handdator

Visa fullständig version : svimmade på träning


mopigu
2006-12-14, 12:34
Igår när jag körde marklyft kände jag blodsmak efter första lite tyngre lyftet. När jag körde en till etta så måste jag ha svimmat för när jag kom till sans igen så låg jag över stången. Har det hänt någon annan? Jag hade ätit ok, och sovit ok.

dajmond
2006-12-14, 14:19
låter som om du kör för hårt...eller så kanske du har järnbrist? när jag hade det på gymnasiet var jag sjukt nära att svimma en gång. fick äta järntabletter efter det.

mystic[-_-]
2006-12-14, 14:21
Du glömmde att andas? Brukar resultera i att man får ont i huvudet eller svimmar

EDIT: Låter dumt men de flesta förstår

AJO
2006-12-14, 14:24
Jag känner efter varje pass; att om jag fortsätter träna i 10 minuter så svimmar jag... Känner mig helt matt..

Tränar lungt och andas...

Vad kan det bero på, blodsockerfall!?

dajmond
2006-12-14, 14:29
Jag känner efter varje pass; att om jag fortsätter träna i 10 minuter så svimmar jag... Känner mig helt matt..

Tränar lungt och andas...

Vad kan det bero på, blodsockerfall!?

Kan vara. Kan också vara järnbrist som jag sa tidigare, men det är ju vanligare bland tjejer faktiskt. Om du blir darrig och svag/yr kan det mycket väl vara blodsockerfall...pilla då i dig en banan eller nåt o ta det lugnt en stund. Fortsätt inte träna förrän känslan har gått över helt.

Lizard
2006-12-14, 14:44
Det bär mig emot att replikera Dajmond eftersom hon(?) inte är helt fel ute - fast mer troligtvis är helt fel ute.

Att falla medvetslös till golvet är troligtvis inte beroende av låga energinivåer - det ger sällan så akuta utslag. Låga hemoglobinnivåer faller(!) på samma argument och har du ingen anledning till att misttänka mycket låga blodvolymnivåer så återstår bara det mest troliga och absolut vanligaste till att man får "gardin" vid kraftansträngning. Rörelsen namngavs genom en italiensk medeltidsmunk och hur man löser det hela står att läsa här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1815861&postcount=11).


Lizard

krilleh
2006-12-14, 20:14
Det bär mig emot att replikera Dajmond eftersom hon(?) inte är helt fel ute - fast mer troligtvis är helt fel ute.

Att falla medvetslös till golvet är troligtvis inte beroende av låga energinivåer - det ger sällan så akuta utslag. Låga hemoglobinnivåer faller(!) på samma argument och har du ingen anledning till att misttänka mycket låga blodvolymnivåer så återstår bara det mest troliga och absolut vanligaste till att man får "gardin" vid kraftansträngning. Rörelsen namngavs genom en italiensk medeltidsmunk och hur man löser det hela står att läsa här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1815861&postcount=11).


Lizard


ok, det där var de intressantaste jag läst på hela månaden.

har alltid släppt ut luften när jag är på väg tillbaka efter en rep, det är alltså fel? Inte konstigt att jag är helt slut efter ett set. Alltid trott att det var dålig kondition(vilket det säkert också är). Men om jag kör runt 8-10reps blir jag helt utmattad och flåsig efteråt.

mopigu
2006-12-14, 21:25
Hej hej och tack för kommentarerna. Jag var hos läkarn nyss och hon sa att det inte var nån fara att sånt kan hända ibland ("en gång är ingen gång..."). Men om det händer igen ska jag tillbaka dit och kolla mer typ. De kollade alla blodvärden och tryck och sånt också.

Det var bara en etta (och inte supertungt) så det var konstigt om jag inte skulle fått syre men det måste ändå varit det som var grejen.

Lizard
2006-12-14, 21:29
ok, det där var de intressantaste jag läst på hela månaden.

har alltid släppt ut luften när jag är på väg tillbaka efter en rep, det är alltså fel? Inte konstigt att jag är helt slut efter ett set. Alltid trott att det var dålig kondition(vilket det säkert också är). Men om jag kör runt 8-10reps blir jag helt utmattad och flåsig efteråt.

Din beskrivning är lite luddig, men i grunda drag ska du göra så här:

1. Kroppen belastas statiskt (raka armar i BP, stången på ryggen i KB eller när du sänker dig ned i ML) - dra ett halvt andetag som du trycker mot diafragma genom att inte släppa ut luften genom utandningsvägarna (mun och näsa för de flesta).

2. Lyftet börjar i den eccentriska fasen (utom ML där du börjar koncentriskt och därför följer listan fast i omvänd nummer-ordning) - öka trycket mot belastningen med den bibehållna luftmängden.

3. När stången rör sig över "sticking point" så avtar också belastningen för kroppen varför du då tryckreglerar genom att pysa/vråla/frusta/andas ut i takt med att trycket avtar (i ML inleds avlastningen vanligtvis någonstans när stången passerar knäna eller en bit upp på låren).

Hela trycket släpps sällan utan slutfasen, alltså nr 4 i min lista är ett kort luftbyte i lungorna alternativt ett par - tre vid sista repetitionen. Åter till nr 1.



Lizard

krilleh
2006-12-14, 23:39
Tyvärr så förstår jag mig inte på vissa ord du använder.

Om vi försöker sammanfatta lite med simpla ord som jag förstår så är det såhär?

När jag i exempelvis bänkpress har stången uppe så tar jag ett halvt andetag, och när jag får ner stången på brösten släpper jag ut luften försiktigt? För att sedan göra om samma rutin när jag får upp stången igen?

Om de inte går att förenkla såhär får jag helt enkelt lära mig dessa svåra ord :)

Tack iaf!

Lizard
2006-12-15, 08:25
Tyvärr så förstår jag mig inte på vissa ord du använder.

Om vi försöker sammanfatta lite med simpla ord som jag förstår så är det såhär?

När jag i exempelvis bänkpress har stången uppe så tar jag ett halvt andetag, och när jag får ner stången på brösten släpper jag ut luften försiktigt? För att sedan göra om samma rutin när jag får upp stången igen?

Om de inte går att förenkla såhär får jag helt enkelt lära mig dessa svåra ord :)

Tack iaf!Förlåt mitt onödigt svåra val av ord krilleh.

När du sänker stången i bänkpress bör du hålla luft redan och spänna emot med luften. När stången rör sig uppåt med tydlig kraft (när du passerat din svagaste/kritiska punkt så släpper du ut den för att inte få för högt tryck i kroppen. Detta skulle i så fall (om du inte släpper ut luften alltså) kunna göra dig "svimmig" - blodkärlen blir då "stasade" dvs åtstrypta av det höga trycket du själv pressar. Därför pyser man ut luft under rörelsen. Samma sak i marklyft; du drar in luft när du spänner dig för att börja lyftet och släpper ut lite när stången nått över din svagaste punkt och det börjar gå aningen lättare.

Att hålla luft inlåst i kroppen och trycka den hårt som när du löser upp ett lock för öronen t ex kallas för en ValSalva-manöver.

Du släpper alltså inte ut luften när du sänker stången i bänkpress just för att du vill ha en ValSalva-manöver. Däremot tryckreglerar du genom att släppa ut på uppvägen.


Hoppas det blev klarare nu?

Lizard

AJO
2006-12-15, 11:17
Är det detta som brukar hända dig?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,955659,00.html
http://www.youtube.com/watch?v=PPcx1qURb20

Lizard
2006-12-15, 12:54
Håll andan och tryck luften utan att släppa ut den. Var någon stans sker själva stasningen (var låses luften fast från att komma ut)? Sätt nu fingrarna från näsan och tryckutjämna öronen. Var stasar du nu?

I det sista fallet stasar du i munnen. Eller hur?
I det första så sker det genom att halsen låser utandningsluften. Detta ger ett felaktigt tryck i huvudet - huvudet får ingen blodcirkulation. När du släpper trycket i halsen så öppnar du sakta genomströmningen till huvudet med.

ValSalva ger kroppen enormt mycket mer kraft eftersom den kan spänna musklerna mot lufttrycket och därmed få stöd, eller spjärn, i rörelsen. Vid normal andning sänker du styrkeeffekten avsevärt. Prova att bänka utan ValSalva så får du se.

Nackdelen med ValSalva är alltså att du stasar blodtillförseln och därigenom kan få gardin eller svimmning. Detta regleras genom att släppa ut luft så blodet kan cirkulera fritt igen. För det stora flertalet sker detta utan att man behöver funderar över det. Men ibland kan det behövas att någon påminner en. Som nu alltså. Eller som den norske tyngdlyftaren som fick stången för nära halsen.

Lizard

krilleh
2006-12-15, 15:30
Då förstår jag precis :)

Tror jag gjort rätt när jag tränat. Kanske tagit ut lite luft i 'negativa' fasen men är osäker. Får se imorn om de blir någon skillnad ;)