handdator

Visa fullständig version : *bildtråd* - byte till träpanel i Saab 9-5


Fettecke
2006-12-12, 20:12
Tänkte lägga upp lite bilder från dagens bilsnickeri.

Kan tillägga att detta är det absolut första jag någonsin modifierat på en bil, är helt newb inom detta område, så det var ruskigt kul och spännande för min del iaf.

Jag har bytt från grå tråkig plastpanel till en mkt finare träpanel i lite brunare stuk. bilens inredning går i grått stuk, så jag ville ha lite avbrott från all tråkiga gråfärg.

Färgen kanske inte matchar bilens cosmic-blue karossfärg, men invändigt vart det mkt finare, stilrenare och allt sånt...

pictures coming up.!

Fettecke
2006-12-12, 20:15
1. Jag började att riva allt kring växelspaken, visste inte riktigt hur allt fungerade så jag provade mig fram genom att rucka och grejja på. tillslut losnade allt, på nått sätt typ.

http://www.anderswickman.net/files/bildvisare/träpanel/10.jpg

Och sen efter 20 min såg det ut såhär:
http://www.anderswickman.net/files/bildvisare/träpanel/1.jpg

Fettecke
2006-12-12, 20:17
Jag gick vidare till själva huvudpanelen, letade skruvhål eller liknande, hittade inte ett skit, så jag provade att öppna luckor, fann lite grejjer när jag öppnade säkringsluckan, ut med allt därifrån, och allt vart mkt lättare.

http://www.anderswickman.net/files/bildvisare/träpanel/5.jpg

Fettecke
2006-12-12, 20:19
Jag började att se slutet på första "etapen", att få ut den existerande panelen som finns... just nu börjar jag att tänka på hur i helvete jag ska få ihop allt, jag lät allt ligga och funderade en liten stund på hur dom organiserat upp kablar och sådant, nu börjar allt bli klart i huvudet hur det fungerar där bakom...

Jag har nu fått ut precis allt, och det ser ut som ett slagfält framför mig.

http://www.anderswickman.net/files/bildvisare/träpanel/3.jpg

http://www.anderswickman.net/files/bildvisare/träpanel/6.jpg

Fettecke
2006-12-12, 20:23
När jag nu fått ut panelen så insåg jag att jag måste flytta över lite grejjer från min gamla panel, till den nya... lite luft-tunnlar(?) eller vad det nu heter, samt vindreglade osv från utblåset...

Detta var lättare sagt än gjort då allt sadade samman när jag lossade på en grejj, 10 delar lossnade huller om buller. fick ägna 10 min åt att klura ut hur i helvete det nu skulle sitta. det va ganska simpelt när jag kom på det.

Fick ihop allt som det skulle sitta på den nya panelen, och började hänga på den nu.

http://www.anderswickman.net/files/bildvisare/träpanel/7.jpg

Fettecke
2006-12-12, 20:38
Nu, drygt 2.5 timmar efter jag satte mig i bilen är allt klart, alla reglage och lull-lull fungerar felfritt, jag va ganska orolig när jag de/monterade SIDen, då jag hört att den var jävla känslig...

och slutprodukten vart:

http://www.anderswickman.net/files/bildvisare/träpanel/8.jpg

http://www.anderswickman.net/files/bildvisare/träpanel/9.jpg

Math
2006-12-12, 20:42
Blev riktigt snyggt.
Vilken färg var det på orginal-panelen?

Fettecke
2006-12-12, 20:45
plastic grå.

Jag funderar på att använda den för ett litet färgexperiment.
spraya den i typ metallic blå färg, såsom karossens färg typ... kansk nått annat fränt

fat_joe
2006-12-12, 22:00
Träpanel i bilar är något som jag aldrig försått mig på.

Baan
2006-12-12, 22:02
jag har ingen definitiv åsikt om det är fult eller ej, det enda jag tycker är att det är lite gubbil med fejkträ (eller kanske är riktigt trä? tycker inte det ser ut så) -- kan dock bero på att farsan har det i sin mersa.

edit: men klart om du tycker det är snyggt så why not.

Kaboffastar
2006-12-12, 22:05
haha bara att gratta till et job well done.. jag skulle ha kreverat på vägen.

Yes
2006-12-12, 22:06
Trevligt. Kan inte bestämma mig om det blev bättre eller sämre, fast att skruva och modifiera bilar är alltid ett gott tecken. ;)

Fettecke
2006-12-12, 22:23
riktigt trä är snuskdyrt, fick tag i en billig plast/trä kopia för 700;- via SDCC (nypriset är drygt 5500:-)... igentligen beställde jag en ljusare nyans, men dom skickade fel, vart bra iaf

Nästa steg är att färga högtalargallren i nått liknande färgval som panelen fick... måste ha varierande färgval i bilen, skäms fan i att åka i en helgrå bil =(

aliquis
2006-12-12, 23:21
Träpanel i bilar är något som jag aldrig försått mig på.Då är det väl tur att det inte är din bil och särskilt relevant vad du tycker eller inte, han tyckte inte om en helgrå inredning i sin bil så han ändrade på det.

Löjtnant Blank
2006-12-12, 23:22
That's how players roll in Svenstavik.

Versus
2006-12-12, 23:29
Installerade ipod adapter i en polares Volvo V70N förra helgen, fyfan vad mycket plast o och grejs det är i nyare bilar alltså. Ett jäkla jobb.

Angående ditt byte till träpanel så blev det väl. Fint.

Föredrar metalliclook jag =)

Fjod0r
2006-12-13, 00:02
Bra jobbat, vart snyggt!

Baan
2006-12-13, 00:11
Då är det väl tur att det inte är din bil och särskilt relevant vad du tycker eller inte, han tyckte inte om en helgrå inredning i sin bil så han ändrade på det.

Tack för den förtydlingen, vi andra förstod inte det här. Ack, vad vore världen utan Super Ali!

fat_joe
2006-12-13, 00:30
Då är det väl tur att det inte är din bil och särskilt relevant vad du tycker eller inte, han tyckte inte om en helgrå inredning i sin bil så han ändrade på det.

Tja han postade bilder på sitt bygge, antar han väntar sig någon slags respons tillbaka, och jag utryckte min åsikt, dvs att jag inte tycker det är snyggt. Om han sen tycker det är snyggt så go for it, tror inte han ligger hemma och gråter över vad jag tycker. Skulle mitt inlägg på något sätt vara bättre om jag skrev att träinredning borde vara standard på alla bilar ?

internethjälten
2006-12-13, 01:32
Då är det väl tur att det inte är din bil och särskilt relevant vad du tycker eller inte, han tyckte inte om en helgrå inredning i sin bil så han ändrade på det.

Du har inte funderat på att regga dig på något
ryggdunkarforum alt club för inbördes beundran
där alla håller med alla *screwy*

s_himself
2006-12-13, 08:19
I min mening är träpanel gubbigt och fult. Du skulle fått tag på en borstad aluminium eller något snyggt.

hahavaffan
2006-12-13, 09:46
Träpanel i bilar är något som jag aldrig försått mig på.Det är ju sketsnyggt om det är riktigt trä. Men jag har som du, svårt för "trä" som ser sjukt fake ut.

Anyways... bra jobbat Fettecke!

Arnesson
2006-12-13, 10:08
Bra jobbar, men det blev sämre ;)

DaCvI
2006-12-13, 11:12
Du har inte funderat på att regga dig på något
ryggdunkarforum alt club för inbördes beundran
där alla håller med alla *screwy*

Är det inte det kolo är ? *whistle*

sammy1
2006-12-13, 11:17
Personligen så hade jag plockat av original och lackat, det gjorde jag med min bil blev toppen =)

aliquis
2006-12-13, 15:36
I min mening är träpanel gubbigt och fult. Du skulle fått tag på en borstad aluminium eller något snyggt.Metall hade kunnat vara snyggt ja.

Fettecke
2006-12-13, 15:56
Metallic hade vart snyggt, kanske köper mig en sådan senare nu när jag vet hur man gör :D

men det fanns inte att tillgå nu när jag köpte ny panel... bilderna är lite missvisande då blixten lyser upp panelen lite väl mycket! sådär ser det inte ut när man väl sitter i den med "vanlig" belysning, då är den relativt mörkbrun och ganska diskret... ser branog mkt bättre ut IRL än på kortet....

ska iaf prova att lacka min förra panel i nått snyggt.

aitamaa
2006-12-13, 16:00
Bra jobbat inte alla som vågar sig på en sån operation! tyckte det blev bra vet hur tråkig original plasten är.. Sen huruvida trä är snyggt eller inte är ju upp till var och en.

Har själv trä i v70in min.. dock har jag hela kittet

fat_joe
2006-12-13, 22:22
Metall hade kunnat vara snyggt ja.


Då är det väl tur att det inte är din bil och särskilt relevant vad du tycker eller inte.



Kunde inte låta bli :D

aliquis
2006-12-13, 22:40
Då är det väl tur att det inte är din bil och särskilt relevant vad du tycker eller inte.



Kunde inte låta bli :DJag ser inte vitsen med att påpeka huruvida man själv tycker att det ser bättre ut eller inte när han uppenbarligen föredrar trä framför grå plast eftersom han köpte den, någon form av metall kanske han dock inte ens hade tänkt på innan och antagligen finns de väl inte till samma pris som han hade fått den där för.

Som när folk har haft den där outfittråden och han alex lindgren eller vad han heter har visat vad han har köpt osv, ska folk sitta och säga "amen fyfan vad fult" "hur kan du ha det där på dig" "de där hade jag aldrig köpt"? Samma sak med tråden med några kängor som någon hade köpt. Om nu någon vill ha träpanel i sin bil, tycker att vad det nu är för klädesplagg är snyggt eller gillade en viss skomodell så är det väl upp till dem och de borde väl få ha det utan att någon skall komma och "rätta" och berätta vad som är ok att ha eller inte?

Naturligtvis/förhoppningsvis kommer inte alla tycka precis samma sak och eftersom produkten trots allt har skapats får man väl anta att NÅGON tyckte att det var snyggt annars hade det ju varit rätt dumt.

Jag tycker förövrigt också att det ser überjobbigt ut att pilla bort allt och sedan plocka ihop det igen, jag hade inte vågat ge mig på en sådan operation i bilen eftersom jag inte hade vetat i förväg hur jobbigt det hade kunnat bli och om allt skulle fungera efteråt.

Sonny
2006-12-13, 22:41
Är det inte det kolo är ? *whistle*Jo, det är det.

s_himself
2006-12-14, 08:22
Metall hade kunnat vara snyggt ja.


Har för mig att Saab har en panel som är av borstad aluminium till 9-5:orna. Satt väl på de första Vector modellerna. Jo..Eller så är det fejkad aluminium. kommer inte ihåg. Så länge sedan jag va i kontakt med det nu. Men den är helt klart snyggare än träpanel.

Dessutom är en negativ grej med träpanelen att den blir repig utan större anstränging och dessutom är den alltid flottig, även om du rengör den noga som fan så tar det 1 sek användning av bilen så är det flottiga fingeravtryck överallt.

s_himself
2006-12-14, 08:25
Här är en bild på en 9-5:a med alupanel.

http://195.149.144.149/images/84/8429230601.jpg

och en till

http://image.annonsborsen.se/online/177000/177067_3.jpg

Fettecke
2006-12-14, 17:51
den beiga färgen gjorde fan hela inredningen på ovanstående bilder, sjukt snyggt!
fast, aluminiumen ser nästan ut som den vanliga gråa panelen på ovanstående bilder =(