handdator

Visa fullständig version : Äta onyttigt, men sällan?


smeklol
2006-12-13, 17:13
Som alla vet så kan man gå ner i vikt genom att äta pizza, strips osv.
Det handlar egentligen bara om hur mycket du äter.
Du måste visserligen äta mindre mat onyttigare den är, men principen är densamma.

Då till min fråga.
Hur ohälsosamt är det att äta mestadels dålig kost, men få eller enstaka gånger under dygnet?
Vi förutsätter att människan i fråga inte är fet eller går upp i vikt av detta.

Longshot
2006-12-13, 17:16
Vad menar du med dålig kost? Många tror att Mcdonalds hamburgare är dålig kost vilket det inte är. :)

smeklol
2006-12-13, 17:22
Pizza, strips, läsk, etc.
Onyttig mat helt enkelt.

Pulsaxe
2006-12-13, 17:23
Har att göra med insulinet, tror jag ;)


Insulin är ett hormon, med både muskeluppbyggande och fettinlagrande egenskaper.

En insulintopp per dag, efter träningen, stimulerad genom ett intag av snabba kolhydrater och vassleprotein, verkar muskeluppbyggande utan den fettinlagrande effekten.

För många insulintoppar per dag försämrar insulinkänsligheten och leder till ökad risk för fettinlagring och försämrade förutsättningar för muskelbygge. Därför är det lämpligt, för de flesta normalbyggare, att dagens övriga mål består av långsamma kolhydrater och protein från mat, dvs kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg.

Pizza har högst insulin index(tror jag det heter), kolla in tråden i best of :http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=19404

Står en del om varför man inte ska inta snabba kolhydrater, som godis och annan "onyttig" mat.

kyla
2006-12-13, 17:30
Glykemiskt Index, bland annat pga att pizza består av vitt bröd.

Longshot
2006-12-13, 17:30
Vad har du i planerna? Leva på det där i ett halvår varje dag? Då blir nog inte dina hälsovärden mycket att sätta i granen. Men att äta sådär under en längre period är rent vansinne. Ingen människa hade mått bra av äta massa tomma kalorier dag ut och dag in, och samtidigt ligga i energibalans.

nutz
2006-12-13, 17:38
Vad menar du med dålig kost? Många tror att Mcdonalds hamburgare är dålig kost vilket det inte är. :)

Jo, det är dålig kost, i jämförelse med det mesta annat. En himla massa kassa fetter och det är inte ett dugg mättande mat. Skit i mina ögon.

coxie
2006-12-13, 17:39
Som jag förstår vill du basera din kost på tex pizza, hamburgare+strips, chips, godis och annat onyttigt men inte gå över din dagliga förbrukning (dvs gå upp/ner i vikt)

Det dåliga med detta är väl stora mängder fett och dåligt med vitaminer, mineraler och fibrer. Dvs inte allt för smart.

Pulsaxe
2006-12-13, 17:41
Nämde han att han skulle basera sin kost på onyttigheter?:eek:

King Grub
2006-12-13, 18:14
Även om viktupp- eller nedgång inte akut påverkas av kostens sammansättning näringsmässigt, står det klart att det påverkar hälsan på sikt. Frågan är alldeles för diffus och det finns alldeles för många faktorer runtomkring som spelar in för att det skall gå att ge några klara svar på "Hur ohälsosamt är det?"

dajmond
2006-12-13, 18:24
eeeehhh...även om du inte blir synbart fet av kosten så kommer ditt kolesterolvärde skjuta i höjden o öka risken för hjärtinfarkt o liknande...bättre o äta nyttigt sex dagar i veckan o unna sig en lyxig ätardag. du lär ju ändå tröttna på skiten om du äter det varje dag.

Max
2006-12-13, 18:32
Dålig kost är dålig kost även om du inte går upp i vikt. Ditt immunförsvar kan bli sämre, ditt försvar mot cancer nedgraderas, din andedräkt kan börja stinka, det kan leda till bristsjukdommar vilka kan yttra sig som t.ex. depressioner och det finns säkert ett dussin skäl till varför du bör äta bra, nyttig kost vad nu det är.

Krillee
2006-12-13, 18:59
Har läst innan att en man som jobbade som byggare gjorde det här. Han levde på pizza och hamburgare, han åt nog ett mål om dagen av det här men på grund av hans hårda jobb gjorde han av med allt. Helt plötsligt dog han av hjärtinfakt. Hans föräldrar hade inte märkt något på grund av att han inte gått upp något.

Så det går inte att leva på sån här mat, fast att man gör av med det. Iaf vad jag tror

blekfet2
2006-12-13, 20:33
Har läst innan att en man som jobbade som byggare gjorde det här. Han levde på pizza och hamburgare, han åt nog ett mål om dagen av det här men på grund av hans hårda jobb gjorde han av med allt. Helt plötsligt dog han av hjärtinfakt. Hans föräldrar hade inte märkt något på grund av att han inte gått upp något.

Så det går inte att leva på sån här mat, fast att man gör av med det. Iaf vad jag tror



du läste det på intjerne? :D

Kan säkert vara sant, men man ska inte tro att man läser/hör.

nutz
2006-12-13, 20:47
Det är en artikel som publicerades på Aftonbladet.

En engelsk byggarbetare som enbart åt skräp och hade så gjort i flera år dog helt plötsligt och man misstänkte att det var maten. Han var 24 år, hade inga kända hjärtfel och dog av en hjärtattack.

blekfet2
2006-12-13, 20:48
Det är en artikel som publicerades på Aftonbladet.

En engelsk byggarbetare som enbart åt skräp och hade så gjort i flera år dog helt plötsligt och man misstänkte att det var maten. Han var 24 år, hade inga kända hjärtfel och dog av en hjärtattack.


Aftonbladet kan man inte använda som referens ;)

L-Sami
2006-12-13, 20:54
Om man nu skulle försöka få sin näring ifrån onyttigt mat istället för nyttigt så kan jag tänka mig att man skulle må sämre pga olika faktorer den "onyttiga" maten ger. Om man nu skulle få hjärtattack för att man är äter Pizza varje tror jag inte på.

Anonym112
2006-12-14, 00:18
Jo, det är dålig kost, i jämförelse med det mesta annat. En himla massa kassa fetter och det är inte ett dugg mättande mat. Skit i mina ögon.

Rätt bra mat ju. Bröd och kött i princip.

Bronkitkorv
2006-12-14, 10:45
jag tror inte det är en bra ide att bara äta skräpmat.
Skörbjugg, depression, hjärtproblem osv.
Däremot tror jag inte det spelar så stor roll om du äter lite dåligt ibland. Jag dricker folköl och käkar chips nästan varje kväll och mår bra ändå :thumbup:
Måttlighet är mitt motto.

fwickbom
2006-12-14, 11:25
Rätt bra mat ju. Bröd och kött i princip.



Mmmm vitt bröd med mkt socker, kött som badat i fett, minimalt med grönsaker, bra med dressing som inte har någon speciellt bra effekt på kroppen.. Fattar inte era argument för att maten är bra. Käka hemmagjorda hamburgare ist gjorda på fullkornsbröd,egen stekt burger, massa grönt åså lite hemmagjord god dressing baserad på keso eller annat. hoppa frittarna och sockerdrickan oxå..

Trance
2006-12-14, 11:29
Mmmm vitt bröd med mkt socker, kött som badat i fett, minimalt med grönsaker, bra med dressing som inte har någon speciellt bra effekt på kroppen.. Fattar inte era argument för att maten är bra. Käka hemmagjorda hamburgare ist gjorda på fullkornsbröd,egen stekt burger, massa grönt åså lite hemmagjord god dressing baserad på keso eller annat. hoppa frittarna och sockerdrickan oxå..

Varför är fullkornsbröd bättre än McDonalds bröd?

LadyG
2006-12-14, 11:30
Varför är fullkornsbröd bättre än McDonalds bröd?

Du kan få fullkornsbröd på McD också om du vill.

Trance
2006-12-14, 11:34
Du kan få fullkornsbröd på McD också om du vill.

Yep, jag vet. Testade det och tyckte inte det var en höjdare. Vilket är konstigt då jag brukar tycka grövre bröd smakar mycket godare annars. Till och med till kokt korv, fast aldrig hamburgare.

Men mest undrade jag hur välgrundad denna fullkornshysteri faktiskt är.

Pez
2006-12-14, 11:42
Jo, det är dålig kost, i jämförelse med det mesta annat. En himla massa kassa fetter och det är inte ett dugg mättande mat. Skit i mina ögon.
Nötkött, sallad, bröd, dressing. Ojsan. *rolleyes*

Det är en artikel som publicerades på Aftonbladet.

En engelsk byggarbetare som enbart åt skräp och hade så gjort i flera år dog helt plötsligt och man misstänkte att det var maten. Han var 24 år, hade inga kända hjärtfel och dog av en hjärtattack.

Twar kanske? Eller.. de där orienterarna kanske käkade en pizza om dan, en kebabpizza med extra ost och endast detta?
*rolleyes*

Man ska nog inte dra för höga växlar pga den där historien.. även om man inte ska underskatta vikten av att äta någorlunda nyttigt.

LadyG
2006-12-14, 12:02
Yep, jag vet. Testade det och tyckte inte det var en höjdare. Vilket är konstigt då jag brukar tycka grövre bröd smakar mycket godare annars. Till och med till kokt korv, fast aldrig hamburgare.

Men mest undrade jag hur välgrundad denna fullkornshysteri faktiskt är.

Rätta mig om jag har fel men kan man inte få nervös mage (eller liknande problem) av för mycket fibrer i kosten?

Egentligen är det väl inga större fel på hamburgare med bröd, om man väljer side sallad eller morötter istället för pommes (för mycket fett), mjölk eller mineralvatten istället för cola och inte stoppar huvudet fullt med glass, paj och bullar efteråt? Max hade något menyalternativ som inte var alls dumt, en kycklingburgare med fullkornsbröd och en sallad vid sidan. Enligt deras hemsida skulle den innehålla 400 kcal för hela målet. Snabbmat, ja. Onyttigt? Tveksamt.

Fast väljer man äkta majonäs istället för dressing, dubbel ost, extrastor pommes och 2 liter cola, då är det nog inte något nyttigt alternavit längre. Men det kan man inte skylla på restaurangerna, valet är ju den enskilde ätarens.

Lite eget ansvar för vad som åker ner i buken tycker jag nog folk måste ta, eller hur?

Som min farmor skulle sagt om någon klagade över sin övervikt: "Den har du tuggat dig till själv."

sissa
2006-12-14, 12:11
Varför är fullkornsbröd bättre än McDonalds bröd?


Fullkornspasta/fullkornsris är väl bättre (mer näringsrikt + har fibrer) än den vanliga varianten. Borde vara samma med bröd. Sen bara för att något heter fullkornsbröd så kan ju andelen fullkorn (samt vilken typ av fullkorn) variera, så nån jätteskillnad måste det ju inte vara. Vet ej vad gränsen ligger på för att det ska kallsa för fullkorn. Sen beror det ju på vad brödet innehåller i övrigt.

Innehåller hamburgerbröd verkligen socker förresten?

Tricklev
2006-12-14, 12:12
Rätta mig om jag har fel men kan man inte få nervös mage (eller liknande problem) av för mycket fibrer i kosten?


Både jag och flera i min släkt har märkt det problemet, och det krävs inte mycket fiber för någon av oss för att det ska återkomma.

sissa
2006-12-14, 12:15
Förövrigt ser jag väl köpehamburgare som varken bra eller dåligt. Det finns mycket som är sämre som jag ser det än kött,bröd och sallad. Men som sagt, det finns ju bättre också. Mer grönsaker och fibrer tex. Men att käka hamburgare då och då gör ju inte att man lever ett ohälsosamt liv liksom.

LadyG
2006-12-14, 12:22
Både jag och flera i min släkt har märkt det problemet, och det krävs inte mycket fiber för någon av oss för att det ska återkomma.

Jag tror inte det är så ovanligt, det har gått inflation i att allt ska vara fiberrikt. Allt med måtta, anser jag, även när det gäller fullkorn och fiberrik kost. :)

Trance
2006-12-14, 12:28
Fullkornspasta/fullkornsris är väl bättre (mer näringsrikt + har fibrer) än den vanliga varianten. Borde vara samma med bröd. Sen bara för att något heter fullkornsbröd så kan ju andelen fullkorn (samt vilken typ av fullkorn) variera, så nån jätteskillnad måste det ju inte vara. Vet ej vad gränsen ligger på för att det ska kallsa för fullkorn. Sen beror det ju på vad brödet innehåller i övrigt.

Innehåller hamburgerbröd verkligen socker förresten?

Ja, men fibrer är inte nödvändigtvis bättre ju mer man äter. Sen angående att det är mer näringsrikt, för att det skulle göra nytta så betyder ju det att man inte får i sig tillräckligt från annat håll och det får ju de flesta som äter hyfsat varierat. Men man blir väl oftast mättare antar jag och det är ju inte sämre än vanligt bröd, men att säga att det ena är bra och det andra dåligt känns lite fel.

sissa
2006-12-14, 12:43
Ja, men fibrer är inte nödvändigtvis bättre ju mer man äter. Sen angående att det är mer näringsrikt, för att det skulle göra nytta så betyder ju det att man inte får i sig tillräckligt från annat håll och det får ju de flesta som äter hyfsat varierat. Men man blir väl oftast mättare antar jag och det är ju inte sämre än vanligt bröd, men att säga att det ena är bra och det andra dåligt känns lite fel.

Sant med fibrerna. Tror dock att man ska vara storätare och äta mkt fullkornsprodukter innan man har ont av för mkt fibrer (att man inte har ont av det är inte samam sak som att det är bättre iofs)

Jo, visst är det helheten som avgör ,men isåfall kan man ju inte jämföra wienerbröd och grovt bröd heller. Vilket man inte heller måste förstås. :) I ett fall kanske det är bra mycket bättre att byta ut wienerbrödena mot grovt bröd istället därför att personen ifråga äter alldeles för mkt wienerbröd samt har en allmänt kass kost. I andra fallet så kanske det slinker ner ett wienerbröd en gång per år så det lär inte göra nån skillnad. I praktiken iaf ;)

sissa
2006-12-14, 12:55
Vad jag menar är lite att precis som en del är besatta av att hela tiden försöka äta "nyttigt" och "optimalt" ,bakar lussebullar på rågmjöl osv, så är del andra lite fåniga åt andra hållet " ska man äta kakor ska de minsann vara så så onyttiga de bara kan. försök inte göra de nyttigare för det är bara trams"!

Vad jag vill säga är alltså: Jag är optimal och bäst.

Sniggel
2006-12-14, 13:07
Jag tror inte det är så ovanligt, det har gått inflation i att allt ska vara fiberrikt. Allt med måtta, anser jag, även när det gäller fullkorn och fiberrik kost. :)

Det finns ju någon filmjölk nu som heter typ "Filmjölk Fiber". 0.6% fiber, tjoho. Undra hur många okunniga som tror att de får i sig något fiberrikt när de väljer den. :smash:

LadyG
2006-12-14, 13:14
Det finns ju någon filmjölk nu som heter typ "Filmjölk Fiber". 0.6% fiber, tjoho. Undra hur många okunniga som tror att de får i sig något fiberrikt när de väljer den. :smash:

"Cultura Dofilus Blåbär fiber" finns ju, den innehåller 1g kostfibrer per 100g fil. :)

nutz
2006-12-14, 16:13
Aftonbladet kan man inte använda som referens ;)

Det har jag inte gjort.

Rätt bra mat ju. Bröd och kött i princip.

Exempel:

Cheeseburgare: ca 300 kcal om jag inte minns fel. Skulle kunna göra en måltid på 300 kcal som är grymt mycket nyttigare och mer mättande än en cheeseburgare. Det är lixom inte kcal som är välspenderade.

Nötkött, sallad, bröd, dressing. Ojsan. *rolleyes*

Twar kanske? Eller.. de där orienterarna kanske käkade en pizza om dan, en kebabpizza med extra ost och endast detta?
*rolleyes*

Man ska nog inte dra för höga växlar pga den där historien.. även om man inte ska underskatta vikten av att äta någorlunda nyttigt.

Tror du att det är fint kött dom serverar McDonalds? Salladen är i princip obefintlig.

Nej, hur ni än vrider och vänder på det så är inte ett McDonalds-meal en bra, nyttig och näringsrik måltid.

Sen det där om Aftonbladet-artikeln skrev jag för att intresserade skulle få rätsida på vad som faktiskt stog i artikeln och huruvida det är sant eller inte tar jag inte ställning till, det bryr jag mig inte i. Dessutom är det ju Aftonbladet.. :D

raQblad
2006-12-14, 16:15
Slanga hem filmen "Super Size Me", och så får ni reda på hur nyttigt käket där är egentligen....

http://www.supersizeme.com/

...eller köp den, menade jag.

Trance
2006-12-14, 16:31
Slanga hem filmen "Super Size Me", och så får ni reda på hur nyttigt käket där är egentligen....

http://www.supersizeme.com/

...eller köp den, menade jag.

Det går att göra exakt samma experiment på en vanlig lunchrestaurang. Som jämvikt kan du ju titta på:

http://www.bowlingformorgan.com/
http://www.liquidcalories.com/

Jag förstår inte hur man kan läsa en del på Kost&Näring och tycka super size me har en poäng.

LadyG
2006-12-14, 17:17
Klart som själva *** att dårfinken i "Supersize Me" blev sjuk. Han åt 5 000kcal per dag och fick absolut inte motionera.

Har jag rätt i att en normalbyggd medelålders man som inte motionerar förbrukar runt 3 000 kcal på ett dygn i genomsnitt? eller är det 3 500? Oavsett så är det iaf INTE 5 000 kcal.

Klart man går upp i vikt och blir deppig av ett så stort överskott under så lång tid, med allt vad det innebär. VAD överskottet kommer ifrån spelar mindre roll. Eller blir man mindre fet och deprimerad av att svulla i sig 5 000 kcal lagad husmanskost när man förbrukar betydligt mindre?

King Grub
2006-12-14, 17:19
Han hade blivit lika illa däran om han ätit dubbelt så mycket som han behövt varje dag av havregrynsgröt och kycklingbröst. McDonalds har antagligen faktiskt fått oförtjänt dåligt rykte i o m den filmen, eftersom folk i allmänhet tolkar den som att man blir fet och sjuk av McDonalds-mat i allmänhet, när det är det faktum attt personen som gör "dokumentären" vräker i sig larviga mängder kalorier i förhållande till vad han behöver som ligger bakom resultatet.

tano
2006-12-14, 17:40
Han hade blivit lika illa däran om han ätit dubbelt så mycket som han behövt varje dag av havregrynsgröt och kycklingbröst. McDonalds har antagligen faktiskt fått oförtjänt dåligt rykte i o m den filmen, eftersom folk i allmänhet tolkar den som att man blir fet och sjuk av McDonalds-mat i allmänhet, när det är det faktum attt personen som gör "dokumentären" vräker i sig larviga mängder kalorier i förhållande till vad han behöver som ligger bakom resultatet.

jo för de som inte förstår det, är det säkert så.

Men han visar ju också att maten är relativt kaloririk, och för USA som verkligen har ett problem. Man får lätt i sig för mycket kalorier om man varje dag äter hamburgare och strips.

Så det är både oförtjänt men samtidigt behöver det ju inte finnas denna snabbmat, eller om jag sätter det så, tänk om snabbmaten istället bestått av något nyttigt samtidigt som det var billigt? (absolut ingen omöjlighet)

Många hade säkert haft bättre hälsa, i USA iaf.

raQblad
2006-12-14, 19:39
Det går att göra exakt samma experiment på en vanlig lunchrestaurang. Som jämvikt kan du ju titta på:

http://www.bowlingformorgan.com/
http://www.liquidcalories.com/

Jag förstår inte hur man kan läsa en del på Kost&Näring och tycka super size me har en poäng.Helt sant...jag tänkte inte på det!

Vi såg filmen på näringsläran idag och min lärare övertygade oss om att all skärpmat är gift och att vi får örfilar om hon ser oss äta det.

krilleh
2006-12-14, 19:48
det jobbigaste är väl att du kommer gå runt hungrig större tiden av dagen om du bara äter skräpmat och håller din vikt. Va kan de bli? 1 kebabpizza+cola? Där är vi säkert uppe i 2300 kalorier.

Sen kommer man ju självklart må dåligt på längre sikt men detta kommer va jävligt jobbigt hela tiden.

Cerberus
2006-12-14, 20:50
det jobbigaste är väl att du kommer gå runt hungrig större tiden av dagen om du bara äter skräpmat och håller din vikt. Va kan de bli? 1 kebabpizza+cola? Där är vi säkert uppe i 2300 kalorier.

Sen kommer man ju självklart må dåligt på längre sikt men detta kommer va jävligt jobbigt hela tiden.

många av mina bekanta som äter så verkar inte ha ngn större aptit..så det verkar enkelt för dom. Personligen hade de nog aldrig funkat för mig.

smeklol
2006-12-15, 16:53
Hungern är inget problem för mig.
Har ingen som helst matlust på morgonen, och hoppar tyvärr ofta över lunchen också (en ovana man skaffade sig tidigt pga den otäcka skolmaten), sedan när jag kommer hem äter jag en ordentlig middag och dricker kanske lite juice eller äter någon frukt på kvällen.
Har sysslat med detta i ett par år nu och jag kan inte påstå att jag är speciellt hungrig på dagarna.

Dricker väl ett glas juice eller mjölk på morgonen men det är nog allt.

Därför undrar jag hur ohälsosam min livsstil egentligen är, då jag antagligen aldrig kommer att vilja äta något på morgonen i framtiden heller.
Kan inte heller påstå att jag märker någon skillnad då jag äter frukost jämfört med när jag hoppar över den.

Eddie Vedder
2006-12-16, 07:17
Även om "Super size Me" kan ifrågasättas så måste jag bara fråga om boken "Snabbmatslandet" då e baserad på en lögn? Jag menar, den framställer ju knappast McDonald's hamburgare som nån "bra mat" om man säger så. Visserligen skulle jag tro att dom svenska McDonald's restaurangerna har en högre kvalitét och ett bättre utbud än dom amerikanska, jag inbillar mej att vi svenskar ställer lite högre krav på exempelvis köttkvalitét å tror knappast att USA serverar ekologisk lättmjölk på McDonald's.
Detta är dock bara teorier ovh funderingar som gärna får kritiseras.

Linnet
2006-12-16, 21:39
Försvarar inte Mcdonald's rakt av, men som föredetta anställd kan jag säga att väldigt mycket av det som framställs både i boken fast food nation och filmen super size me är kraftigt vinklat..

Sen går det att äta ganska nyttigt på McDonald's, problemet som jag ser det är att de som väljer de nyttiga alternativen är de som redan är hälsomedvetna och faktiskt skulle kunna unna sig ett big mac % co. De som inte är medvetna och överviktiga är de som ofta beställer menyer som är uppåt väggarna, eller som gör fel trots att de tror att de gör ett nyttigt val. De beställer tex en sallad, där de frågar om vilket alternativ av kycklingarna som är fettsnålast,(den grillade) och sen tar en stor milkshake till detta.. (ca 550kalorier). Men där tycker jag faktiskt det största problemet ligger i folks okunskap.. finns ju väldigt få aktörer inom restaurangbranschen som så tydligt visar vilket innehåll deras produkter har.. tom energivärden på wrapsen numera..

LadyG
2006-12-16, 22:54
Försvarar inte Mcdonald's rakt av, men som föredetta anställd kan jag säga att väldigt mycket av det som framställs både i boken fast food nation och filmen super size me är kraftigt vinklat..

Sen går det att äta ganska nyttigt på McDonald's, problemet som jag ser det är att de som väljer de nyttiga alternativen är de som redan är hälsomedvetna och faktiskt skulle kunna unna sig ett big mac % co. De som inte är medvetna och överviktiga är de som ofta beställer menyer som är uppåt väggarna, eller som gör fel trots att de tror att de gör ett nyttigt val. De beställer tex en sallad, där de frågar om vilket alternativ av kycklingarna som är fettsnålast,(den grillade) och sen tar en stor milkshake till detta.. (ca 550kalorier). Men där tycker jag faktiskt det största problemet ligger i folks okunskap.. finns ju väldigt få aktörer inom restaurangbranschen som så tydligt visar vilket innehåll deras produkter har.. tom energivärden på wrapsen numera..

+1

Eddie Vedder
2006-12-17, 05:04
Försvarar inte Mcdonald's rakt av, men som föredetta anställd kan jag säga att väldigt mycket av det som framställs både i boken fast food nation och filmen super size me är kraftigt vinklat..

Intressant, men kan de inte fortfarande vara så att våra svenska McDnald'srestaueranger skiljer sej väsentligt från dom amerikanska? Va jag har läst så är det väldigt fritt va man har för utbud på olika håll i världen.

Linnet
2006-12-17, 12:47
Intressant, men kan de inte fortfarande vara så att våra svenska McDnald'srestaueranger skiljer sej väsentligt från dom amerikanska? Va jag har läst så är det väldigt fritt va man har för utbud på olika håll i världen.

Det stämmer att det finns olika produktutbud på olika håll i världen, men hela organisationen styrs ändå från huvudkontoret i Chicago. De som startar restaurang i Sverige får åka över till USA för utbildning tex

Så nej, restaurangerna skiljer sig inte väsentligt åt, en big mac ska smaka precis likadant i USA som i Sverige, huvudkontoret vet exakt vilka produkter som erbjuds över hela världen, samma ingredienser ska användas osv..