handdator

Visa fullständig version : Hur blandar jag bäst proteindrinken?


viceman
2003-02-14, 19:29
Idag hade häslokostbutiken äntligen fått hem Eiselt Protec 1.5 kg Choklad.

Go som fan var den, fast där blev en hel del små klumpar, äckligt som fan.

Eftersom att jag senare antagligen kommer blanda den på plats testade jag att ha pulvret i först. Men det blev ju inget vidare utan blev bara en fet klump i botten. Fick röra med en sked väldigt länge, sen skaka. Men ändå klumpar. Skakade som en galning.

Hade ändå av misstag 7dl mjölk istället för 4-5dl tyckte det borde gå ännu lättare att blanda då.


Hur ska man göra för att lättast få till blandingen?

EiseltUK
2003-02-14, 20:00
Hej!
Det du måste göra är att först hälla i mjölk/ vatten och sedan pulvret. Annars klumpar det sig. Varför vet jag faktiskt inte, men så är det. När du har hällt ipulver så ska det räcka med att skaka upp och ned några gånger (om du använder shaker) och du ska ha en drink som är lite lagom "tjock". Om du vill ha den tunnare så häller du i mer vätska.


Mvh
Henrik

GhostFace
2003-02-14, 20:47
Elektrisk mixer slår alla shakers ! ;)

hallar
2003-02-15, 12:50
tjenare!

När jag blandar min proteindrinkar brukar först hälla i mjölken (i en mixer). Sedan börjar jag mixa utan att ha pulver i. Häller på pulvret efterhand. På så sätt är det inget som fastnar på kanterna.

MVH

Ludde

viceman
2003-02-15, 15:49
Eftersom jag hade haft pulvret i från början testade jag blanda så hemma. Men det gick ju inte så jävla bra.

Nu måste jag ha med en behållare till pulvret också, bökigt .


Undrar hur det blir med vatten, lite svårt att ha mjölk kall en hel dag. Med mjölk smakade det ju för jävla bra :D Positivt överraskad

EiseltUK
2003-02-16, 01:13
Jag tycker det smakar bra med vatten också och det är ju enklare. Om du använder shaker och förvarar pulvret i den så kan du ju hälla över pulvret i locket medan du fyller på med vatten och därefter häller tillbaka pulvret in i behållaren och skakar. Det borde inte vara så krångligt.

Mvh
Henrik

GhostFace
2003-02-16, 09:57
Ang. pulver i locket; Beror på vilka mängder med pulver man tar det ;)

viceman
2003-02-17, 20:35
Originally posted by EiseltUK
Jag tycker det smakar bra med vatten också och det är ju enklare. Om du använder shaker och förvarar pulvret i den så kan du ju hälla över pulvret i locket medan du fyller på med vatten och därefter häller tillbaka pulvret in i behållaren och skakar. Det borde inte vara så krångligt.

Mvh
Henrik

hehe... afan. Att man inte tänkte på det.

Bör man låta pulvret sjunka, verkar ta en jävla tid. Men annars kan det väl bli lite klumpar om man abra börjar skaka. Har testat med sked först o de funkar rätt fint.

Och det smakar bättre än jag vågat hoppas på :hbang:

EiseltUK
2003-02-17, 23:09
Du ska skaka direkt annars kan det nog bli klumpar.

/ Henrik

Tomten
2003-02-18, 13:07
Alltså, det GÅR INTE att blanda protec+ i shaker utan att få klumpar. Om du vill få protec+ klumpfri så måste du handvispa (topreda) eller mixa med elvisp. Det är alternativen du har :D

Käkade Protec+ i cirka en månad då jag bara mixade det i shaker, och mot slutet blev jag så spyless på klumparna att jag slutade äta skiten.

Det går bättre nu när jag handvispar, men jag har förstört mitt smaksinne när det gäller protec+, för jag kan fortfarande inte dricka några större mängder utan att bli spyless på det :(

Hah, minns när jag köpte "skräp" protein, det var ivf lättare att dricka än "kvalitets" protein :rolleyes:

EiseltUK
2003-02-18, 13:18
Det stämmer inte. Jag får aldrig klumpar i Protec och jag har mer eller mindre stestat varje batch i flera år. Det handlar bara om teknik. Om man först häller i vatten och sen pulvret och sedan skakar direkt - jag brukar skaka upp och ned ca 4 gånger - och det blir inga klumpar. Om det bli klumpar så kan det antingen bero på att man sätter pulver först och vatten sen eller att man har en fördelning mellan vätska och pulver som inte funkar.

Vi har tagit tillbaka ett antal förpackningar genom åren där kunder hävdat att de testat allt och det bara klumpar sig, men när vi testar så är det inga problem.

Vissa batcher kan ha en tendens att klumpa sig lite och då måste man skaka någon sekund extra, men då talar vi om några enstaka småklumpar - i värsta fall.

/ Henrik

Tomten
2003-02-18, 13:35
Det är antagligen skillnad mellan och blanda det i vatten eller mjölk då. Har aldrig testat blanda i vatten, så det är ju möjligt att det går bättre då :D

För mig har det i varje fall varit i princip omöjligt att få bort klumparna när jag använder shaker, men det har inte varit några som helst problem när jag använt handvisp.

EiseltUK
2003-02-18, 14:09
Använder själv vatten och det funkar bra. Mjölk kanske påverkar konsistensen lite eftersom du höjer upp proteinhalten.

/ Henrik

nordland
2003-02-22, 14:55
Skaka på burken...

Om du skakar på den så kommer pulvret att bli mer lättblandat, då det blir luftigare.

Tar du däremot en skopa utan att skaka de så kommer pulvret vara så hårt packat så det klumpar ihop då man tillsätter det i vätska. Och detta gäller alla kasein pulver.

EiseltUK
2003-02-22, 22:56
Bra tips! Det ska jag experimentera lite med.

/ Henrik

Bodyblast.com
2003-02-23, 21:27
Tänk om någon som inte dricker proteinpulver läser det här. Dom måste ju tro att ni är som ett gäng dagis barn som diskuterar hur man blandar oboy. Riktigt så är det dock inte :cheers:

Något som borde finnas är dock Shakers i glas. Om man som jag inte alltid har tid och lust att stå och diska den tid man egentligen ska, så har plastshakers en förmåga att lukta unkel.

inga fräcka kommentarer om att jag ska börja blanda med vatten istället för mjölk nu, för det kommer inte ske. Lättmjölk och pulver smakar 100ggr godare än vatten och så får man ju i sig kalcium.

viceman
2003-02-24, 19:21
Blanade med vatten för första ågngen idag.


FYY FAAN VA ÄCKLIGT!!! Nog bland det äckligaste jag druckigt, var nära att spy. antingen har nått blivit fel, fattar dock inte vad det kan ha varit. Var extremt äckligt. I framtidem kommer det endast vara mjölk, måste lösas på nått sätt.

Aldrig att jag dricker det med vatten igen.

Dr.Gr0v
2003-02-25, 00:54
vad kostar en elektrisk shaker?

Bobbokrull
2003-02-25, 06:46
Elektrisk shaker??

En mixerstav kostar dock runt 200:-...men det är på affären som ligger här brevid. Lättast är väl att gå till en affär nära dig och kolla priset?

Tomten
2003-02-25, 10:11
Jag tror han menar en mixer :D

Dom kostar nog lite mera, men det beror ju helt på vart man handlar... Överskottsbolaget borde det ju inte en mixer kosta så farligt mkt på.