handdator

Visa fullständig version : Ont i rhomboiderna.


Zqvirk
2006-12-14, 20:32
De senaste månaderna har jag haft ont i rhombioderna på höger sida (eller i musklerna i det området) av och till. Och det onda har hållit i sig i ungefär en vecka.

Förra gången jag fick ont så körde jag upprätt rodd. Detta hände även idag.

Så nu undrar om några andra har liknande erfarenheter av detta eller vet vad det är som gör att jag får ont?

Tacksam för svar.

MacLeod
2006-12-15, 01:31
De senaste månaderna har jag haft ont i rhombioderna på höger sida (eller i musklerna i det området) av och till. Och det onda har hållit i sig i ungefär en vecka.

Förra gången jag fick ont så körde jag upprätt rodd. Detta hände även idag.

Så nu undrar om några andra har liknande erfarenheter av detta eller vet vad det är som gör att jag får ont?

Tacksam för svar.

Antagligen har du dålig bålstabilitet, vilket gör att du drar och lyfter fel.
Just rhomben är svår att stretcha, men det går att underlätta det onda om du kör lite ryggstretchövningar (om du känner till dom?).
Jag hade besökt en naprapat som kan komma åt bättre, samtidigt som han kan visa dig bålövningar samt stretchövningar.

Zqvirk
2006-12-15, 15:34
Kanske det.
Dem stretchövningarna jag använder nu är:
http://www.exrx.net/StretchImages/Rhomboids/Hugging.jpg
och
http://www.exrx.net/StretchImages/Rhomboids/FixedBar.jpg

Men det är bara upprätt rodd som gör så att jag får ont. Jag känner knappt något under ryggpasset.

Jag har funderat på naprapat eller sjukgymnast, ville bara se om någon härinne visste något nyttigt.

machine gun
2006-12-15, 17:23
Jag har funderat på naprapat eller sjukgymnast, ville bara se om någon härinne visste något nyttigt.

Naprapat är helt klart att föredra före sjukgymnast när det gäller ryggar.

Zqvirk
2006-12-15, 19:08
Där ser man.

Kan tillägga att rhomboiderna har inte kännts av lika mycket idag som förra veckan fastän jag har vart mer aktiv och stått och skruvat och bankat hela dagen. Men idag när jag tränade rygg så kändes dem av mellan seten.

machine gun
2006-12-15, 19:11
Där ser man.

Kan tillägga att rhomboiderna har inte kännts av lika mycket idag som förra veckan fastän jag har vart mer aktiv och stått och skruvat och bankat hela dagen. Men idag när jag tränade rygg så kändes dem av mellan seten.

Gå till en naprapat. Det är ju möjligt att det är lätt åtgärdat och då är det ju dumt att gå runt och ha ont i onödan.

Zqvirk
2006-12-15, 20:07
Ja det är det.
Tror inte att det är så farligt, men det är iallafall irriterande att ha ont där.
Vad kan ett besök hos en naprapat kosta?

machine gun
2006-12-16, 19:37
Ja det är det.
Tror inte att det är så farligt, men det är iallafall irriterande att ha ont där.
Vad kan ett besök hos en naprapat kosta?

Det varierar lite, men runt 300-400 kr är rimligt att vänta sig.

Zqvirk
2006-12-16, 23:08
Ok.
Får se om jag får ont vid näste axelpass också, får jag det blir det naprapat.