handdator

Visa fullständig version : Styrkeförhållanden


Lellan
2003-02-14, 22:26
Har fått höra att styrkeförhållandena brukar vara annorlunda, men så här är det idag:

Underarmscurl är betydligt lättare (dvs jag har tyngre vikter där) än bicepscurl. Fick höra att det borde vara tvärt om? Hammercurl är den bicepsövningen jag är starkast i, det var inte heller "normalt"? Enda övningarna där jag lätt tar hela magasinet är vader och abduktor, där går det fint med 20 reppare och många set. Adduktor däremot, är jag svag i. Framsida lår är dubbelt så stark som baksida. Bänk är jag uuusel i (rehabtränar rotatorcuffen nu och tränar inte bänk alls sedan i somras dessutom), alla bröstövningar för att vara exakt.

Varför är det sådana skillnader, tex att jag lätt tar mkt mer i underarmscurl än biceps? Är det för att jag är nybörjare (tränat 1 ½ år). Ska jag fortsätta träna på, eller ska man sträva efter att ha vissa styrkeförhållanden? Tex ska jag skippa övningar som tar på framsida lår och bara träna baksida? (vilket jag oftast gör nu)

Och så undrar jag om nackdelarna att inte träna bröst? Även min "milda" variant av Pec Dec känns som den skadar mer än gör nytta.. vet inte riktigt vad för bröstövningar jag kan träna utan att slita på rotatorn. Och vad gör man med bröst som släpar efter? (inga taskiga skämt nu.. :nono: :D ) Kommer de aldrig komma ikapp då jag inte tränar dem lika hårt som övriga kroppen?

Mycket frågor.. och intressanta svar? :bow: :thumbup:

Peter
2003-02-15, 09:01
Enda svaret jag kan ge just nu är att det sällan går att jämföra mellan maskiner för olika muskler. Bara för att det står ett visst antal kg på magasinet behöver det inte vara jämförbart.