handdator

Visa fullständig version : Gips - hur snabbt återhämtar man sig?


Nate
2006-12-13, 19:38
Har gått med foten gipsad i 2 veckor nu och fick ta av gipset idag. Vilken obehaglig känsla! Är som att ha en död släpandes sill till fot. Känns som att den är så svag att benen i foten kommer att knäckas om jag belastar den lite.

Är det musklerna som förtvinat så snabbt eller har den bara blivit lat under dessa två veckor? Känns som om att nervsignalerna inte kommer fram när jag beordrar vickande tår etc.

Nå... nu till min undran - hur snabbt går sånt här till sig? Det är väl säkert någon på kolo som haltat omkring med gips ett tag?

babbett
2006-12-13, 19:49
Varför var du gipsad?

Nate
2006-12-13, 19:53
Varför var du gipsad?

Blev gipsad efter operation av hallux valgus+rigidis då de skruvade in en skruv där stortåbenet fäster i resten av foten...

Nucleus
2006-12-14, 10:00
Har gått med foten gipsad i 2 veckor nu och fick ta av gipset idag. Vilken obehaglig känsla! Är som att ha en död släpandes sill till fot. Känns som att den är så svag att benen i foten kommer att knäckas om jag belastar den lite.

Är det musklerna som förtvinat så snabbt eller har den bara blivit lat under dessa två veckor? Känns som om att nervsignalerna inte kommer fram när jag beordrar vickande tår etc.

Nå... nu till min undran - hur snabbt går sånt här till sig? Det är väl säkert någon på kolo som haltat omkring med gips ett tag?

Immobilisering ger snabbt reducerad muskelfunktion.
Redan efter tre till fem dagars sängläge kan man notera atrofi (muskelnedbrytning) och reducerad muskelstyrka.
Den tid det tar for muskel att bli utmattad minskar också.Hos normalt aktiva förefaller detta i första han typ 1-fibrerna, medan immobilisering av idrottsmän (kvinnor :)) främst tycks ge atrofi av de fibrer som används mest i den aktuella idrotten.
Aktivering av muskelfibrer genom isometrisk kontraktion eller elektrostimulering kan minska atrofin något (om det används under tiden gipset sitter kvar).


Känns som om att nervsignalerna inte kommer fram när jag beordrar vickande tår etc.

Det är visat att den neuromuskulära överföringen också ändras redan efter fem dagars sängläge, fria ickefungerande synapser (kontaktpunter mellan muskelcell och nervcell) kan ses mikroskopiskt, liksom man kan finna regeneration av motoriska axoner som ett tecken på skade reparation.
Man har också funnit tysta motoriska enheter som inte svara på aktionspotentialer, s.k. silent units (tysta motoriska enheter), redan efter ett par dagars immobilisering.
Detta bidrar också till reducerad muskelfunktion.

När det gäller senor och ligament vid immobilisering atrofierar vävnaden långsamt och de strukturella och funktionella egenskaperna försämras.
Sträckstyrka, styvhet och tvärsnitt minskar.
Mikroskopiskt blir kollagenfibrillerna tunnare, och och den paralella organisationen, liksom förekomsten av tvärförbindelser minskar.
Denna försämring av vävnadsegenskaperna sker långsammare än vän för muskel, men efter åtta veckor immobilisering uppgår sträckstyrkan till ca 60 prcent av vad den var från början. Återuppbyggnaden av de biomekaniska egenskaperna efter immobillisering tar lång tid i senvävnad. Efter fem månaders aktivitet saknas ca 20 procent och efter ett år ca 10 procent.
Det är osäkert om senvävnad som är immobilliserad under lång tid någonsin får tillbaka sin normala strukturella och funktionella egenskaper.

I det stora och hela, din egen känsla att att ha kontroll på ditt ben, nerv och muskulatur vill rätt så snabbt återgå till normal nivå.
Din styrka och muskulatur volym behöver mer tid och beror på i hvilken grad du kan belasta benet och hur snabbt du kan återgå till styrketräning.
Även en normal aktivitet utan styrkemomenter vill efter din immobillitet ge dig en muskulär hypertrofi och markant styrkeökning.


MVH

Nucce:)