handdator

Visa fullständig version : Träning med skolbänkar?


made
2003-02-14, 16:05
Som ett led i utbildningen så ska vi nu hålla i en lektion för resten av klassen, vi har fått tilldelade olika moment och min lektion ska baseras på att visa hur man kan använda skolbänken i undervisningen.

Jag har siktat in mig på att köra en cirkel-variant, med styrketräning som bas. Dessa övningar har jag funderat på:

Push-ups (Triceps)
"Marklyft" (alltså att lyfta bänken i ena ändan, ev. med en kamrat på för att öka vikten.) På denna övning så kommer de även att få öva på att lyfta ergonomiskt korrekt.

Är det någon som har förslag på ytterligare övningar där man kan använda bänken?

Den tänkta målgruppen är skolungdomar, 15-19 år.

Munter
2003-02-14, 16:08
Framsida lyft med bänken för axlarna (ganska bra tips)
Flyes med en bänk i varje hand för brösten (mindre bra tips).

[euphoria]
2003-02-14, 16:40
Armhävningar med fötterna på bänken och en tjej på ryggen, öka vikt efter behov. :bpump: :kickass:

GrovJens
2003-02-14, 17:33
bänk-press! :laugh:

Prosit
2003-02-15, 18:28
Sätt fast bänken med krokarna på undersidan i en ribbstol ca 1-1,5 meter upp. Sedan kan man köra framåtlutad rodd med en person ståendes på bänken. Brukar ha med övningen när jag kör cirkelträning och den funkar bra. lycka till:kickass:

Peter
2003-02-15, 20:43
Pratar vi om en sån där lång som är i gymnastiksalen eller en sån där med lock som är i klassrummet?:confused:

made
2003-02-16, 08:51
Kalasbra med alla tips, tackar!

Listan har blivit uppdaterad;

"Marklyft"
Push-Ups
Framsida lyft
Armhävningar (valbart om fötterna ska vara på bänken eller tvärt om)
Stående rodd


Peter: Det är en gymnastikbänk, alltså en sådan där lång sak.

ivandrago
2003-02-16, 13:04
hehe jag tolkade "skolbänken" som en sån där med lock i klassrummet.. tyckte det var en mycket konstig uppgift ni hade, men nu fattar jag :D

matrix
2003-02-16, 15:34
Man kan väl hoppa upp och ner på den på nåt vis. Eller träna ryggen genom att man lägger sig på bänken och någon sätter sig på benen och så kör man ryggresningar. Kanske inte så bra om det är en låg bänk men testa.

z_bumbi
2003-02-17, 12:44
Att kombinera styrka med kondition kan ju vara en lösning, kör en station med stepup på tid och förklara att det ju är ett enkelt sätt att testa kondition om man nu får lust att göra det.
Lite extra uppgifter vid sidan av visar bara att man som elev kan mer än vad uppgiften kräver.:thumbup:

Om jag inte minns fel så gick man även balansgång på bänkarna då de går att vända upp och ner (Tror jag i alla fall.).