handdator

Visa fullständig version : Styrkeförhållanden


Lellan
2003-02-14, 22:26
Har fått höra att styrkeförhållandena brukar vara annorlunda, men så här är det idag:

Underarmscurl är betydligt lättare (dvs jag har tyngre vikter där) än bicepscurl. Fick höra att det borde vara tvärt om? Hammercurl är den bicepsövningen jag är starkast i, det var inte heller "normalt"? Enda övningarna där jag lätt tar hela magasinet är vader och abduktor, där går det fint med 20 reppare och många set. Adduktor däremot, är jag svag i. Framsida lår är dubbelt så stark som baksida. Bänk är jag uuusel i (rehabtränar rotatorcuffen nu och tränar inte bänk alls sedan i somras dessutom), alla bröstövningar för att vara exakt.

Varför är det sådana skillnader, tex att jag lätt tar mkt mer i underarmscurl än biceps? Är det för att jag är nybörjare (tränat 1 ½ år). Ska jag fortsätta träna på, eller ska man sträva efter att ha vissa styrkeförhållanden? Tex ska jag skippa övningar som tar på framsida lår och bara träna baksida? (vilket jag oftast gör nu)

Och så undrar jag om nackdelarna att inte träna bröst? Även min "milda" variant av Pec Dec känns som den skadar mer än gör nytta.. vet inte riktigt vad för bröstövningar jag kan träna utan att slita på rotatorn. Och vad gör man med bröst som släpar efter? (inga taskiga skämt nu.. :nono: :D ) Kommer de aldrig komma ikapp då jag inte tränar dem lika hårt som övriga kroppen?

Mycket frågor.. och intressanta svar? :bow: :thumbup:

Peter
2003-02-15, 09:01
Enda svaret jag kan ge just nu är att det sällan går att jämföra mellan maskiner för olika muskler. Bara för att det står ett visst antal kg på magasinet behöver det inte vara jämförbart.

På vissa kroppsdelar finns det ett rekommenderat normalförhållande i styrka ex att framsida lår ska vara ett visst antal % starkare än baksidan, detta för att minska risken för knäskador. Men då måste man mäta de i en maskin som är specialgjord för det, att jämföra benspark och bencurl i två olika maskiner funkar inte.

Vad gäller styrka mellan ex underarmar och biceps är det väl inget problem egentligen om man är olika stark och då är det ju ointressant vad som är "normalt".

.:IronPumper:.
2003-02-15, 10:45
Det verkar som vi har Karl-Alfred på forumet...:)

Lellan
2003-02-15, 10:57
Hehe, tja - Karl-alfred både när det gäller armar och ben tydligen.. (med skillnaden att jag inte är så stark, mer att jag är svag i just överarmar och lår). Får jag bort fettet kommer jag ha konstig symmetri antar jag, med stora vader och underarmar.. hm.

Har dessutom starka ben om man jämför med överkroppen, men det verkar vara vanligt hos tjejer.

Anledningen till att jag frågade glömde jag skriva, det är för att min mamma har höftproblem och jag tänkte att kanske jag tränar på mig en skada om jag inte tar det lugnt med att stärka utåtförarna? Jag menar, de kanske blir för starka i förhållande till andra muskler och drar något snett?

(har ju som bekant den där fobin mot att skada mig vilket gör att jag funderar för mycket..)

Tack för svaren förresten! :thumbup:

emmzan
2003-02-15, 14:21
Ska svamla lite här.. Fåsenu..

- Bänkträningen: är själv hopplöst svag. Kolla tekniken!!

Finns inga huvsakliga utåtförare, det är väl gluteus som har den uppgiften medan det finns specifika inåtförare (adductor magnus t.ex) som borde vara starkare ju...

Naturen sätt att se till att vi kvinnor ska vara dygdiga och knipa ihop benen! Eller kanske undvika att vi går ner i split.. :D

Varför köra specifika adduktor/abduktor-övningar överhuvudtaget förresten? Man kan ju köra knäböj istället ju!:thumbup:

Linn
2003-02-15, 15:47
Hm..är själv väldigt ojämn stark överallt...

e ganska stark i bänk där jag tränar gör en 7:a på 65kg.... inte alls stark i axlar eller framsida ben (beror iofs på övning).... hamstring är oxå ganska starka, kör på 40kg i enbens knäsittande lårcurl... sedan e jag relativt stark i triccarna....

inte vet jag varför jag skriver det här...kanske bara för att säga att de flesta är nog lite ojämnt starka, vissa övningar tar man mer i osv... oavsett är det nog ide att prioriteringsträna, för det ju aldrig bra med obalans i kroppen...

en tanke bara...

Lellan
2003-02-16, 23:47
Originally posted by emmzan
Ska svamla lite här.. Fåsenu..

- Bänkträningen: är själv hopplöst svag. Kolla tekniken!!

Finns inga huvsakliga utåtförare, det är väl gluteus som har den uppgiften medan det finns specifika inåtförare (adductor magnus t.ex) som borde vara starkare ju...

Naturen sätt att se till att vi kvinnor ska vara dygdiga och knipa ihop benen! Eller kanske undvika att vi går ner i split.. :D

Varför köra specifika adduktor/abduktor-övningar överhuvudtaget förresten? Man kan ju köra knäböj istället ju!:thumbup:

Knäböj kör jag inte pga att jag aldrig "får ut" mina vrister och vader + att jag inte vill öka benmassan särskilt. Det blir benpress och lite rumpa (för jag tycker rumpor ska synas och ta plats!), vill inte blanda in vaderna så mycket (det där med Karl-Alfred..).

Hmm, så jag är kanske tillverkad för att vara en promiskuös kickerstjej? :confused: :MrT:

Får satsa på inåtförarna och att när jag väl kan träna bänk, träna superstrikt! :thumbup:

-> Linn

Jo, det var lite min tanke med frågan. Att det kanske blir för mycket obalans - om man ska köra på eller ha det i åtanke och prioritera de svaga på bekostnad av de starka kanske.. tror liksom du att det inte kan vara bra med för stora skillnader.

emmzan
2003-02-17, 03:33
Frågan är vad som är stora skillnader i styrka. Vi är nog inte skapta för att vara jämnstarka i hela kroppen, så att bry sig för mycket är nog lite omotiverat om man inte tränat väldigt länge...

Det är ju självklart skillnad om man får problem. Ex. bröstet är för starkt jmf med baksidan och axlarna roteras framåt, höftböjare är för starka så bäckenet dras fram, magen är för svag jmf med ryggen osv.

Tycker du ska koncentrera dig på hela kroppen och känner du för det så kan du väl kasta in lite extra bröstträning för att bli stark i tuttarna..

Dessutom är det omöjligt att jämföra övningar rätt av.. Som benspark och lårcurl, eller bänk och militärpress.. No use!