handdator

Visa fullständig version : Bra att basta efter träning?


Crille_
2006-12-12, 22:42
Hej! Jag undrar om det är bra eller dålig att basta direkt efter ett träningspass på gymmet?

luckemuck
2006-12-12, 22:43
nopp, det e skitkasst, musklerna försvinner med ångan. :D









on topic: tror faktiskt inte det har någon stor betydelse, om någon alls?

farre
2006-12-12, 22:44
Luktar lite ironi här :D

amborle
2006-12-12, 23:25
Se bara till att äta nåt lämpligt efter träningen och drick rikligt med vatten. Bastu är störtskönt!

Baan
2006-12-12, 23:33
Ger något sämre återhämtning enligt gammal tråd av Grub om jag minns rätt. Någon träningsfördel finns alltså inte. Man bränner inte nämnvärt mycket mer heller.

hgus
2006-12-12, 23:44
Enda negativa effekten jag kan komma på är att bastun kan förstärka eventuell vätskebrist.

polaren
2006-12-13, 00:22
Jag har hört att hela passet är bortkastat om man sätter sig i bastun, vet ej om det stämmer.

Karl_alfred
2006-12-13, 02:41
Hur kommer man på sånna här fråger? :confused:

King Grub
2006-12-13, 05:55
Power outputs didn't significantly change at any time point, although there was a trend for reduction in power output two days following the exercise only when sauna therapy was used. The authors conclude that sauna therapy following exercise may actually decrease performance two days following the training session.

Medicine & Science in Sports & Exercise. 35(5) Supplement 1:S35, May 2003.

alexsingh
2006-12-13, 06:16
och för oss som inte fattar engelska, bra lr dåligt med bastu efter träning?:confused:

raQblad
2006-12-13, 07:29
och för oss som inte fattar engelska, bra lr dåligt med bastu efter träning?:confused:"Dåligt".The authors conclude that sauna therapy following exercise may actually decrease performance two days following the training session. Hur är det med engelskan?

Honn
2006-12-13, 09:04
Jag har hört att hela passet är bortkastat om man sätter sig i bastun, vet ej om det stämmer.
Det stämmer inte. Hade det stämt så hade det varit kört för min del. Jag sitter alltid en stund efter träningen.

Pierre_C
2006-12-13, 14:35
Det stämmer inte. Hade det stämt så hade det varit kört för min del. Jag sitter alltid en stund efter träningen.


Det kan jag med intyga :P

King Grub
2006-12-13, 14:38
Efter konditionsträning är det däremot bra och förbättrar uthålligheten efter regelbundet bastande, antagligen via ökad blodvolym (J Sci Med Sport. 2006 Jul 28).

petersson
2006-12-13, 14:39
Jag brukar basta och träningen går ju framåt, men vem vet, det hade ju kanske gått ännu bättre om jag kapade bastun :)

Edit: Personligen tror jag att det är när man börjar tänka efter för mycket, t.ex. om sånt här som träningen kan börja gå dåligt på riktigt.

Brooklyn
2006-12-13, 15:04
hehe, enligt eiselts "powet-training" häfte så rekommenderar dom starkt att basta efter varje pass *screwy*

nutz
2006-12-13, 15:09
Kan väl omöjligen vara bra att tömma sig ytterligare på vätska?

Englund
2006-12-13, 15:17
Kan väl omöjligen vara bra att tömma sig ytterligare på vätska?

Nu handlar det ju inte om det utan om att basta. Föreställ dig då att man dricker lika mycket mer vatten som man tappar. Då kan det ju inte vara stor skillnad på utvecklingen, möjligtvis markant.

Dav0d
2006-12-13, 15:29
Men gud det är ju jävla självklart att det är negativt att basta efter ett styrkepass.

1: Tar längre tid innan du får i dig mat och energi. Du gör snarare av med mer energi för att kyla ner dig själv, energi som istället borde användas till att bygga upp dig själv.

2: Du förlorar massa vätska och med det kan jag lova dig att det inte bara är vatten.

3: Optimalt är ju att kyla ner dig snabbt efter passet, hur tror du då det fungerar med att värma upp dig ytterligare ?

Lär finnas flertal anledningar till men det krävs inte mycket att förstå att återhämtningen blir sämre om du bastar. Visst någon enstaka gång gör inte mycket, men 5 gånger i veckan kan påverka återhämtningen väldigt mycket.

petersson
2006-12-13, 15:46
Lär finnas flertal anledningar till men det krävs inte mycket att förstå att återhämtningen blir sämre om du bastar. Visst någon enstaka gång gör inte mycket, men 5 gånger i veckan kan påverka återhämtningen väldigt mycket.

Är det något du har upplevt själv eller klurade du ut det bara?

Rååbin
2006-12-13, 15:59
Jag har hört att det skall vara väldigt tungt för hjärtat , att basta efter träningen = att det skulle vara negativt . Någon som har mera kännedom om detta =) ?

Englund
2006-12-13, 16:21
Men gud det är ju jävla självklart att det är negativt att basta efter ett styrkepass.

1: Tar längre tid innan du får i dig mat och energi. Du gör snarare av med mer energi för att kyla ner dig själv, energi som istället borde användas till att bygga upp dig själv.

2: Du förlorar massa vätska och med det kan jag lova dig att det inte bara är vatten.

3: Optimalt är ju att kyla ner dig snabbt efter passet, hur tror du då det fungerar med att värma upp dig ytterligare ?

Lär finnas flertal anledningar till men det krävs inte mycket att förstå att återhämtningen blir sämre om du bastar. Visst någon enstaka gång gör inte mycket, men 5 gånger i veckan kan påverka återhämtningen väldigt mycket.

1. Förutsätt att du stoppar i dig mat och vätska i vanlig ordning.
2. Förutsätt att du utökar intaget lika mycket som man förlorar iom bastningen.

Om alla skulle resonera som du så skulle ju folk inte väga mer än 50 kg pga konditionsträning. Eftersom man förbränner energi när man tränar kondition så medför ju det att man går ner i vikt. Så skulle resonemangen låta om alla tänkte som du. Därmed har jag inte sagt om det är bra eller dåligt att basta.

Snake
2006-12-13, 16:39
Sen kan man ju skaffa sig lite distans till träningen också. Det skulle inte skada för vissa här inne...

Officer
2006-12-13, 16:39
Sen kan man ju skaffa sig lite distans till träningen också. Det skulle inte skada för vissa här inne...

+1000000000

L-Sami
2006-12-13, 16:47
Sen kan man ju skaffa sig lite distans till träningen också. Det skulle inte skada för vissa här inne...

Att vara optimal är en livsstil *flex*

Lucipha
2006-12-13, 17:16
Jag har hört att hela passet är bortkastat om man sätter sig i bastun, vet ej om det stämmer.

Stackars Finland *cry*

psirus
2006-12-13, 17:50
Sen kan man ju skaffa sig lite distans till träningen också. Det skulle inte skada för vissa här inne...

Årets post! :smash:

rostbiff
2006-12-13, 18:39
Men gud det är ju jävla självklart att det är negativt att basta efter ett styrkepass.

1: Tar längre tid innan du får i dig mat och energi. Du gör snarare av med mer energi för att kyla ner dig själv, energi som istället borde användas till att bygga upp dig själv.

2: Du förlorar massa vätska och med det kan jag lova dig att det inte bara är vatten.

3: Optimalt är ju att kyla ner dig snabbt efter passet, hur tror du då det fungerar med att värma upp dig ytterligare ?

Lär finnas flertal anledningar till men det krävs inte mycket att förstå att återhämtningen blir sämre om du bastar. Visst någon enstaka gång gör inte mycket, men 5 gånger i veckan kan påverka återhämtningen väldigt mycket.

Einstein har talat.

__P
2006-12-13, 19:46
Sitta i bastun och suga i sig en gainer är skönt! Det räcker som anledning!

Börje H
2006-12-13, 19:57
Men gud det är ju jävla självklart att det är positivt att basta efter ett styrkepass.

1: Det är ju grymt behagligt att samla tankarna efter passet och sitta och surra igenom kommande ansträngningar

2: Du får tillfälle att stirra på pecsen på killen som du i smyg beundrar i gymet. Motivationsökande som f-n.

3: Optimalt är ju att ta sig en kall gainers och sedan fylla sin flaska med vatten och lungt stega in i bastun.

Lär finnas flertal anledningar till men det krävs inte mycket att förstå att återhämtningen blir bätre om du känner dig lugn och harmonisk efter ditt pass. Visst att någon enstaka gång skippa bastun och stressa iväg gör inte mycket, men 5 gånger i veckan kan påverka återhämtningen väldigt mycket.

:D

Baan
2006-12-13, 20:00
2: Du förlorar massa vätska och med det kan jag lova dig att det inte bara är vatten.


Vad fan?! Pissar du i bastun?!?!?!?!?!

petersson
2006-12-13, 20:06
Vad fan?! Pissar du i bastun?!?!?!?!?!

Säkert på aggregatet också

Baan
2006-12-13, 20:08
Säkert på aggregatet också

*gah!* *gah!* *gah!* *gah!*

RAGE QUIT!

tano
2006-12-13, 20:41
3: Optimalt är ju att kyla ner dig snabbt efter passet, hur tror du då det fungerar med att värma upp dig ytterligare ?



Vilka studier finns på att det är bäst att kyla sig efter passet?

Har hört det från flera håll nu och undrar om det finns någon relevans bakom?

Själv brukar jag dock basta när jag har tillgång, jag gör som Börje H eftersom hans beskrivning av bastning helt klart är optimalast :thumbup: :D

rQx
2006-12-13, 20:54
Är det optimalt att hälla gainers på aggregatet då?

L-Sami
2006-12-13, 21:00
Är det optimalt att hälla gainers på aggregatet då?

Ja, om du vill slicka bort gainern ifrån stenarna sen. Helst när aggregatet är varm också. Behandla aggregatet som du själv vill bli behandlad *gah!*

Englund
2006-12-13, 21:02
Behandla aggregatet som du själv vill bli behandla

Haha, då ska jag sluta hälla kallt vatten på aggregatet när jag bastar :P. rQx, ja det är klart att det är optimalt att hälla en gainer på aggregatet, det ökar proteinsyntesen. Då blir det ju ånga av det och sedan inandas du det. Fast bäst av allt är att hälla lite esapro på aggregatet :)

Baan
2006-12-13, 21:05
Ja, om du vill slicka bort gainern ifrån stenarna sen. Helst när aggregatet är varm också. Behandla aggregatet som du själv vill bli behandlad *gah!*

Blir du inte glad om någon matar dig med gainer?

Klo
2006-12-13, 21:09
Men gud det är ju jävla självklart att det är positivt att basta efter ett styrkepass.

1: Det är ju grymt behagligt att samla tankarna efter passet och sitta och surra igenom kommande ansträngningar

2: Du får tillfälle att stirra på pecsen på killen som du i smyg beundrar i gymet. Motivationsökande som f-n.

3: Optimalt är ju att ta sig en kall gainers och sedan fylla sin flaska med vatten och lungt stega in i bastun.

Lär finnas flertal anledningar till men det krävs inte mycket att förstå att återhämtningen blir bätre om du känner dig lugn och harmonisk efter ditt pass. Visst att någon enstaka gång skippa bastun och stressa iväg gör inte mycket, men 5 gånger i veckan kan påverka återhämtningen väldigt mycket.

:D


Haha jag kan bara hålla med. Måste se till att basta oftare nu :D

rQx
2006-12-13, 21:13
Haha, då ska jag sluta hälla kallt vatten på aggregatet när jag bastar :P. rQx, ja det är klart att det är optimalt att hälla en gainer på aggregatet, det ökar proteinsyntesen. Då blir det ju ånga av det och sedan inandas du det. Fast bäst av allt är att hälla lite esapro på aggregatet :)

Ojoj! Så det negativa med bastun kan uppvägas av gainer på stenarna!?!!

damir_T
2006-12-13, 23:10
Men nu är det så här..

Crille ( min kompis då ) startade tråden för han fick för sig att det var negativt... Jag då som hört annat (tvärt om) sa att det var possitivt! Sammtidigt så har jag speciall idrott i skolan. Där vi har en bok om träning osv. Där står det " Återhämtning: Att man behöver få i sig kolhdrater snabbt osv. ( som vi alla vet) men också ( Om du kan få massage är det en fördel likaså bastu och annan avslappning)" Finns två till redigt duktiga personer i denna staden på träning, ska fråga dem också, så ska vi se om det blir skillda åsikter!

Efter detta så frågade jag Krister Ståhlberg, och han sa ungefär det samma, Att musklerna mjuknar upp och det är fördel. Ska lura in honnom i tråden i morgon så ska vi se vad han har och säga :)

Men det är jävla skönt iaf !

LuThe
2006-12-13, 23:40
tycker oxå de vore intressant att få höra sanningen

Baan
2006-12-13, 23:41
tycker oxå de vore intressant att få höra sanningen

läs det grub har skrivit, det är värt mycket mer än om någon knarkar ihop något skit som låter bra.

jontahontas
2006-12-14, 00:27
En iskall 20 minutersdusch efter träningen gör ta mig fan susen! Detta gör jag dock aldrig (fast jag skulle vilja våga orka) men jag missbrukar is på ställen där det kan vara lite inflammerat och så.

Efter denna superdusch kan man väl chilla lite och sen sätta sig å basta.

Dav0d
2006-12-14, 01:01
Men gud det är ju jävla självklart att det är positivt att basta efter ett styrkepass.

1: Det är ju grymt behagligt att samla tankarna efter passet och sitta och surra igenom kommande ansträngningar

2: Du får tillfälle att stirra på pecsen på killen som du i smyg beundrar i gymet. Motivationsökande som f-n.

3: Optimalt är ju att ta sig en kall gainers och sedan fylla sin flaska med vatten och lungt stega in i bastun.

Lär finnas flertal anledningar till men det krävs inte mycket att förstå att återhämtningen blir bätre om du känner dig lugn och harmonisk efter ditt pass. Visst att någon enstaka gång skippa bastun och stressa iväg gör inte mycket, men 5 gånger i veckan kan påverka återhämtningen väldigt mycket.

:D


:D:D

och nej jag pissar inte på aggregatet, iallafall inte ännu.

Dav0d
2006-12-14, 01:05
Om alla skulle resonera som du så skulle ju folk inte väga mer än 50 kg pga konditionsträning. Eftersom man förbränner energi när man tränar kondition så medför ju det att man går ner i vikt. Så skulle resonemangen låta om alla tänkte som du. Därmed har jag inte sagt om det är bra eller dåligt att basta.

Väger 84 kg med en hel del muskler. Kör 5 gånger så mer kondition än vad jag kör styrka just nu. Det är skillnad på att sitta och förbränna energi i en bastu än när du verkligen försöker träna upp din kondition. I slut ändan handlar det om hur mycket du äter under dagen. Men återhämtningen försämras självklart av att basta, men hur mycket. Det låter jag vara osagt.

Whistler
2006-12-14, 01:31
Där står det " Återhämtning: Att man behöver få i sig kolhdrater snabbt osv. ( som vi alla vet) men också ( Om du kan få massage är det en fördel likaså bastu och annan avslappning)" Finns två till redigt duktiga personer i denna staden på träning, ska fråga dem också, så ska vi se om det blir skillda åsikter!

Efter detta så frågade jag Krister Ståhlberg, och han sa ungefär det samma, Att musklerna mjuknar upp och det är fördel. Ska lura in honnom i tråden i morgon så ska vi se vad han har och säga

Skilj på återhämtning (dvs den tid det tar innan du kan prestera samma maxbelastning igen) och komfort (hur du känner dig). Att basta påverkar inte återhämtningen märkbart, dock kan det göra mycket för komforten. ("Källa på det?", ja faktiskt: http://tsampa.org/training/articles/doms/)

Jag bastar så länge jag orkar efter varje pass, annars stelnar jag till och blir öm av att jag är osmidig i vardagen. Så länge som man dricker lika mycket vatten som man svettas ut så tror jag inte det är någon fara, och gainern tar man ju givetvis precis innan man går in i bastun.

stahlberg
2006-12-14, 03:07
Jag måste medge att mina kunskaper om bastubad mycket väl kan vara föråldrade.

Jag tänker dock hålla kvar min åsikt om att bastubad är både fysiskt och psykiskt avslappnande. (Däremot tycker jag att man inte nödvändigtvis behöver basta direkt efter träningspasset)

Jag tror inte ett dugg på att prestationsförmågan skulle vara sänkt för styrketränande i flera dagar efter bastubad. Studier i all ära. Det ska nog göras flera studier i frågan innan jag tror på sådant strunt (och det är inte säkert jag tror på det ändå).

Överlag anser jag att en enda vetenskaplig undersökning inte alls behöver vara tillförlitlig. Det gäller nog att följa upp med flera studier för att få tillfölitliga resultat. Det kan finnas obekanta faktorer som vi inte vet som påverkar resultatet i en studie.

Eller gjordes studien på Tuomas Kari från IF Länken kanske. En gång för många år sedan skulle han ner i klass 60 kg men vägde över. Han ställde sig på huvudet i bastun och stod där en hel timme. När han kom ut var det mindre än en timme kvar tills tävlingen skulle börja. Han kom ner till 60 kg, men jag tyckte nog att hans resultat var en aning sämre än de hade varit utan bastande. Det är inte omöjligt att det tog någon dag innan han kunde prestera normalt.

Hannu Saarelainen var en äkta finne. Han tyckte om bastu. Det hindrade honom inte från att bli världsmästare i styrkelyft och lyfta ca 250 i bänkpress utan tröja. Ta mig tusan hur mycket han skulle ha lyft om det inte varit för det ofta förekommande bastandet.

Det var tur att Hannu inte deltog i några studier om bastande. Han bevisade nämligen - mot sin vilja - att bastubadande är farligt. Det gick till såhär. Han hade 39 grader feber. Men det var bastudag så han gick till bastun ändå. Med sig hade han naturligtvis (han var ju finne) en flaska Koskenkorva. Tyvärr blev det hans sista basturesa. Han fick åka likbil från bastulaven. (Hade det gjorts en studie kring hans bastande hade man säkert kommit fram till att det är livsfarligt att bada bastu).

Livet går vidare. Saarelainens butik i Hyvinge har bytt namn men finns fortfarande kvar med annan ägare. Där säls fortfarande Titan-utrustning. Och vi som i motsats till Hannu fortfarande tränar kan basta om vi vill och låta bli om vi vill. Om vi undviker att stå på huvudet och dricka Koskenkorva i bastun så lyfter vi nog lika mycket vilket som.

Englund
2006-12-14, 07:32
Väger 84 kg med en hel del muskler. Kör 5 gånger så mer kondition än vad jag kör styrka just nu. Det är skillnad på att sitta och förbränna energi i en bastu än när du verkligen försöker träna upp din kondition. I slut ändan handlar det om hur mycket du äter under dagen. Men återhämtningen försämras självklart av att basta, men hur mycket. Det låter jag vara osagt.

Jag skiter väll i hur mycket du väger och hur ofta du kör konditionsträning. "Det är skillnad på att sitta och förbränna energi i en bastu än när du verkligen försöker träna upp din kondition." - Jag förstår inte poängen, man förbränner ju inte några extra kalorier av att basta, iaf inte märkbart. Och vad i hela friden har det med konditionen att göra, varför skrev du det där inlägget förresten? Och varför är det så självklart att återhämtningen försämras av att basta, en bra idé vora kanske att argumentera för sina åsikter, inte bara säga en sak som "stämmer" och sedan vara tyst.

Ps. Jag är bäst, man kan få cancer av luft, fingrar försämrar muskelproteinsyntesen, ctrl+alt+delete är beroendeframkallande! Det är skillnad på att sitta och se på tv än när du verkligen försöker masturbera i indien.

Baan
2006-12-14, 09:12
Jag skiter väll i hur mycket du väger och hur ofta du kör konditionsträning. "Det är skillnad på att sitta och förbränna energi i en bastu än när du verkligen försöker träna upp din kondition." - Jag förstår inte poängen, man förbränner ju inte några extra kalorier av att basta, iaf inte märkbart. Och vad i hela friden har det med konditionen att göra, varför skrev du det där inlägget förresten? Och varför är det så självklart att återhämtningen försämras av att basta, en bra idé vora kanske att argumentera för sina åsikter, inte bara säga en sak som "stämmer" och sedan vara tyst.

Ps. Jag är bäst, man kan få cancer av luft, fingrar försämrar muskelproteinsyntesen, ctrl+alt+delete är beroendeframkallande! Det är skillnad på att sitta och se på tv än när du verkligen försöker masturbera i indien.

Du kan ju läsa det som är skrivet tidigare, som faktiskt har referencer. Dåligt med bastu efter (styrke)träning: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1964533&postcount=9

Dock vid kondisträning: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1965020&postcount=14

stahlberg
2006-12-14, 12:25
Vore i så fall intressant att läsa om hela undersökningen. Vilken typ av människor har de undersökt, på vilket sätt tränar de, när har de bastat, på vilket sätt har bastubadandet inverkat mer exakt. Ser man t.ex skillnad i "maxstyrkeresultatet", hur har man mätt skillnaden, hur har man eliminerat andra faktorer som kan påverka styrkeresultaten, på vilket sätt har man följt upp undersökningen med andra undersökningar?

Ni som refererar till undersökningen kanske kan svara på dessa frågor?

stahlberg
2006-12-14, 12:41
Lite tillägg : när i förhållande till träningen skedde bastubadandet för försökspersonerna i undersökningen? Hur länge badade de? Vilken var temperaturen i bastun? Skötte de övriga kringfaktorer (t.ex kosten) på samma sätt då de badade bastu som då de inte gjorde det? Hur såg deras träningsprogram ut? Hur gamla var de? Vilket kön? Hur lång träningserfarenhet hade de? Hur stora vikter använde de? Hur långa serier gjorde de? Hur lång period kollades resultaten under perioder av bastande resp icke-bastande?

Vetenskaplig forskning är iof väldigt bra, och för den teoretiska kunskapen framåt. Men när man kommer med undersökningsresultat som direkt talar emot praktisk erfarenhet så blir jag en smula skeptisk. Under mina 27 år som tränare har jag haft ca 100 personliga adepter. Jag känner utöver det massor av lyftare och motionärer. Jag har inte hört att någonm skulle märkt att den fått sämre resultat av styrketräning pga bastubadande. Märkligt, ifall undersökningsresultaten skulle stämma, eftersom ett stort antal av de tränande människor jag känner försöker analysera sina träningspass och resultat både utan och innan.

Dav0d
2006-12-14, 16:33
Jag skiter väll i hur mycket du väger och hur ofta du kör konditionsträning. "Det är skillnad på att sitta och förbränna energi i en bastu än när du verkligen försöker träna upp din kondition." - Jag förstår inte poängen, man förbränner ju inte några extra kalorier av att basta, iaf inte märkbart. Och vad i hela friden har det med konditionen att göra, varför skrev du det där inlägget förresten? Och varför är det så självklart att återhämtningen försämras av att basta, en bra idé vora kanske att argumentera för sina åsikter, inte bara säga en sak som "stämmer" och sedan vara tyst.

Ps. Jag är bäst, man kan få cancer av luft, fingrar försämrar muskelproteinsyntesen, ctrl+alt+delete är beroendeframkallande! Det är skillnad på att sitta och se på tv än när du verkligen försöker masturbera i indien.

Men ditt antagande då ?

Om alla skulle resonera som du så skulle ju folk inte väga mer än 50 kg pga konditionsträning. Eftersom man förbränner energi när man tränar kondition så medför ju det att man går ner i vikt. Så skulle resonemangen låta om alla tänkte som du

Du antar att jag pratar om att gå ner i vikt, du antar att förbränning av energi skulle påverka ens vikt. Det har jag aldrig skrivit!

Jag sa att du förbränner energi direkt efter passet som du egentligen borde använda till att återhämta kroppen. Innan du skrev din kommentar hade ingen pratat om konditions träning, vikt nedgång etc.
Eller vänta, säger du att man inte förbränner energi och gör av med vitala återhämtnings substanser när man bastar ? Isåfall är du ju puckad.
Dags för dig att sluta anta att du vet saker om mig och att man får "cancer genom luften" ?

Dav0d
2006-12-14, 16:36
Säger inte att det är dåligt att basta. Menar bara att det direkt efter ett hårt pass har en mer negativ effekt än positiv på ens fysiska hälsa.

Englund
2006-12-14, 16:51
"Ps. Jag är bäst, man kan få cancer av luft, fingrar försämrar muskelproteinsyntesen, ctrl+alt+delete är beroendeframkallande! Det är skillnad på att sitta och se på tv än när du verkligen försöker masturbera i indien."

Det jag menade med det var att om man säger saker utan att argumentera varför så tror ingen på en. Btw, trodde du på mig när jag sa att man får cancer av luft, eller att fingrar försämrar proteinsyntesen?

L-Sami
2006-12-14, 16:52
Blir du inte glad om någon matar dig med gainer?

Jo, men vill inte bli behandlad illa och felaktigt :smash:

Englund
2006-12-14, 16:56
"Innan du skrev din kommentar hade ingen pratat om konditions träning, vikt nedgång etc."

Jag drog en liknelse. Det jag menade var att om man bastar efter ett pass och kompenserar det med att dricka och äta lika mycket extra som man förbrukar plus att man äter och dricker som man i vanliga fall brukar göra, är det då dåligt att basta. Och därmed är dina två punkter HELT irellevanta och borde egentligen lobotomeras (inte för att det går men jag får inte säga att du borde lobotomeras så jag nöjer mig med att säga att dina påståenden borde).

"1: Tar längre tid innan du får i dig mat och energi. Du gör snarare av med mer energi för att kyla ner dig själv, energi som istället borde användas till att bygga upp dig själv.

2: Du förlorar massa vätska och med det kan jag lova dig att det inte bara är vatten."

Dav0d
2006-12-14, 17:13
"Ps. Jag är bäst, man kan få cancer av luft, fingrar försämrar muskelproteinsyntesen, ctrl+alt+delete är beroendeframkallande! Det är skillnad på att sitta och se på tv än när du verkligen försöker masturbera i indien."

Det jag menade med det var att om man säger saker utan att argumentera varför så tror ingen på en. Btw, trodde du på mig när jag sa att man får cancer av luft, eller att fingrar försämrar proteinsyntesen?

Hehe ne du, du hade ju inga källor på det :Virro

"Innan du skrev din kommentar hade ingen pratat om konditions träning, vikt nedgång etc."

Jag drog en liknelse. Det jag menade var att om man bastar efter ett pass och kompenserar det med att dricka och äta lika mycket extra som man förbrukar plus att man äter och dricker som man i vanliga fall brukar göra, är det då dåligt att basta. Och därmed är dina två punkter HELT irellevanta och borde egentligen lobotomeras (inte för att det går men jag får inte säga att du borde lobotomeras så jag nöjer mig med att säga att dina påståenden borde).

"1: Tar längre tid innan du får i dig mat och energi. Du gör snarare av med mer energi för att kyla ner dig själv, energi som istället borde användas till att bygga upp dig själv.

2: Du förlorar massa vätska och med det kan jag lova dig att det inte bara är vatten."

Självklart försvinner de 2 punkterna. Men det är sällan någon som bastar efter varje pass äter extra mycket för de bastat och mäter ut det. Om man nu orkar äta mer och är smart nog att göra det lobotomeras dessa punkter ja.

Poängen var som sagt att det finns inga positiva effekter med att basta, snarare enbart negativa om vi pratar om den fysiska delen.

LadyG
2006-12-14, 17:30
Lite tillägg : när i förhållande till träningen skedde bastubadandet för försökspersonerna i undersökningen? Hur länge badade de? Vilken var temperaturen i bastun? Skötte de övriga kringfaktorer (t.ex kosten) på samma sätt då de badade bastu som då de inte gjorde det? Hur såg deras träningsprogram ut? Hur gamla var de? Vilket kön? Hur lång träningserfarenhet hade de? Hur stora vikter använde de? Hur långa serier gjorde de? Hur lång period kollades resultaten under perioder av bastande resp icke-bastande?

Vetenskaplig forskning är iof väldigt bra, och för den teoretiska kunskapen framåt. Men när man kommer med undersökningsresultat som direkt talar emot praktisk erfarenhet så blir jag en smula skeptisk. Under mina 27 år som tränare har jag haft ca 100 personliga adepter. Jag känner utöver det massor av lyftare och motionärer. Jag har inte hört att någonm skulle märkt att den fått sämre resultat av styrketräning pga bastubadande. Märkligt, ifall undersökningsresultaten skulle stämma, eftersom ett stort antal av de tränande människor jag känner försöker analysera sina träningspass och resultat både utan och innan.

Jag tycker Stahlberg ställer relevanta och vettiga frågor, men ingen verkar kunna (vilja/våga?) försöka svara på dem. I synnerhet ni som tror bastubad är negativt borde vara intresserade av att försöka argumentera för er sak.

Någon?

tano
2006-12-14, 17:44
Jag tycker Stahlberg ställer relevanta och vettiga frågor, men ingen verkar kunna (vilja/våga?) försöka svara på dem. I synnerhet ni som tror bastubad är negativt borde vara intresserade av att försöka argumentera för er sak.

Någon?

ingen ide argumentera för något när man redan insett sitt nederlag :D

Dav0d
2006-12-14, 18:04
Jag tycker Stahlberg ställer relevanta och vettiga frågor, men ingen verkar kunna (vilja/våga?) försöka svara på dem. I synnerhet ni som tror bastubad är negativt borde vara intresserade av att försöka argumentera för er sak.

Någon?

Hehe orkade inte läsa hans inlägg, förkyld just nu ^^

Personliga erfarenheter kan visa sig vara sanna i många fall. Men hur många jämför ens fysiska återhämtning med eller utan bastu efter träning ?
Det är en relativ svår sak att mäta utan att ändra många variabler. T.ex kost, sömn, stress, eget tycke etc.

Jag vet att jag skulle kunna basta 3-4 gånger i veckan väldigt länge men ändå kunna träna 7 pass i veckan på hård nivå. Men det betyder inte att jag inte har haft sämre återhämtning under denna tid. Vilket troligtvis kan påverka mitt fysiska tillstånd efter 2-3 månader av bastu användande, i jämförelse om jag inte bastat.

Beror helt på hur man hanterar användandet, hur man återhämtar sig och vad man gör under dagarna! Sedan om en människa mår jäkligt bra utav bastandet, då är det en självklarhet att denna person ska göra det. Om det är plus på +/- helheten.

Fortfarande håller jag mig till att fysiskt har det mer negativ än positiv effekt.
(Tills någon bevisar motsatsen, vilket jag självklart är öppen för)

Baan
2006-12-14, 18:47
Jag tycker Stahlberg ställer relevanta och vettiga frågor, men ingen verkar kunna (vilja/våga?) försöka svara på dem. I synnerhet ni som tror bastubad är negativt borde vara intresserade av att försöka argumentera för er sak.

Någon?

Ja, om det är någon som har hela rapporten så är det Grub, men det är för mig ganska konstigt att utgå från att man på något sätt skulle ha gjort några större fel i vetenskapen, enbart för att man har filosoerat fram att bastubad nödvändgitvis är klockrent för återhämtningen t ex. Dessutom står det inget om hur negativt det är, vilket kan innebära högst trivial skillnad (mätbar kanske men trivial), så det gäller ju att inte övertolka heller.

Det känns annars väldigt konstigt att argumentera mot någons personliga erfarenheter och tankar och ha två rapporter i bakfickan som är baserade på vetenskap.

stahlberg
2006-12-14, 19:37
Efter som Baan knappast är analfabet så har han antagligen inte läst mina inlägg ordentligt. Tyvärr får jag lov att upprepa mina argument.

Jag skrev att mina kunskaper om bastubad mycket väl kan vara föråldrade. De undersökningar som TIDIGARE gjorts om bastubad har talat för att bastubad skulle vara välgörande för återhämtningen.

Ny forskning har tydligen kommit fram till att bastande skulle försämra prestationsförmågan gällande styrketräning under flera dagar efter badandet. Detta undersökningsresultat ifrågasätter jag. Detta har dock ingenting med privata filosofiska funderingar att göra. Orsakerna till att jag ifrågasätter studieens resultat är följande :

1. Rent allmänt bör vetenskapliga studier som kommer med nya forskningsresultat som talar mot tidigare teorier upprepas av andra forskare för att vara tillförlitliga. Det kan finnas faktorer som påverkar en studie så att resultaten blir otillförlitliga. Det var därför jag bad att få veta vissa uppgifter rörande "bastu-studien". Jag försöker eliminera faktorer som inverkar på studien och gör den osann.

2. Jag har de senaste 27 åren haft över 100 personliga adepter. Jag känner massor av styrkelyftare och motionärer. Jag själv och många av mina bekanta har försökt analysera vår träning noga, för att komma fram till vad som påverkat den positivt, negativt eller inte alls. Hittills har jag inte hört praktiska erfarenheter som stöder de påstådda resultaten av "bastu-studien". Då mitt eget "sample" har varit ganska stort anser jag att åtminstone någon borde ha märkt att bastubadande har negativ effekt ifall så skulel varit fallet.

3. Vetenskaplig forskning är mycket viktig, och man har stor nytta av forskningsreultat. Man bör dock inte svälja enskilda studier urskiljningslöst. I synnerhet om studiernas resultat inte stämmer överens med vad MYCKET STOR praktisk erfarenhet har visat finns goda skäl att förhålla sig tvivelaktigt till dem - åtminstone fram till dess de fått stöd av flera liknand estudier.

Ovanstående punkter 1-3 har inget med filosofi att göra, utan det är fråga om kalla fakta baserade på logiskt tänkande och långvarig praktisk erfarenhet.

stahlberg
2006-12-14, 19:45
Jag känner inte närmare till de två rapporter Baan hänvisar till. Det är därför jag ställer diverse frågor om hur rapporterna utförts. De talar nämligen emot praktisk erfarenhet.

Det är inte alltid lätt att utföra tillförlitliga vetenskapliga studier PÅ NÅGOT OMRÅDE. Den ena studien visar att användning av mobiltelefoner ökar risken för att användaren får cancer. Den andra studien visar att så inte är fallet. Är båda studierna riktiga? Är den ena riktig och den andra felaktig? Eller är båda felaktiga? Finns det i någondera studien - eller båda - faktorer som påverkat studieresultatet? Inverkar forskarnas personliga åsikter? Finns det särkilda ekonomiska intressen med i spelet?

Jag har i punkterna 1-3 i mitt förra inlägg klarlagt varför jag tvivlar på "bastu-studiens" resultat. Det har alltså inget med privat filosofi att göra. Ifall Baan eller någon annan fortsättningsvis vill argumentera emot detta ber jag vederbörande att inte prata strunt, utan istället redogöra för var logiken och/eller riktigheten i mina argument 1-3 är bristande.

Slartibartfast
2006-12-14, 20:11
Stahlberg, som käll- och metodkritisk högskolestuderande så vill jag vara så fräck som att påstå att "bastustudien" antagligen hade en bättre metod än din egen. ;)

Baan
2006-12-14, 20:21
1. Rent allmänt bör vetenskapliga studier som kommer med nya forskningsresultat som talar mot tidigare teorier upprepas av andra forskare för att vara tillförlitliga. Det kan finnas faktorer som påverkar en studie så att resultaten blir otillförlitliga. Det var därför jag bad att få veta vissa uppgifter rörande "bastu-studien". Jag försöker eliminera faktorer som inverkar på studien och gör den osann.


För det första kan du väl motivera din skepsis mot studien? Är det att du gillar att basta? Det gör jag med och bastar ändå, även om det skulle sänka min prestationsförmåga dagen efter med 0.05%.

Visst skulle det vara intressant med mer info, beror lite på hur godtrogen man är :) Jag litar på källan till källan och tror det är ganska seriös rapport. Din resonemang om tvivel kan man egentligen överföra till väldigt mycket, antigen att någon skrivit något som skulle tala mot en hel drös med rapporter, eller att det finns för få undersökningar.


2. Jag har de senaste 27 åren haft över 100 personliga adepter. Jag känner massor av styrkelyftare och motionärer. Jag själv och många av mina bekanta har försökt analysera vår träning noga, för att komma fram till vad som påverkat den positivt, negativt eller inte alls. Hittills har jag inte hört praktiska erfarenheter som stöder de påstådda resultaten av "bastu-studien". Då mitt eget "sample" har varit ganska stort anser jag att åtminstone någon borde ha märkt att bastubadande har negativ effekt ifall så skulel varit fallet.


Det är det här jag menar som filosoferande och framförallt är det icke-vetenskap du talar om. Hade du gjort det på ett vetenskapligt plan så ok, för all del, din info visar att bastu inte behöver vara dåligt för återhämtningen. Men vad jag förstår talar du om att du på ett icke-vetenskapligt plan kommit fram till att bastu är ok. Även om du har många samples som du uttrycker det så har du väl knappast gjort en vetenskaplig studie (om du har det så är det inte mycket att snacka om), och därmed kan den inte väga lika mycket som en annan vetenskaplig studie. För övrigt kan man vända all din skepsis mot artikeln tillbaks på dina egna slutsatser utifrån dina egna erfarenheter.


3. Vetenskaplig forskning är mycket viktig, och man har stor nytta av forskningsreultat. Man bör dock inte svälja enskilda studier urskiljningslöst. I synnerhet om studiernas resultat inte stämmer överens med vad MYCKET STOR praktisk erfarenhet har visat finns goda skäl att förhålla sig tvivelaktigt till dem - åtminstone fram till dess de fått stöd av flera liknand estudier.

Ovanstående punkter 1-3 har inget med filosofi att göra, utan det är fråga om kalla fakta baserade på logiskt tänkande och långvarig praktisk erfarenhet.

Att säga bastu är inte optimalt utifrån *källa* och att säga sluta basta är två saker. Jag drar inga slutsatser om hur mycket sämre återhämtningen är, men det känns mer seriöst att förlita sig på en sådann källa än att gå efter mina egna eller andra erfarenheter, som inte bygger på samma vetenskapliga fundament som undersökningen (förhoppningsvis) bygger på. Jag skulle aldrig kunna testa det här på mig själv då man skulle behöva vara ganska strikt med många saker för att få bra resultat, jag tror ändå inte det skulle vara tillräckligt bra.

Självklart skulle det vara mycket intressant att få läsa mer av den artikeln (hittar den dock inte på pubmed). Där kanske King Grub kan hjälpa till.

tano
2006-12-14, 20:41
Stahlberg, som käll- och metodkritisk högskolestuderande så vill jag vara så fräck som att påstå att "bastustudien" antagligen hade en bättre metod än din egen. ;)

Om något forskningområde är så outforskat som en studie så kanske erfarenhet har lite större betydelse? Stahlberg säger väl inte att han utfört någon studie, bara att han har erfarenhet som säger annat än denna studie säger. Du som är högskolestuderande bör väl vara så källkritisk granskande att du inser att denna bastustudie inte räcker som bevisning?

Jag märkte själv en gång för några veckor sedan hur jag blev trött dagen efter jag bastat, jag säger detta för jag tror verkligen det kom från bastubadet denna gång. Jag bastade nog för hårt helt enkelt, allt ska ju ske med måtta. Gör man det för att slappna av ska man nog inte basta så man blir svimfärdig :)

Så som Stahlberg säger finns nog mycket faktorer att ta med i beräkningen.

damir_T
2006-12-14, 20:53
Håller med Krister. Och sedan undrar jag varför ingen av er svarade något på de frågor som han ställde innan på föregående sida...

Och de fakta vi har i våran "NATIONELLA" Specialidrottsbok ( Special Idrott, Bengt Johansson, SISU Idrottsböcker ) . Det skrev jag om innan, där det står att det förbättar återhämtningen. Talade med min idrottslärare som gått hur många kurser som helst innom träning osv. För att vara lerare för Sveriges bästa Origenteringsgymnasium, så bör han veta en hel del också. Han stärker faktan från boken.

Allan
2006-12-14, 21:02
Ja, rent muskulärt bastu är dåligt för återhämtningen. Det handlar om fysiska lagar; kroppen återhämtar sig sämre om man höjer sin temperatur. Mentalt är det säkert bra - man ska göra saker man tycker om. Jag gillar BörjeH's motivering.

tano
2006-12-14, 21:08
Ja, rent muskulärt bastu är dåligt för återhämtningen. Det handlar om fysiska lagar; kroppen återhämtar sig sämre om man höjer sin temperatur. Mentalt är det säkert bra - man ska göra saker man tycker om. Jag gillar BörjeH's motivering.

haha mm :)

Men det här med värme och kyla intresserar mig. Vad finns för studier på att värme är dåligt för återhämtningen och kyla är bra?

Kom också tänka på människor i varma länder, t.ex. de stackars kenyanerna ;). De brukar springa tidigt på morgonen för att undvika värmen men när de är klara med passen har det ju blivit varmt, ska de behöva återhämta sig i 30 graders värme?
Det fungerar nog, de söker säkert skugga och allt, men deras muskler lär definitivt återhämta sig i varmare tillstånd än våra nordiska muskler.

Slartibartfast
2006-12-14, 21:11
Kom också tänka på människor i varma länder, t.ex. de stackars kenyanerna ;). De brukar springa tidigt på morgonen för att undvika värmen men när de är klara med passen har det ju blivit varmt, ska de behöva återhämta sig i 30 graders värme?
Det fungerar nog, de söker säkert skugga och allt, men deras muskler lär definitivt återhämta sig i varmare tillstånd än våra nordiska muskler.

Därför har du aldrig sett nån byggare från Kenya!

YEAH! I Rule! :hbang:

Allan
2006-12-14, 21:15
haha mm :)

Men det här med värme och kyla intresserar mig. Vad finns för studier på att värme är dåligt för återhämtningen och kyla är bra?

Var skrev jag att kyla var bra för återhämtningen? Det är det inte.

Kom också tänka på människor i varma länder, t.ex. de stackars kenyanerna ;). De brukar springa tidigt på morgonen för att undvika värmen men när de är klara med passen har det ju blivit varmt, ska de behöva återhämta sig i 30 graders värme?
Det fungerar nog, de söker säkert skugga och allt, men deras muskler lär definitivt återhämta sig i varmare tillstånd än våra nordiska muskler.

Det är skillnad på lufttemperatur i Kenya och bastuvärme.

tano
2006-12-14, 21:35
Var skrev jag att kyla var bra för återhämtningen? Det är det inte.



Det är skillnad på lufttemperatur i Kenya och bastuvärme.

Det var inte du som skrev om kyla, det skrevs tidigare i tråden och jag tror jag frågade tidigare, men fick inget svar. Tror nämligen det är fel så då är vi överens.

Sjävlklart är det skillnad, i bastun kanske du befinner dig i 10 minuter som Kenyan befinner du dig i värmen hela dagen.
Själva meningen är självklart, om värme är dåligt borde återhämtningen vara märkbart sämre där temperaturen är så pass hög (obekväm för människor).

Iof kanske inte kroppstemperaturen höjjs något på grund av kroppens kylningssytem som svettning. Kenyanerna är väl vara bättre på att hålla sig svala än nordbor.

stahlberg
2006-12-15, 11:39
Slartibartfast påpekar att "bastu-studien" är mer vetenskaplig än mitt resonemang. Detta är alldeles riktigt. Jag är säker på att "bastustudien" uppfyller krav på vetenskapliga studier, medan jag för min del inte har utfört någon studie och inte heller kan komma med studier som motsäger "bastu-studien". Så långt är vi helt överens.

Baan går - om jag förstår saken rätt - ett steg längre, och menar att jag inte har något att komma med mot en vetenskaplig studie om jag bara hänvisar till praktisk erfarenhet, även om mitt sample skulle vara stort. Där anser jag att Baan har fel.

Enligt "bastu-studien" försämrar bastubad återhämtningen under flera dagar efter bastandet. Om en styrkelyftare tränar låt oss säga måndag-onsdag-fredag och sedan badar bastu låt oss säga på lördag kväll skulle hans träningspass på måndagen lyckas sämre, ifall "bastusstudiens" resultat skulle vara riktiga (förutsatt att återhämtningen skulle försämras så mycket att det skulle ha någon praktisk betydelse). Ifrågavarande lyftare skulle småningom börja undra varför hans måndagspass alltid löper sämre, och till sist komma fram till att det beror på bastandet. Men om ett stort antal lyftare inte har märkt någon negativ effekt av bastubad så är det SYNNERLIGEN SANNOLIKT ATT BASTUBAD INTE MÄRKBART FÖRSÄMRAR ÅTERHÄMTNINGEN såsom "bastustudien" visar.

Jag har alltså ingen vetenskaplig studie som skulle motbevisa "bastu-studien". I motsats till Baan anser jag att långvarig praktisk erfarenhet (i många sammanhang) är betydligt mer tillförlitlig än enstaka vetenskapliga undersökningar när det gäller att få veta vad som gäller för verkliga förhållanden. Också om "bastu-studien" skulle ha rätt är det närmast omöjligt att den försämrade återhämtningen studien mätt upp skulle kunna ha någon som helst praktisk betydelse ; då hade detta märkts också utanför studiens försöksgrupp, IRL (för att ta till ett datauttryck).

För den som tycker om bastubad är bastandet både fysiskt och psykiskt avslappnande. För en sådan människa tror jag bastuns effekt är långt mer positiv än negativ. Detta har inget med mina personliga preferenser att göra. (Jag badar bastu 2-4 ggr/år, men det hör inte till sakfrågan).

Många kolozzeum-medlemmar fäster enligt min åsikt uppmärksamhet på fel saker. Nubörjare som undrar hur de skall träna inre bröstet, om de skall våga bada bastu, om de ska våga dricka några klunkar konjak på en kompis födelsedagsfäst, om de kan äta pizza en gång i veckan eller liknande borde istället lära sig träna smart, så skulle resultaten av träningen bli betydligt bättre.

Englund
2006-12-15, 14:12
Många kolozzeum-medlemmar fäster enligt min åsikt uppmärksamhet på fel saker. Nubörjare som undrar hur de skall träna inre bröstet, om de skall våga bada bastu, om de ska våga dricka några klunkar konjak på en kompis födelsedagsfäst, om de kan äta pizza en gång i veckan eller liknande borde istället lära sig träna smart, så skulle resultaten av träningen bli betydligt bättre.

Kunde inte sagt det bättre. Det övriga som du skrev håller jag helt med om också. Lite onödigt inlägg av mig nu men det får ni ta :P

Dav0d
2006-12-15, 22:01
Många kolozzeum-medlemmar fäster enligt min åsikt uppmärksamhet på fel saker. Nubörjare som undrar hur de skall träna inre bröstet, om de skall våga bada bastu, om de ska våga dricka några klunkar konjak på en kompis födelsedagsfäst, om de kan äta pizza en gång i veckan eller liknande borde istället lära sig träna smart, så skulle resultaten av träningen bli betydligt bättre

Jo men om nybörjarna inte förstår vissa saker som kräver ren logik. Då får de skylla sig själva. Eller ska vi sätta upp en sticky som har innehållet
"Läs best-of-delen, sedan efter 6 månaders tränande och ett par IQ höjningar får ni börja komma in i argumentationerna vi har här på forumet"

Ta bastandet t.ex. Jag tror absolut inte om man bastar på lördagen att man sänker prestationerna på måndagen, om man nu inte är jäkligt mesig och dålig på att återhämta sig. Men oavsett försämrar bastandet återhämtningen, hur mycket det beror på personen i fråga. Kan dock tänka mig att basta flera gånger i veckan under längre tider inte är bra för en hårt tränande individ i långa loppet.

damir_T
2006-12-15, 22:49
.....

stahlberg
2006-12-15, 23:18
Jag tror pga att bastande är avslappnande för kropp och själ att det t.om kan vara välgörande för återhämtningen, om det sker inom rimliga gränser, och förutsatt att man tycker om att bada bastu. Detta har jag dock inga belägg för, vare sig vetenskapliga eller erfarenhetsmässiga.

Däremot ska jag vid tillfälle gå igenom lite mer om undersökningar kring bastubad och möjligen återkomma.

tano
2006-12-15, 23:20
(Jag badar bastu 2-4 ggr/år, men det hör inte till sakfrågan).


Buu, du är ju finsk ;)

Du får allt bättra dig!

kollebolle
2006-12-15, 23:27
Ja tror många som hoppar över t.ex. bastubadandet för att dom hört att det är dåligt egentligen inte njuter så värst av att bada bastu och då känner att dom gör nåt bra i och med ställningstagandet de gjort mot att bada bastu.

På samma sätt tror jag det är för många som får för sig att vara jättesunda eller extrema i vissa delar av sin träning. Exempelvis tror jag inte att många totalnykterister, som blivit detta av hälsoskäl, någonsin varit speciellt förtjusta i alkohol utan redan från början kanske bara tog nåt glas i månaden och då kände att de lika gärna kunde sluta med det helt.

Varken den som säger nej till bastu eller han som slutat dricka helt har egentligen kanske inte gjort någon större förändring i sina vanor, men i och med att man tagit ställning mot något som man tror/tycker är dåligt känner man sig helt plötsligt jätteduktig eftersom man nu gjort det till en del av sin livsstil och säger nej till nåt "dåligt".

Att i det här fallet säga nej till bastu känns lite som om man sökt efter något som man utan större uppoffring kan säga nej till och samtidigt inbilla sig att man gör något bra...

damir_T
2006-12-15, 23:31
En rolig grejj.. Vilken är sveriges bästA SL klubb, JO MEN SÅ KLART.. JSK!

Och tex idag efter tränigen så satt det 20 pers där inne. Och som jag ser det, så ökar på resultaten för oss JSK'are... Så Om det vore negativt varför skulle vi va bäst i sverige då ??? När alla typ bastar:D

tano
2006-12-16, 01:21
En rolig grejj.. Vilken är sveriges bästA SL klubb, JO MEN SÅ KLART.. JSK!

Och tex idag efter tränigen så satt det 20 pers där inne. Och som jag ser det, så ökar på resultaten för oss JSK'are... Så Om det vore negativt varför skulle vi va bäst i sverige då ??? När alla typ bastar:D

alla kanske använder otillåtna medel? (ironi) :)

rostbiff
2006-12-16, 11:15
visst forskningsresultat är kanon på många sätt men jag kan verkligen inte förstå hur folk kan sätta en enstaka studie framför en jäkla massa erfarenhet? *screwy*

Allan
2006-12-16, 11:32
Det finns fler studier.

stahlberg
2006-12-16, 11:40
Angående detta finns ett problem till, nämligen följande : man har verklig nytta av teoretisk kunskap först när man har tillräcklig praktisk erfarenhet.

Det finns många mer eller mindre nybörjare inom styrketräning som är mycket intresserade av att skaffa sig kunskap (vilket naturligtvis rent principiellt är bra). De läser alla möjliga undersökningar om styrketräning eller om annat som rör träningen. Sedan försöker de tillämpa sina nya kunskaper i praktiken. Men för den som saknar praktisk kunskap är det väldigt svårt att tillämpa teoretisk kunskap på ett fördelaktigt sätt.

Den som från tidigare har praktisk erfarenhet FÖRSTÅR vad teorin innebär och kan redan i tanken jämföra den med den praktiska erfarenheten. Det är först då man har verklig nytta av teoretiska studier.

Detta gäller inte bara för styrketräning eller annan idrott. T.ex i ett av mina yrken ser jag detta ofta. Jag har de senaste 28 åren jobbat mer eller mindre oavbrutet inom psykiatrin (på psyksjukhus). Ofta kommer det studerande på praktik eller nyutexaminerade sjukskötare till min arbetsplats. De kan ha en hel del teoretisk kunskap - och de kan ofta svänga sig med "fina" facktermer (även om de knappt vet vad de betyder) - men det är inte sagt att de på minsta sätt kan tillämpa dem i praktiken : somliga av dem är helt handfallna när det gäller den praktiska delen av vården. Jag däremot - som först lärde mig jobbet praktiskt och läste teori senare - förstår på ett helt annat sätt vad som avses i teorin.

Den som verkligen behärskar en sak kan förklara den antingen utan att använda facktermer eller också genom att använda facktermer och sedan förklara dem på ett sätt som är lätt för en icke-insatt att förstå. (Personligen misstänker jag alla som använder bara facktermer, utan att förklara dem, för att vara okunniga - om det inte är andra specialister de talar med)

Och de som faktiskt har verklig nytta av teoretisk kunskap är alltså de som har åtminstone en viss praktisk erfarenhet.

Allan
2006-12-16, 11:45
Man kan fortfarande inte säga emot biologiska fakta: man återhämtar sig sämre med en förhöjd kroppstemperatur. Man kan basta av olika skäl - jag gör det själv - men frågeställningen jag svarade på var om bastande var skadligt eller bra för återhämtningen. Å andra sidan lär det inte göra vare sig till eller från för den absoluta majoriteten av forumets medlemmar.
För styrkelyftare lär det inte spela nån som helst roll - de lägger sällan särskilt stor vikt vid andra träningsrelaterade ämnen i varje fall.

Baan
2006-12-16, 11:52
Angående detta finns ett problem till, nämligen följande : man har verklig nytta av teoretisk kunskap först när man har tillräcklig praktisk erfarenhet.

(resten borttaget för utrymmes skull)

Vad menar du nu? Man ska basta i massa år för att kunna ta åt sig forskning kring bastubadande?

Tror dom flesta intresserade är folk som bastar rätt ofta, för mig handlar det om i regel efter varje pass, så nog finns det lite "praktik" där bakom.

stahlberg
2006-12-16, 11:52
Allan : Det beror på vad man menar med träningsrelaterade ämnen. När mina adepter passerat nybörjarstadiet är jag väldigt noga med att de t.ex sköter kosten mer noggrant (i början räcker de med att de lär sig grundläggande hälsosam kost), besöker massör och kiropraktor regelbundet och liknande. Men som sagt, jag vet inte exakt vad du menar med träninsgrelaterade ämnen.

stahlberg
2006-12-16, 11:53
Baan : Jag gcik alltså en aning off-topic och pratade rent allmänt om teoretiska studier.

Allan
2006-12-16, 11:58
Min trettioåriga erfarenhet av styrkelyftare säger mig att de flesta SL-are inte är ett dugg intresserade av vare sig kost eller andra kringvetenskaper. De lägger sin energi i träningslokalen, och väldigt mycket av deras kunskap är baserad på "tradition". Inget ont i det, men på Kolozzeum svarar vi även på frågor från den del av det tränande folket som är intresserade av mikrokunskap. Dit den här frågan hör.

pragmatist
2006-12-16, 12:01
Jag tycker det verkar konstigt att man återhämtar sig sämre vid högre temperatur, eftersom det borde stimulera cirkulationen (samma sak med kyla). För egen del upplever jag det positivt för återhämtningen att duscha ömsom varmt och ömsom kallt (man får mindre DOMS i alla fall).

Man skulle ju vilja se en bra förklaring till varför bastubad (och i så fall i vilken form) skulle vara dåligt, om nu värme/kyla är bra för cirkulationen. Det kan ju t.ex. vara så att ett kort bastubad följt av kall dusch är bra, men att det inte är bra att sitta i bastun i en halvtimme?

Dav0d
2006-12-16, 14:27
Jag tycker det verkar konstigt att man återhämtar sig sämre vid högre temperatur, eftersom det borde stimulera cirkulationen (samma sak med kyla). För egen del upplever jag det positivt för återhämtningen att duscha ömsom varmt och ömsom kallt (man får mindre DOMS i alla fall).

Man skulle ju vilja se en bra förklaring till varför bastubad (och i så fall i vilken form) skulle vara dåligt, om nu värme/kyla är bra för cirkulationen. Det kan ju t.ex. vara så att ett kort bastubad följt av kall dusch är bra, men att det inte är bra att sitta i bastun i en halvtimme?

Att växla mellan värme och isbad ska vara bra för återhämtningen efter träning. Men bastar du efter träningen så går du från uppvärmd kropp till ännu mer uppvärmd. Du kanske får ökad cirkulation men energin du vill använda för återhämtningen går till annat.

stahlberg
2006-12-16, 19:45
Så mycket har jag fått reda på att största delen av forskningen kring bastubad i Finland sker vid Urho Kekkonen-institutet i Tammerfors. Klockan 9 på måndag morgon ska jag ringa dit och fråga vem Finlands främsta expert på bastu är. Det är lite långt till Tammerfors (men inte en omöjlig resa). Så snart kommer även jag - alldeles tillfälligt (mycket glömmer jag bort senare) - att vara ganska insatt i bastubadandets effekter. Då ska jag återkomma i denna tråd.

Baan
2006-12-16, 19:58
Så mycket har jag fått reda på att största delen av forskningen kring bastubad i Finland sker vid Urho Kekkonen-institutet i Tammerfors. Klockan 9 på måndag morgon ska jag ringa dit och fråga vem Finlands främsta expert på bastu är. Det är lite långt till Tammerfors (men inte en omöjlig resa). Så snart kommer även jag - alldeles tillfälligt (mycket glömmer jag bort senare) - att vara ganska insatt i bastubadandets effekter. Då ska jag återkomma i denna tråd.

Har faktiskt sett en finne eller två bakom rapporter på pubmed, men då har det handlat om allmänhälsa och om bastubad kan förbättra den, och inte generellt sätt prestanda inom styrkesport. Så glöm inte att nämna vad det gäller ;)

stahlberg
2006-12-16, 20:09
Självfallet glömmer jag inte det. Jag kommer naturligtvis att fråga om bastubad och styrketräning. Hur påverkar bastubad under en viss given tid i vissa temperaturer samt vid en viss tidpunkt efter tung styrketräning återhä'mtningen som helhet och t.ex musklernas återhämtning. Jag har på känn att det forskats rärtt så mycket kring bastubad i Finland. Fastän styrkelyft (och andra styrkesporter) är rätt små så finns det större idrottsgrenar där man behöver (max)styrka och styrketräning. Så det är inte omöjligt att det forskats kring detta, och att en specialist på bastu känner till också internationell forskning som gjorts på området.

stahlberg
2006-12-16, 20:12
Eftersom jag är rätt så envis när jag lägger den sidan till tror jag nog att jag ska få ta del av det mesta inom forskningen kring bastubad och (styrke)idrott.

Baan
2006-12-16, 20:20
Det är väl inget dåligt, får du tag på bra info så lär vi ju oss alla något, oavsett vem som har rätt.

stahlberg
2006-12-17, 17:08
Nu ser det ut som om jag omöjligt hinner till Tammerfors före jul (även om jag tänker ringa dit imorgon).

Mina adepter Damir, Timme och Fjodor behöver alla (av olika skäl) smärre förändringar i sina träningsprogram. Dem måste jag fundera på. Dessutom måste jag konsultera "min" utrustningsexpert samt min kostrådgivare. Så det blir bråttom före jul.

(Kostrådgivaren är f.d bodybuilder och därmed kanske mer insatt i träningens kringfaktorer än jag (eller vad tror du Allan?). Men jag anlitar honom UTESLUTANDE i kostfrågor).

Jag har organiserat det så att jag huvudsakligen sköter det jag behärskar mest : träningsprogrammen och träningen, samt den idrottspsykologiska sidan, för mina adepter. Ifråga om kringfaktorerna anlitar jag 1) kostrådgivare, 2) kiroppraktor, 3) massör, 4) allmänläkare (dock bara när jag vill ha recept utskrivna på direkten. Det ordnar han), 5) idrottsläkare och 6) utrustningsexpert. Det kanske kallas att inte koncentrera sig på kringafaktorerna att ha andra - som verkligen är specialister - att hjälpa sig med dem?

tano
2007-01-08, 11:32
Nu ser det ut som om jag omöjligt hinner till Tammerfors före jul (även om jag tänker ringa dit imorgon).

Mina adepter Damir, Timme och Fjodor behöver alla (av olika skäl) smärre förändringar i sina träningsprogram. Dem måste jag fundera på. Dessutom måste jag konsultera "min" utrustningsexpert samt min kostrådgivare. Så det blir bråttom före jul.

(Kostrådgivaren är f.d bodybuilder och därmed kanske mer insatt i träningens kringfaktorer än jag (eller vad tror du Allan?). Men jag anlitar honom UTESLUTANDE i kostfrågor).

Jag har organiserat det så att jag huvudsakligen sköter det jag behärskar mest : träningsprogrammen och träningen, samt den idrottspsykologiska sidan, för mina adepter. Ifråga om kringfaktorerna anlitar jag 1) kostrådgivare, 2) kiroppraktor, 3) massör, 4) allmänläkare (dock bara när jag vill ha recept utskrivna på direkten. Det ordnar han), 5) idrottsläkare och 6) utrustningsexpert. Det kanske kallas att inte koncentrera sig på kringafaktorerna att ha andra - som verkligen är specialister - att hjälpa sig med dem?


Några nya rön?

wza
2007-03-25, 22:25
Hänt något nytt? eller finns svaren i en annan tråd?

PiNG.
2007-08-29, 09:03
Så mycket har jag fått reda på att största delen av forskningen kring bastubad i Finland sker vid Urho Kekkonen-institutet i Tammerfors. Klockan 9 på måndag morgon ska jag ringa dit och fråga vem Finlands främsta expert på bastu är. Det är lite långt till Tammerfors (men inte en omöjlig resa). Så snart kommer även jag - alldeles tillfälligt (mycket glömmer jag bort senare) - att vara ganska insatt i bastubadandets effekter. Då ska jag återkomma i denna tråd.


Va sa dom? Eller ingen kontakt?

gibfel
2007-08-29, 11:28
Jag vet en hel del friidrottare på elitnivå som bastar för blodcirkulation m.m. Dom bastar dock inte direkt efter träning eller dagen innan träning.

Spawn
2007-08-29, 11:55
Hej! Jag undrar om det är bra eller dålig att basta direkt efter ett träningspass på gymmet?

Jag har hört att efter träningen så försöker kroppen "laga"musklerna men när den utsätts för värme så som i bastun så prioriterar kroppen sig på att kyla ner kroppen istället för att hjälpa musklerna återhämta sig.

Är dock lite skeptisk till detta rykte men känns rätt trovärdigt.

Mvh/Spawn

Doctor Snuggles
2007-08-29, 12:34
Det intressanta är att nedkylning via diverse metoder har väldigt länge ansetts inom elitidrott att snabba upp återhämtningen, men en ny studie tyder på att så INTE är fallet. Då är man återigen ställd inför en sådan situation som krister påpekar där ett forskningresultat talar emot praktisk erfarenhet. (En studie är dock egentligen praktisk erfarenhet ställd på sin spets - eliminerande av kringfaktorer, statistisk signifikans osv).
Jag misstänker att skillnaderna mellan nedkylning kontra uppvärmning är minimala, och inget inte ens en seriös styrketränande behöver bekymra sig för. När det gäller styrkelyftare kan det vara så att eventuella nackdelar åtminstone uppvägs av fördelarna som skulle kunna vara uppvärmning av leder, muskulatur osv som skulle kunna vara skadeförebyggande.

Rahf
2007-10-14, 18:31
Bump!

Jag vet inte med er men jag njuter bra mycket bättre av en bastu än av en iskall dusch. Finns det någon som ärligt kan säga att de njuter av iskalla duschar? Jag njuter i varje fall av stekheta bastubad.

Skicka riset och hinken någon!

Timme
2008-04-07, 10:56
Bump!

Jag vet inte med er men jag njuter bra mycket bättre av en bastu än av en iskall dusch. Finns det någon som ärligt kan säga att de njuter av iskalla duschar? Jag njuter i varje fall av stekheta bastubad.

Skicka riset och hinken någon!

Jag bumpar med svar på din fråga.

Jag njuter mer av en het bastu än en kall dusch.

Men en kombination av het dusch och iskall dusch är opti. Först gå in i bastun och vara där tills man kokar. Sedan in i en svinkall dusch så att hela hjärnan fryser. När man får brainfreeze drar man in i bastun igen. Underbart! :D

Defekten
2012-01-25, 23:11
Det stämmer INTE

Defekten
2012-01-25, 23:14
Jag har hört att hela passet är bortkastat om man sätter sig i bastun, vet ej om det stämmer.

Det är inget bortkastat pass om du sätter dig i en bastu efteråt. Däremot vet jag faktiskt inte någon som bygger muskler och går in i en bastu efteråt, kanske är något med det.. Men hittar ingen direkt fakta som säger ett:smash: konkret svar på om det är dåligt lr bra..
*flex*

sinaui
2012-01-25, 23:53
hahahaha vilken jävla sepebump
fast nu vet jag något nytt :D