handdator

Visa fullständig version : Tid för återhämtning?


Guns n hoses
2006-12-13, 16:15
Tjao!
För ca 2 månader sedan blev jag förkyld, och förkylningen höll i sig i lite mer än en månad. För ungefär 2 veckor sedan började jag träna igen, dock klen som aldrig förr. Innan förkylningen tog jag 5*5 80kg i bänk, medans jag nu, knappt tar 3*7-8 på 65-70. Jag känns som jag tappat många månaders träning. Räknade med att komma upp i mina gamla vikter på en-två veckor, men icke.
Kan detta bero på att jag fortf har ngt virus i kroppen, eller tar det längre tid att komma upp i dom gamla vikterna?

Officer
2006-12-15, 09:31
Hur länge hade du tränat innan förkylningen? Inget illa menat men med de träningsvikterna så kan du inte ha tränat särskilt jättelänge för att "bygga upp" ett ordentligt muskelminne så att säga.
Men å andra sidan var du förkyld i en månad säger du. Det tär rätt hårt på kroppen oavsett träningserfarenhet och kost. Jag tycker inte att prestationerna du precis uppgav låter särskilt dåliga efter en månads vila. Ge det några veckor till så är du tillbaka.
Men så handlar också bodybuilding om LÅNG tids träning. Man tränar hårt ett tag, går upp och ökar, sen blir man sjuk eller tappar motivationen, måste vila en eller flera veckor. Sen är man tillbaka igen. Och så vidare. Det går inte att träna skithårt vecka in och vecka ut hela livet utan motgångar och bli hur stor som helst. Du är inte mer än människa.

Guns n hoses
2006-12-15, 12:38
Hur länge hade du tränat innan förkylningen? Inget illa menat men med de träningsvikterna så kan du inte ha tränat särskilt jättelänge för att "bygga upp" ett ordentligt muskelminne så att säga.
Men å andra sidan var du förkyld i en månad säger du. Det tär rätt hårt på kroppen oavsett träningserfarenhet och kost. Jag tycker inte att prestationerna du precis uppgav låter särskilt dåliga efter en månads vila. Ge det några veckor till så är du tillbaka.
Men så handlar också bodybuilding om LÅNG tids träning. Man tränar hårt ett tag, går upp och ökar, sen blir man sjuk eller tappar motivationen, måste vila en eller flera veckor. Sen är man tillbaka igen. Och så vidare. Det går inte att träna skithårt vecka in och vecka ut hela livet utan motgångar och bli hur stor som helst. Du är inte mer än människa.

Jo, jag vet att det inte är ngra vikter att tala om... jag har mest tränat kampsporter innan, och gymmat i 2 år. Första året tränade jag inte mkt alls, gick dit ngn gång då o då o klämde lite på maskinerna), andra året började jag lite mer seriöst) dock så åt jag inte tillräckligt mkt då för att göra ngt bra ökningar. Iallafall, nu har jag börjat äta som en monsun och hoppas på att göra bra ökningar.

Mvh :Virro

L-Sami
2006-12-15, 13:47
Oroa dig inte över vikterna, du kommer förmodligen börja öka igen när du minst anar. Fortsätt bara träna.