handdator

Visa fullständig version : elektrisk tandborste vs manuell


sissa
2006-12-13, 13:59
Vilket av dessa föredrar ni?
Har inte använt elektrisk så länge, men jag får alltid känslan av att det inte blir rent, det känns som det "går för lätt". Förstår att det inte är så för den borde rengöra minst lika bra. Men känslan är sådan.Känns som man har gjort större nytta när man borstat manuellt.

Vad föredrar ni?

Noodles
2006-12-13, 14:06
Jag föredrar helt klart elektrisk. Mycket lättare att komma åt insidan av tänderna och längst in.

Slimfit
2006-12-13, 15:18
Jag blir helt klart renare i munnen av en elektrisk tandborste men jag brukar aldrig orka använda den eftersom den inte kan hänga i mungipan medan jag springer runt och gör 100 olika saker samtidigt som jag borstar ;)

aliquis
2006-12-13, 15:29
Elektrisk ÄR bättre och om du nu vill göra mer rent är det väl tandtråd som gäller (Plackers och Plackers Flex tycker jag är enklast att använda), och det är ju skitstörigt att sitta o dra med en manuell och jag tycker snarare det känns som att det blir mindre.

Däremot har jag ett och annat att säga om kvaliten på de elektroniska, innan hade jag en Philips och de har något fäste som man liksom vrider fast, det fungerade bra men där pajade strömknappen genom att gummisaken lossnade, hade säkert gått att fixa på något vänster men det gjordes ju inte.

På Braunen däremot som är en dyrare modell också så sätter man ju bara ner borsten rakt ner, dock så slits fästet av vibrationerna och nu sitter den typ inte kvar, dessutom så blir säkert "vinklingsrörelsen" sämre för att den glappar. Känns så dumt att skrota tandborsten när den trots allt fortfarande faktiskt fungerar och väl kostade typ 700 eller något bara för att deras fästningsanordning för själva borsten suger men det är skitstörigt när hela borsten glider av.

Sedan borstar jag säkert för länge och det skall ju vara viktigt att stanna till ett tag på varje tand istället för att dra omkring borsten men det blir ju lätt det senare med för att man vill veta att man kom åt överallt, men det är väl sämre för tandköttet, och så skall man väl skippa någon tandkräm med mycket slipningsmedel.

Fettecke
2006-12-13, 15:58
elektrisk ftw! jag fick mkt bättre tandhälsa med den iaf, mkt roligare också, snabbare att borsta osv. bra skit dvs.

Supercharger
2006-12-13, 16:15
Manuell låda här!!!

Har en automat men har inte använt den på länge. Känns bättre med en manuell bara...

coxie
2006-12-13, 16:24
Helt klart elektrisk. Köpte den braunen jag har nu förra året och ska imorgon hämta min nya hi-tech braun som sägs ska vara grymt bra.

Yip_man
2006-12-13, 16:40
Vilken är RR då så att man kan köpa och prova.*popcorn*

coxie
2006-12-13, 17:20
Vilken är RR då så att man kan köpa och prova.*popcorn*

Jag rekomenderar braun, ska hämta min nya Oral-B® Triumph™ ProfessionalCare™ 9000 (galna namn de hittar på) imorgon men tvivlar på att den är värd de extra pengar mot modellen under. Har en 8000-serien nu som funkar bra men prylmänniskan i mig måste ha en med display.

Lilla Brynolf
2006-12-13, 17:34
Vad ska man egentligen med en display på tandborsten till? :)

Displayen kommer säkert bli större med åren. Först med 42" plasma vinner.

coxie
2006-12-13, 17:35
Vad ska man egentligen med en display på tandborsten till? :)

Displayen kommer säkert bli större med åren. Först med 42" plasma vinner.

otroligt onödigt, men ack så coolt :D

sissa
2006-12-13, 17:40
Elektrisk ÄR bättre och om du nu vill göra mer rent är det väl tandtråd som gäller (Plackers och Plackers Flex tycker jag är enklast att använda), och det är ju skitstörigt att sitta o dra med en manuell och jag tycker snarare det känns som att det blir mindre.



Beror nog på vilken elektrisk det är och jag tror inte att det är några jätteskillnader. (?) Beror nog mer på hur man borstar med den borsten man har, elektrisk eller inte elektrisk. Jag vet inte, men jag har fått för mig att bilden av att elektriska skulle vara så överlägsna manuella är något överdriven.

666white
2006-12-13, 18:19
ja kör manuell.
har blivit beroende av att borsta tänderna. kan stå i 30min å borstatänderna på morgonen :(

emmzan
2006-12-13, 19:11
Tandhygienisten gav mig i veckan en hyffsat lång föreläsning om att elektriska tandborstar är överlägsna manuella. Jag blev dock lite avskräckt av 750 kronors-apparaten hon tyckte jag skulle köpa.

Nöjde mig med en high-tech-tandborste med tandköttsmassage-bluppar på för 25:- istället.

regus
2006-12-13, 19:13
ja kör manuell.
har blivit beroende av att borsta tänderna. kan stå i 30min å borstatänderna på morgonen :(

Det är nog inte så jättebra

upf
2006-12-13, 19:52
Enligt min tandhygienist så ser hon direkt om en person använder elektrisk eller inte. Sen ska man använda tandtråd & tandsticka minst en gång per dag.
Har fått rådet att använda tandkräm för känsliga tänder om man borstar med elektrisk.

Köpte min första elektriska tandborste 87. :)

Har inte haft ett hål sen lågstadiet & tandhygienisten vill ha in mig på 18 månaders kontroller i stället för 12 månaders.


Så någon skillnad verkar det göra.

Löjtnant Blank
2006-12-13, 19:53
Ge mig namnet på en prisvärd elektrisk tandborste.

upf
2006-12-13, 19:59
Ge mig namnet på en prisvärd elektrisk tandborste.


http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000LWR5DCQJ?Pr oductID=q73D4QFHQy8AAAEOtK9CGhkL&CatalogCategoryID=

aliquis
2006-12-13, 20:17
Ge mig namnet på en prisvärd elektrisk tandborste.Ta random philips eller braun för runt 2-300kr, har du lite tur kan du säkert få ett dubbelpack för samma pris eller en hundring mer nu till jul så kan du ju ge bort den ena eller så.

Den jag har nu tillhör brauns "3d excel"-serie som även skall... uhm.. slå mot tandytan, och så roterar den snabbare, men borstarna är ju precis likadana och jag kan då inte se att den rör sig i någon annan ledd än att rotera så det vettefan om jag tror det fungerar, mycket dyrare var de dock än de som enkla som bara roterar. Skillnaden lär vara marginell dock som sagt. (För inte skall man väl ha någon speciell borste för dem? Aldrig sett det iaf.)

Till Braun finns även en extra mjuk tandborste, säkert att föredra.

299 för två enheter och en laddare:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=2946227

Samma (?) som killen ovan länkade till men bara ett handtag, den kostar dock över 800kr på clas ohlson, så 470 eller vad det var för två lär vara bra pris:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389941

Humbucker
2010-03-19, 14:35
Bumpar upp en gammal tråd.


Har precis införskaffat en Braun Oral-B "Professional Super Duper Care XL 6000" High-Tech Nuclear Weapon Explosion bla bla....

Det jag undrar är hur jävla fort man egentligen ska borsta tänderna?
Enligt manualen så är det 2 minuter - borsten piper till/hackar var 30'e sekund. Man ska alltså hinna med en kvadrant var 30'e sekund. Dvs under de första 30 sekunderna ska jag hinna dra borsten över höger överkäke både på insidan och utsidan samt på/i mitten på tänderna. Är inte det väldigt fort? Då får jag ju i princip dra tandborsten när den arbetar så att varje tand får ca 1 sekunds rengöring från varje håll. Räcker det?

Visserligen har ju min superduper-borste tusentals oscilleringar per sekund m.m men jag undrar ändå. Brukar ta på mig en 3-4 minuter iallafall som det är nu (och då är det förstås jobbigt då tandborsten rycker till/piper till enligt vissa förbestämda tidsintervaller).

Nitrometan
2010-03-19, 14:42
Det är ju tandvårdsexperter på Braun med hundratals års utbildning inom tandhygien som har forskat fram att två minuter är det optimala för att få dina tänder rena.

Fatta hur mycket tid och forskarmöda de har lagt ner på detta.

Lita på dem.

Hur många tänder har du i varje kvadrant? 5? 10? 20? 30?
Hur många sekunders uppmärksamhet med din supertandborste tror du att de behöver?

C.E.J.
2010-03-19, 14:43
30 sekunder per "kvadrant" (säger man verkligen så om tänder? coolt i så fall) är toklångsamt imo, skulle jag gå efter det skulle tandborstning innebära ännu mera ångest för mig än det redan gör, jag menar, två fakking minuter, NOOOOOOOOOOOOOOOO MITT LIIIIIIIIIV *cry**cry**cry*

coxie
2010-03-19, 16:04
Bumpar upp en gammal tråd.


Har precis införskaffat en Braun Oral-B "Professional Super Duper Care XL 6000" High-Tech Nuclear Weapon Explosion bla bla....

Det jag undrar är hur jävla fort man egentligen ska borsta tänderna?
Enligt manualen så är det 2 minuter - borsten piper till/hackar var 30'e sekund. Man ska alltså hinna med en kvadrant var 30'e sekund. Dvs under de första 30 sekunderna ska jag hinna dra borsten över höger överkäke både på insidan och utsidan samt på/i mitten på tänderna. Är inte det väldigt fort? Då får jag ju i princip dra tandborsten när den arbetar så att varje tand får ca 1 sekunds rengöring från varje håll. Räcker det?

Visserligen har ju min superduper-borste tusentals oscilleringar per sekund m.m men jag undrar ändå. Brukar ta på mig en 3-4 minuter iallafall som det är nu (och då är det förstås jobbigt då tandborsten rycker till/piper till enligt vissa förbestämda tidsintervaller).

Jag kör 3-5 sekunder per sida och tand och lite extra längst bak.

Efter det så är det tandtråd och munvatten som gäller, ska något göras så ska det göras ordentligt.

jakob
2010-03-19, 16:13
Jag tycker det är så jävla skönt att borsta tänderna så brukar bli 10-15 minuter totalt. :em: Kanske inte så bra för tänderna men det skiter jag.

ryss
2010-03-19, 16:21
Är det inte lite geek-varning på eltandborstar?

C.E.J.
2010-03-19, 16:31
Är det inte lite geek-varning på eltandborstar?

Använder coxie det är det Bateman-varning på't! :hbang:

eller nåt. Jag tycker det är obehagligt.

meat
2010-03-19, 16:52
Är det inte lite geek-varning på eltandborstar?

Ja fan vad geekigt med rena och snygga tänder ;)

Sparven från Minsk
2010-03-19, 17:54
ele är klart bättre. Fick en i julklapp av svärföräldrarna. I am never going back! Smidigare, känns renare och fräschare. :thumbup:

CrazyJoeDavola
2010-03-19, 18:04
Fan vad sugen jag blev på att borsta tänderna med min Braun som lyser rött när man trycker för hårt.

*kilar iväg och borstar* :ike

Wille005
2010-03-19, 18:08
Pris före plasebo. Tack och adjö.

ducedo
2013-11-05, 02:17
http://www.stefannilsson.com/wp-content/uploads/SMN_4081-20131105-005251.jpg

Jag föll för frestelsen efter Kimballs inlägg i pryl-tråden (http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6701079&postcount=6112) och köpte en elektronisk tandborste för halva priset via Amazon jämfört med CDON. Har därefter läst en del studier och denna genomgången (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16451451) verkar sammanfatta läget ganska väl:

The recent amendment of the Cochrane report on this subject concluded that the only type of powered toothbrush that removes more plaque than a manual toothbrush is one with rotational oscillation movement.

Här är ett citat från ett ganska vettigt inlägg (http://www.thesmileteam.com.au/electricpowerversusmanual.html) jag hittade genom Wikipedia:

The Cochrane Health Group found that only the power brushes that rotate (oscillate to be precise) are better, so forget about buying the power brushes with vibrating bristles. Other key findings were that versus a manual toothbrush;

- The amount of extra plaque that is removed is about 7%.
- The amount of gingivitis that is reduced is about 17%.

Because the findings were for the general population, one would expect that the switch to power toothbrushes would logically lead to greater improvements for elderly patients with limited hand movement.

Power toothbrushes are particularly great for such individuals where every little bit helps to prevent that next cavity. They get to hard to reach areas with their small heads.

For most individuals, a slight modification of your brushing technique; by being aware of brushing gently closer to the gums around all the teeth, may be better than buying a power toothbrush. After all, even a power toothbrush needs to be put over the right areas for enough time.

Har hittills bara använt den ett fåtal gånger men spontant så känns det som att den kommer åt bättre och borstningen blir mer systematisk. Är sugen på att beställa hem ett paket färgtabletter för att jämföra men tvivlar på att man kan se någon större skillnad.