrough of traditional herbs in the management of sexual dysfunctions. Int J Androl 2000;23:82-84.

Adimoelja A, Adaikan PG. Protodioscin from herbal plant Tribulus terrestris L. Improves male sexual functions possibly via DHEA. Int J Impot Res 1997;9:S64.

Arcasoy HB, Erenmemisoglu A, Tekol Y, Kurucu S, Kartal M. Effect of Tribulus terrestris L. saponin mixture on some smooth muscle preparations: a preliminary study. Boll Chim Farm. 1998 Dec;137(11):473-5.

Zarkova S. Tribestan: experimental and clinical investigations. Sofia, Bulgaria: Sopharma Chemical Pharmaceutical Research Institute, 1981.


Kollade upp studierna och ingen visade på effekter hos tribulus som stärker marknadsföringens trovärdighet. Att unga råttor går upp i vikt på 8 veckor är ju inte särdeles ovanligt. Jag tycker inte man ska underskatta råttstudier men när der gäller sexvanor så har vi nog ganska olika beteenden.

Ozz

EiseltUK
2006-12-17, 00:18
Varför skulle andra idrottare än tex bodybuilders få effekt?
På vilket sätt menar du?

Därför att återhämtningen vanligen inte är ett problem för muskelbyggare. En grundförutsättning för att bygga muskler är adekvat återhämtning. När translationen påskyndas - vilket enliget teoreirna sker med bla ekdyson - påskyndas återhämtningen och proteinsynteshastigheten. Det betyder automatiskt inte mer muskler.

Finns inget som heller stödjer att det skulle ge bättre återhämtning heller och då förstår jag inte vilken grupp som skulle ha nytta av det?

Återhämtningen har med dess stimulerande effekt på ribosomfunktion att göra. De som har nytta av det är personer som tränar så pass mycket att de inte hinner återhämta sig tillräckligt. Det är dörfär det inte gör så mycket nytta för muskelbyggare. Inom andra idrotter där både träningsvolym - och intensitet är viktig är nyttan större, tex inom friidrott.

I usa har det ju också enbart lanserats som ett tillskott för bb..

Original Retibol lanserades i USA av Atletika i början av 90-talet och riktades nästan uteslutande med andra idrottande då ägaren till Atletika själv var släggkastare.

Här är en studie:
http://www.nutros.com/nsr-0204z.html

Det är en slutsats som någon dragit som är felaktig. De nämner bla att ekydson ökar proteinsyntesen hos insekter, inte hos människor. Hos insekter och växter har ekdysteroider helt andra effekter än hos människor.

Sen är det ju extremt onödigt att köpa retibol för L-Leucinets skull,när esapro mm finns.Finns ju ingen mening med att supplementera med större mängd än den man får i sig från tex esapro.

Kan inte klanka ned på EsaPro. :) Vilken som är bäst ska vi försöka ta reda på i en kommande studier under 2007. Om det visar sig att Retibol - trots den tidigare studien - är verkningslöst så garanterar jag dig att vi slutar med produkten. Jag hoppas att vi ska kunna testa båda produkterna för sig och sen en grupp som tar en kombination (4 gr Retibol och 3 gr EsaPro). Jag tippar på att kombinationen är bäst men är inte sämre än att jag kan erkänna att jag hade fel om resultatet visar annat.

/ Henrik

EiseltUK
2006-12-17, 00:19
Dessa studier var på djur om jag inte minns fel..

Du minns fel. Såna studier göra bara på celler.

Dr Nick
2006-12-17, 00:33
Därför att återhämtningen vanligen inte är ett problem för muskelbyggare. En grundförutsättning för att bygga muskler är adekvat återhämtning. När translationen påskyndas - vilket enliget teoreirna sker med bla ekdyson - påskyndas återhämtningen och proteinsynteshastigheten. Det betyder automatiskt inte mer muskler.

Skulle nog vilja påstå att återhämtningen visst kan vara ett problem för en hårt tränande bb..

Original Retibol lanserades i USA av Atletika i början av 90-talet och riktades nästan uteslutande med andra idrottande då ägaren till Atletika själv var släggkastare.

Jag tänkte inte på retibol utan på alla andra tillskott som innehåller ecdy..
Visste inte ens att retibol funnits lanserad där?

Det är en slutsats som någon dragit som är felaktig. De nämner bla att ekydson ökar proteinsyntesen hos insekter, inte hos människor. Hos insekter och växter har ekdysteroider helt andra effekter än hos människor.

Det finns som sagt inga som helst studier på att det har någon som helst effekt på människor.

Kan inte klanka ned på EsaPro. Vilken som är bäst ska vi försöka ta reda på i en kommande studier under 2007. Om det visar sig att Retibol - trots den tidigare studien - är verkningslöst så garanterar jag dig att vi slutar med produkten. Jag hoppas att vi ska kunna testa båda produkterna för sig och sen en grupp som tar en kombination (4 gr Retibol och 3 gr EsaPro). Jag tippar på att kombinationen är bäst men är inte sämre än att jag kan erkänna att jag hade fel om resultatet visar annat.

/ Henrik

Hur skall ni kunna testa vilken grupp som får bäst återhämtning undrar jag?

Bara inte den studien blir som den med Maxgain,inte så konstigt att det resultatet blev som det blev..

Vetenskapliga bevis
Effekten av MAXGAIN är vetenskapligt dokumenterad vid vid Institue of Exercise Biology under ledning av professor Atko Viru. I studien delade man in försökspersoner i tre grupper som fick antingen 100 % maltodextrin (1), MAXGAIN (2) eller Super Gainers Fuel (3). Vi vill inte namnge den tredje produktens namn av hänsyn. De tränade och åt som vanligt i 45 dagar. Efter testperioden sammanställde man alla de mätningar man gjort under 45-dagarsperioden. Resultatet visade att alla tre grupper hade gått upp ungefär lika mycket i vikt, men i grupp 1 och 3 så var mer än hälften fett. Grupp 2, som fått MAXGAIN, hade lagt på sig dubbelt så mycket muskler och hälften så mycket fett som de andra grupperna. Bättre bevis än så finns väl inte?

Konstigt att maxgain visade sig ge bättre muskel tillväxt än gruppen som bara fick malto?:laugh:
Hoppas inte professor Atko Viru fick nobel priset för sin slutsatt..

Dr Nick
2006-12-17, 00:35
Du minns fel. Såna studier göra bara på celler.

mammals står det att studien är på...?
är inte det däggdjur?

Dr Nick
2006-12-17, 00:40
Vill bara skriva att jag inte försöker klanka ner på eiselt på något sätt,använder själv deras produkter och är jätte nöjd,är bara tämligen säker på att den ena ingrediensen i retibol är helt verkningslös på människor.

Dr Nick
2006-12-17, 00:53
Du minns fel. Såna studier göra bara på celler.

cellerna bör väl komma från någon/något såvida det inte rör sig om fängelse celler etc..

Dr Nick
2006-12-17, 02:01
Om det visar sig att Retibol - trots den tidigare studien - är verkningslöst så garanterar jag dig att vi slutar med produkten. Jag hoppas att vi ska kunna testa båda produkterna för sig och sen en grupp som tar en kombination (4 gr Retibol och 3 gr EsaPro). Jag tippar på att kombinationen är bäst men är inte sämre än att jag kan erkänna att jag hade fel om resultatet visar annat.

Jag säger det igen,det är ekdyson som inte har någon effekt på människor inte l-leucinet..
Alltså en kombination av båda produkterna kommer säker inte att visa sämre effekt (om man kan mäta det?) än esa pro självt.
l-leucin är ju huvud motorn för hela protein syntesen..
Men med esapro får man alla eaa´s med retibol betalar man för en ess aminosyra och en bluff ingrediens.
Hur skulle en sådan jämförelse studie se ut??

Gör en studie på enbart ekdyson istället så blir det utrett.
Någon annan studie skulle bli missvisande.

Sverker
2006-12-17, 07:20
cellerna bör väl komma från någon/något såvida det inte rör sig om fängelse celler etc..


Nu är det ju ett tillskott som ska användas oralt. Då lär det passera cellerna i magtarmkanalen, cellerna i levern, samtliga celltyper i blodet, förhoppningsvis även muskelceller för att slutligen passsera genom cellerna i njuren.

Henrik hade en poäng där.

Sverker
2006-12-17, 07:28
Dr Nick !


Tog de steroider samtidigt i de ryska studierna...? Hur vet du det? Det finns minst två studier på celler, en av Syrov och en av Okui, där man använde steroider som kontroll. Fuskade man där också? Det håller inte eftersom steroider har en genomisk verkan. Med studier där man använder Actinomycin-D på celler påverkar inste steroider proteinsyntesen.



Steroider verkar stimulerande på RNA-bildningen. Actinomycin-D binder till DNA och blockerar bildandet av RNA vad jag kan läsa ut.

http://www.sigmaaldrich.com/sigma/datasheet/a1410dat.pdf

DavidN
2006-12-17, 09:36
Ett tillägg till diskussionen är ju att om nu Tribulus randomprodukt skulle höja testosteronet med 40%, så skulle det innebära noll effekt på muskelbyggande, och du får samma effekt av att avstå från onani under några dagar (fungerar cycliskt)

Dr Nick
2006-12-17, 10:55
Varken ecdy eller tribulus,vilken form som helst,har någon som helst effekt på människor.

dr ozz
2006-12-17, 10:57
Som man kan utläsa av den studie grub bifogade på sida 1 fick ingen av 21 testpersoner signifikanta höjningar av ngt av test, LH etc. Det är otänkbart att det skulle höja testosteron hos en person men inte en annan(eller 21 andra). Rent fysiologiskt fungerar vi alla på samma sätt(I princip). Det finns alltså inte EN relevant studie som pekar på testosteronhöjning av tribulus äns in vitro? fairing(eller nån annan) får gärna motbevisa mig där. Det ska visst ha en viss effekt mot svamp dock=)

EiseltUK
2006-12-17, 11:13
Skulle nog vilja påstå att återhämtningen visst kan vara ett problem för en hårt tränande bb..

Visst kan det vara ett problem men det är sammankopplat med dåliga resultat.

Jag tänkte inte på retibol utan på alla andra tillskott som innehåller ecdy..
Visste inte ens att retibol funnits lanserad där?

Retibol var det första tillskottet med ekdysterioder utanför Sovjet och lanserades i USA under tidigt 90-tal.

Det finns som sagt inga som helst studier på att det har någon som helst effekt på människor.

Det finns flera studier på människor. Däremot kan man ifrågasätta dess kvalitet rent vetenskapligt. Om vi vänder på det. Visa en studie som demonstrerat att det inte har effekt.

Hur skall ni kunna testa vilken grupp som får bäst återhämtning undrar jag?

Det är två produkter som ska jämföras under likvärdiga och verkliga förhållanden.


Bara inte den studien blir som den med Maxgain,inte så konstigt att det resultatet blev som det blev..
Konstigt att maxgain visade sig ge bättre muskel tillväxt än gruppen som bara fick malto?:laugh:
Hoppas inte professor Atko Viru fick nobel priset för sin slutsatt..

2 gg mer muskelmassa och hälften fett är fortfarande förvånande men inte i jämförselse med malto utan med Super Gainers. Du kan väl förklara vad skillnaden beror på så vi har en vetenskaplig förklaring. :naughty:

dr ozz
2006-12-17, 11:18
Innehåller inte super gainer ca 15-17 procent protein och maxgain runt 30?

Dr Nick
2006-12-17, 11:29
2 gg mer muskelmassa och hälften fett är fortfarande förvånande men inte i jämförselse med malto utan med Super Gainers. Du kan väl förklara vad skillnaden beror på så vi har en vetenskaplig förklaring.

Super gainer innehåller lite protein och väldigt mycket snabba kolhydrater,bland dom sämsta mixar någon färdig gainer har som finns på marknaden..
Fick han nobel priset?professorn?

Det finns flera studier på människor. Däremot kan man ifrågasätta dess kvalitet rent vetenskapligt. Om vi vänder på det. Visa en studie som demonstrerat att det inte har effekt.

Det finns inga studier som visar effekt på människor.
Posta en iså fall?dålig kvalitet eller inte..

Det är två produkter som ska jämföras under likvärdiga och verkliga förhållanden.

Hur skulle man göra mätningarna då?eftersom du själv skriver att det inte bygger några nya muskler?
Jag citerar mig själv igen:

Jag säger det igen,det är ekdyson som inte har någon effekt på människor inte l-leucinet..
Alltså en kombination av båda produkterna kommer säker inte att visa sämre effekt (om man kan mäta det?) än esa pro självt.
l-leucin är ju huvud motorn för hela protein syntesen..
Men med esapro får man alla eaa´s med retibol betalar man för en ess aminosyra och en bluff ingrediens.
Hur skulle en sådan jämförelse studie se ut??

Gör en studie på enbart ekdyson istället så blir det utrett.
Någon annan studie skulle bli missvisande.

Finns ju inte en chans att Retibol skulle kunna ge bättre resultat än esapro,att kombinera bägge produkterna blir också bara kaka på kaka..

2 gg mer muskelmassa och hälften fett är fortfarande förvånande men inte i jämförselse med malto utan med Super Gainers. Du kan väl förklara vad skillnaden beror på så vi har en vetenskaplig förklaring.

Varför inte göra jämförelsen med tex on´s after max eller någon annan bra gainer?Varför använda twinlabs supergainers fuel (som ni givetvis inte nämner namnet på) som verkligen har en kass mix?

Fairing
2006-12-17, 13:56
Saxat från ett obetydligt forum , men ganska kul läsning:D Tro mig , jag kommer posta mycket efter denna vecka:laugh:

"Dr Nick wrote:
-david- wrote:
Dr Nick wrote:
Eiselt får sig en omgång i trib-70 tråden på kolo om du är nyfiken..


Hehe jäkligt rolig tråd . det kallar jag underhållning.
Snart har du skrämt bort alla dom stora säljarna därifrån. Men dom har verkligen inget att bevisa någon gång.. (Där har vi bevis svart på vitt) det var nog det sämsta jag någonsin sett, bättre dom håller tyst så slipper dom skämma ut sig...


Håller med..såg du mitt "va?" efter jag citerat eiselt när han försökte göra det för invecklat för mig så jag inte skulle svara mer?he he he

Men jag gillar verkligen inte när dom försöker göra pengar på att lura folk..
Fattar inte varför eiselt envisas med att "smutsa ner sig" med retibol?han har ju en grymt bra produkt serie annars?
Tror det dröjer innan ferring postar igen ,he he

Undrar om eiselt gillar mig?

Ozz satte spiken i kistan sen också..klockrent



Haha jag tror inte att eiselt gillar dig! får dom reda på att du äter deras protec så kommer dom säkert sluta tillverka det bara för att jävlas med dig.. Jag tror dom ser dig och ozz som ett ganska stort hot nu, speciellt när ni sänker dom på ett så stort forum som kolo"

:laugh:

EiseltUK
2006-12-17, 13:58
Innehåller inte super gainer ca 15-17 procent protein och maxgain runt 30?


Stämmer. Det är enkelt att man tar för givet att mer protein automatiskt är bättre. SuperGainersgruppen fick 30 gr protein efter träning, MaxGaingruppen fick 50 gr och Maltogruppen 0 gr. Det kan givetvis vara en rimlig förklaring på varför Maxgain-gruppen fick bättre ökningar i LBM (de ökade ungefär dubbelt mot SuperGainersgruppen). Då pekar resultatet på att det är bättre att ta 50 gr protein än 30 gr. :) Personligen tror jag inte att bara proteinhalten är avgörande då det sannolikt finns ett tak för när mer protein inte gör mer nytta.

Den andra skillnaden var fettökningen där MaxGaingruppen bara ökade hälften i jämförelse med SuperGainersgruppen trots samma kaloriintag och trots att Maxgaingruppen fick i sig nästan 50 gr fruktos. Man kollade även blodfetterna som inte påverkades sigifikant. En delförklaring kan vara att en större proteinmängd har en större termodynamisk verkan.

Poängen med studien var egentligen bara att testa om Maxgain lämpade sig att tas efter träning då det inte är den urpsunliga tanken med produkten.
För att ha någon form av referens valdes SuperGainers som kontroll eftersom det på den tiden var den mest sålda produkten. Vi visste inte vad resultatet skulle visa så det är lätt med facit i hand att se att det hade varit mer intressant att jämföra med en gainer med 25-30% protein men just då var det mer intressant för oss att jämföra med den produkt som användes av flest tränande. Jag tror många har missuppfattat detta lite och trott att vi bara ville visa effekten av Maxgain och medvetet valde ut en dålig kontrollprodukt.

Det viktigaste för oss är dock inte vad MaxGain jämfördes med utan att vi har dokumenterat effekten så att vi vet att vi kan rekommendera den som en efterträning-gainer.

/ Henrik

Dr Nick
2006-12-17, 14:05
Stämmer. Det är enkelt att man tar för givet att mer protein automatiskt är bättre. SuperGainersgruppen fick 30 gr protein efter träning, MaxGaingruppen fick 50 gr och Maltogruppen 0 gr. Det kan givetvis vara en rimlig förklaring på varför Maxgain-gruppen fick bättre ökningar i LBM (de ökade ungefär dubbelt mot SuperGainersgruppen). Då pekar resultatet på att det är bättre att ta 50 gr protein än 30 gr. :) Personligen tror jag inte att bara proteinhalten är avgörande då det sannolikt finns ett tak för när mer protein inte gör mer nytta.

Den andra skillnaden var fettökningen där MaxGaingruppen bara ökade hälften i jämförelse med SuperGainersgruppen trots samma kaloriintag och trots att Maxgaingruppen fick i sig nästan 50 gr fruktos. Man kollade även blodfetterna som inte påverkades sigifikant. En delförklaring kan vara att en större proteinmängd har en större termodynamisk verkan.

Poängen med studien var egentligen bara att testa om Maxgain lämpade sig att tas efter träning då det inte är den urpsunliga tanken med produkten.
För att ha någon form av referens valdes SuperGainers som kontroll eftersom det på den tiden var den mest sålda produkten. Vi visste inte vad resultatet skulle visa så det är lätt med facit i hand att se att det hade varit mer intressant att jämföra med en gainer med 25-30% protein men just då var det mer intressant för oss att jämföra med den produkt som användes av flest tränande. Jag tror många har missuppfattat detta lite och trott att vi bara ville visa effekten av Maxgain och medvetet valde ut en dålig kontrollprodukt.

Det viktigaste för oss är dock inte vad MaxGain jämfördes med utan att vi har dokumenterat effekten så att vi vet att vi kan rekommendera den som en efterträning-gainer.

/ Henrik

Tja,det kan ju inte vara fel att ha det dokumenterat.

Dr Nick
2006-12-17, 14:07
Saxat från ett obetydligt forum , men ganska kul läsning:D Tro mig , jag kommer posta mycket efter denna vecka:laugh:

"Dr Nick wrote:
-david- wrote:
Dr Nick wrote:
Eiselt får sig en omgång i trib-70 tråden på kolo om du är nyfiken..


Hehe jäkligt rolig tråd . det kallar jag underhållning.
Snart har du skrämt bort alla dom stora säljarna därifrån. Men dom har verkligen inget att bevisa någon gång.. (Där har vi bevis svart på vitt) det var nog det sämsta jag någonsin sett, bättre dom håller tyst så slipper dom skämma ut sig...


Håller med..såg du mitt "va?" efter jag citerat eiselt när han försökte göra det för invecklat för mig så jag inte skulle svara mer?he he he

Men jag gillar verkligen inte när dom försöker göra pengar på att lura folk..
Fattar inte varför eiselt envisas med att "smutsa ner sig" med retibol?han har ju en grymt bra produkt serie annars?
Tror det dröjer innan ferring postar igen ,he he

Undrar om eiselt gillar mig?

Ozz satte spiken i kistan sen också..klockrent



Haha jag tror inte att eiselt gillar dig! får dom reda på att du äter deras protec så kommer dom säkert sluta tillverka det bara för att jävlas med dig.. Jag tror dom ser dig och ozz som ett ganska stort hot nu, speciellt när ni sänker dom på ett så stort forum som kolo"

:laugh:


har man tråkigt så har man..
Är dock seriös med diskussionen här.

EiseltUK
2006-12-17, 15:10
Hehe jäkligt rolig tråd . det kallar jag underhållning.
Snart har du skrämt bort alla dom stora säljarna därifrån. Men dom har verkligen inget att bevisa någon gång.. (Där har vi bevis svart på vitt) det var nog det sämsta jag någonsin sett, bättre dom håller tyst så slipper dom skämma ut sig...

Om det var någon som missuppfattade mitt inlägg om Tribulus ("bevis svart på vitt") så var det menat som ett skämt. :smash: J

tp_88
2006-12-17, 15:27
Ett tillägg till diskussionen är ju att om nu Tribulus randomprodukt skulle höja testosteronet med 40%, så skulle det innebära noll effekt på muskelbyggande, och du får samma effekt av att avstå från onani under några dagar (fungerar cycliskt)
mEn hAllÅ!!11

Tänk om man peakar testot på 145,7% av ursprungsvärdet efter 7dagars avhållssamhet (som Grubs studie sa) OCH SAMTIDIGT kör Trib-70 så kanske du peakar på 185,7%!!

OMFG säger jag bara, Mr.O here I come! :hbang:

EiseltUK
2006-12-17, 15:35
Super gainer innehåller lite protein och väldigt mycket snabba kolhydrater,bland dom sämsta mixar någon färdig gainer har som finns på marknaden..
Fick han nobel priset?professorn?

Är det din förklaring?? Att Maxgain fungerade för att vi jämförde med en produkt som är sämre. Jag kan inte förstå hur kontrollproduktens sammansättning kan påverka effekten av Maxgain??

Du kan läsa hans meritlista här: http://www.sportbiochemistry.com/A.Viru.htm

Tror dock inte att det har talats om något Nobelpris?


Det finns inga studier som visar effekt på människor.
Posta en iså fall?dålig kvalitet eller inte..

Människor....

A comparative study of the anabolic action of ecdysten, leveton and Prime Plus, preparations of plant origin.
Gadzhieva RM, Portugalov SN, Paniushkin VV, Kondrat'eva II.
Eksp Klin Farmakol. 1995 Sep-Oct;58(5):46-8.

Effects of eleutherococcus, elton, leuzea, and leveton on the blood coagulation system during training in athletes.
Azizov AP.
Eksp Klin Farmakol. 1997 Sep-Oct;60(5):58-60.

Effects of leuzea tincture and leveton on humoral immunity of athletes.
Azizov AP, Seifulla RD, Chubarova AV.
Eksp Klin Farmakol. 1997 Nov-Dec;60(6):47-8.

The effect of the antioxidants elton and leveton on the physical work capacity of athletes.
Azizov AP, Seifulla RD, Ankudinova IA, Kondrat'eva II, Borisova IG.
Eksp Klin Farmakol. 1998 Jan-Feb;61(1):60-2.



Hur skulle man göra mätningarna då?eftersom du själv skriver att det inte bygger några nya muskler?

Jag har inte skrivit att det inte bygger muskler. Menade att ett typiskt BB-program får några fördelar med Retibol. Med den nya versionen kan det eventuellt bli mer intressant.

Jag citerar mig själv igen:
Finns ju inte en chans att Retibol skulle kunna ge bättre resultat än esapro,att kombinera bägge produkterna blir också bara kaka på kaka..

Vad bra att du har dragit den slutsatsen redan nu så vi inte behöver göra någon studie i onödan. :)

/ Henrik

Fairing
2006-12-17, 15:42
Jag måste flika in och tacka för all reklam för Trib-70 (all reklam är ofta bra reklam). Kolozzeum har ALDRIG sålt så mycket Trib-70 som nu.:D :thumbup:

Fairing
2006-12-17, 15:45
Har du ingen dator hemma?tänkte på att du var tvungen till att åka till firman?

Känns bra att företags representanterna kommer in och svarar på kritik!
Känns seriöst!:thumbup:

Nej , ingen dator hemma just nu och min sambo skulle döda mig om jag surfade på träningsforum dom få timmar som jag är hemma;)

jwzrd
2006-12-17, 15:48
Haha, sängbröderna doktor bjuder på stor underhållning :)

Dr Nick
2006-12-17, 15:54
Nej , ingen dator hemma just nu och min sambo skulle döda mig om jag surfade på träningsforum dom få timmar som jag är hemma;)

Blir lätt så..

Fairing
2006-12-17, 15:59
Fairing: Jag älskar att du försvarar dig med att ni gör precis samma som många andra; överdriver. Försvara något med att ni inte är riktigt lika dåliga som många andra, ojoj.

Alla som skriver att man måste testa en produkt personligen för att kunna uttala sig; kan inte ni förklara för mig varför ni inte testar exempelvis hormoner? Man kan ju inte lita på andra än sig själv? Förklara gärna hur ni ser på saken, för jag tycker det är en oerhört konstig syn på saker och ting? Speciellt intressant är ju självklart att fairing förklarar vad han menar, hur använder, och ställer ni er igentligen till forskningen om man måste testa allt personligen för att kunna säga hur det fungerar?

Kort svar på många frågor: Vi har folk på konsultbasis som bara försöker plöja igenom studier för att finna nya intressanta kosttillskott så forskning är extremt viktig. Samtidigt måste vi kunna leverera kosttillskott som efterfrågas av importörer och ÅF ex. Trib-70 . Marknaden för den produkten är stor och försäljningen ökar stadigt.

Som jag skrev tidigare så är Trib-70 framtagen enbart för Spanien från början pga extremt stor efterfrågan.

Angående att prova saker så talar jag för mig själv och säger att jag provar sånt som är lagligt och som jag tycker verkar intressant.

Angående kosttillskott så har jag sysslat med detta ganska länge och man ser trender kommer och går. L-Glutamin var fruktansvärt "hett" när kolozzeum startade och alla här skrev upp kosttillskottet. Sedan kom hydrolysat , kasein Esa pro osv Ett tag skulle man käka godis efter träningen sedan Malto. Ett tag skulle man inte mixa kolhydrater med protein för upptaget försämrades osv (bartolls teori):D

Om 5 år så kanske L-Glutamin är hett igen för det har kommit en studie som visar att det ökar muskeltillväxten med 320 000%

Därför menar jag att man skall prova sig fram. nya trender och rön kommer och går.

Usch , nu satt man 30 minuter på kollo igen fast man inte har tid:cryout:

Ant
2006-12-17, 17:33
Kort svar på många frågor: Vi har folk på konsultbasis som bara försöker plöja igenom studier för att finna nya intressanta kosttillskott så forskning är extremt viktig. Samtidigt måste vi kunna leverera kosttillskott som efterfrågas av importörer och ÅF ex. Trib-70 . Marknaden för den produkten är stor och försäljningen ökar stadigt.

Som jag skrev tidigare så är Trib-70 framtagen enbart för Spanien från början pga extremt stor efterfrågan.

Angående att prova saker så talar jag för mig själv och säger att jag provar sånt som är lagligt och som jag tycker verkar intressant.

Angående kosttillskott så har jag sysslat med detta ganska länge och man ser trender kommer och går. L-Glutamin var fruktansvärt "hett" när kolozzeum startade och alla här skrev upp kosttillskottet. Sedan kom hydrolysat , kasein Esa pro osv Ett tag skulle man käka godis efter träningen sedan Malto. Ett tag skulle man inte mixa kolhydrater med protein för upptaget försämrades osv (bartolls teori):D

Om 5 år så kanske L-Glutamin är hett igen för det har kommit en studie som visar att det ökar muskeltillväxten med 320 000%

Därför menar jag att man skall prova sig fram. nya trender och rön kommer och går.

Usch , nu satt man 30 minuter på kollo igen fast man inte har tid:cryout:


Tack för ditt svar! Jag håller med dig om att ni är ett av de mer seriösa företagen inom branchen (+eiselt) Men just därför anser jag att man ska ställa höga krav på er ändå. Ett bra svar ang. att prova sig fram, även om jag inte håller med :)


Mvh

Deceiver85
2006-12-17, 18:46
Hela kosttillskottsbranschen summerat i en bra bild...

http://www.guidoandluigi.com/strips/2006-03-11.jpg

mangemani
2006-12-17, 18:57
Hela kosttillskottsbranschen summerat i en bra bild...

http://www.guidoandluigi.com/strips/2006-03-11.jpg

även om det kanske var lite lågt,så stämmer bilden nog rätt så bra.

Deceiver85
2006-12-17, 21:15
Det viktigaste av allt, vilket bilden säger, är att man ska vara aktsam som konsument och inte svälja vad som helst.

Pez
2006-12-17, 21:51
En observation jag gjort i denna diskussion, men även tidigare, är att de som är mest "besvikna" och "arga" är även de som verkar hålla kosttillskott heliga.. What's up med "Fadern, sonen och det heliga tillskottet" egentligen?

Om man inser att kosttillskott inte är en magisk genväg till muskelmassa och styrkeökningar så kanske man inte riskerar att falla så jävla långt när man väl inser att man inte blir en broiler enbart av ett kosttillskott. Sen verkar det ofta vara samma personer som snöar in så fantastiskt mycket på detaljer att det är smärtsamt att höra dem orerera om sina "optimala" upplägg, samtidigt som man vet att helheten haltar, som lägger för mycket vikt vid tillskotts-biten. :/

Inse att det är år efter år av tung träning, bra med mat och rätt vila som ger resultat. Detaljer kan man labba med när grunden är gjuten sas.

Fairing
2006-12-18, 08:22
Om man inser att kosttillskott inte är en magisk genväg till muskelmassa och styrkeökningar så kanske man inte riskerar att falla så jävla långt när man väl inser att man inte blir en broiler enbart av ett kosttillskott. Sen verkar det ofta vara samma personer som snöar in så fantastiskt mycket på detaljer att det är smärtsamt att höra dem orerera om sina "optimala" upplägg, samtidigt som man vet att helheten haltar, som lägger för mycket vikt vid tillskotts-biten. :/

Inse att det är år efter år av tung träning, bra med mat och rätt vila som ger resultat. Detaljer kan man labba med när grunden är gjuten sas.

Precis vad jag och några till pratade om i helgen. Optimala upplägg , trender osv kommer och går men för bra resultat så handlar det om TUNG TRÄNING BRA MAT OCH RÄTT VILA .

Surfa tillbaka till inlägg från 2001 och se hur hett L-Glutamin var. Paulun sa 10g om dagen men enligt kolozzeums gurus så skulle vi ha 30-80g minst för att bli grova:D ASTvar det heligaste proteintillskottet och jämfördes med Deca (AST studie) Vassle koncentrat var grisföda och förödande för människokroppen men det dög åt grisar:D

Fairing
2006-12-18, 08:52
Lite kul på Måndagsmorgonen:D

Vissa av pojkarna som klagar på Trib-70 och Retibol säljer ju faktiskt saker med detta produktinfo:

"I used Forza-T for 6 weeks.... I experienced an amazing threefold increase in total testosteron and over 250% increase in free testosterone... total cholesterol actually decreased by almost 15%. I've never felt better in my entire life and I invite you to experience the same empowering effects Forza-T can have on your own levels of testosteron, training, health and libido."

- Sylvester Stallone"

Tänkvärt är att många med Dr i nicket äger en annan web-shop.

dr ozz
2006-12-18, 09:07
Lite kul på Måndagsmorgonen:D

Vissa av pojkarna som klagar på Trib-70 och Retibol säljer ju faktiskt saker med detta produktinfo:

"I used Forza-T for 6 weeks.... I experienced an amazing threefold increase in total testosteron and over 250% increase in free testosterone... total cholesterol actually decreased by almost 15%. I've never felt better in my entire life and I invite you to experience the same empowering effects Forza-T can have on your own levels of testosteron, training, health and libido."

- Sylvester Stallone"

Tänkvärt är att många med Dr i nicket äger en annan web-shop.


Så alla moderatorer på denna sida äger kolozzeums web-shop? Intressant!:Virro

z_bumbi
2006-12-18, 09:15
Så alla moderatorer på denna sida äger kolozzeums web-shop? Intressant!:Virro

??

dr ozz
2006-12-18, 09:21
Tänkvärt är att många med Dr i nicket äger en annan web-shop.

Jag var ironisk!

tp_88
2006-12-18, 09:25
Jag var ironisk!
Vad menade du? :confused:

dr ozz
2006-12-18, 09:51
Jag menade SÅKLART att moderatorer på ett forum inte behöver ha ett skit med web-butiken att göra!!

Kal_85
2006-12-18, 09:57
Det är många kosttillskott man sågar nuförtiden, tex glutamin som faktiskt enligt _för_ många funkar. Imun försvaret påverkas positivt och det är ett grymt sätt att undvika förkylningar och annat små skit man drar på sig under vintern.

ang. topicen så är jag 21 och upplevt positiv effekt på tribb

självklart behöver man inte gå på allt och bra träning och mat + sömn är nyckeln.

Fairing
2006-12-18, 10:04
Jag menade SÅKLART att moderatorer på ett forum inte behöver ha ett skit med web-butiken att göra!!

Det är sant.
Lindstein äger shoppen och ni är moderatorer.:D

dr ozz
2006-12-18, 10:08
Är JAG moderator? Oh fan det visste jag inte! Du sitter verkligen inne med kunskap ingen annan har!

jwzrd
2006-12-18, 10:28
Är JAG moderator? Oh fan det visste jag inte! Du sitter verkligen inne med kunskap ingen annan har!

Kan inte bara du och din doktor-polare kamma er? Er respektive retorik är inte direkt den vassaste kniven i blocket, visa att ni är här för att diskutera saker snarare än att fult locka kunder till er webshop. Det börjar lukta dålig TV-shop här.

dr ozz
2006-12-18, 10:38
jwzrd glänser ännu en gång med sin mognad! Ska klargöra några saker:

1. Jag har ingen web-shop
2. Jag har ingen web-shop
3. det har aldrig nämnts någon webshop eller försäljnings-försök
4. Har inte deltagit i nån tråd med avsikt att göra annat än att diskutera, dock finns här på forumet en förkärlek för sandlåde-fasoner och pajkastning som gör att nivån sänks ganska drastiskt(gäller de flesta)
5. Jag känner inte Dr Nick mer personligt än någon annan på forumen. Tycker dock att han har mer saker att tillföra än många andra.

Lindstein
2006-12-18, 10:39
Jag kan garantera att Dr Nick inte har någonting med webshoppen att göra.
Han är moderator på forumet, det är allt.
(kolozzeum har mängder av moderatorer, hur många har med webshoppen att göra tror ni?)

Dr Ozz har överhuvudtaget inget med varken webshoppen eller forumet att göra, vet inte ens vem han är i verkligheten.

Deras åsikter om olika produkter är deras personliga åsikter, inget annat.

z_bumbi
2006-12-18, 10:44
3. det har aldrig nämnts någon webshop eller försäljnings-försök

De två andra involverade har redan försökt så du åkte med av bara farten, en av dem tror t o m att att han är smart när han bokstaverar namnet..

Pez
2006-12-18, 12:53
jwzrd glänser ännu en gång med sin mognad! Ska klargöra några saker:

1. Jag har ingen web-shop
2. Jag har ingen web-shop
3. det har aldrig nämnts någon webshop eller försäljnings-försök
4. Har inte deltagit i nån tråd med avsikt att göra annat än att diskutera, dock finns här på forumet en förkärlek för sandlåde-fasoner och pajkastning som gör att nivån sänks ganska drastiskt(gäller de flesta)
5. Jag känner inte Dr Nick mer personligt än någon annan på forumen. Tycker dock att han har mer saker att tillföra än många andra.

God almighty.. ja, jag håller med helt och fullt - det är ett gäng som sitter och gnölar med sandlådefasoner och argumentativ teknik värdig dagisbarn här, i just denna tråd. Som sitter och hejar på varandra på ett annat forum, där de uppenbarligen är stolta över hur de "lyckas skrämma bort" sina opponenter och andra som säger och tycker något annat än de själva.

Känns det igen?

Kännetecknar det mogna, sansade och väl verserade debattörer att göra så? :)

Pepz
2006-12-18, 13:13
testade tribulus bara för att testa.

Mina bröstkörtlar blev lite svullna och jag fick bra tryck i brallan. Ingen direkt effekt på gymmet dock.
hur man ska utvärdera det vet jag inte. tänker inte ta det igen i alla fall.

Ant
2006-12-18, 13:21
En observation jag gjort i denna diskussion, men även tidigare, är att de som är mest "besvikna" och "arga" är även de som verkar hålla kosttillskott heliga.. What's up med "Fadern, sonen och det heliga tillskottet" egentligen?

Om man inser att kosttillskott inte är en magisk genväg till muskelmassa och styrkeökningar så kanske man inte riskerar att falla så jävla långt när man väl inser att man inte blir en broiler enbart av ett kosttillskott. Sen verkar det ofta vara samma personer som snöar in så fantastiskt mycket på detaljer att det är smärtsamt att höra dem orerera om sina "optimala" upplägg, samtidigt som man vet att helheten haltar, som lägger för mycket vikt vid tillskotts-biten. :/

Inse att det är år efter år av tung träning, bra med mat och rätt vila som ger resultat. Detaljer kan man labba med när grunden är gjuten sas.

Känner knappast igen mig i resonemanget, men även om jag skulle göra det, är det då OK för kostilskottsföretagen att ljuga/bättra på forskningsresultat? Jag skulle aldrig få för mig att stoppa i mig trib eller ngt annat liknande, dock anser jag att personer som inte kan så mycket kan få en konstig uppfattning av kosttilskott av den överdrivna reklamen, men du verkar tycka att det är helt ok att överdriva/ljuga, eller vad är det du vill säga med ditt inlägg?


Mvh

dr ozz
2006-12-18, 13:35
God almighty.. ja, jag håller med helt och fullt - det är ett gäng som sitter och gnölar med sandlådefasoner och argumentativ teknik värdig dagisbarn här, i just denna tråd. Som sitter och hejar på varandra på ett annat forum, där de uppenbarligen är stolta över hur de "lyckas skrämma bort" sina opponenter och andra som säger och tycker något annat än de själva.

Känns det igen?

Kännetecknar det mogna, sansade och väl verserade debattörer att göra så? :)

Nej, det känns inte igen! Jag har inte försökt skrämma bort någon. I vilket inlägg i denna tråd tycker du jag utövat argumentation a'la sandlåda?

Pez
2006-12-18, 13:59
Saxat från ett obetydligt forum , men ganska kul läsning:D Tro mig , jag kommer posta mycket efter denna vecka:laugh:

"Dr Nick wrote:
-david- wrote:
Dr Nick wrote:
Eiselt får sig en omgång i trib-70 tråden på kolo om du är nyfiken..


Hehe jäkligt rolig tråd . det kallar jag underhållning.
Snart har du skrämt bort alla dom stora säljarna därifrån. Men dom har verkligen inget att bevisa någon gång.. (Där har vi bevis svart på vitt) det var nog det sämsta jag någonsin sett, bättre dom håller tyst så slipper dom skämma ut sig...


Håller med..såg du mitt "va?" efter jag citerat eiselt när han försökte göra det för invecklat för mig så jag inte skulle svara mer?he he he

Men jag gillar verkligen inte när dom försöker göra pengar på att lura folk..
Fattar inte varför eiselt envisas med att "smutsa ner sig" med retibol?han har ju en grymt bra produkt serie annars?
Tror det dröjer innan ferring postar igen ,he he

Undrar om eiselt gillar mig?

Ozz satte spiken i kistan sen också..klockrent



Haha jag tror inte att eiselt gillar dig! får dom reda på att du äter deras protec så kommer dom säkert sluta tillverka det bara för att jävlas med dig.. Jag tror dom ser dig och ozz som ett ganska stort hot nu, speciellt när ni sänker dom på ett så stort forum som kolo"

:laugh:
Nej, det känns inte igen! Jag har inte försökt skrämma bort någon. I vilket inlägg i denna tråd tycker du jag utövat argumentation a'la sandlåda?


Jag pekade inte ut dig... men du dras med i dina medargumentatörers skam när du väljer att inkludera dig själv i deras "posse" genom att ta åt dig av öppna formuleringar.

Pez
2006-12-18, 14:06
Känner knappast igen mig i resonemanget,
Om du inte känner igen dig, varför tar du åt dig? Det är knappast dig som person jag syftar på, utan det var snarare en generell observation som inte behöver varken attackeras eller försvaras. En åsikt i stil med "vädret den senaste veckan har varit lite ostabilt". :)

men även om jag skulle göra det, är det då OK för kostilskottsföretagen att ljuga/bättra på forskningsresultat? Jag skulle aldrig få för mig att stoppa i mig trib eller ngt annat liknande, dock anser jag att personer som inte kan så mycket kan få en konstig uppfattning av kosttilskott av den överdrivna reklamen, men du verkar tycka att det är helt ok att överdriva/ljuga, eller vad är det du vill säga med ditt inlägg?


Mvh
Och detta tolkade du ut ur..vad i mitt inlägg?
Jag förstår faktiskt inte, så jag får nog be om en förklaring. :confused:

Ant
2006-12-18, 15:55
Och detta tolkade du ut ur..vad i mitt inlägg?
Jag förstår faktiskt inte, så jag får nog be om en förklaring. :confused:

Vad jag menar är att du lägger över ansvaret på konsumenten. Personligen ser jag både ett ansvar från konsumenten att inte svälja vad som helst från producenten, men jag anser även att producenten måste ha ett visst ansvar att informera korrekt om sina produkter.

Det är möjligt att jag feltolkat ditt inlägg, men vad jag läste ut av det så tycker du att vi konsumenter är löjliga som tror att alla producenter är någorlunda ärliga och att vi blir besvikna när det inte är sanning?

Mvh

Pez
2006-12-18, 16:37
Det är möjligt att jag feltolkat ditt inlägg, men vad jag läste ut av det så tycker du att vi konsumenter är löjliga som tror att alla producenter är någorlunda ärliga och att vi blir besvikna när det inte är sanning?

Mvh
Det där är nog en av de mest fria tolkningar jag sett på länge..

Yankeee
2006-12-18, 16:40
Det där är nog en av de mest fria tolkningar jag sett på länge..

Vad exakt menade du då? Att det är ok att göra överdriven reklam för bs så länge de som köper inte har för stora förväntningar på produkten?

Handcuff
2006-12-18, 16:47
Men åh...bara kolla på ett "USA forum" alllllt som står där är sant och bevisat!

Pez
2006-12-18, 22:16
Vad exakt menade du då? Att det är ok att göra överdriven reklam för bs så länge de som köper inte har för stora förväntningar på produkten?

Nej jag menar det som jag skrev. Svårare än så är det inte.
En del grejer behöver inte tolkas. Det är inte prosa eller en dikt om himlen. det är ett kort inlägg på ett diskussionsforum om träning där jag tar upp hur jag ser på folk som skriker sig hesa av vrede över att deras supermegablaxxbolic-tillskott inte levererat "steroid-like results" eller vad dom nu trodde att dom skulle få.

Jag tycker det är beklagligt att en del aktörer i tillskotts-branschen haussar sina produkter ohämmat. Jag skulle ha svårt att vara mod på kollo om jag ansåg att Lasse gjorde så.. och därigenom kan man per logik dra slutsatsen att jag anser att Lasse inte gör så.
Sen att man skriver en säljande text, det är en helt annan sak. Om man ska börja argumentera mot texter som är till för att målande beskriva produkten i syfte att sälja densamma och reklam rent generellt.. då är man ute på hal is.
Tex så anser inte jag att jag kan "just do it" bara för att jag har Nike-skor.
Gör du? Ska vi gnälla om det? Eller ska vi inse att killen i reklamen som kutade 100m på världsrekordtid är där för att sälja?
Varför är det då så galet befattat med folk att dom tror att dom kommer se ut som Oldenmark bara för att dom käkar Twinlabs kreatinkapslar? Är folk som styrketränar mindre begåvade än andra människor? Ska vi behandla folk som tränar på gym som idioter?

Så, sammanfattningsvis:
1. Jag ogillar starkt upphaussning och uppskrivning av produkter i stil med "steroid-like results", "12333% Bättre muskeltillväxt" etc etc..
2. Jag försvarar inte ovanstående.
3. Jag tycker inte att tränande individer skall behandlas som förståndshandikappade som uppenbarligen saknar möjlighet att värja sig mot ovanstående typ av reklam. Om man inte fattar att fraser som "steroid-like results" är bs så är det dags att man går på en nit och lär sig hur världen fungerar.
4. Jag tycker att trådstartaren går helt fel när han startar denna diskussion med fokus på Kolozzeum och Fairing. Två företag som troligtvis är bland de absolut ärligaste företagen inom kosttillskotts-branschen.

Oklarheter? Tolka som ni vill, det verkar funka för er... *rolleyes*

Yankeee
2006-12-19, 17:36
Förstår inte riktigt varför du drar upp en massa exempel på resultat och förväntningar när det handlar något helt annat. Är texten på produkterna sann eller inte. Svårare än så är det inte. Hur du tänkte med "just do it" har jag ingen aning om. Det är en slogan, inte ett påstående att något ska göra x eller y när så inte är fallet, vilket jag förstår är problemet.

Powerexpress
2006-12-20, 17:26
Säger bara God jul!
Onödigt att ens diskutera man väljer väl själv om man vill ta Trib 70 eller inte.

jwzrd
2006-12-20, 17:32
Nej jag menar det som jag skrev. Svårare än så är det inte.
En del grejer behöver inte tolkas. Det är inte prosa eller en dikt om himlen. det är ett kort inlägg på ett diskussionsforum om träning där jag tar upp hur jag ser på folk som skriker sig hesa av vrede över att deras supermegablaxxbolic-tillskott inte levererat "steroid-like results" eller vad dom nu trodde att dom skulle få.

Jag tycker det är beklagligt att en del aktörer i tillskotts-branschen haussar sina produkter ohämmat. Jag skulle ha svårt att vara mod på kollo om jag ansåg att Lasse gjorde så.. och därigenom kan man per logik dra slutsatsen att jag anser att Lasse inte gör så.
Sen att man skriver en säljande text, det är en helt annan sak. Om man ska börja argumentera mot texter som är till för att målande beskriva produkten i syfte att sälja densamma och reklam rent generellt.. då är man ute på hal is.
Tex så anser inte jag att jag kan "just do it" bara för att jag har Nike-skor.
Gör du? Ska vi gnälla om det? Eller ska vi inse att killen i reklamen som kutade 100m på världsrekordtid är där för att sälja?
Varför är det då så galet befattat med folk att dom tror att dom kommer se ut som Oldenmark bara för att dom käkar Twinlabs kreatinkapslar? Är folk som styrketränar mindre begåvade än andra människor? Ska vi behandla folk som tränar på gym som idioter?

Så, sammanfattningsvis:
1. Jag ogillar starkt upphaussning och uppskrivning av produkter i stil med "steroid-like results", "12333% Bättre muskeltillväxt" etc etc..
2. Jag försvarar inte ovanstående.
3. Jag tycker inte att tränande individer skall behandlas som förståndshandikappade som uppenbarligen saknar möjlighet att värja sig mot ovanstående typ av reklam. Om man inte fattar att fraser som "steroid-like results" är bs så är det dags att man går på en nit och lär sig hur världen fungerar.
4. Jag tycker att trådstartaren går helt fel när han startar denna diskussion med fokus på Kolozzeum och Fairing. Två företag som troligtvis är bland de absolut ärligaste företagen inom kosttillskotts-branschen.

Oklarheter? Tolka som ni vill, det verkar funka för er... *rolleyes*

Haha, du kunde ha sammanfatta med:
Jag tycker att säljtexten på Trib-70 - som även jag tycker är fel - är rätt, orsaken är att det är logiskt att jag gillar Lasse.

Eller egentligen, med tanke på hur extremt dryg (jaja glashus) och nedsättande texten är, kunde du ha nöjd dig med: Stfu n00b.

L-Sami
2006-12-20, 17:33
Säger bara God jul!
Onödigt att ens diskutera man väljer väl själv om man vill ta Trib 70 eller inte.

Ja, men man vill ju hjälpa folk att inte kasta pengar i sjön.

Powerexpress
2006-12-20, 21:08
Ja, men man vill ju hjälpa folk att inte kasta pengar i sjön.

Varsegod själv orkar jag inte spendera tid på de som funderar på att ens ta.

jwzrd
2006-12-20, 21:09
Varsegod själv orkar jag inte spendera tid på de som funderar på att ens ta.

Tja, förutom att tjafsa om att du inte vill tjafsa om det.

Pez
2006-12-20, 21:45
Förstår inte riktigt varför du drar upp en massa exempel på resultat och förväntningar när det handlar något helt annat. Är texten på produkterna sann eller inte. Svårare än så är det inte. Hur du tänkte med "just do it" har jag ingen aning om. Det är en slogan, inte ett påstående att något ska göra x eller y när så inte är fallet, vilket jag förstår är problemet.

Sen när stannar du ontopic i diskussioner på Kollo? :D
Jag har klivit in tidigare i sådana här diskusser och försökt få folk att tänka efter ang. sin inställning till tillskott. Att ett par medlemmar inkl. dig väljer att inte förstå att det är ett inlägg i debatten av allmän karaktär.. tjaa.. det kan jag inte göra nåt åt. Det är upp till var och en att välja huruvida man vill förstå eller inte. :)

Så, eftersom det uppenbarligen inte gick fram:
Mina inlägg får väl anses vara offtopic/av allmän karaktär/försök till nyansering av det generella ämnet tillskott. Då jag är noll insatt i tribulus.

jwzrd - skulle Lasse börja sälja ut sig med smutsig marknadsföring så skulle jag berätta för honom vad jag tyckte om det, samt troligtvis sluta pyssla här på forumet. Simple. Att jag gillar Lasse och hans sätt att sköta sina företag innebär inte att jag är hans knähund. *rolleyes*
Men det var fint av dig att välja bort alternativet "jag tror att pez försöker få folk att inte vara så anala när det gäller tillskott" och istället välja "allt pez skriver är färgat för att han har druckit kaffe med Fairing-Lasse", det var fint av dig att kissa lite på mig såhär mitt i veckan.

Eller.. förstod du verkligen inte mitt syfte? :confused:

jwzrd
2006-12-20, 21:52
Är burkens etikett sann eller inte? För att använda din fras: Vill du inte förstå frågan?

Pez
2006-12-20, 22:01
Så, eftersom det uppenbarligen inte gick fram:
Mina inlägg får väl anses vara offtopic/av allmän karaktär/försök till nyansering av det generella ämnet tillskott. Då jag är noll insatt i tribulus.


Är burkens etikett sann eller inte? För att använda din fras: Vill du inte förstå frågan?

Du tycker inte att det var tillräckligt klart, det ovanstående?
Jag har inte för vana att uttala mig om saker jag inte har en aning om.

jwzrd
2006-12-20, 22:10
Du tycker inte att det var tillräckligt klart, det ovanstående?
Jag har inte för vana att uttala mig om saker jag inte har en aning om.

Ok, my bad. Jag trodde du skrev i tråden om Trib-70 för att du ville säga något om det tillskottet.

Pez
2006-12-20, 22:11
Ok, my bad. Jag trodde du skrev i tråden om Trib-70 för att du ville säga något om det tillskottet.

Har du aldrig uttalat dig om ett generellt beteende i en tråd med en specifik fråga min gode jwzrd?

jwzrd
2006-12-20, 22:14
Har du aldrig uttalat dig om ett generellt beteende i en tråd med en specifik fråga min gode jwzrd?

Inte utan att veta vad jag pratar om och/eller haft jävligt klart för mig vad mina intentioner var. Vad är t ex dina intentioner i den här tråden? Debatten handlar om etiken i att marknadsföra något med beskrivningar som saknar belägg - den är mycket intressant.

Pez
2006-12-20, 22:24
Inte utan att veta vad jag pratar om och/eller haft jävligt klart för mig vad mina intentioner var. Vad är t ex dina intentioner i den här tråden? Debatten handlar om etiken i att marknadsföra något med beskrivningar som saknar belägg - den är mycket intressant.

Intentionen var, som jag förklarade ingående, att försöka få folk att tänka lite mer nyanserat i ämnet "kosttillskott" då det var ett par debattörer som imo snöat in lite för mycket på tillskott och glömt av pudelns kärna - träning etc.
Så himla svårt var det inte att läsa ut det ur det jag skrev, att du väljer att inte klara av det för att få sprätta lite med fjädrarna.. det vågar jag mig inte på att analysera orsaken till.

Jag, samt flera andra, har skrivit sådana inlägg tidigare - i trådar om allt möjligt.
Det är offtopic, det är generaliseringar - men det verkar behövas sägas då och då. Du får sätta i kontext att jag är moderator på Kolozzeum och därav försöker styra innehållet och tankegångarna här till att vara informativa och behjälpliga för medlemmarna, alla medlemmar. Att då ta chansen att flika in att "tillskott är grädde på moset" och poängtera vikten av hur helheten ser ut, det ser inte jag som nåt man behöver bli anal över, inte i den grad som vissa verkar bli. :/

Om man ska hårddra det hela så, om man nu får anta att din intention var att hålla frågan och diskussionen på rätt kurs (?), så lyckades du mfl. just med konststycket att dra det hela än mer offtopic i er vilja att debattera en fråga jag redan förklarat mig vara varken kvalificerad eller villig att debattera.
Ett rätt motsägelsefullt beteende imo. :confused:

jwzrd
2006-12-20, 22:25
Du kör vidare på konfrontationslinjen, gör så om du känner att du behöver det Pez :)

Pez
2006-12-20, 22:28
Du kör vidare på konfrontationslinjen, gör så om du känner att du behöver det Pez :)
Men sluta nu. Du behöver inte göra dig dummare än du är.
Jag försöker lugnt och sansat förklara min tanke och besvara dina frågor.
Trots att jag antar att du mest är ute efter att "argumentera för argumenterandets skull" efter det där.

Det är fan under dig att skriva ett sådant inlägg. :/

Yankeee
2006-12-21, 13:46
Intentionen var, som jag förklarade ingående, att försöka få folk att tänka lite mer nyanserat i ämnet "kosttillskott" då det var ett par debattörer som imo snöat in lite för mycket på tillskott och glömt av pudelns kärna - träning etc.
Så himla svårt var det inte att läsa ut det ur det jag skrev, att du väljer att inte klara av det för att få sprätta lite med fjädrarna.. det vågar jag mig inte på att analysera orsaken till.

Jag, samt flera andra, har skrivit sådana inlägg tidigare - i trådar om allt möjligt.
Det är offtopic, det är generaliseringar - men det verkar behövas sägas då och då. Du får sätta i kontext att jag är moderator på Kolozzeum och därav försöker styra innehållet och tankegångarna här till att vara informativa och behjälpliga för medlemmarna, alla medlemmar. Att då ta chansen att flika in att "tillskott är grädde på moset" och poängtera vikten av hur helheten ser ut, det ser inte jag som nåt man behöver bli anal över, inte i den grad som vissa verkar bli. :/

Om man ska hårddra det hela så, om man nu får anta att din intention var att hålla frågan och diskussionen på rätt kurs (?), så lyckades du mfl. just med konststycket att dra det hela än mer offtopic i er vilja att debattera en fråga jag redan förklarat mig vara varken kvalificerad eller villig att debattera.
Ett rätt motsägelsefullt beteende imo. :confused:

Fast du måste väl förstå att dina inlägg enbart ses som ett försök att flytta fokus från "anklagelserna" mot fairing? Att du sedan kommer med ditt vanliga "det trodde jag inte om dig", "skärp dig nu" och motsv gör inte direkt något bättre då det också bara ses som att du försöker flytta fokus från fairing till "våra" tillkortakommanden.

Pez
2006-12-21, 17:17
Fast du måste väl förstå att dina inlägg enbart ses som ett försök att flytta fokus från "anklagelserna" mot fairing? Att du sedan kommer med ditt vanliga "det trodde jag inte om dig", "skärp dig nu" och motsv gör inte direkt något bättre då det också bara ses som att du försöker flytta fokus från fairing till "våra" tillkortakommanden.
Förstår att det är dit du och jwzrd vill komma, men jag hade skrivit mer eller mindre precis samma inlägg/tankegång om det hade rört sig om en tråd om GG eller nåt annat företag. De tankar jag hade runt det hela och som jag plitade ner rörde ju som sagt inte den specifika frågan tråden behandlar.

Men det är kul när man blir kissad på av folk som man trodde hade högre tankar om en. Jag blir rätt less av det faktiskt. Fånigt av mig antagligen, men så är det. Jag tar illa vid mig.

Yankeee
2006-12-21, 17:25
Förstår att det är dit du och jwzrd vill komma, men jag hade skrivit mer eller mindre precis samma inlägg/tankegång om det hade rört sig om en tråd om GG eller nåt annat företag. De tankar jag hade runt det hela och som jag plitade ner rörde ju som sagt inte den specifika frågan tråden behandlar.

Men det är kul när man blir kissad på av folk som man trodde hade högre tankar om en. Jag blir rätt less av det faktiskt. Fånigt av mig antagligen, men så är det. Jag tar illa vid mig.

Alltså, jag säger bara att det är troligt att folk uppfattar det du skrev på ett annat sätt än du vill. Vad jag tycker om det hela är inte relevant.

Varför ska du göra saker och ting personliga? Folk sjunker i dina ögon, du trodde mer om x, folk är si och så mot dig. Slappna av lite, det är en diskussion som vilken annan, inte ett korståg mot dig som person.

biker
2006-12-22, 10:39
För de som undrar: TESTA SJÄLVA!
Jag har personligen testat "trib" vid tre tillfällen (trib 70 vid två av dem), med ett intervall på ca ett år. Ålder: 25år.
MINA REAKTIONER: ökad sexlust, samt ökad styrka. *flex*
-Var dessa ökningar vetenskapliga i form av faktisk analyser. SVAR:NEJ! men.. dessa ökningar uppfattades inte bara av mig utan även av andra i min närhet, vilket stärker tesen, dock ej bevisar. Jag har testat mängder av kosttillskott under de åren jag har styrketränat, men höftar med att ca 90% bara e skräp.(dvs div. tabletter. EJ rena kolhydrat/proteintillskott) Varför uppfattade jag med andra dessa effekter av "trib" på mig? en möjlighet kan vara låga testosteronhalter, något som ej säkerställts i mitt fall, men som ska undersökas efter nyår. Tror personligen att funktionen av ett kosttillskott varierar från person till person. Därför anser jag att det bästa sättet är att testa själva, istället för att smutskasta, i det här fallet fairing som hör till de bättre/seriösare leverantörerna i Sverige.

*popcorn*

DavidN
2006-12-22, 14:40
Å andrasidan kan man ofta snabbt konstatera utan att testa. Folk kan gärna slänga hur mycket pengar de vill på all skit som finns ute, men gör bäst i att inte lovorda eftersom det finns noll trovärdighet i en personlig observation.

biker
2006-12-22, 17:01
om det som du uttrycker det finns "noll trovärdighet i en personlig observation." varför skapas då trådar kring ämnen samt forum över huvudtaget. Om allt som skrivs ändå inte betyder ett skit!
Det är väll upp till var och en att kunna dra egna slutsatser vad folk skriver. Men..som jag tidigare skrev så kan produkter påverka personer olika, då alla människor som du säkert redan vet inte är identiska. Jag beskrev hur MINA ERFARENHETER med "trib" har varit. självklart finns det två sidor: företagen som säljer/ samt de som märker skillnad med viss produkt VS. de som inte tycker att produkten håller vad den lovar.
Slutsatsen kan väll då dras som med alla andra produkter att det är lämpligast att testa själv för att få en egen uppfattning. *slap*

Hade inte angagerat mig om jag inte tyckte att produkten i det här fallet leverer det som lovas!!
*gah!*

DavidN
2006-12-22, 17:42
om det som du uttrycker det finns "noll trovärdighet i en personlig observation." varför skapas då trådar kring ämnen samt forum över huvudtaget.

Trådar kring allt mellan himmel och jord skapas för att det är intressant, tråkigt, kul att gnälla om, tjafsa, informera... etc etc.


Om allt som skrivs ändå inte betyder ett skit!

Har du inte märkt att forum i allmänhet innehåller mest dynga?


Det är väll upp till var och en att kunna dra egna slutsatser vad folk skriver.

Slutsatser om vad?
Pelle har provat xplosive megaflux cellactivator megafuel, samtidigt har han fått för sig att börja äta mycket bättre och inte slarva på träningen eftersom han nu äter en ny produkt som visa från internet lova är bra.
Pelle får, enligt egen utsago och kanske med sanning - bättre resultat.

Varför?
var det produkten, mer sömn, mer mat, mer vila, hårdare träning osv osv.
Du kan omöjligen själv isolera orsaken till framgången.

Dock så om man vet att bra kost och hård träning med tillbörlig vila ger bra effekt, och tribulus noll effekt, kan man börja härleda slutsatser.


Slutsatsen kan väll då dras som med alla andra produkter att det är lämpligast att testa själv för att få en egen uppfattning. *slap*

Så kan du säga om det mesta. Du kan även önska att du blir större av glutamin hur mycket du vill - det händer inte iallafall.


Hade inte angagerat mig om jag inte tyckte att produkten i det här fallet leverer det som lovas!!
*gah!*

Så synd att den inte levererar vad som lovas då. Än mindre att en om än hypotetisk ökning på 50-ish procent är helt ointressant och omärkbar i styrke och muskelsammanhang.

biker
2006-12-22, 19:08
Eftersom folk inte alltid har den kritiska slutledningsförmåga som behövs i dagens informationssamhälle så uppmanar jag gärna folk att testa produkter.
Tråkigt om folk dömer ut, samt kritiserar produkter bara pga felaktiga rykten. Den här tråden handlar om en persons frågor angående produkten "trib".
Det nämndes tidigare att undersökningar gjorts som inte styrkte de egenskaper som "trib" ska ge. Dock vill jag upplysa att jag med flera märkt effekt av produkten.
Min kost, sömn samt träning mm ligger i närmaste konstant varje dag.
Hade fallet inte varit så hade jag inte haft den slutsatsen.
(förstår dock din kritik av att vissa personer lovordar produkter med egenskaper som defacto uppkommer av andra anledningar)
Dock är inte alla undersökningar helt 100%, det finns även många ting idag som forskare inte har något vetenskaplig förklaring till, så allt är relativt) -Har absolut inte sagt att kosttillskott alltid håller det som lovas, för det gör det sällan. Dock fungerade trib bra för mig, ökad styrka, samt ökad sexualdrift. *slap*

Dr Nick
2006-12-23, 10:56
Om jag får citera king grub:

Funkar för mig,finns inte.

Han postade det i en tråd om just tribulus.

biker
2006-12-23, 13:41
Det citatet var ju toppen!
Förutsatt att alla personer reagerar lika på produkter. (ex äter vissa personer nötter för att få i sig protein och fett, medan andra får allergiska reaktioner.)

jwzrd
2006-12-23, 14:06
Det citatet var ju toppen!
Förutsatt att alla personer reagerar lika på produkter. (ex äter vissa personer nötter för att få i sig protein och fett, medan andra får allergiska reaktioner.)

Ja. Vissa tycker att socker är salt, andrar tror de kan flyga.

Problemet här är att du och så många andra har för er att ERT sätt att testa, dvs: "Hmmm, jo nog kittlar det lite i kroppen - det funkar!" är överlägset kontrollerade studier på jävligt många personer. Ni får för er att studier innebär en farbror i vit rock som på något vis gissar och räknar ut effekten. Så ni ställer det lilla kittlandet ni känner mot vad ni tror är något som farbrorn gissar om.

I själva verket handlar det om en stor kontrollgrupp där man undersöker alla för att se om de får någon effekt. Alla får alltså chansen att snacka om just deras kittlande. När man... inte hittar någon sådan effekt, vad händer då bajker?

DÅ, ska jag berätta för dig, kommer de gissande farbröderna in och säger: Men ffs, teorin säger ju att det här ämnet skulle kunna verka på det här sättet. T ex genom mer erektion och hårdare muskler. Vad som sen händer är att all världens stackars gubbar känner efter i brallan och på överarmen, känner samma mjuka lilla degklump i båda fallen och beslutar sig på att lyssna på den där gissande teoretikern till gubbe. Inte bara lyssna på honom utan även ge företag med andra som du som också Tror på teorierna, sina pengar.

Dr Nick
2006-12-23, 14:16
Ja. Vissa tycker att socker är salt, andrar tror de kan flyga.

Problemet här är att du och så många andra har för er att ERT sätt att testa, dvs: "Hmmm, jo nog kittlar det lite i kroppen - det funkar!" är överlägset kontrollerade studier på jävligt många personer. Ni får för er att studier innebär en farbror i vit rock som på något vis gissar och räknar ut effekten. Så ni ställer det lilla kittlandet ni känner mot vad ni tror är något som farbrorn gissar om.

I själva verket handlar det om en stor kontrollgrupp där man undersöker alla för att se om de får någon effekt. Alla får alltså chansen att snacka om just deras kittlande. När man... inte hittar någon sådan effekt, vad händer då bajker?

DÅ, ska jag berätta för dig, kommer de gissande farbröderna in och säger: Men ffs, teorin säger ju att det här ämnet skulle kunna verka på det här sättet. T ex genom mer erektion och hårdare muskler. Vad som sen händer är att all världens stackars gubbar känner efter i brallan och på överarmen, känner samma mjuka lilla degklump i båda fallen och beslutar sig på att lyssna på den där gissande teoretikern till gubbe. Inte bara lyssna på honom utan även ge företag med andra som du som också Tror på teorierna, sina pengar.

Om något är bevisat genom riktiga,äkta studier som i trib fallet så finns det ju inga tvivel.
Om en sak är bevisad genom äkta,studier så tjänar det ju inget till att testa produkten själv och slänga ut en massa pengar.
Trodde aldrig jag skulle skriva det men jag håller med jwzrd i hans post.
Slut postat för mig.

mangemani
2006-12-23, 15:30
så dessa tillskott där det står att dom har använt människor i testerna och som säger att dom då bevisligen funkar men som inte funkar ett skvatt när man själv testar på dom,dom stämmer egentligen ändå då även fast dom inte funkar på en själv?ett bra exempel på 1 utav produkterna jag syftar på är kreatin.

nä,folk får la göra som dom vill,vill folk testa på och då lägga ut en slant på en produkt,då får dom väl göra det då,sen får kritiska människor skrika och spy galla hur mycket dom vill över att det(enligt dom och några paper) inte funkar.inte deras ensak och problem.

King Grub
2006-12-23, 15:35
så dessa tillskott där det står att dom har använt människor i testerna och som säger att dom då bevisligen funkar men som inte funkar ett skvatt när man själv testar på dom,dom stämmer egentligen ändå då även fast dom inte funkar på en själv?ett bra exempel på 1 utav produkterna jag syftar på är kreatin.

Det är fullt visat och accepterat att en betydande del av befolkningen är s k non-responders och inte svarar på kreatin. Det är både bevisat och känt och ingen hemlighet, och något annat har inte sagts.

Stor skillnad på det och att ett preparat bevisligen inte har påstådda egenskaper på mänsklig fysiologi över huvud taget. Vad är vitsen med att "testa" ett sådant? Testa "Energy Patches" också. Fungerar ju för Coleman.

biker
2006-12-23, 17:22
Under den tiden jag använde trib märkte jag skillnad, inte bara någon enstaka dag, utan regelbundet under användandet. Det är absolut inget mirakelpiller om folk inbillar sig det, men jag fick effekt av produkten. Jag skiter fullständigt i om folk köper produkten eller inte, det jag ogillar är när folk domer ut och nästintill smutskastar ett visst fabrikat/produkt utan erfarenhet av det. JAG med flera har märkt av effekter, sedan finns det säkert lika många som inte har det, det vet jag ej och bryr mig inte heller. Men då ska man heller inte säga att det inte fungerar, på samma sätt som jag inte kan säga att det fungerar för alla.


-Vad är det som säger era undersökningar som ni hittar på internet är tillförlitliga till 100%? *rolleyes*

(många som argumenterar emot.. har ni jullov från komvux?)
--> DR Nick.. -vad är äkta studier? ;)

GOD JUL på er oavsett! ha`Re!

King Grub
2006-12-23, 17:27
-Vad är det som säger era undersökningar som ni hittar på internet är tillförlitliga till 100%? *rolleyes*

Det är i alla fall granskade studier publicerade i vetenskapliga tidskrifter, inte något framgooglat från ett byggarforum, där Super Mega Bulk 2000 X "funkar för dig".

Dr Nick
2006-12-23, 18:05
--> DR Nick.. -vad är äkta studier?


Det är i alla fall granskade studier publicerade i vetenskapliga tidskrifter, inte något framgooglat från ett byggarforum, där Super Mega Bulk 2000 X "funkar för dig".

Oberoende studier som inte kosttillskottföretagen själva gjort/betalat för.

God jul!

Fredrik_S
2006-12-23, 19:27
Under den tiden jag använde trib märkte jag skillnad, inte bara någon enstaka dag, utan regelbundet under användandet.

Men man gör framsteg när man tränar och det går i vågor, peridovis så ökar jag rätt bra medans det ibland känns som det står stilla och man inte lyckas öka några repetitioner eller vikter på övningarna. Det är knappast en helt linjär ökning över året. Det var ren tur att du var inne i en period där det kom bra ökningar och träningen gick bra när du tog preparatet.

biker
2006-12-24, 15:17
Det låter ganska osannolikt, vid tre tillfällen..
Flertalet säger här att trib inte fungerar i form av ökning av styrka.
Men hur ställer ni er då till att produkten anses öka sexualdriften? detta kan ju i sådana fall indirekt påverka styrka med en högre "aggresivitet" vid träning.
Jag menar inte att produkten har något muskestimmulerande ämne på något sätt, men av någon anledning har vissa, inklusiva mig själv märkt skillnad. börjar bli ite tjatigt det här, men vore kul om man kunde komma på någon lösning. en sk inbillning av styrke ökning som många vill få det till håller inte riktigt måttet i detta fall. ha`re!

Tricklev
2006-12-24, 20:26
Biker, nej jag lyfter inte mer för att jag är kåt, jag blir inte aggresiv för att jag är kåt.

Ffs biker, eventuell kåthet och aggresivitet har inte med varandra att göra, vem är du egentligen, cyckelmannen?

biker
2006-12-24, 22:08
testosteron med höjda nivåer bidrar väll ändå till de båda.

Yankeee
2006-12-25, 07:40
testosteron med höjda nivåer bidrar väll ändå till de båda.

Vad har det med tribulus att göra?

biker
2006-12-25, 12:21
Trib -70

- Bätte blodfettnivåer
- Lägre blodtryck
- Ökad sexdrift
- Ökad sexuell förmåga
- Bättre välmående
- Bättre prestationsförmåga
- Bättre hormonell balans

(Testosteron påverkar både sexdrift / aggresivitet.)

Philippp
2006-12-25, 12:36
Trib -70

- Bätte blodfettnivåer
- Lägre blodtryck
- Ökad sexdrift
- Ökad sexuell förmåga
- Bättre välmående
- Bättre prestationsförmåga
- Bättre hormonell balans

(Testosteron påverkar både sexdrift / aggresivitet.)

och allt detta ger trib -70 enligt vilken/vilka studie/r då?

DavidN
2006-12-25, 12:38
Trib -70

- Bätte blodfettnivåer - samband ej korrelerat
- Lägre blodtryck- samband ej korrelerat
- Ökad sexdrift- samband ej korrelerat
- Ökad sexuell förmåga- samband ej korrelerat
- Bättre välmående- samband ej korrelerat
- Bättre prestationsförmåga- samband ej korrelerat
- Bättre hormonell balans- samband ej korrelerat



(Testosteron påverkar både sexdrift / aggresivitet.) -

Det gör även psykiskt och fysiskt välbefinnande, bra kost, se bilder på fina flickor, umgås med fina flickor, att vara man.

Ninjasmurf
2006-12-25, 12:39
Kanske jag har missat nått men studierna som gjorts på tribulus har väl bara undersökt den påstådda testo-ökningen. Andra effekter som tribulus skulle kunna ha är väl inte lika undersökta.

mangemani
2006-12-25, 12:48
och allt detta ger trib -70 enligt vilken/vilka studie/r då?


du missar poängen.
poängen är att han har testat och på så sätt har han märkt en skillnad.

Dr Nick
2006-12-25, 12:51
Det har även gjorts studier som visar att tribulus inte har någon som helst effekt på tränande individer,alltså inte ökar varken styrka eller massa.
En bluff produkt.

The aim of the current study is to investigate the influence of Tribulus terrestris extract on androgen metabolism in young males. DESIGN AND METHODS:: Twenty-one healthy young 20-36 years old men with body weight ranging from 60 to 125kg were randomly separated into three groups-two experimental (each n=7) and a control (placebo) one (n=7). The experimental groups were named TT1 and TT2 and the subjects were assigned to consume 20 and 10mg/kg body weight per day of Tribulus terrestris extract, respectively, separated into three daily intakes for 4 weeks. Testosterone, androstenedione and luteinizing hormone levels in the serum were measured 24h before supplementation (clear probe), and at 24, 72, 240, 408 and 576h from the beginning of the supplementation. RESULTS:: There was no significant difference between Tribulus terrestris supplemented groups and controls in the serum testosterone (TT1 (mean+/-S.D.: 15.75+/-1.75nmol/l); TT2 (mean+/-S.D.: 16.32+/-1.57nmol/l); controls (mean+/-S.D.: 17.74+/-1.09nmol/l) (p>0.05)), androstenedione (TT1 (mean+/-S.D.: 1.927+/-0.126ng/ml); TT2 (mean+/-S.D.: 2.026+/-0.256ng/ml); controls (mean+/-S.D.: 1.952+/-0.236ng/ml) (p>0.05)) or luteinizing hormone (TT1 (mean+/-S.D.: 4.662+/-0.274U/l); TT2 (mean+/-S.D.: 4.103+/-0.869U/l); controls (mean+/-S.D.: 4.170+/-0.406U/l) (p>0.05)) levels. All results were within the normal range. The findings in the current study anticipate that Tribulus terrestris steroid saponins possess neither direct nor indirect androgen-increasing properties. The study will be extended in the clarifying the probable mode of action of Tribulus terrestris steroid saponins."

J Ethnopharmacol. 2005 Oct 3;101(1-3):319-23. The aphrodisiac herb Tribulus terrestris does not influence the androgen production in young men.

Och här är en som visar att det inte har någon som helst effekt på träning.

The effects of Tribulus terrestris on body composition and exercise performance in resistance-trained males.

Antonio J, Uelmen J, Rodriguez R, Earnest C.

Human Performance Laboratory, University of Nebraska, Kearney, NE 68849-3101, USA.

The purpose of this study was to determine the effects of the herbal preparation Tribulus terrestris (tribulus) on body composition and exercise performance in resistance-trained males. Fifteen subjects were randomly assigned to a placebo or tribulus (3.21 mg per kg body weight daily) group. Body weight, body composition, maximal strength, dietary intake, and mood states were determined before and after an 8-week exercise (periodized resistance training) and supplementation period. There were no changes in body weight, percentage fat, total body water, dietary intake, or mood states in either group. Muscle endurance (determined by the maximal number of repetitions at 100-200% of body weight) increased for the bench and leg press exercises in the placebo group (p <.05; bench press +/-28.4%, leg press +/-28.6%), while the tribulus group experienced an increase in leg press strength only (bench press +/-3.1%, not significant; leg press +/-28.6%, p <.05). Supplementation with tribulus does not enhance body composition or exercise performance in resistance-trained males.
Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

PMID: 10861339 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Philippp
2006-12-25, 13:48
du missar poängen.
poängen är att han har testat och på så sätt har han märkt en skillnad.

Hur kan du uttala dig om poäng som jag missar? Vad vet du om det?
Hur vet du ens att jag var ute efter poängen? Kasta inte stenar när du inte vet vad du siktar på.

Att kopiera in
Trib -70 -leder till-

- Bätte blodfettnivåer
- Lägre blodtryck
- Ökad sexdrift
- Ökad sexuell förmåga
- Bättre välmående
- Bättre prestationsförmåga
- Bättre hormonell balans

när man vill få fram att en produkt fungerat på en själv, får en att framstå någorlunda oseriös.

"kreatin fungerar!" och sen kopierar jag in vad kosttillskottstillverkaren hävdar att den gör, skitbra. "Det fungerar! men jag kan inte peka på varför eller formulera fram hur det fungerar."

citat från biker
", men jag fick effekt ->av<- produkten"

både du och biker är lika romantiska
jag tror att det är du, käre mangemani som missar 'poängen'