handdator

Visa fullständig version : Hemmaboende ungdom utan kontroll..


WehrWolf
2006-12-14, 22:28
Tjenare män och kvinnor, pojkar och flickor!

Jag skulle behöver lite generell guidning.
Det är såhär att jag är 17 år, bor hemma och därför saknar kontroll över maten. Jag har aldrig varit van vid att äta lunch så det är ganska tungt att få i sig. Jag försöker dock äta då jag går i skolan. Hemma äter jag annars en frukost bestående av juice, fil och fullkornsflingor samt någon macka om det är helg. Middag är hederlig svensk husmanskost.
Sen på kvällen blir det några mackor alternativt frysta hallon.
Mellan detta är det småätande ur skafferiet..
Jag behöver sannerligen äta mer men jag saknar ju kontrollen över allt i kostväg.
Har ni något tips på vad jag kan förbättra? Om det finns något speciellt att äta? Har ju hört att man ska äta 6 ggr per dag.
Jag vet bara inte vad och när man ska äta de andra 3 ggrna.

Tack på förhand..

regus
2006-12-14, 22:35
Du får lika bra "resultat" om du skulle äta 3 mål som 6 mål, förutsatt att det är samma mängd och samma sammansättning totalt sätt.

Att du saknar kontrollen i matväg är bara en ursäkt, hur svårt är det att ställa sig vid spisen och koka sina makaroner osv?

ät sund mat i stora drivor.

Cerberus
2006-12-14, 22:36
låter på tok för lite kcal det du äter just nu.

Träna tungt och ät mer, av allt! Tills du ökar i vikt och blir starkare.


Personligen skulle jag köpa ett proteintillskott om jag var du.

jesuz
2006-12-14, 22:41
Jag gör så att jag har 3-4 timmar mellan mina måltider, funkar bra för mig.
Man får väl anpassa det efter sin egen dygnsrytm lite:
Tex: 9,12,15,18,21

Äter i stort sätt enligt "tallriksmodellen" vid alla mina mål så jag får i mig allt jag behöver.
Jag bor också hemma och har väl inte direkt kontroll över lunch och middag så ofta, men utöver det så är det upp till mig. Blir mycket tonfisk, andra fiskar, mjölkprodukter (keso o. dyl.), omeletter, kyckling-grejs. :)
Var inte rätt för att äta "riktig" mat som mellanmål. Tex. om du har köttbullar liggande sedan gårdagens middag är det bara att äta dem med lite pasta som mellis! :)

Fantasin är det som sätter gränserna.

L-Sami
2006-12-14, 23:10
Du nämner inget om träningen här om du vill bygga eller deffa, så ät enligt tallriksmodellen så får du i dig alla näringsämnen, vitaminer och mineraler.

Eddie Vedder
2006-12-15, 09:17
Tjenare män och kvinnor, pojkar och flickor!

Jag skulle behöver lite generell guidning.
Det är såhär att jag är 17 år, bor hemma och därför saknar kontroll över maten. Jag har aldrig varit van vid att äta lunch så det är ganska tungt att få i sig. Jag försöker dock äta då jag går i skolan. Hemma äter jag annars en frukost bestående av juice, fil och fullkornsflingor samt någon macka om det är helg. Middag är hederlig svensk husmanskost.
Sen på kvällen blir det några mackor alternativt frysta hallon.
Mellan detta är det småätande ur skafferiet..
Jag behöver sannerligen äta mer men jag saknar ju kontrollen över allt i kostväg.
Har ni något tips på vad jag kan förbättra? Om det finns något speciellt att äta? Har ju hört att man ska äta 6 ggr per dag.
Jag vet bara inte vad och när man ska äta de andra 3 ggrna.

Tack på förhand..
Jag fattar inte resonemanget i den fetstilta delen av de du skriver, på vilket sätt saknar du kontroll över maten? De e ju bara å ta kontroll å laga din egen mat, följ me till affären å handla de du vill ha.
När du väl gjort de kan de nog va fördelaktigt å äta mer å kanske få bättre struktur, även om vikten enbart regleras av hur mycke energi du förbrukar jämfört me hur mycke du stoppar i dej så kan de ju va lättare om du strukturerar upp de på frukost, lunch, middag å eventuella mellanmål vid hyfsat regelbundna tider. Som sagt inget krav men de underlättar nog för dom flesta me mer struktur på matintag å träning. För jag antar att du tränar?

Catstyle
2006-12-16, 19:36
Håller med ovanstående. Vadå saknar kontroll?
Är du lat eller har du ett rubbat förhållande till din familj?

L-Sami
2006-12-16, 20:22
Håller med ovanstående. Vadå saknar kontroll?
Är du lat eller har du ett rubbat förhållande till din familj?

Det är kanske Hierarki i hans familj.

__P
2006-12-16, 20:31
Jag bor också hemma! Tar varje tillfälle som bjuds att få i mig protein!