handdator

Visa fullständig version : Bort med fria poseringar?


norsk_gadd
2006-12-15, 11:02
Jag har i flertalet diskussioner med olika byggare upplevt att de flesta verkar dela en och samma åsikt, nämligen att det fria programmet är lite av en kvarleva från förr.

Det är ju så att alla sporter måste anpassas efter tiden och den utveckling som sker inom större idrottsevenemang (se t ex. på hur evenemang läggs upp i USA). Jag skulle nästan vilja påstå att bodybuilding för tillfället är för tråkigt för att locka större och en mer entusiastisk publik. Oavsett hur mycket man applåderar och hejar så känner man efter 7 timmar att det inte längre är så spännande att se ytterligare ett ok fritt poseringsprogram. Detta är lika orättvist mot såväl de tävlande (som inte får det stöd de förtjänar) som mot publiken som pliktskyldigt får applådera ytterligare en tävlande trots att intresset kanske svalnade för två viktklasser sen.

Det fria programmet har även andra nackdelar, nämligen det att en "sämre" byggare, i den mening att han har sämre fysik än sina medtävlande, fortfarande kan få en bra placering pga ett väl utfört fritt program. Detta är ju helt i enlighet med dagens reglement men är det bodybuildingens grundtanke? Enligt mig så skall den hårdaste, största och mest symmetriska byggaren vinna. Det vi visar upp på scenen är det man åstadkommit efter år av slit på gymmet, inte i en dansstudio.

Jag tänker inte bara klaga utan har även lite idéer på förbättringar (enligt mig såklart ) som skulle kunna höja sportens underhållningsvärde. Hur skulle det vara om man lät de tävlande utföra de obligatoriska och även en pose-down (alla älskar väl pose-down? ) och istället för de "vanliga" fria ha en tuffare show med en gästposör? Nu pratar jag inte om senaste Mr.Olympia utan det skulle mycket väl kunna vara svenska profiler som får visa upp sig. Poängen är att genom att ge någon i uppdrag att göra en show på 2-3 minuter så får denne mycket större frihet vad gäller musik, ljud, ljus och div. andra effekter, som tillsammans kan skapa en mycket intressantare och mer publikvänlig show. Tänk er själva att det mellan varje klass kommer en grym poserings-rutin i stil med den otroliga show som inledde hela FF detta år, skulle inte detta ligga i allas intresse såväl de tävlande som publik?

Jag tror att det finns många byggare som skulle älska att få dra på en riktig show inför en entusiastisk publik. Tävlingarna skulle bli mer spännande och ta lite mindre tid, vilket skulle kunna innebära mer tid på expot vilket i sig kan inbringa mer inkomster för eventuella utställare.

Lite tankar från mig.

MVH
//Öivind

Pepz
2006-12-15, 11:05
låter vettigt imho.

anser inte att den fria poseringen är kul alls. förutom när nån riktigt duktig kör typ stanley kibrige...

jwzrd
2006-12-15, 11:09
Onekligen bjuder ju en side chest på en oändligt mycket större underhållning än samma persons fria program.

flenders
2006-12-15, 11:20
Har också funderat på det men aldrig pallat skriva A4an. :)

mini
2006-12-15, 11:28
Jag får väl gå mot strömmen då. Jag gillar de fria programmen. Om man begränsar det till de fem som är i final blir det inte speciellt långrandigt. Tvärt om har man chansen att se någon presentera sin fysik på bästa möjliga sätt. Jag vill inte att BB bara är en show och ett spektakel. Ska vi försöka göra byggningen till godkänd sport måste vi själva också se den som sådan.

skaparn
2006-12-15, 11:37
Det är värt att fundera på. Ett bra fritt program är otroligt underhållande med tyvärr växer sådana inte på träd och när många program därför känns mer sprungna ur tvång än glädje så blir man lite uttråkad som publik. Att köra pose-down vore grymt. Jag tycker olympia var underbart när deltagarna utmanade varandra i valfri pose och har saknat det i svensk byggning.

Tas det fria programmet bort hoppas jag på att tävlingarna kompenserar med att bjuda in fler gästposörer. En hård Flex Lewis till folket på varje tävling!

Berge
2006-12-15, 12:06
Fria programmen ska va kvar utan tvekan.Om vissa byggare kunde träna mer än 30 min innan finalen på sitt fria så skulle dom även placera sig bättre.Det är inte så svårt att lyssna på takten i musiken och slå några andra poser än krabba och dubbelbiceps.Fria programmen är en roliga grej av tävlingen både som tävlande och publik tycker jag personligen.

Überbiffen
2006-12-15, 12:16
Om man begränsar det till de fem som är i final blir det inte speciellt långrandigt.
+ fem miljoner

norsk_gadd
2006-12-15, 12:25
Jag får väl gå mot strömmen då. Jag gillar de fria programmen. Om man begränsar det till de fem som är i final blir det inte speciellt långrandigt. Tvärt om har man chansen att se någon presentera sin fysik på bästa möjliga sätt. Jag vill inte att BB bara är en show och ett spektakel. Ska vi försöka göra byggningen till godkänd sport måste vi själva också se den som sådan.

Jag undrar hur den fria poseringen skulle kunna föra BB närmare att bli en sport? Jag ser inte tävlingsmomentet som större i det fria än vid den vanliga obl. poseringen. Utveckla gärna.
Vill du föra BB´n närmare sporter som konståkning där ett vackert och estetiskt program är det centrala i domarnas poängbedömning? Då måste jag än en gång påpeka att även om kordination och rytmkänsla är goda egenskaper så är detta inte det BB handlar om (enligt mig).

Om BB va en show och ett spektakel så skulle fler vilja gå och titta vilket innebär ett större ekonomiskt flöde vilket i sig ger bättre priser, större möjligheter för utställare (både pga. att man kan ta lägre i hyra då den förlusten kompenseras av de ökade intäkterna och att det finns en större potentiell kundkrets att tjäna pengar på) och ger möjlighet att flyga in fler kända gästposörer. Dessutom tycker jag inte att show ska vara något negativt, strongman tävlingarna började mer som en kuriosa, en ovanlighet att betrakta för att sedan mycket tack vare mediabevakning och TV-sändningar bli vad som bäst beskrivs som en folksport.

Magnus Samuelsson är en folkhjälte, när är det Farzads tur? ;)

JusupWilkosz
2006-12-15, 12:26
Med tanke på hur dagens byggare ser ut så är det lika bra att lägga ner det fria programmet.
Det finns inget magiskt med att se Jay Cutler posera till musiken i Svansjön.
Däremot var det mer eller mindre konst när vi ser tillbaka förr då kroppsbygare var symmetriska och estestiskt tilltalande och de la ner själ när det gäller det fria programmet för människor uppskattade det.

Nu skrattar man bara åt eländet när någon stor byggare med utåtstående mage som knappt har någon flex försöker slå poseringar till någon Village People låt.

Skulle man däremot börja dömma ner utåtstående magar, bred midja och stora axlar och trapz. Lägga en längd/vikt begränsning skulle vi få tillbaka mer estetiskt tilltalande kroppsbyggare som skulle börja ägna mer tid åt fria poseringar. Mer människor utanför skulle börja gå och se bodybuilding live då begreppet grekiska gudar ännu en gång skulle vara tillbaka.
Detta är väl tyvärr en utopi, dock är det inte förbjudet att drömma.

AFanatic
2006-12-15, 12:26
Fria programmen ska va kvar utan tvekan.Om vissa byggare kunde träna mer än 30 min innan finalen på sitt fria så skulle dom även placera sig bättre.Det är inte så svårt att lyssna på takten i musiken och slå några andra poser än krabba och dubbelbiceps.Fria programmen är en roliga grej av tävlingen både som tävlande och publik tycker jag personligen.

Kunde inte hålla med mer, men jag lägger till minis förslag om att bara de fem finalisterna kör sina fria även om risken då finns att man missar en grym posör med ett bra och väl inövat program.

Jag tycker att det egentliga sömnpillret är när särbedömningarna sker, och att man där tröttnar efter att ha sett samma ryggtalva x antal gånger blir hyffsat less, men under det fria programmet där händer det ju iaf (oftast) ngt hela tiden.

mini
2006-12-15, 12:30
Med tanke på hur dagens byggare ser ut så är det lika bra att lägga ner det fria programmet. Det finns inget magiskt med att se Jay Cutler posera till musiken i Svansjön.
Däremot var det mer eller mindre konst när vi ser tillbaka förr då kroppsbygare var symmetriska och estestiskt tilltalande och de la ner själ när det gäller det fria programmet för människor uppskattade det.
Nu skrattar man bara åt eländet när någon stor byggare med utåtstående mage som knappt har någon flex försöker slå poseringar till någon Village People låt.

Har du varit på en svensk byggartävling? Har du sett en CBB-klass? Dambyggning?

AFanatic
2006-12-15, 12:30
Jag undrar hur den fria poseringen skulle kunna föra BB närmare att bli en sport? Jag ser inte tävlingsmomentet som större i det fria än vid den vanliga obl. poseringen. Utveckla gärna.
Vill du föra BB´n närmare sporter som konståkning där ett vackert och estetiskt program är det centrala i domarnas poängbedömning? Då måste jag än en gång påpeka att även om kordination och rytmkänsla är goda egenskaper så är detta inte det BB handlar om (enligt mig).


Vad det handlar om är att kunna presentera sin fysik på bästa sätt. Och kan man inte det, oavsett hur stor, hård eller symmetrisk man än är, ska man inte vinna eller iaf inte få så höga poäng som man skulle kunna fått om man la ner lite tid på att göra ngt snyggt under en minut på scen så att även publiken får något kul att se på. Att gå upp på scen och köra tio snabba krabbor till Rammstein kan vem som helst göra.

mini
2006-12-15, 12:37
Vad det handlar om är att kunna presentera sin fysik på bästa sätt. Och kan man inte det, oavsett hur stor, hård eller symmetrisk man än är, ska man inte vinna eller iaf inte få så höga poäng som man skulle kunna fått om man la ner lite tid på att göra ngt snyggt under en minut på scen så att även publiken får något kul att se på. Att gå upp på scen och köra tio snabba krabbor till Rammstein kan vem som helst göra.

Det var ungefär så jag menade.
Man behöver inte ens ha speciell taktkänsla heller. Man väljer musik som passar ens förmåga. Farzad tex som nämndes i ursprungsinlägget verkar inte vara speciellt dansant. Ändå gav han alla pisk på Lucia Classic, för han begrep att han inte kunde fortsätta göra sina (iofs bra) krabbor vid scenkanten utan faktiskt presentera sin fysik på ett estetiskt tilltalande sätt.

JusupWilkosz
2006-12-15, 12:40
Har du varit på en svensk byggartävling? Har du sett en CBB-klass? Dambyggning?

Jag har sett bilder och filmer, det räcker bra för att bedömma.
Det fanns ett fåtal under Sm som jag skulle betala pengar för att se live, dessa individer hade inte utåtstående mage, de hade bra flex men framför allt symmetri.

tp_88
2006-12-15, 12:42
Jag skulle hemskt gärna se att man tog bort fria!

norsk_gadd
2006-12-15, 12:43
Vad det handlar om är att kunna presentera sin fysik på bästa sätt. Och kan man inte det, oavsett hur stor, hård eller symmetrisk man än är, ska man inte vinna eller iaf inte få så höga poäng som man skulle kunna fått om man la ner lite tid på att göra ngt snyggt under en minut på scen så att även publiken får något kul att se på. Att gå upp på scen och köra tio snabba krabbor till Rammstein kan vem som helst göra.

Håller inte riktigt med dig (oväntat va? ;) ).
Att presentera sin fysik är exakt det man gör i de obligatoriska poserna och kan man dessa anser jag att man till fullo har visat upp sig. Dessa kallas obligatoriska poser för att de visar alla muskelgruppers utveckling och dess symmetri på bästa sätt. Sen att du anser att oavsett hur hård, stor OCH symmetrisk man är så ska man inte vinna om man inte har ett bra fritt program tycker jag är helt i kontrast mot det bodybuilding går ut på. Nu på FF var det HÖG klass på poseringarna och jag var mycket imponerad men trots det så blev publiken uttröttad och allt mer tystlåten. Många lägger ner tid på sitt program men utan hjälp eller talang så blir aldrig programen så bra och det blir mest segt att se 5 st halvdana program på raken. De som tävlar förtjänar jubel och applåder som nästan river stället men ingen människa orkar med att hålla en så hög nivå genom den långa tid det tar. Jag vill göra BB till mer av en show och det står jag för.

Kul att det finns folk med argument som svarar , "håller med" är väl inte så väldigt givande. :thumbup:

Kwon
2006-12-15, 12:47
Paul Dillett vill man ju se posera fritt... ;)

The King of Posing, Paul Dillet! :hbang:

norsk_gadd
2006-12-15, 12:48
Självklart är diskussionen öppen för alla men har man inte varit på en tävling (HELA tävlingen) så har man heller ingen aning om vad jag pratar om så alla inlägg från folk som endast kollat på bilder och filmer är inte lika relevanta då man får en helt annan uppfattning av att faktiskt närvara. Ni får självklart skriva i tråden men era inlägg kommer ju av ovanstående anledning att sakna lite substans.

AFanatic
2006-12-15, 13:01
Håller inte riktigt med dig (oväntat va? ;) ).
Att presentera sin fysik är exakt det man gör i de obligatoriska poserna och kan man dessa anser jag att man till fullo har visat upp sig. Dessa kallas obligatoriska poser för att de visar alla muskelgruppers utveckling och dess symmetri på bästa sätt. Sen att du anser att oavsett hur hård, stor OCH symmetrisk man är så ska man inte vinna om man inte har ett bra fritt program tycker jag är helt i kontrast mot det bodybuilding går ut på.

Ja annars kan man ju undra varför det finns ett delmoment som det fria progammet i tävlingen. Jag tror att om man tar bort det fria kommer även en större del av publiken svika, men det är ju bara spekulationer.

Nu på FF var det HÖG klass på poseringarna och jag var mycket imponerad men trots det så blev publiken uttröttad och allt mer tystlåten.

Håller med. Dock tror jag det beror på de stora lokaler som används under FF. Det blir inte samma "gemytliga" känsla som exempelvis på DC eller NOGP. Sedan kan det även ha att göra med att FF är mer publik överlag och lokar fler personer som inte är lika insnöade som de som går och ser exempelvis NOGP eller SM.

Många lägger ner tid på sitt program men utan hjälp eller talang så blir aldrig programen så bra och det blir mest segt att se 5 st halvdana program på raken. De som tävlar förtjänar jubel och applåder som nästan river stället men ingen människa orkar med att hålla en så hög nivå genom den långa tid det tar. Jag vill göra BB till mer av en show och det står jag för.

Kul att det finns folk med argument som svarar , "håller med" är väl inte så väldigt givande. :thumbup:

Iofs tycker jag det är en hel del show över BB, men vi säger att ditt förslag blir verkligehet är jag bara lite orolig över att det blir för mkt show och för lite bedömning och vinnarkänsla.

Den sista meningen är lite luddig, menar du att det var dåligt av mig att skriva att jag håller med men att jag ändå kommer med argument eller vafan? :D

norsk_gadd
2006-12-15, 13:16
Den sista meningen är lite luddig, menar du att det var dåligt av mig att skriva att jag håller med men att jag ändå kommer med argument eller vafan? :D

Nej, du är inte inräknad i "håller med"-gruppen, du har bra argument och det uppskattas! :thumbup:

Sniggel
2006-12-15, 13:41
Nu har jag inte sett en tävling så mitt inlägg saknar lite substans ;)
Men på vilket sätt blir det mer utav en show om man tar bort den fria poseringen?

mini
2006-12-15, 13:52
Det var väl att göra show utanför tävlingarna som skulle hinnas med som jag förstod det. Att hyra in gästposörer istället, och utöka posedown?

mr ruhl
2006-12-15, 14:00
håller inte med norsken överhuvudtaget, dom flesta som är i publiken som jag känner iaf uppskattar den fria poseringen betydligt mycket mer än en segdragen förbedömning, tror vi skulle förlora en hel del publik på att ta bort den, sen är den jävligt kul som tävlande att göra, nu kan jag ju inte tala för alla men för mig ger den fria poseringen en rejäl kick, tyvärr fick inte jag göra den i år men 04 när jag gjorde den fria så kändes det som om det var den fria som gjorde hela tävlingen rolig och att jag fick lust att tävla igen..

skaparn
2006-12-15, 14:27
Nu har jag funderat lite.

Med posedown, visst åsyftas en som mer liknar den i Mr. Olympia, där de tävlande får utaman varandra en och en i den pose de tycker att de själva ser bäst ut i? Då skulle det vara ett lysande sätt att ersätta fria programmen för att få en mer konkret teknisk bedömning och fortfarande ha ett showmoment i själva tävlingsdelen.

Precis som nors gadd skriver är det långsiktigt slit som ska belönas och inte ett fritt program även om man gör det bra. Vi pratar om en tävling i byggning - inte dans.