handdator

Visa fullständig version : Hamburgerkött


Hammargren
2006-12-14, 15:04
hej,

jag har ett laddat ner ett program som heter kostkoll och som räknar ut andel kolhydrater, fett och protein i procent, samt mängd kalorier på olika matvaror. när jag söker på hamburgerkött så kommer det fram ett flertal alternativ tex "hamburgare stekt fryst" och enbart "hamburgerkött". enligt kostkoll så är 100 gram vanligt "hamburgerkött" = 100 kcal, 85% protein, 15% fett och 0% kolhydrater, medan 100 gram "hamburgare stekt fryst" = 279 kcal, 23% protein, 71% fett och 5% kolhydrater.

min fråga lyder: vad är det för skillnad? hur kommer det sig att det är så mycket fett i stekta frysta hamburgare medan det är majoritet protein i vanligt hamburger kött?

tack i förskott

King Grub
2006-12-14, 15:07
Hamburgare har inget med hamburgerkött att göra.

Hamburgare görs på nötfärs.

Hamburgerkött är magert hästkött, som ofta säljs som pålägg.

Hammargren
2006-12-14, 15:15
är hamburgare ingenting att rekommendera i såna fall? även om man tar rikligt med grönsaker och med någon form av kolhydratkälla (tex potatis, pasta ris) och skippar dressingen?

King Grub
2006-12-14, 15:17
Visst kan du äta nötfärs. Jag bara påpekade skillnaden, att hamburgerkött inte är vad som finns i hamburgare, namnet till trots.

Hammargren
2006-12-14, 15:18
okej. men i och med hamburgares höga fetthalt så är kyckling eller kotlett kanske att föredra framför hambugrare? eller spelar det ingen större roll?

Raggis
2006-12-14, 15:20
okej. men i och med hamburgares höga fetthalt så är kyckling eller kotlett kanske att föredra framför hambugrare? eller spelar det ingen större roll?

Om du deffar, jo. Om du bulkar, njaae.

King Grub
2006-12-14, 15:21
okej. men i och med hamburgares höga fetthalt så är kyckling eller kotlett kanske att föredra framför hambugrare? eller spelar det ingen större roll?

Beror på din kost i övrigt och hur mycket fett du får från den, hur fettsyresammansättningen i den ser ut, och hur mycket fett du har tänkt äta totalt. Hamburgarna i sig kan ingå i vilken kost som helst.