handdator

Visa fullständig version : Vinet i Blossa glögg (veg*-tråd)


aliquis
2006-12-14, 11:44
Jag är ju bannad på vegan.nu så där kan jag inte sprida min oändliga kunskap där så det får bli här istället ;)

Från: Johan [mailto:dospam@gmail.com]
Skickat: måndag den 11 december 2006 16:59
Till: Snitting, Maria
Ämne: Vegetariska varianter

Jag tänkte bara höra om du eller ni har koll på vilka av Blossas produkter som är vegetariska, dvs helt fria från någon form av animaliska råvaror eller klarnade med några animalier såsom fiskbloss, äggvita, gelatin, ..

Jag antar iaf att både vinet och eventuellt den färdiga produkten klarnas? Fast det kanske finns glöggsorter som inte är vinbaserade också?

Om det är för mycket jobb att svara för alla produkter så går det bra med ett svar för den eller de mest populära varianterna.

---

Hej Johan,
Det ingår vin som klarnats med äggvita och/eller gelatin i alla produkter inom Blossa-familjen, men allt klarningsmedel filtreras bort innan det tappas upp på flaska.

Vänliga hälsningar

Maria Snitting


---

Typiskt, sådär är det ju jämt.

Löjtnant Blank
2006-12-14, 11:45
Tack, jag undrade just.

aliquis
2006-12-14, 11:46
Det som jag är lite skeptisk till är att Åbro, Spendrups och eventuellt fler påstår att deras cider inte är klarnad med något animaliskt, men de borde ju också vara det, Kopparberg filtrerade iaf sin men mängden är motsvarande 20 gram gelatin per 100 liter cider så det är ju inga jättemängder det rör sig om, men ändå.

Att det har filtrerats bort duger inte =P

Pez
2006-12-14, 11:47
Typiskt, sådär är det ju jämt.

Ja, det är bara för att vi norms ska kunna utesluta er ännu mer.

Löjtnant Blank
2006-12-14, 11:48
Du får helt enkelt hålla dig till vatten och bönor.

Officer
2006-12-14, 11:48
Du får helt enkelt hålla dig till vatten och bönor.



:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Tolkia
2006-12-14, 11:52
Det som jag är lite skeptisk till är att Åbro, Spendrups och eventuellt fler påstår att deras cider inte är klarnad med något animaliskt, men de borde ju också vara det, Kopparberg filtrerade iaf sin men mängden är motsvarande 20 gram gelatin per 100 liter cider så det är ju inga jättemängder det rör sig om, men ändå.

Att det har filtrerats bort duger inte =P
Alltså, du får ju välja själv om du vill tro på det svar du får när du frågar eller om du vill vara konspiratorisk och anta att de Onda(tm) Företagen naturligtvis ljuger för att ... ja, för att vadå? För att de är rädda att förlora den GIGANTISKA gruppen av storkonsumerande yngre veganer? Eller för att de bara är Onda(tm)?

(Off topic: Hur lyckas man egentligen bli bannad på vegan.nu; jag har väl fördomar men jag tycker att man har sett både den ena och den andra dåren där?)

MacLeod
2006-12-14, 12:09
Plötsligt fanns det ytterligare en anledning att dricka glögg! Jag har tre olika flaskor hemma.

F.ö så smakar kravmärkta viner riktigt ruttet.

aliquis
2006-12-14, 12:10
Alltså, du får ju välja själv om du vill tro på det svar du får när du frågar eller om du vill vara konspiratorisk och anta att de Onda(tm) Företagen naturligtvis ljuger för att ... ja, för att vadå? För att de är rädda att förlora den GIGANTISKA gruppen av storkonsumerande yngre veganer? Eller för att de bara är Onda(tm)?Nej, Åbro verkar väl schyssta o så, men när man får svaret att de inte använder några animalier alls så låter det ju oftast för bra för att vara sant så då undrar man ju ;D

Och som sagt, i princip ALLT vin filtreras ju så, rätt lite öl verkar det som, och då är det ju lite konstigt att cider så sällan brukar göras det, å andra sidan är väl cider skräpvin deluxe så man bryr sig kanske inte så mycket, om man lyckas filtrera bort maskarna från Äpplena så är man väl nöjda, om de nu inte redan har löst upp sig i drycken ;)(Off topic: Hur lyckas man egentligen bli bannad på vegan.nu; jag har väl fördomar men jag tycker att man har sett både den ena och den andra dåren där?)Ja, men problemet var väl att jag berättade för de andra att de var dårar ;)

Hur som helst, såhär gör man:
http://www.vegan.nu/forum/?topic=26527&page=2

Plus något politiskt inkorrekt presentation och dylikt för att alla är efterblivna där borta.

Flertalet av tjejerna där borta är ju helt blåsta, men vad förväntar man sig, de är ju trots allt veganer:
http://www.vegan.nu/forum/?topic=28773&c=64

Snygg grej, klart han bara snackar skit och bara vill slippa, men varför skall hon bry sig, det är väl inte så att han hellre låter bli att nuppa bara för att han måste ha kondom, inte tror jag att han får hela akten förstörd heller ;D

Förövrigt fann jag något skabb på helgon.net som hade knullat med runt 35 pers oskyddat på senaste tiden, säkert fresh...

aliquis
2006-12-14, 12:11
Plötsligt fanns det ytterligare en anledning att dricka glögg! Jag har tre olika flaskor hemma.

F.ö så smakar kravmärkta viner riktigt ruttet.Ohnoz, jag blir så upprörd *rolleyes*

Vet inte varför kravmärkta viner smakar sämre om de nu gör det, kanske är mer ohyra och fulare vindruvor? Men kravmärkt har väl inte ett skit att göra med huruvida det förekommer animalier i produkten så jag vet inte vad det har med saken att göra.

MacLeod
2006-12-14, 12:16
Ohnoz, jag blir så upprörd *rolleyes*

Vet inte varför kravmärkta viner smakar sämre om de nu gör det, kanske är mer ohyra och fulare vindruvor? Men kravmärkt har väl inte ett skit att göra med huruvida det förekommer animalier i produkten så jag vet inte vad det har med saken att göra.

Det var därför jag skrev f.ö.

Dumleman
2006-12-14, 12:20
Men gör ditt eget vin av bär som du själv plockar och glögg av svagdricka. Då vet du vad som finns i det du dricker, iofs kan de ha renat svagdrickan genom en björnlever det vet jag inte.

Löjtnant Blank
2006-12-14, 12:35
Hur som helst, såhär gör man:
http://www.vegan.nu/forum/?topic=26527&page=2

Kan ju bero på att alla veganer är så jävla fula! Vem fan vill peta på dem, ens med en pinne? Eller ok då, en stor pinne som man kan peta sönder dem med möjligtvis.
Alla veganer ser ju ut som second HUND-skabb och tuggar näver o smetar in sig i bajs som skydd mot myggen.

Ha, ha! Otroligt bra inlägg! Nu gillar jag dig lite bättre.

Löjtnant Blank
2006-12-14, 12:37
Mer humor:

Ät bajs din (eventuellt...) jävla feministfjolla.

Kanske för att de är äckliga veganer men kompost som hjärna?

Dessutom är de ju bara random idioter på vegan.nu, knappast några människor man behöver respektera, värna om eller bry sig om vad de tycker. De är ju idioter utstötta från samhället.

Hah, alla veganer ser ju ut som skit, och jag vill inte hångla en köttis, det är därför jag inte kan ******.

Kela med katten o runka ftw.

DavidN
2006-12-14, 12:37
jag yrkar helt klart på att vi behöver mer kött i drycker.














on a sidenote så borde alla veganer tvångsmatas med grissvål och kycklingbrosk.

Daniiiel
2006-12-14, 12:39
Måste bara fråga en gång till kommer inte ihåg..är det egenvalt att du är vegan?

jwzrd
2006-12-14, 12:40
Måste bara fråga en gång till kommer inte ihåg..är det egenvalt att du är vegan?

Hur hade du tänkt att det skulle ha gått till annars?

Daniiiel
2006-12-14, 12:41
Hur hade du tänkt att det skulle ha gått till annars?

Han kanske är allergisk mott kött och sånt och måste va vegan fast han inte vill? Tänker du med röven eller?

aliquis
2006-12-14, 12:51
Måste bara fråga en gång till kommer inte ihåg..är det egenvalt att du är vegan?Ja.


Slutade väl äta diverse kött o så runt typ 8 års ålder eller något, sedan tyckte jag att mjölk o ägg också var äckligt så de fick stryka på foten senare. Framförallt ägg är ju grymt taskigt också (inte så mycket om man har frigående höns själv ute på landet kanske.)

aliquis
2006-12-14, 12:52
Mer humor:Visst är det orättvist att det är JAG som blir bannad!?!

jwzrd
2006-12-14, 12:53
Han kanske är allergisk mott kött och sånt och måste va vegan fast han inte vill? Tänker du med röven eller?

...

Löjtnant Blank
2006-12-14, 12:55
Visst är det orättvist att det är JAG som blir bannad!?!
Jag säger som tonåringarna i UVESA: "TOTALLY!"

mathor
2006-12-14, 14:32
Hur länge sen var det du besökte din lokala psykiatriker, aliquis?

Deceiver85
2006-12-14, 14:39
Hur kom det att du blev bannad från vegan.nu? :Virro

kharon
2006-12-14, 14:49
Du är för hardcore för vegan.nu?

Emselie
2006-12-14, 15:13
Framförallt ägg är ju grymt taskigt också (inte så mycket om man har frigående höns själv ute på landet kanske.)

Inte så mycket? Med andra ord är det enligt dig ändå lite taskigt? Snälla förklara!

kharon
2006-12-14, 16:08
Inte så mycket? Med andra ord är det enligt dig ändå lite taskigt? Snälla förklara!

Det är väl taskigt att ha djur öht gissar jag på?
Skulle jag vara vegan skulle jag tycka det i alla fall!
Djur i bur - mycket taskigt, djur som har större frihet - lite taskigt.

:thumbup:

aliquis
2006-12-14, 16:44
Inte så mycket? Med andra ord är det enligt dig ändå lite taskigt? Snälla förklara!Tänkte väl mest på om de var befruktade och hönan fick vara utan några kycklingar alternativt om man nu avlivar de flesta tuppkycklingarna för att man inte är så intresserad av att ha lika många tuppar som hönor och för att man inte behöver ha äggen befruktade.

Sedan kanske gamla o skruttiga hönor avlivas de med...

Vic_1981
2006-12-14, 16:51
Hur länge sen var det du besökte din lokala psykiatriker, aliquis?

han är bannad från den lokala psykiatrikern.

PowPow
2006-12-14, 16:57
haha. den här tråden får mig att tänka på massa homotrådar. idioter känner att de måste dra iväg någon ball och förlöjligande kommentar, för att ta avstånd.

tro mig, ni blir inte veganer bara för att ni låter bli att dra iväg massa dumma kommentarer.

"höhö, ät kött, du borde tvångsamatas, höhö, nu ska jag äta kött, höhö hur känns det nu!? hö.. jag blöev tappad som barn. hö.

ps. jag är inte vegan. veganer är idioter höhöö"

aliquis
2006-12-14, 17:03
han är bannad från den lokala psykiatrikern.Jag kan väl iofs svara på den med, tror det är uppemot ett år sedan.

Bestämdes senast att jag skulle dra ner dosen på mina piller till hälften och så skulle jag trä... eller nej, det var nog att sluta helt med dem, och så skulle jag träffa honom och säga hur det hade gått. Men jag glömde bort den tiden och missade den och då gjorde han det bekvämt för sig genom att tolka det som att allt var bra och att jag inte ville komma så han avskrev det hela.

Men jag har fixat nya recept ändå så.

Sedan träffar jag väl iofs annat folk som kanske är utbildade inom området eller har liknande utbildning då o då, men inga jag snackar om sådant där med.

PowPow
2006-12-14, 17:03
haha. vilka härliga lirare det fanns på vegan.nu:

"Jag har blivit utskrattad för att jag räddade en fluga :) En dag kom den krypande på mitt golv och var verkligen döende. Jag gjorde i ordning en burk och gav den lite att äta och dricka. När den verkade piggare släppte jag ut den i lägenheten och så småningom hittade den ut genom fönstret själv."

Love is in the air :D

aliquis
2006-12-14, 17:06
haha. den här tråden får mig att tänka på massa homotrådar. idioter känner att de måste dra iväg någon ball och förlöjligande kommentar, för att ta avstånd.

tro mig, ni blir inte veganer bara för att ni låter bli att dra iväg massa dumma kommentarer.

"höhö, ät kött, du borde tvångsamatas, höhö, nu ska jag äta kött, höhö hur känns det nu!? hö.. jag blöev tappad som barn. hö.

ps. jag är inte vegan. veganer är idioter höhöö"Moderatorerna har ju visst tagit bort mitt svar...

aliquis
2006-12-14, 17:12
haha. vilka härliga lirare det fanns på vegan.nu:

"Jag har blivit utskrattad för att jag räddade en fluga :) En dag kom den krypande på mitt golv och var verkligen döende. Jag gjorde i ordning en burk och gav den lite att äta och dricka. När den verkade piggare släppte jag ut den i lägenheten och så småningom hittade den ut genom fönstret själv."

Love is in the air :DNär jag ser flugor säger jag:

"Maja"
"maja"
"kom då"
"maja"

så kommer hon springandes och tar hand om saken...

När det däremot är getingar, bin eller humlor som hon kanske inte bör äta och som ser trötta ut har jag tagit ut dem på en papperslapp på balkongen och blandat lite sockerlösning o häll ut några droppar på pappret så brukar de sätta sig där o slicka i sig det och sedan bär det iväg.

Grymt långa tungor har de½!

(Händer att jag släpper ut flugor med, beror väl på, men hon tycker ju att det är så roligt ;/, i typ 7 sekunder..)

Emselie
2006-12-14, 17:28
Tänkte väl mest på om de var befruktade och hönan fick vara utan några kycklingar

Okej, nu ska vi se vad som är mest logiskt...

1. Hönan tänker:
"Ohh...där i äggen ligger mina små kycklingar! Jag kan knappt vänta på att bli mamma till den där stiliga tuppens ungar"

2. Hönan tänker:
"Korn på marken - jag äta korn - pick pick"


alternativt om man nu avlivar de flesta tuppkycklingarna för att man inte är så intresserad av att ha lika många tuppar som hönor och för att man inte behöver ha äggen befruktade.

När folk har höns i mindre skala brukar det inte finnas någon tupp med i bilden och således inga kycklingar i äggen. Utan kycklingar - inga tuppkycklingar att avliva.

Sedan kanske gamla o skruttiga hönor avlivas de med...

Que?!

aliquis
2006-12-14, 17:37
Okej, nu ska vi se vad som är mest logiskt...

1. Hönan tänker:
"Ohh...där i äggen ligger mina små kycklingar! Jag kan knappt vänta på att bli mamma till den där stiliga tuppens ungar"

2. Hönan tänker:
"Korn på marken - jag äta korn - pick pick"Det ena utesluter det andra? Katter mer ju iaf skit om de inte får ******/ungar, människor också, varför inte hönor? ;DNär folk har höns i mindre skala brukar det inte finnas någon tupp med i bilden och således inga kycklingar i äggen. Utan kycklingar - inga tuppkycklingar att avliva.Och som vi alla vet kom ju hönan före kycklingen!!

För det var ju inte så att det någon gång i tiden föddes massa kycklingar, att folk som har höns i mindre skala inte var intresserade av någon tupp och därför skippade dem och bara tog honkycklingarna... Men frågan är då, var är alla tuppar? Och vem var intresserad av dem? De som har höns i större skala? ....

Och hur får man nya höns utan kycklingar? Blir intressant att höra dina teorier.Que?!När en höna blir gammal och kanske inte lägger så många ägg eller ser allmänt risig ut kanske man tar kål på henne o skaffar en ung o fräsh istället.

Höns i burar behåller man iaf inte särskilt länge.

aliquis
2006-12-14, 17:38
Ah, nu kom jag på det, alla höns på landet är ju naturligtvis lesbiska, och förökar sig genom hönsdelning.

Emselie
2006-12-14, 17:59
Det ena utesluter det andra? Katter mer ju iaf skit om de inte får ******/ungar, människor också, varför inte hönor? ;DOch som vi alla vet kom ju hönan före kycklingen!!

Okej, själv tror jag knappast att höns går och tänker porriga tankar och är deprimerade för att de inte får tuppsnopp hela dagarna! Jag kan även påstå att hönan inte har något nöje av "sex" (eftersom du verkar tro att hönor tänker i de banorna så använder jag ordet sex) då jag har sett hur "sex" mellan tupp-höna går till.


För det var ju inte så att det någon gång i tiden föddes massa kycklingar, att folk som har höns i mindre skala inte var intresserade av någon tupp och därför skippade dem och bara tog honkycklingarna... Men frågan är då, var är alla tuppar? Och vem var intresserad av dem? De som har höns i större skala? ....Och hur får man nya höns utan kycklingar? Blir intressant att höra dina teorier.

Varför diskuterar vi HÖNSUPPFÖDNING när det handlade om varför det var hemskt att äta ägg från höns i trädgård??
Men, sure, tupparna är avlivade och guess what, de torterades inte innan det hände, det blev bara svart!


När en höna blir gammal och kanske inte lägger så många ägg eller ser allmänt risig ut kanske man tar kål på henne o skaffar en ung o fräsh istället.

Höns i burar behåller man iaf inte särskilt länge.

Ja, stackars, stackars hönan som inte fick leva när hon var gammal och risig. Hade någon sann djurvän låtit henne leva så hade hon kunnat dö av svält och ålderskrämpor istället, precis som hon gjort i det fria. VARFÖR tror i princip alla veg-peoples att djur lider när de dör?


Jag tycker att det är skrämmande att varenda gång man ger sig in i en sån här diskussion med en veg av något slag så märker man att både kunskap och erfarenhet av djur är jäkligt dålig. Det lyser snabbt igenom att den kunskap som finns har "upplevts" genom att den lästs in och pluggats på för att ni ska kunna sprida er propaganda! Ofta har veg inget äkta intresse av djur utan vill bara "stå för något" och göra det högljutt och provocerande...men det är hur jag upplever det!

aliquis
2006-12-14, 18:27
Svar till http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1967257&postcount=184

Menar du här eller inne i tråden han länkade?

Jag tycker bara att det är fruktansvärt lågt att lägga ut det någon skrivit i en annan tråd här i "dummaste kommentaren" för att personen, i detta fall jag, har en annan åsikt.Annan åsikt? Läs ditt inlägg igen, läs mitt svar, klura lite, försök lista ut hur tupparna kanske faktiskt fick sätta livet till även i ditt fall.

Någon vill bara ha höns.. Varifrån kommer höns? Även om de inte kan få kycklingar själva för att de är utan tupp så måste de ju ha kommit ifrån kycklingar? Är alla kycklingar hönor? Om inte var tog tupparna som ingen ville ha vägen? Eller tror du att någon håller ett gäng tuppar bara för skojs skull?

Emselie
2006-12-14, 18:41
Svar till http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1967257&postcount=184

Annan åsikt? Läs ditt inlägg igen, läs mitt svar, klura lite, försök lista ut hur tupparna kanske faktiskt fick sätta livet till även i ditt fall.

Någon vill bara ha höns.. Varifrån kommer höns? Även om de inte kan få kycklingar själva för att de är utan tupp så måste de ju ha kommit ifrån kycklingar? Är alla kycklingar hönor? Om inte var tog tupparna som ingen ville ha vägen? Eller tror du att någon håller ett gäng tuppar bara för skojs skull?

Men herregud! Läs du igenom vad jag skriver en gång till innan du är så snabb på att slänga ut det i andra trådar. JAG anser INTE att djur som avlivas på ett snabbt och smärtfritt sätt lider.

Om de i trädgården har fem hönor som mår helt jävla fantastiskt VARFÖR är det fel att äta deras ägg? Ditt argument - för att de hade bröder och manliga kusiner som avlivades på ett helt annat ställe än den trädgård hönorna finns i nu!

Hönor i trånga burar som står på galler mår inte bra, det är djurplågeri. Att hönorna i trädgården hade familj som avlivades är INTE djurplågeri då hönorna som lägger äggen inte farit illa utan mår bra.

Jag skrev att eftersom folk som bara har hönor inte tar del i någon tuppavlivning i sin lilla "äggfarm" så anser jag inte att ditt argument håller (att någon far illa). Eftersom jag dessutom inte tycker att avlivning/slakt av djur är plågeri är jag av en annan åsikt. Varför är det så korkat att jag måste hängas ut?

Tolkia
2006-12-14, 19:19
Vad är det egentligen som är så provocerande med veganer? Eller för den delen med folk som inte gillar djurhållning?

Känner ni er hotade?

Emselie
2006-12-14, 19:27
Vad är det egentligen som är så provocerande med veganer? Eller för den delen med folk som inte gillar djurhållning?

Känner ni er hotade?

Det är inget fel på veganer generellt, alla får äta vad de vill. Däremot är det ganska vanligt att veggofolk bara är ute efter att provocera och det är större issue för dem att inte äta något som i någon långdragen process haft kontakt med gelatin än att ha ett äkta intresse för djur. Det verkar vara en grej folk som vill sticka ut lägger sig till med...
Jag är mot djurplågeri, det är väl alla. veganer har en tendens att överdriva till den grad där djur egentligen borde utrotas helt så att man slipper tycka så synd om dem hela tiden.

Säger inte att det alltid är så, men har stött på denna attityd många ggr.

Me_Myself
2006-12-14, 19:28
Vad är det egentligen som är så provocerande med veganer? Eller för den delen med folk som inte gillar djurhållning?

Känner ni er hotade?

Det som stör mig är att dem ofta är så nitiska och ska packa på en åsikterna. Jag upplever dem ofta värre än Jehovas som knackar dörr.

Löjtnant Blank
2006-12-14, 19:28
Vad är det egentligen som är så provocerande med veganer? Eller för den delen med folk som inte gillar djurhållning?

Känner ni er hotade?
aliquis sa det bäst själv:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1966676&postcount=14

hum
2006-12-14, 20:21
Det som stör mig är att dem ofta är så nitiska och ska packa på en åsikterna. Jag upplever dem ofta värre än Jehovas som knackar dörr.

Inte för att vara jobbig, men min erfarenhet är att 99% av påpackandet kommer från köttätare, varesig det gäller forum som detta eller i verkliga livet.

Alltid detta "höhö människan är gjord för att äta kött höhö" "ni äter ju upp djurens mat höhö" osv.

powpow: :thumbup:

Wennerberg
2006-12-14, 20:27
Om ni inte kan äta någonting levande kan ni väl bara äta fryst vatten? Växter är ju levande organismer.

DavidN
2006-12-14, 20:30
btw. hönor behöver ingen tupp för att lägga ägg - det är bara opraktiskt och smaklöst att ha tupp

hum
2006-12-14, 20:32
Om ni inte kan äta någonting levande kan ni väl bara äta fryst vatten? Växter är ju levande organismer.

+1, uj vad elakt det är att döda tomaterna!



höhö


btw, det finns numera ett praktiskt ord för fryst vatten - is :thumbup:

PowPow
2006-12-14, 20:39
Det är inget fel på veganer generellt, alla får äta vad de vill. Däremot är det ganska vanligt att veggofolk bara är ute efter att provocera

Det som stör mig är att dem ofta är så nitiska och ska packa på en åsikterna. Jag upplever dem ofta värre än Jehovas som knackar dörr.

Ja, det är ju bara att slå en snabb blick i den här tråden, så ser man direkt att det är så det är *rolleyes*

Emselie
2006-12-14, 20:55
Ja, det är ju bara att slå en snabb blick i den här tråden, så ser man direkt att det är så det är *rolleyes*

Om man säger "det är inget fel i att äta ägg från hönor som mår bra och bor i en trädgård" så får man svaret "jo, för om man går tillbaka sju led i den hönans släktträd så dödades hönans kusiner för att de hade fel kön". Då har det slutat handla om hönorna i trädgården och hurvida dessa är välmående...det ska alltid gå till överdrift!

Tolkia
2006-12-14, 20:55
PowPow: +123456789

Lt Blank: :D

Nilsjohan
2006-12-14, 20:58
"höhö, ät kött, du borde tvångsamatas, höhö, nu ska jag äta kött, höhö hur känns det nu!? hö..
http://www.weebls-stuff.com/wab/hams/

Tricklev
2006-12-14, 21:00
Emselie: Föddes du igår eller?
Klart som fan att djuren inte vill dö, även dom simplaste djuren har en strävan efter liv, det är därför dom inte lägger sig ner och dör självmant. (Vilket förövrigt är lika vanligt som spontan självantändning.)

DÄRFÖR är det djurplågeri att ta ifrån dom deras liv, dom har inte något eget val i det hela, dom får leva om vi tillåter dom, vi föder upp dom för att använda dom som produceringsmaskiner, och när dom inte längre klarar rollen så dödar vi dom.

PowPow
2006-12-14, 21:07
Om man säger "det är inget fel i att äta ägg från hönor som mår bra och bor i en trädgård" så får man svaret "jo, för om man går tillbaka sju led i den hönans släktträd så dödades hönans kusiner för att de hade fel kön". Då har det slutat handla om hönorna i trädgården och hurvida dessa är välmående...det ska alltid gå till överdrift!

Ja, gud vad provocerande. Han förklarade bara hur han tänker, och hur han motiverar sin kosthållning. Att du blir provocerad av det säger kanske en del.

Du kan nog hålla din vegancrap utanför denna tråd! *screwy*

Tack, jag undrade just.

Ja, det är bara för att vi norms ska kunna utesluta er ännu mer.

Du får helt enkelt hålla dig till vatten och bönor.

Plötsligt fanns det ytterligare en anledning att dricka glögg! Jag har tre olika flaskor hemma.


Om ni inte kan äta någonting levande kan ni väl bara äta fryst vatten? Växter är ju levande organismer.

jag yrkar helt klart på att vi behöver mer kött i drycker.

on a sidenote så borde alla veganer tvångsmatas med grissvål och kycklingbrosk.

http://www.weebls-stuff.com/wab/hams/

Daniiiel
2006-12-14, 21:08
Emselie: Föddes du igår eller?
Klart som fan att djuren inte vill dö, även dom simplaste djuren har en strävan efter liv, det är därför dom inte lägger sig ner och dör självmant. (Vilket förövrigt är lika vanligt som spontan självantändning.)

DÄRFÖR är det djurplågeri att ta ifrån dom deras liv, dom har inte något eget val i det hela, dom får leva om vi tillåter dom, vi föder upp dom för att använda dom som produceringsmaskiner, och när dom inte längre klarar rollen så dödar vi dom.

Är det inte djurplågeri när ett lejon dödar en zebra då med? Eller när myrsloken äter några myror?

Edit: Eller när någon svag individ i stammen av något djurslag blir dödad/uppäten whatever för den är för svag.

Nilsjohan
2006-12-14, 21:13
Är jag provocerad? Jag känner mig inte provocerad

PowPow
2006-12-14, 21:13
Är det inte djurplågeri när ett lejon dödar en zebra då med? Eller när myrsloken äter några myror?

Edit: Eller när någon svag individ i stammen av något djurslag blir dödad/uppäten whatever för den är för svag.

Vart vill du komma?
Hundar slickar sig själv i analen. Gör du också det?

Emselie
2006-12-14, 21:13
Emselie: Föddes du igår eller?
Klart som fan att djuren inte vill dö, även dom simplaste djuren har en strävan efter liv, det är därför dom inte lägger sig ner och dör självmant. (Vilket förövrigt är lika vanligt som spontan självantändning.)

DÄRFÖR är det djurplågeri att ta ifrån dom deras liv, dom har inte något eget val i det hela, dom får leva om vi tillåter dom, vi föder upp dom för att använda dom som produceringsmaskiner, och när dom inte längre klarar rollen så dödar vi dom.

Mhm...och en djur förstår att det ska dö och lider när det händer?

Jag anser att det är "vägen till döden" som är det viktiga, det är detta djuret upplever! Dålig djurhållning är djurplågeri.
Att det helt plötsligt blir svart är enligt mig inte djurplågeri på något sätt.
Anser du också, liksom trådskaparen, att det är fel att ta bort en sjuk, gammal höna? Enligt mig är det djurplågeri att hålla ett djur, som inte längre mår bra, vid liv tills dess att det självdör i mycket större plågor!

Sen att djuret inte vill dö är väl inte särskilt relevant? Såvida man inte sysslar med tortyr blir det bara svart och djuret anar ingenting. Om det inte handlar om dålig djurhållning där djuret stressas till dödsångest innan det avlivas!

Är jag tappad för att jag inte anser att döden är något ett djur upplever som plågsamt?

PowPow
2006-12-14, 21:14
Är jag provocerad? Jag känner mig inte provocerad

Det är det väl ingen som har påstått?

Daniiiel
2006-12-14, 21:19
Vart vill du komma?
Hundar slickar sig själv i analen. Gör du också det?

Ursäkta men kallar du dig själv Tricklev? I annat fall s snackar jag inte me dig k tnx.

Emselie
2006-12-14, 21:20
Ja, gud vad provocerande. Han förklarade bara hur han tänker, och hur han motiverar sin kosthållning. Att du blir provocerad av det säger kanske en del.

Jag pratade om veganer generellt, inte om just trådskaparen eller denna tråd, när jag skrev inlägget du quotade från början. Jag upplever att det ofta är så att vegfolk är så mån om att försvara sin åsikt att det går till extremer med långdragna paralleller och slutar handla om det som faktiskt är viktigt - djurhållningen!

PowPow
2006-12-14, 21:20
Ursäkta men kallar du dig själv Tricklev? I annat fall s snackar jag inte me dig k tnx.

Visste inte att man inte fick svara på publika inlägg på öppna forum. I'm so sorry.

Daniiiel
2006-12-14, 21:20
Visste inte att man inte fick svara på publika inlägg på öppna forum. I'm so sorry.

Ürsäkten godtas.

PowPow
2006-12-14, 21:24
Jag pratade om veganer generellt, inte om just trådskaparen eller denna tråd, när jag skrev inlägget du quotade från början. Jag upplever att det ofta är så att vegfolk är så mån om att försvara sin åsikt att det går till extremer med långdragna paralleller och slutar handla om det som faktiskt är viktigt - djurhållningen!

Okej. Det är din uppfattning.
Jag har varit veggo i 7 år, och har i alla fall aldrig försökt pracka på någon mina åsikter. Däremot så blir jag så gott som alltid konfronterad och ombedd att försvara min kosthållning så fort någon får reda på att jag har valt att inte äta kött.

Men jag vet såklart inte vad det är för något folk du omger dig med.

Angående djurhållningen så är nog följande tankebana ganska vanlig hos veganer: Jag tycker inte om sättet djuren behandlas (alt. att djur dödas för att jag ska få äta dem), och därför väljer jag att ta avstånd från den marknaden. Med det i bakhuvudet så kanske du slipper bryderierna med eventuella "långdragna paralleller".

Emselie
2006-12-14, 21:27
Okej. Det är din uppfattning.
Jag har varit veggo i 7 år, och har i alla fall aldrig försökt pracka på någon mina åsikter. Däremot så blir jag så gott som alltid konfronterad och ombedd att försvara min kosthållning så fort någon får reda på att jag har valt att inte äta kött.

Men jag vet såklart inte vad det är för något folk du omger dig med.

Angående djurhållningen så är nog följande tankebana ganska vanlig hos veganer: Jag tycker inte om sättet djuren behandlas (alt. att djur dödas för att jag ska få äta dem), och därför väljer jag att ta avstånd från den marknaden. Med det i bakhuvudet så kanske du slipper bryderierna med eventuella "långdragna paralleller".

Japp...känns inte som att det är lönt att gagga mer om detta för vi kommer inte längre än att vi får agree to disagree!

Daniiiel
2006-12-14, 21:28
Okej. Det är din uppfattning.
Jag har varit veggo i 7 år, och har i alla fall aldrig försökt pracka på någon mina åsikter. Däremot så blir jag så gott som alltid konfronterad och ombedd att försvara min kosthållning så fort någon får reda på att jag har valt att inte äta kött.

Men jag vet såklart inte vad det är för något folk du omger dig med.

Angående djurhållningen så är nog följande tankebana ganska vanlig hos veganer: Jag tycker inte om sättet djuren behandlas (alt. att djur dödas för att jag ska få äta dem), och därför väljer jag att ta avstånd från den marknaden. Med det i bakhuvudet så kanske du slipper bryderierna med eventuella "långdragna paralleller".

Är det att djuren plågas eller just själva dödandet som är problemet för er veganer?

Om ni själva skulle gå ut och jaga me pil och båge för att överleva skulle ni äta nått kött då? Eller är det fortfarande synd om lejonet som vill käka upp dig?

PowPow
2006-12-14, 21:31
Är det att djuren plågas eller just själva dödandet som är problemet för er veganer?

Om ni själva skulle gå ut och jaga me pil och båge för att överleva skulle ni äta nått kött då? Eller är det fortfarande synd om lejonet som vill käka upp dig?

Det är nog oftast både och, skulle jag tro.

Jag är inte vegan, jag käkar ägg och mjölk. Inte för att det hade med något att göra, men ändå.

Hade jag varit tvungen att äta kött för att överleva så hade jag gjort det. Hade jag varit tvungen att slicka mig själv i analen för att överleva så hade jag gjort det med. Men det behöver jag inte. Vart vill du komma?

Daniiiel
2006-12-14, 21:36
Det är nog oftast både och, skulle jag tro.

Jag är inte vegan, jag käkar ägg och mjölk. Inte för att det hade med något att göra, men ändå.

Hade jag varit tvungen att äta kött för att överleva så hade jag gjort det. Hade jag varit tvungen att slicka mig själv i analen för att överleva så hade jag gjort det med. Men det behöver jag inte. Vart vill du komma?

Bara undrade, och du gillar det där me att slicka folk i analen eller? Du verkar ju nämna det i varje inlägg.

Tycker du om kött? När åt du kött sist? Varför valde du att bli wannabe vegan och inte riktig? Eller är du bara vegetarian?

Dumleman
2006-12-14, 21:39
Jag antar att veganer äter mycket frukt för det dödar väl inga djur? När de gjorde plantagen för fruktodlingarna så lär det ha dödats en hel del djur och att frakta 5 miljarder ton bananer om dagen från Afrika till Sverige känns väl inte heller så "bra" så jag är något utav en fruktmotståndare.

PowPow
2006-12-14, 21:47
Bara undrade, och du gillar det där me att slicka folk i analen eller? Du verkar ju nämna det i varje inlägg.

Tycker du om kött? När åt du kött sist? Varför valde du att bli wannabe vegan och inte riktig? Eller är du bara vegetarian?

Det var bara en parallel.

Jag kommer ärligt talat inte ihåg hur det smakar, men jag hade ju inga problem med att äta det när jag var blandätare.

Kött åt jag senast för just 7 år sedan (mer eller mindre).

En vegetarian (i ursprunglig bemärkelse) äter inte heller ägg- och mjölkprodukter, så enligt den definitionen är jag inte vegetarian heller. Men ja, jag är väl det som i vardagsspråk idag kallas vegetarian, det vill säga äter inget från djurlivet, förutom just ägg- och mjölk.

Det finns två anledningar till att jag inte valt bort ägg och mjölk. Den första är bekvämligheten, och det är den som är den största anledningen.

En möjlig andra motivation är att jag inte är emot att dra nytta av det som djuren producerar. Kor ska mjölkas och hönor lägger ägg, ju. Tycjker det är en liten skillnad mellan att ta del av kornas överskottsmjölk och de obefruktade äggen och att döda djuren för att käka upp dem.

Tyvärr bygger det sistnämnda alternativet på en värld som vi inte lever i idag, och jag stödjer ju faktiskt en industri jag inte tycker om genom att köpa och äta ägg och dricka mjölk som producerats av kor och höns i massuppfödningar.

Emselie
2006-12-14, 21:50
Det var bara en parallel.

Jag kommer ärligt talat inte ihåg hur det smakar, men jag hade ju inga problem med att äta det när jag var blandätare.

Köt senast åt jag för just 7 år sedan (mer eller mindre).

En vegetarian (i ursprunglig bemärkelse) äter inte heller ägg- och mjölkprodukter, så enligt den definitionen är jag inte vegetarian heller. Men ja, jag är väl det som i vardagsspråk idag kallas vegetarian, det vill säga äter inget från djurlivet, förutom just ägg- och mjölk.

Det finns två anledningar till att jag inte valt bort ägg och mjölk. Den första är bekvämligheten, och det är den som är den största anledningen.

En möjlig andra motivation är att jag inte är emot att dra nytta av det som djuren producerar. Kor ska mjölkas och hönor lägger ägg, ju. Tycjker det är en liten skillnad mellan att ta del av kornas överskottsmjölk och de obefruktade äggen och att döda djuren för att käka upp dem.

Tyvärr bygger det sistnämnda alternativet på en värld som vi inte lever i idag, och jag stödjer ju faktiskt en industri jag inte tycker om genom att köpa och äta ägg och dricka mjölk som producerats av kor och höns i massuppfödningar.

Innan jag går och lägger mig/stänger datorn vill jag påstå att "överskottsmjölk" inte är något du dricker så vida du inte känner en egen bonde som har en ko som sällskapsdjur...

PowPow
2006-12-14, 21:51
Innan jag går och lägger mig/stänger datorn vill jag påstå att "överskottsmjölk" inte är något du dricker så vida du inte känner en egen bonde som har en ko som sällskapsdjur...

I
I
V


Tyvärr bygger det sistnämnda alternativet på en värld som vi inte lever i idag, och jag stödjer ju faktiskt en industri jag inte tycker om genom att köpa och äta ägg och dricka mjölk som producerats av kor och höns i massuppfödningar.

psirus
2006-12-14, 21:52
orka bry sig!

Daniiiel
2006-12-14, 21:53
Det var bara en parallel.

Jag kommer ärligt talat inte ihåg hur det smakar, men jag hade ju inga problem med att äta det när jag var blandätare.

Kött åt jag senast för just 7 år sedan (mer eller mindre).

En vegetarian (i ursprunglig bemärkelse) äter inte heller ägg- och mjölkprodukter, så enligt den definitionen är jag inte vegetarian heller. Men ja, jag är väl det som i vardagsspråk idag kallas vegetarian, det vill säga äter inget från djurlivet, förutom just ägg- och mjölk.

Det finns två anledningar till att jag inte valt bort ägg och mjölk. Den första är bekvämligheten, och det är den som är den största anledningen.

En möjlig andra motivation är att jag inte är emot att dra nytta av det som djuren producerar. Kor ska mjölkas och hönor lägger ägg, ju. Tycjker det är en liten skillnad mellan att ta del av kornas överskottsmjölk och de obefruktade äggen och att döda djuren för att käka upp dem.

Tyvärr bygger det sistnämnda alternativet på en värld som vi inte lever i idag, och jag stödjer ju faktiskt en industri jag inte tycker om genom att köpa och äta ägg och dricka mjölk som producerats av kor och höns i massuppfödningar.


Är det inte svårt att få i sig tillräckligt me proteiner? Blir det inte en jävla massa bönor och ägg osv? Eller blire mycket proteinpulver?

Ja du verkar ju ha en någorlunda inställning till det hela med att du käkar ägg och mjölk, de producerar ju de själva som du sa.

Vissa veganer är ju helt puntade i huvudet och ska värna om varenda myra på jorden.

Emselie
2006-12-14, 21:56
I
I
V

Okej, förstår hur du menade nu. Trodde att du inte stödde industrin men faktiskt trodde att kor måste mjölkas och att de producerar överskottsmjölk...

PowPow
2006-12-14, 21:58
Är det inte svårt att få i sig tillräckligt me proteiner? Blir det inte en jävla massa bönor och ägg osv? Eller blire mycket proteinpulver?

Ja du verkar ju ha en någorlunda inställning till det hela med att du käkar ägg och mjölk, de producerar ju de själva som du sa.

Vissa veganer är ju helt puntade i huvudet och ska värna om varenda myra på jorden.

Självklart blir det svårare än om man hade ätit en kost som involverade kött och fisk. Men svårt, är det inte. Speciellt inte om man inte är styrketränande. Och mycket bönor och ägg kan det bli, precis som det antagligen blir mycket kött och fisk för dig.

Jag själv styrketränar ju, och ägg och mjölkprotein utgör en ganska stor del av mitt proteinintag. Vassleprotein imundigar jag i samband med träning, t.ex., precis som många blandätare. Ett glas mjölk kan även hjälpa till att få komplettera proteinet från ej fullvärdiga proteinkällor. Sen har man sojaproteinet, som ju är fullvärdigt, men som anses vara underlägset mjölkproteinet (men dock inte värdelöst). Som vegan är det dock svårare. Då gäller det att kunna komplettera olika proteinkällor för att få det fullvärdigt. Men det går ju - titta bara på Ali.

Jag ser inte det "puntade" i att värna om alla myrorna. Tycker man om myror så får man väl värna om dem om man vill det.

aliquis
2006-12-14, 22:34
Okej, själv tror jag knappast att höns går och tänker porriga tankar och är deprimerade för att de inte får tuppsnopp hela dagarna! Jag kan även påstå att hönan inte har något nöje av "sex" (eftersom du verkar tro att hönor tänker i de banorna så använder jag ordet sex) då jag har sett hur "sex" mellan tupp-höna går till.Nej, den vanliga uppfattningen är väl att man anser att rätt få djur har sex för nöjets skull, är väl en del apor och delfiner eller något, däremot finns ju instinkten där och om man har en ensam innekatt eller så skall man ju helst kastrera den eftersom det är jobbigt för den att vilja men inte kunna typ. Är ju inte helt omöjligt att det gäller höns med. Vem vet, en kvinnlig höna kanske känner ett behov av att få bli mamma någon gång också? (Även om hon kanske inte vill ha tuppsnopp för att hon tycker att det är så jäkla skönt med en tupp på ryggen.)Varför diskuterar vi HÖNSUPPFÖDNING när det handlade om varför det var hemskt att äta ägg från höns i trädgård??Dina hönor är odlade i trädgården eller?Men, sure, tupparna är avlivade och guess what, de torterades inte innan det hände, det blev bara svart!Motsvarande sak händer väl vid många fall av slakt av djur isf? Eller mord av människor för den delen? Bara för att jag skjuter någon i skallen är det väl inte ok?Ja, stackars, stackars hönan som inte fick leva när hon var gammal och risig. Hade någon sann djurvän låtit henne leva så hade hon kunnat dö av svält och ålderskrämpor istället, precis som hon gjort i det fria. VARFÖR tror i princip alla veg-peoples att djur lider när de dör?Vad har lidandet med det att göra? Varför är det ok att avsluta någon annans liv sålänge personen inte lider av själva avlivandet? Ska vi kanske skjuta av alla kvinnor över 28 som börjar se lite gamla o skruttiga ut och behålla de unga o fräsha istället? Sålänge vi gör det med giljotin eller dylikt så är ju döden över rätt fort?Jag tycker att det är skrämmande att varenda gång man ger sig in i en sån här diskussion med en veg av något slag så märker man att både kunskap och erfarenhet av djur är jäkligt dålig.Vilken tur att du är värsta geniet själv då...Det lyser snabbt igenom att den kunskap som finns har "upplevts" genom att den lästs in och pluggats på för att ni ska kunna sprida er propaganda!Hellre det än ingen kunskap alls. Sedan hänger det väl på vad man är intresserad av.Ofta har veg inget äkta intresse av djur utan vill bara "stå för något" och göra det högljutt och provocerande...Och nu generaliserar du ingenting?men det är hur jag upplever det!Vilken tur!!!!#¤#%

aliquis
2006-12-14, 22:49
Men herregud! Läs du igenom vad jag skriver en gång till innan du är så snabb på att slänga ut det i andra trådar. JAG anser INTE att djur som avlivas på ett snabbt och smärtfritt sätt lider.Nej, antingen lider de väl rätt lite eller inte alls, är ju svårt att uttala sig om innan man upplever döden själv. Men som sagt vad spelar det för roll? Är det ok om jag sätter ett skott i pannan på dig bara för att du antingen inte hinner lida så mycket?Om de i trädgården har fem hönor som mår helt jävla fantastiskt VARFÖR är det fel att äta deras ägg? Ditt argument - för att de hade bröder och manliga kusiner som avlivades på ett helt annat ställe än den trädgård hönorna finns i nu!Ja? Jag har ju redan skrivit att det väl inte fanns mycket som var fel med det, och det jag kunde komma på var som sagt att ingen är särskilt intresserad av tupparna och att de får sätta livet till och att hönorna eventuellt får göra det också innan de dör en naturlig död, och det verkar du ju ha svårt att komma ifrån även om du i din fantastiska lösning utan tuppar visst råkade ha dödat en del hur som helst...
Jag har inte sagt något annat och vet inte varför du diskuterar något om dit enda argument är att det väl egentligen är skitsamma om några blir dödade. Hönor i trånga burar som står på galler mår inte bra, det är djurplågeri. Att hönorna i trädgården hade familj som avlivades är INTE djurplågeri då hönorna som lägger äggen inte farit illa utan mår bra.Men du är ju så grymt jävla blåst. Vilken tur, då gör det ju inget att det finns krig heller, gör inget att civila dör i Irak eller mängder av folk i random krig i Afrika som vi i väst uppenbarligen inte vet något om (jag har ingen aning vilka krig som pågår där nere iaf..) FÖR DET ÄR JU ÄNDÅ BARA DE SOM HAR DÖTT SOM DOG OCH DE HANN JU INTE MÄRKA DET!# Och de andra har ju inget problem för de har ju inte dött ännu!#"¤

Vilken tur att det inte är "djurplågeri" för att djuren som inte råkar bli avlivande inte blev det!

När det rör sig om burhöns föder man upp kycklingar (såklart, hur ska man annars få nya hönor?) och av någon anledning råkar hälften av dessa vara tuppkycklingar, äggen kläcks i maskiner och plåtar med kycklingar hämtas ut, specialtränade kineser sitter och undersöker könet på respektive kyckling och sorterar upp dem i höns- och tuppkycklingar. Hönskycklingarna slängs åt ena hållet, rullar ner på ett band och åker vidare till vidare uppfödning och ett liv i en bur, typpkycklingarna rullar vidare åt det andra hållet och slutar sitt liv i en kvarn eller kvävs i en säck. Vilken tur att det inte är "djurplågeri" eller fel för man äter ju bara äggen från hönsen och de får ju överleva! Tupparna är man ju inte alls involverad i!!

Och samma sak gäller mjölk för den delen, för att få mjölk måste man ha en ko som nyss har kalvat, vilket resulterar i att man får en kalv, behöver man en ny kalv 1-2 ggr / år när en ko oftast får leva runt 8 år? Nej, behöver man alla hankalvar? Inte det heller. Gissa vad som händer med hankalvarna? Men det gör ju inget! För ingen död kalv är ju i mjölken iaf!Jag skrev att eftersom folk som bara har hönor inte tar del i någon tuppavlivning i sin lilla "äggfarm" så anser jag inte att ditt argument håller (att någon far illa). Eftersom jag dessutom inte tycker att avlivning/slakt av djur är plågeri är jag av en annan åsikt. Varför är det så korkat att jag måste hängas ut?De flesta som har hönor har väl en o annan tupp, hemma hade vi det iaf, typ jag vet inte 7-10 hönor kanske och 1-3 tuppar? Vet inte varför man har en tupp men de trivs väl antagligen bättre med en, och så får man ju kycklingar som kan bli nya hönor som sagt. I vilket fall som helst så hade vi inte kvar lika många tuppar som hönor... Och det tror jag rätt få människor har (om inte annat slåss de väl en del.)

Det du sade som var korkat var att i din version så påstod du att tupparna inte alls dog eftersom man inte hade några och det inte kunde bli några barn, men om du hade tänkt snäppet längre så hade du insett att det faktiskt fanns tuppar involverade även då.

Jag skiter väl i att du anser att det inte är något fel i att någon eller något dör, andra gör det, och jag tror att även du gör det om det hade rört dig själv eller din familj åtminstone. Mördare skall gå ostraffade kanske? Sålänge ingen misshandel/våldtäkt förekom vid mordet?

aliquis
2006-12-14, 22:56
Det är inget fel på veganer generellt, alla får äta vad de vill. Däremot är det ganska vanligt att veggofolk bara är ute efter att provoceraFast det där blir ju ändå något av en generalisering och anledningen till att du trots allt säger generellt är antagligen för att någon veg* som du råkar känna inte passar in i mallen och då kan ju inte alla vara det, men alla andra!
Ungefär samma sak som händer med invandrare, alla av dem är helt konstiga förutom de man känner själv för de är ju trots allt ok.och det är större issue för dem att inte äta något som i någon långdragen process haft kontakt med gelatin än att ha ett äkta intresse för djur. Det verkar vara en grej folk som vill sticka ut lägger sig till med...Jag gör ingen hemlighet av att jag inte vill äta animalier för att jag tycker att det är äckligt. Däremot finns det ju ändra problem med djurhållningen och hur vi behandlar djuren, även om det verkar vara livets gång här på jorden.Jag är mot djurplågeri, det är väl alla. veganer har en tendens att överdriva till den grad där djur egentligen borde utrotas helt så att man slipper tycka så synd om dem hela tiden.Ja inte kan jag säga att jag ser något problem i att vi inte håller miljardtals svin exempelvis, däremot hade det väl varit schysst om de hade fått leva kvar i sin naturliga miljö, men det är ju knappast jag eller andra veganer som har gjort att grisar, kor o dylikt kanske inte finns kvar ute i naturen...Säger inte att det alltid är så, men har stött på denna attityd många ggr.Klart jag biter när tillfälle ges, jag är ju trots allt i en situation där jag har svårt att förlora, det är ju inte helt lyckat att ens försöka argumentera emot huruvida det är fel att djur utnyttjas och dör. Sanningen är väl helt enkelt att folk gillar kött och det är nyttigt, om de flesta kunde välja att få tag på det utan att djur involverades skulle de antagligen välja det, även om en hel del säkert skulle spela astuffa och skriva att nej, jag måste ha en blodig biff från en stackars tjur½!!# Jag tror få människor tycker att det är helt rätt, däremot är det bekvämt och lätt att inte ändra på sina egna vanor.

aliquis
2006-12-14, 22:58
Det som stör mig är att dem ofta är så nitiska och ska packa på en åsikterna. Jag upplever dem ofta värre än Jehovas som knackar dörr.Jag vet inte om jag försöker pracka på random människor mina åsikter sålänge de inte säger något, men om de börjar diskutera saken så är det ju klart att jag säger min åsikt. Jag har inte så mycket ont att säga om jehovas heller, de har ringt på här en 2-3 gånger och första gångerna fick de lämna sina "vakttornet" eller vad den heter men sedan hade jag ju läst igenom den och vad de hade att säga så då kändes det onödigt att ta emot den igen och igen så sedan har jag tackat nej. De får väl tro och leva efter vad de nu vill men jag har inget större intresse i det och har inte lust att lyssna på vad de har att säga. Men inte tycker jag att de är idioter för att de ringer på på min dörr och hör sig för om jag vill lyssna.

aliquis
2006-12-14, 23:14
Alltid detta "höhö människan är gjord för att äta kött höhö" "ni äter ju upp djurens mat höhö" osv.
powpow: :thumbup:Det förstnämnda är ju sant, eller iaf att vi är allätare, men vad spelar det för roll? Vi behöver ju inte. Äter upp djurens mat, om inte meningen var att vi skulle äta djur skulle de inte vara gjorda utav kött osv är ju alla givande argument... Som man såklart aldrig har hört förut.
Om ni inte kan äta någonting levande kan ni väl bara äta fryst vatten? Växter är ju levande organismer.Klart jag äter något levande, annars dör jag ju? Vatten är ju fullt med mikroorganismer så det går ju inte heller, det enda helt rätta är ju att ta död på sig själv. Men den uppoffringen är jag inte så sugen på att göra.btw. hönor behöver ingen tupp för att lägga ägg - det är bara opraktiskt och smaklöst att ha tuppOch som tur är lever hönor i all oändlighet och behöver inte ersättas, och om de behöver det så sker det genom hönsdelning där det växer ut en siamesisk tvilling på hönan som sedan knoppas av efter ett tag helt utan involvering av några tuppar.+1, uj vad elakt det är att döda tomaterna!Vem vet, kanske kan växter lida, kanske inte, det vet jag dock inget om och inget blir ju bättre av att jag äter djur också, dels kommer det ju drabba djuren och dels så äter ju djuren bra mycket mer växter än vad jag hade gjort.Om man säger "det är inget fel i att äta ägg från hönor som mår bra och bor i en trädgård" så får man svaret "jo, för om man går tillbaka sju led i den hönans släktträd så dödades hönans kusiner för att de hade fel kön". Då har det slutat handla om hönorna i trädgården och hurvida dessa är välmående...det ska alltid gå till överdrift!Enda jag säger är för att få nya hönor så måste man få kycklingar av vilka ca hälften är tuppar och dessa är vi människor inte intresserade av så de tar vi livet av. Så inte heller någon med bara höns är helt oskyldig eftersom tuppar fick stryka på foten för att man skulle nå dit.

aliquis
2006-12-14, 23:21
http://www.weebls-stuff.com/wab/hams/Vilken tur att du delade med dig av den. Och som powpow hade sagt "ursäkta att jag provocerade dig till det"..Emselie: Föddes du igår eller?
Klart som fan att djuren inte vill dö, även dom simplaste djuren har en strävan efter liv, det är därför dom inte lägger sig ner och dör självmant. (Vilket förövrigt är lika vanligt som spontan självantändning.)

DÄRFÖR är det djurplågeri att ta ifrån dom deras liv, dom har inte något eget val i det hela, dom får leva om vi tillåter dom, vi föder upp dom för att använda dom som produceringsmaskiner, och när dom inte längre klarar rollen så dödar vi dom.Exakt, och jag tror att hon kanske förstår det när det gäller henne själv, men jag vet inte säkert.Är det inte djurplågeri när ett lejon dödar en zebra då med? Eller när myrsloken äter några myror?

Edit: Eller när någon svag individ i stammen av något djurslag blir dödad/uppäten whatever för den är för svag.Ja, inte tror jag att zebran eller myrorna är särskilt nöjda, och ni (emselie?) som anser att djuren inte har någon vilja att leva och därför inte förlorar något på att dö kan ju klura lite på hur zebrorna reagerar när lejonet jagar dem eller var myrorna tycker om myrsloken.... Så fråga dem, jag skulle tro att de tycker att det är djurplågeri. Däremot känns det rätt kört att försöka diskutera det där med ett lejon, precis som det är med vissa allätare av homo sapiens sapiens. Sedan är det väl så att lejon inte kan leva som vegetarianer, så vad har de för val? En vanlig katt kan iaf inte producera d-vitamin i huden från solljuset och alternativet blir helt enkelt att få i sig det via fettvävnad och annat från andra djur, den behöver ha aminosyran taurin som bara finns i animalier, någon fettsyra som bara finns i animaliskt fett och kan inte producera a-vitamin från betakaroten. Kort och gott så kan den inte leva på vegetabilier, däremot finns det vegetabilisk kattmat med tillskott av ovanstående, men jag är lite osäker på att det faktiskt är bra mot katten och att det verkligen innehåller allt den behöver så jag ger inte min sådan mat.

En och annan människa dör väl också för att han eller hon är svag, typ de fattiga, men det är ju helt ok, de är ju ändå misslyckade.

Tricklev
2006-12-14, 23:36
Emselie: Jag tycker att det är ohumant att tvinga gamla/sjuka människor att leva kvar.

Tar med mig geväret och går till sjukhuset imorgon.

heltzonicka
2006-12-14, 23:47
Veganer och "AFA-soldater" är inget mer än svaga människor med ett lättpåverkat psyke, ungefär som Jehovas.

aliquis
2006-12-15, 05:15
Mhm...och en djur förstår att det ska dö och lider när det händer?

Jag anser att det är "vägen till döden" som är det viktiga, det är detta djuret upplever! Dålig djurhållning är djurplågeri.
Att det helt plötsligt blir svart är enligt mig inte djurplågeri på något sätt.
Anser du också, liksom trådskaparen, att det är fel att ta bort en sjuk, gammal höna? Enligt mig är det djurplågeri att hålla ett djur, som inte längre mår bra, vid liv tills dess att det självdör i mycket större plågor!

Sen att djuret inte vill dö är väl inte särskilt relevant? Såvida man inte sysslar med tortyr blir det bara svart och djuret anar ingenting. Om det inte handlar om dålig djurhållning där djuret stressas till dödsångest innan det avlivas!

Är jag tappad för att jag inte anser att döden är något ett djur upplever som plågsamt?Kanske, beror väl på hur döden inträffar, om det blir jagat o grejer så, men vad spelar det för roll? Det är ju inte ok att döda en människa bara för att man skjuter den i nacken.

Jag kan tycka att mer än det du säger är fel, eftersom jag tycker att alla borde ha rätt att få leva sitt liv när de nu har getts möjligheten. Visst kan man tycka att det är humant att döda någon som har ont, men nu är det ju snarare kor som mjölkar lite sämre och hönor som inte lägger lika många ägg, inte jättegamla djur som har brutit benen osv. Och även i de senare fallen så är det ofta så att folk säger "men det är ju så synd om honom/henne" men om det var en människa hade de ju kanske inte avlivat människan trots att något liknande hade inträffat, jag kan tänka mig att viljan att överleva är stor även hos djuren, även om de har drabbats av något negativt. Däremot kanske vi skulle låta en del riktigt sjuka människor få välja själva om de tycker att det är dags att avsluta livet, ett djur har ju dock inte den möjligheten att berätta vad det vill.

"Sen att djuret inte vill dö är väl inte särskilt relevant? Såvida man inte sysslar med tortyr blir det bara svart och djuret anar ingenting. Om det inte handlar om dålig djurhållning där djuret stressas till dödsångest innan det avlivas"

Så med samma argument var de som dog mitt vid nedslagsplatsen vid Hiroshima och Nagasaki helt ok också? Skitsamma att de dog de plågades ju inte så mycket innan? Ok med folk som trampar på minor o så också bara de dör snabbt?

Vare sig du eller jag kan uttala oss om huruvida döden är plågsam eller inte, det kan väl ingen, men visst, om man dör fort så tror inte jag heller att det hinner vara särskilt plågsamt, men är det rätt för det?

aliquis
2006-12-15, 05:22
Ursäkta men kallar du dig själv Tricklev? I annat fall s snackar jag inte me dig k tnx.Tips: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/private.php
Jag pratade om veganer generellt, inte om just trådskaparen eller denna tråd, när jag skrev inlägget du quotade från början. Jag upplever att det ofta är så att vegfolk är så mån om att försvara sin åsikt att det går till extremer med långdragna paralleller och slutar handla om det som faktiskt är viktigt - djurhållningen!Det som _DU_ tycker är viktigt, du kan inte utgå ifrån att alla tycker och tänker precis likadant som du själv gör.Är det att djuren plågas eller just själva dödandet som är problemet för er veganer?

Om ni själva skulle gå ut och jaga me pil och båge för att överleva skulle ni äta nått kött då? Eller är det fortfarande synd om lejonet som vill käka upp dig?Vi veganer är inte ett enda väsen, vi är flera olika individer med olika tankar och anledningar. Jag kan inte uttala mig för andra. Jag tycker naturligtvis att det är taskigt att både plåga och döda djur.

Att äta vilda djur tycker jag är mer ok än industriellt uppfödda eftersom de iaf fick ha ett riktigt liv tills tillfället då de dog, däremot tycker jag fortfarande inte att det är ok att döda dem. Om jag var tvungen att göra det o det så vet jag inte vad jag hade gjort, men nu är jag ju inte tvungen.

Bara för att man kanske hellre skulle välja att ta död på en annan människa för att rädda sig själv betyder det ju inte att man tycker att det är ok att ta död på andra människor. Så skippa argumentationssnubbleriet.

Om jag försvarar mig mot ett lejon är det väl helt ok.

Däremot tycker jag naturligtvis att det är så jävla rätt när jägare blir skadeskjutna, kanske tom dödade, när de får spö av en björn eller när tjurfäktare blir rejält trampade osv. De har ju bara sig själva att skylla och det är så jävla skönt att djuret fick ta ut revanch.Bara undrade, och du gillar det där me att slicka folk i analen eller? Du verkar ju nämna det i varje inlägg.

Tycker du om kött? När åt du kött sist? Varför valde du att bli wannabe vegan och inte riktig? Eller är du bara vegetarian?Du gillar ju att äta kött så...

Personligen minns jag inte hur kött smakar, men jag gillade potatis med lövbiff, sky, gurka o svartvinbärsgele så antagligen.

Typ 20 år sedan snart tror jag.

Han valde antagligen att bli "wannabevegan" för att han inte tycker att mjölk och ägg är så farligt att det är värt uppoffringen att skippa dem, men vad vet jag, nyttiga är de ju också, och väldigt praktiskt att fortsätta med det.

aliquis
2006-12-15, 05:32
Jag antar att veganer äter mycket frukt för det dödar väl inga djur? När de gjorde plantagen för fruktodlingarna så lär det ha dödats en hel del djur och att frakta 5 miljarder ton bananer om dagen från Afrika till Sverige känns väl inte heller så "bra" så jag är något utav en fruktmotståndare.Klart det inte är bra att frakta runt saker överallt på jorden på diverse smutsiga sätt, men ett fel gör ju inte två rätt. Om du äter grisar o grejer så föds de ju antagligen upp på kraftfoder gjort på sojabönor odlat i Brasilien, USA eller så och de äter ju bra mycket mer sojabönor än vad du hade gjort. Kanske du dessutom bidrar till enorma skövlingar av regnskog osv också för att man vill få fram jordbruksmarker till djurfoder (men regnskogsjorden är väl rätt näringsfattig så det är väl mycket vanligare med betesmarker isf, men det gäller ju isf typ oxfile från brasilien o så, vilket säkert en o annan har köpt här på forumet.

Det var bara en parallel.

Jag kommer ärligt talat inte ihåg hur det smakar, men jag hade ju inga problem med att äta det när jag var blandätare.

Kött åt jag senast för just 7 år sedan (mer eller mindre).

En vegetarian (i ursprunglig bemärkelse) äter inte heller ägg- och mjölkprodukter, så enligt den definitionen är jag inte vegetarian heller. Men ja, jag är väl det som i vardagsspråk idag kallas vegetarian, det vill säga äter inget från djurlivet, förutom just ägg- och mjölk.

Det finns två anledningar till att jag inte valt bort ägg och mjölk. Den första är bekvämligheten, och det är den som är den största anledningen.

En möjlig andra motivation är att jag inte är emot att dra nytta av det som djuren producerar. Kor ska mjölkas och hönor lägger ägg, ju. Tycjker det är en liten skillnad mellan att ta del av kornas överskottsmjölk och de obefruktade äggen och att döda djuren för att käka upp dem.

Tyvärr bygger det sistnämnda alternativet på en värld som vi inte lever i idag, och jag stödjer ju faktiskt en industri jag inte tycker om genom att köpa och äta ägg och dricka mjölk som producerats av kor och höns i massuppfödningar.Enligt livsmedelsverket får ett livsmedel inte kallas vegetariskt om det inte verkligen är det eftersom det anses vara vilseledande, och jag tycker också att vegetarian skall betyda just person som äter vegetabilier och inget annat, äter man mer får man lägga till lakto- och ovo- före. Däremot så i vegetariska föreningen så var det väl att inte äta kött som gällde, och i vardagstal är ju vegetarian samma sak som lakto-ovo-vegetarian, och hos en del idioter även människor som äter fisk o kyckling.

I fallet med korna så har du ju delvis rätt, men de har ju avlats fram till att ge mycker mer mjölk än nödvändigt för kalven och de får ju lida för det, hade vi inte haft så sjuka idéer hade de ju klarat sig själva och kalven hade ju bara diat dem. Nu tas ju kalven ifrån dem och juvrerna är gigantiska.

Är det inte svårt att få i sig tillräckligt me proteiner? Blir det inte en jävla massa bönor och ägg osv? Eller blire mycket proteinpulver?

Ja du verkar ju ha en någorlunda inställning till det hela med att du käkar ägg och mjölk, de producerar ju de själva som du sa.

Vissa veganer är ju helt puntade i huvudet och ska värna om varenda myra på jorden.Man behöver ju inte så mycket protein, och en bit över 1 gram / kg kroppsvikt är ju iaf lugnt som vegan även utan tillskott, själv har jag väl försökt ligga på runt 2 iaf med tillskott men på sista tiden har jag haft så galet dygn o tider och ätit så dåligt så ibland har det bara blivit två måltider osv och då sjunker det ju såklart därefter. Inte äter jag så mycket lagad mat som jag borde heller utan mycket bröd så visst blir det en del proteinpulver.

Varför är det pundat vilket jag antar att du menar att värna om varenda myra eller vad det nu må vara? Vad är fel med att bry sig?Okej, förstår hur du menade nu. Trodde att du inte stödde industrin men faktiskt trodde att kor måste mjölkas och att de producerar överskottsmjölk...Kalven behöver ju knappast all mjölk, och korna mår ju illa om de inte mjölkas, men det är ju bara för att vi har avlat dem till att just ge så mycket mjölk och tar kalvarna ifrån dem.Självklart blir det svårare än om man hade ätit en kost som involverade kött och fisk. Men svårt, är det inte. Speciellt inte om man inte är styrketränande. Och mycket bönor och ägg kan det bli, precis som det antagligen blir mycket kött och fisk för dig.

Jag själv styrketränar ju, och ägg och mjölkprotein utgör en ganska stor del av mitt proteinintag. Vassleprotein imundigar jag i samband med träning, t.ex., precis som många blandätare. Ett glas mjölk kan även hjälpa till att få komplettera proteinet från ej fullvärdiga proteinkällor. Sen har man sojaproteinet, som ju är fullvärdigt, men som anses vara underlägset mjölkproteinet (men dock inte värdelöst). Som vegan är det dock svårare. Då gäller det att kunna komplettera olika proteinkällor för att få det fullvärdigt. Men det går ju - titta bara på Ali.

Jag ser inte det "puntade" i att värna om alla myrorna. Tycker man om myror så får man väl värna om dem om man vill det.Som lakto-ovo-vegetarian lär det ju inte vara svårare ALLS skulle jag vilja påstå.

Som vegan får man tänka på vad man äter och antagligen blir proteinintaget något lägre, men det rekommenderade är ju på minst 0.8 gram / kg kroppsvikt och de flesta allätare ligger ju på runt 2 gram / kg utan att bry sig så det är ju rätt lugnt ändå.

Grub postade rätt nyligen någon studie via PM där de inte hade funnit någon som helst skillnad i utveckling på vassleprotein och sojaprotein om jag minns rätt.

Jag är liten o klen.

aliquis
2006-12-15, 05:34
Emselie: Jag tycker att det är ohumant att tvinga gamla/sjuka människor att leva kvar.

Tar med mig geväret och går till sjukhuset imorgon.Jag tycker att det är ohumant att dumma människor skall behöva leva kvar, jag tar ... ;D, ja, du fattar =P

Veganer och "AFA-soldater" är inget mer än svaga människor med ett lättpåverkat psyke, ungefär som Jehovas.Vilken tur att du reder ut det för sådana som oss, men PowPow har ju redan grupperat ihop er och era inlägg så det där är redan täckt.

Emselie
2006-12-15, 09:09
Okej, vi lär inte komma någon vart här.
Enligt mig är det viktigt att djur har det bra tills dess att de avlivas/går till slakt. Jag tycker inte att en ko mår dåligt av att ha ett bra liv och att det sedan blir svart utan föraning.

Om vi nu ska dra den smått sjuka parallellen ni valt så hade inte heller jag mått dåligt av att någon skjutit mig i bakhuvudet på väg till gymmet idag. Jag hade varit glad, sen hade det blivit svart. De som fått lida hade varit familj och vänner. Jag hade inte fattat vad som hände.

Tricklev: Jag hoppas att du aldrig skaffar hund eller något liknande husdjur. För en dag kommer hunden att vara så gammal att den inte längre mår bra. Tappat livsglädjen och bara ligger i ett hörn med sina egna smärtor. Om du då inte har hjärta att ge den en spruta så att den kan somna in lugnt och stilla vet jag inte hur du fungerar.

Men du är ju så grymt jävla blåst. Vilken tur, då gör det ju inget att det finns krig heller, gör inget att civila dör i Irak eller mängder av folk i random krig i Afrika...

Fint sagt Aliquis!

Hör upp allihop! Emselie tycker att det är okej att man äter ägg från höns som går och pickar i en trädgård, hon tycker därför också att krig och diverse folkmord är helt i sin ordning. *screwy*


Kan vi avsluta detta nu? Jag äter kött, det gör inte ni...vi kommer inte längre!

LarsK
2006-12-15, 09:31
Ali; du har en katt (eller hund) om jag förstått det rätt. Den är inte vegan. Är inte det taskigt mot djuren att din katt (hund) äter kött?

Frazze
2006-12-15, 14:53
Kan vi avsluta detta nu?
Ett tips är att inte skriva *whistle*

aliquis
2006-12-15, 14:56
Okej, vi lär inte komma någon vart här.
Enligt mig är det viktigt att djur har det bra tills dess att de avlivas/går till slakt. Jag tycker inte att en ko mår dåligt av att ha ett bra liv och att det sedan blir svart utan föraning.

Om vi nu ska dra den smått sjuka parallellen ni valt så hade inte heller jag mått dåligt av att någon skjutit mig i bakhuvudet på väg till gymmet idag. Jag hade varit glad, sen hade det blivit svart. De som fått lida hade varit familj och vänner. Jag hade inte fattat vad som hände.Men hade det varit ok att döda dig?Tricklev: Jag hoppas att du aldrig skaffar hund eller något liknande husdjur. För en dag kommer hunden att vara så gammal att den inte längre mår bra. Tappat livsglädjen och bara ligger i ett hörn med sina egna smärtor. Om du då inte har hjärta att ge den en spruta så att den kan somna in lugnt och stilla vet jag inte hur du fungerar.Fast det är ju skillnad på att göra det för djurets eller sitt eget bästa.Fint sagt Aliquis!

Hör upp allihop! Emselie tycker att det är okej att man äter ägg från höns som går och pickar i en trädgård, hon tycker därför också att krig och diverse folkmord är helt i sin ordning. *screwy*Spela roll sålänge de dör på fläcken? Sålänge man inte skadeskjuter dem är det ju ok, får väl skaffa fetare vapen bara.Kan vi avsluta detta nu? Jag äter kött, det gör inte ni...vi kommer inte längre!Du får avsluta det när du vill.Ali; du har en katt (eller hund) om jag förstått det rätt. Den är inte vegan. Är inte det taskigt mot djuren att din katt (hund) äter kött?Jo, men jag vet inte vad du har tänkt dig för lösning på det problemet? Mer än att avliva katten då isf. Förövrigt är det samma anledning som gjorde att jag inte skaffa någon katt de första tre åren som jag bodde här, jag vill inte ha en köttätande katt, men sedan tyckte mor o syster att jag skulle ha en kisse och syster kunde tänka sig att betala för den där som födelsedagspresent eller vad det var, dessutom är det ju inte så att jag har "skapat" henne, hon fanns redan och är ifrån Örebro katthem, hon hade väl ätit kattmat vare sig hon bodde här eller någon annanstans? Jag tycker inte att det är schysst att hon får bo i en lägenhet heller men hellre det än ingenstans.

Emselie
2006-12-15, 15:34
Ett tips är att inte skriva *whistle*

Ja, det är nog faktiskt det enda fungerande tipset! I think i'll do that!

Baan
2006-12-15, 15:35
Ja, det är nog faktiskt det enda fungerande tipset! I think i'll do that!

äh, aliquis har fel per automatik, oroa dig inte.

aliquis
2006-12-15, 15:49
En mer till listan..

Yankeee
2006-12-15, 16:28
En mer till listan..

Haha, det sjuka är att du tror att folk bryr sig http://www.drunkendonkey.net/eng/html/emoticons/giggle.gif

Daniiiel
2006-12-15, 16:31
En mer till listan..

Vad för lista? KillBeforeIDieList?

PowPow
2006-12-15, 17:11
Haha, det sjuka är att du tror att folk bryr sig http://www.drunkendonkey.net/eng/html/emoticons/giggle.gif

Det är ingen som bryr sig, men ändå så är vi nu på sidan 7 och diskuterar, i en informationstråd.

Yankeee
2006-12-15, 17:11
Det är ingen som bryr sig, men ändå så är vi nu på sidan 7 och diskuterar, i en informationstråd.

Om hans lista din gröngöling.

Baan
2006-12-15, 17:12
omg BANNED? några glas rött yankee mm? dags att fira.

Yankeee
2006-12-15, 17:13
omg BANNED? några glas rött yankee mm? dags att fira.

Nu när du riktade min uppmärksamhet till texten under avataren ser jag att jag har blivit av med min special :/

PowPow
2006-12-15, 17:13
Om hans lista din gröngöling.

Aha!
Personligen tror jag att många har legat sömnlösa för att de trot sig ligga på "Alis lista". Tihi.