handdator

Visa fullständig version : Endast hantel övningar till biceps, dåligt?


Agro
2006-12-14, 13:20
Tjena

Jag har märkt att i alla biceps övningar där jag använder stång så gör det ont i underarmen, det är pga benhinneinflamation jag har. Men när jag använder hantel så känner jag inte av nått alls.

Jag funderar på att sluta med all form av övningar som jag använder stång till, är det sämre för utvecklingen? Påverkar det något huvudtaget?

King Grub
2006-12-14, 13:50
Påverkar det något huvudtaget?

Högst osannolikt.

Xealswe
2006-12-15, 11:54
Det är ju lite trist att känna sig begränsad pga faktorer som inte alla har, jag hade samma besvär som dig då jag använde rak stång i bicepsövningar

Testa att träna upp underarmarna, alt stretcha/töj ut dem varje dag, det fick mig att kunna använda rakstång efter ett tag utan besvär

Lycka till!

Cerberus
2006-12-15, 12:10
Jag brukar också få ont i underarmarna när jag kör me stång vilket gör att jag får köra lättare. Men när jag kör me hantlar känns det inte alls.

Dumleman
2006-12-15, 16:56
Finns det nån bra övning/stretch för underarmarna som fixar så man inte får ont längre med rak stång?

bertbert
2006-12-15, 18:13
Supination/pronation.

Håll en latsdragsstång el dylikt i änden, armbågen 90 grader, överarmen hängande rakt ned, och rotera handleden till ändlägena. Fungerar mycket bra.

/BB

Raggis
2006-12-15, 19:49
Hur kan det inte kännas när du kör med hantlar :S? GIvetvis är det lättare att fuska. Men, se då till att inte göra det ^^ Hammer curls och vanliga hantel curls = is the shiet.

NordTiger
2006-12-15, 20:20
hej hej (ny här) hade samma problem men körde med en sånhär fin "krokig" skivstång _/\_/\_ <--- typ, funkade fin fint.

Sheogorath
2006-12-15, 21:50
Supination/pronation.

Håll en latsdragsstång el dylikt i änden, armbågen 90 grader, överarmen hängande rakt ned, och rotera handleden till ändlägena. Fungerar mycket bra.

/BB

Djävlar i gatan vad stark du är! Jag klarar mig bra med en kort rak stång och då håller jag den inte ens i änden...

Dumleman
2006-12-15, 22:02
Supination/pronation.

Håll en latsdragsstång el dylikt i änden, armbågen 90 grader, överarmen hängande rakt ned, och rotera handleden till ändlägena. Fungerar mycket bra.

/BB
Misstänkte att de övningarna var bra :). Hur brukar ni köra ett sett då? x rep med 180 graders rörelsebana eller 2*x rep(två subsett eller vad jag ska säga) sett med 90 graders rörelsebana? Jag tycker att det sistnämnda känns bäst.

PowPow
2006-12-16, 03:12
Hade också problem med rakstångscurls när jag började träna för en massa år sedan. Men det gick över med tiden, utan att jag gjorde något annat än att just köra rakstångscurl.

När jag åter började träna för någon månad sedan,e fter ett klångt uppehåll, så hade jag samma problem, men även denna gång försvan smärtan av sig själv. Antar att man ökar rörligheter genom att köra övningen i sig bara.

Johan_P
2006-12-16, 10:19
Skivstångscurl tar fruktansvärt på underarmarna, jag får pump i dem så gott som varje gång, men det gör inte ont för min del.

myggan
2006-12-16, 13:03
Jag fick ont i handlederna förr med, när jag körde rak skivstångscurl.

Trodde det berodde på ovana i leden av just den rörelsen så jag tränade bort det genom att köra lätta raka skitstångscurlar (när jag var ordentligt uppvärmd och varm i leder, t.ex som andraövning i bicepspasset) och höjde vikten hela tiden tills jag kände att jag nådde gränsen där det gjorde ont.
Efter några veckor var det mycket bättre och efter några veckor till var smärtan borta helt.
Måste fortfarande värma upp ordentligt dock annars kan jag få ont.

Ett annat tips är även att börja på dom lite smalare och kortare stängerna (som ofta har fasta vikter på redan), om ni har såna på gymmet då dom känns lite skonsammare mot handlederna i början.

Agro
2006-12-17, 20:34
Supination/pronation.

Håll en latsdragsstång el dylikt i änden, armbågen 90 grader, överarmen hängande rakt ned, och rotera handleden till ändlägena. Fungerar mycket bra.

/BB

Förstår inte riktigt hur jag ska göra.
Är det nån som har bild på den här övningen? :)

Jorgen
2006-12-17, 20:42
Såhär, fast inte i maskin såklart utan med en stång. Det går även att använda sig av en hantel med vikter på bara ena sidan.
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Supinators/LVSupination8.gif