handdator

Visa fullständig version : 25 kg-skivstång


Cykelmannen
2006-12-12, 21:59
Enkel fråga: Finns det skivstänger som väger 25 kg?

Baan
2006-12-12, 22:00
Om du inte pratar om smithmaskin där paketet kan väga mer än 20kg så har jag inte stött på en stång som väger 25kg iaf. Säger väl kanske inte så mycket, men å andra sidan finns det nog ingen som vet allt om alla möjliga stänger där ute.

Cykelmannen
2006-12-12, 22:07
Nej, jag pratar om en vanlig, fri stång. Jag hoppas innerligt att det finns 25 kg-stänger dock.. för annars har jag blivit svagare efter att ha klarat ca 3 kg mindre än normalt på ett, för mig, nytt gym.

internethjälten
2006-12-12, 22:08
skivstång + klovar

Baan
2006-12-12, 22:09
Det kan vara väldigt olika på stänger som väger lika, särskilt om du är van vid bra stänger och byter till dåliga, eller tvärtom. På ena gymmet jag tränar så är det billiga skitstänger som är tänkta att vara en blandning av SL och OL-stång, den har lite saker från båda. På atletklubben jag tränar på ibland så är det grejer för styrkelyft och där blird et tydlig skillnad på tunag marklyft t ex, och 3kg är inte mycket om det handlar om tunga övningar. Så jag tror det kan handla om väldigt olika 20kgsstänger.

luckemuck
2006-12-12, 22:47
kan ju bero på andra saker som tex:

- dålig dag
- dåligt fokus(kan ju iofs bero på att en snygg blondin står å stretchar baksida lår i sina röda tights :)
- dålig sömn dagen innan
- dålig kost(både dagen innan denna dag)

Loka
2006-12-12, 22:50
Känner igen detta, när jag bytte gym tycker jag att jag vart 3-5kg klenare i alla övningar där jag använde skivstång.

Diggler
2006-12-13, 12:58
Det kanske är nån specialstång? Ngn stång med tjockare grepp borde lätt kunna väga 25kg eller mer.

Håller med Baan. Det blir lite skillnad beroende på stång, billig träningstång eller sl-stång gör ingen skillnad för mig, men jag blir lite starkare med dam-ol stång.

major Pectoralis
2006-12-13, 14:31
kan ju bero på andra saker som tex:

- dålig dag
- dåligt fokus(kan ju iofs bero på att en snygg blondin står å stretchar baksida lår i sina röda tights :)
- dålig sömn dagen innan
- dålig kost(både dagen innan denna dag)

Finns snygga tjejer i lokalen lyfter man ju bara tyngre, minst 10kg...:D

Det finns "vanliga" skivstänger som väger 17kg. Du har kanske tränat med en sådan tidigare? Därutöver finns fler saker som spelar in:

- Vikterna kan väga fel. Järnvikter brukar vara mer exakta än plast.
- Stångens reffling kan göra att man får bättre/sämre grepp, vilket påverkar i allra högsta grad.
- Om vikterna "glider" bara minsta lilla påverkar det.
- Skivstångens "balansering" spelar också roll. Klart märkbar skillnad om man jämför två olika stänger eftervarandra.
- Vikternas diameter kan påveka. Är vikterna mindre får man lyfte längre i t.ex. marklyft (många bortförklaringar blir det..)
- Dessutom och mest troligt: dagsformen, som tidigare nämnts.

petersson
2006-12-13, 14:34
Nej, jag pratar om en vanlig, fri stång. Jag hoppas innerligt att det finns 25 kg-stänger dock.. för annars har jag blivit svagare efter att ha klarat ca 3 kg mindre än normalt på ett, för mig, nytt gym.

Jag vägde en av stängerna på friskis och svettis i uppsala, den vägde 18kg. Men personalen sa att den skulle väga 20.

z_bumbi
2006-12-13, 15:30
Jag vägde en av stängerna på friskis och svettis i uppsala, den vägde 18kg. Men personalen sa att den skulle väga 20.

Casallstång? För i så fall är det inte så konstigt då de inte väger 20 kg utan runt 18 kg.

petersson
2006-12-13, 15:34
Casallstång? För i så fall är det inte så konstigt då de inte väger 20 kg utan runt 18 kg.

Hm.. Minns inte riktigt, tror dom hade beställt den av Nordic iaf. Den andra stången dom hade vägde åtminstone 20kg men det var nog inte samma modell överhuvudtaget.

polaren
2006-12-13, 15:41
Hm.. Minns inte riktigt, tror dom hade beställt den av Nordic iaf. Den andra stången dom hade vägde åtminstone 20kg men det var nog inte samma modell överhuvudtaget.

Casallstången ska väga 20 tillsammans med låsen som följer med har jag för mig, så det kan nog vara en sån.

petersson
2006-12-13, 15:47
Casallstången ska väga 20 tillsammans med låsen som följer med har jag för mig, så det kan nog vara en sån.

Aha, då är det nog sannolikt att det var en sån. Dom hade bara casallvikter där för övrigt.

pejo
2006-12-13, 16:03
Det här låter inte bra....
Om man alltid tränar med samma stång så spelar det ju inte så stor roll vad den väger, men på gymmet jag tränar på så finns det 6 st olika stänger för internationella vikter och alla ser olika ut. Det känns som det finns en uppenbar risk att någon av dessa väger för lite.

z_bumbi
2006-12-13, 16:07
Det här låter inte bra....
Om man alltid tränar med samma stång så spelar det ju inte så stor roll vad den väger, men på gymmet jag tränar på så finns det 6 st olika stänger för internationella vikter och alla ser olika ut. Det känns som det finns en uppenbar risk att någon av dessa väger för lite.

Står det Eleiko eller Leoko på stängerna så är den risken väldigt liten.

Slartibartfast
2006-12-13, 16:11
Vi har en stång på vårt gym som knäböjarna brukar använda. Den väger 25 kg. Som en vanlig OL stång annars, men den är lite längre tror jag och har större "kransar" vid rullmojängerna. :D

Den är gjort för att svikta rätt vid stora tyngder.

Baan
2006-12-13, 17:40
Det här låter inte bra....
Om man alltid tränar med samma stång så spelar det ju inte så stor roll vad den väger, men på gymmet jag tränar på så finns det 6 st olika stänger för internationella vikter och alla ser olika ut. Det känns som det finns en uppenbar risk att någon av dessa väger för lite.

Fysiken? Det är ganska liknande modeller förutom två undantag, där den ena är lite sliten och andra är lite tjockare. Samtliga är någon sorts multi-purpose stänger som inte är bra för någonting men är tänkta för allt. Skitstänger som jag ser det. Skillnaden blir ganska tydlig om man tränar på gym som har riktiga SL och OL - stänger vilket jag gör ibland.

Skillnaden blir dock inte så dramatisk, känns lite tyngre med bättre grejer, men jag klarar ungefär samma repsantal, så du lär inte behöva sänka vikterna med 20% om du byter gym imorgon...

pejo
2006-12-13, 18:05
Fysiken? Det är ganska liknande modeller förutom två undantag, där den ena är lite sliten och andra är lite tjockare. Samtliga är någon sorts multi-purpose stänger som inte är bra för någonting men är tänkta för allt. Skitstänger som jag ser det. Skillnaden blir ganska tydlig om man tränar på gym som har riktiga SL och OL - stänger vilket jag gör ibland.

Skillnaden blir dock inte så dramatisk, känns lite tyngre med bättre grejer, men jag klarar ungefär samma repsantal, så du lär inte behöva sänka vikterna med 20% om du byter gym imorgon...

Aj då, det du säger indikerar ju ytterligare att dessa stänger skulle kunna väga för lite. Det gör ju inget om alla väger för lite. Men om det är olika vikt så innebär det ju att man kanske kör med olika vikt på stången på olika pass. Jag försöker bygga min träning på att i princip öka lite varje gång och detta kommer ju inte funka så bra då. 2-3 kg kanske inte gör så mycket när man är biff som du men för mig kan det betyda jättemycket.

Man kanske får kolla upp om det är någon stång man kan känna igen så att man alltid kan använda samma.

Baan
2006-12-13, 19:06
Aj då, det du säger indikerar ju ytterligare att dessa stänger skulle kunna väga för lite. Det gör ju inget om alla väger för lite. Men om det är olika vikt så innebär det ju att man kanske kör med olika vikt på stången på olika pass. Jag försöker bygga min träning på att i princip öka lite varje gång och detta kommer ju inte funka så bra då. 2-3 kg kanske inte gör så mycket när man är biff som du men för mig kan det betyda jättemycket.

Man kanske får kolla upp om det är någon stång man kan känna igen så att man alltid kan använda samma.

Rista in "min stång" :D

Nej, den lite tjockare med rätt fräsch räffling och den i princip utan räffling går känna igen lätt. Dom andra är lite svårare. Jag tror ändå dom kommer ifrån samma tillverkare och jag har inte kunnat känna någon skillnad, så jag tror inte det är någon större fara där.

FinnPower
2006-12-13, 20:15
Inom vissa "proffs"-förbund använder de sig av en stång som väger 25 kg.

T.ex. Okie squat bar
http://www.crainsmuscleworld.com/equipment.html

På bilden syns tydligt att stången är lång och mjuk vilket naturligtvis resulterar i att man drar mera i mark.