handdator

Visa fullständig version : Kan jag ta kosttillskott när jag ammar???


dajmond
2006-12-12, 17:16
Jag helammar sedan en månad tillbaka, och har nu återupptagit min träning. En fråga jag har då är: kan man ta kosttillskott när man ammar? Jag vill gärna börja med ALA, calcium pyruvate och whey-80, men jag vet ju inte om det är okej? tycker egentligen att det inte borde vara någon fara eftersom det bara är ämnen som redan finns naturligt i kroppen, men jag är villrådig...någon med mer erfarenhet inom detta som vet mer? proteinshakes borde jag ju kunna ta eftersom det bara är protein som finns naturligt i allt annat man äter...

Jorgen
2006-12-12, 17:20
Hör med mästarmamman. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=3901

EiseltUK
2006-12-12, 17:27
Jag helammar sedan en månad tillbaka, och har nu återupptagit min träning. En fråga jag har då är: kan man ta kosttillskott när man ammar? Jag vill gärna börja med ALA, calcium pyruvate och whey-80, men jag vet ju inte om det är okej? tycker egentligen att det inte borde vara någon fara eftersom det bara är ämnen som redan finns naturligt i kroppen, men jag är villrådig...någon med mer erfarenhet inom detta som vet mer? proteinshakes borde jag ju kunna ta eftersom det bara är protein som finns naturligt i allt annat man äter...

Som standard avråder man från kosttillskott om man är gravid eller ammar eftersom effekterna på barnet inte är kända.

Som du skriver innehåller produkterna inget konstigt men om jag hade en bebis (och ammade) skulle jag försäkra mig om att ta ALA som är fri från kemiska lösningmedel och jag skulle inte ta ett protein innehållande syntetiska sötningsmedel, i varje fall inte i stora mängder.

/ Henrik

machine gun
2006-12-12, 18:44
Rent spontant skulle jag nog undvika kosttillskott under amningsperioden, frånsett vanliga multivitamin/-mineraltillskott (det blir man ju tom rekommenderad att använda under amning). Möjligtvis proteinpulver och malto, men då utan sötningsmedel som tidigare nämnts. (Ja, jag vet att det inte är bevisat farligt, men det känns som att det borde vara en större risk för ett litet spädbarn som bara väger några kg än för en vuxen människa att få i sig för mkt)

Sverker
2006-12-12, 20:43
Kalcuiumpyruvat är OK, det kan du ta. Ingen som helst risk att det vandrar över till barnet via mjölken.

ALA skulle jag definitivt avråda ifrån så länge du ammar. ALA går GARANTERAT över i modersmjölken och kan säkert också påverka barnet.

När det gäller aspartam så skulle jag STRIKT följa livsmedelsverkets rekomendationer om dagligt intag. Här är det ju fenylalanin och metanol som spökar.

dajmond
2006-12-12, 22:54
Kalcuiumpyruvat är OK, det kan du ta. Ingen som helst risk att det vandrar över till barnet via mjölken.

ALA skulle jag definitivt avråda ifrån så länge du ammar. ALA går GARANTERAT över i modersmjölken och kan säkert också påverka barnet.

När det gäller aspartam så skulle jag STRIKT följa livsmedelsverkets rekomendationer om dagligt intag. Här är det ju fenylalanin och metanol som spökar.


Okej, när du säger att kalciumpyruvat är okej, vad grundar du det svaret på? är det rena chansningar eller har du några säkra källor? frågar eftersom det är så viktigt att jag inte får felaktig info inom detta :) vill ju absolut inte skada mitt barn på något sätt ;P rekommendationen om dagligt intag av aspartam motsvarar väl ungefär 4 liter lightcola tror jag, o det är ju knappast så mycket aspartam i motsvarande en proteinshake om dagen tror jag ^^ till exempel.

Jorgen
2006-12-12, 22:56
Sverker chansar inte. Han har löjligt bra koll på det där. :)

dajmond
2006-12-12, 23:02
Sverker chansar inte. Han har löjligt bra koll på det där. :)

oj okej :D är han dietist eller äger han bara typ varenda bok som finns i ämnet? :P

Sverker
2006-12-13, 07:28
Det är en kvalificerad gissning. Vad som är en kvalificerad gissning har varit på tapeten tidigare.


Det som finns i din blodplasma kommer också att finnas i din mjölk eftersom mjölken görs från blodet. Sedan kommer ett stort antal fettlösliga ämnen med från dina fettdepåer också.

Bäst exempel är mjölksyran. Kvinnor som ammar för över mjölksyra till mjölken direkt efter träningen. Mjölksyran gör mjölken lite syrlig och barnet kan ogilla smaken ifall mamman precis tränat.

Pyruvat är ett organsikt salt som snabbt omsätts i kroppen. Den kommer att finnas i ditt blod och givetvis komma över i mjölken.
Jag läste snabbt denna artikel och fann att barnet omsätter pyruvat:
http://www.lilly.no/Nitro2/objects/pedendo_mai_2006_1_nyfodd_energi.pdf

Åter till frågan:
Känner du minsta tvekan så avstå från alla tillskott. Det är en kort period som du ammar och tiden därefter är en livstid.

Nu tror jag inte att kalciumpyruvat ger dig någonting alls. Pyruvatet fyller sin funktion när du ligger mycket lågt i kalorier eller i lågkolhydratdieter. Det ska du inte göra nu. För nu gäller det din hälsa och barnets välmående. Du bör ju ligga ca 800 kcal över ditt normala kaloribehov för att matcha kalorierna som behövs till att göra mjölk.
Vill du bränna fett kommer massor med möjligheter efter amningen med att göra långa promenader med barnvagnen eller bara leka.

Tolkia
2006-12-13, 07:53
Rekommendationen om dagligt intag av aspartam motsvarar väl ungefär 4 liter lightcola tror jag, o det är ju knappast så mycket aspartam i motsvarande en proteinshake om dagen tror jag ^^ till exempel.
Nu är jag inte militant anti-aspartamist eller något, MEN det är stor skillnad på vad jag som vuxen och autonom kan tänka mig att göra med min kropp och vad jag skulle göra med mitt späda barns. Rekommendationen om max fyra liter lightläsk är visserligen satt med stor säkerhetsmarginal (det är alla rekommendationer av denna typ), men den är ju satt med tanke på den som sjläv kan hinka dessa fyra liter, och det kan ju rimligtvis inte ett barn som fortfarande ammar göra (rätta mig om jag har fel ...). Det är stor skillnad på en vuxen och en så liten kropp när det gäller vilka mekanismer som finns både för att för att bryta ned och omsätta näringsämnen etc. och för att ta hand om och neutralisera sådant som (kanske) är mindre nyttigt. När det gäller syntetiska sötningsmedel är det fortfarande i många fall inte helt klart vilka effekter de kan ha och i vilka doser. Att de inte är någon naturlig beståndsdel i ett ammande spädbarns kost känns dock ganska uppenbart.

Om det vore jag och mitt barn skulle jag försöka minimera mängden syntetiska sötningsmedel och överhuvudtaget kosttillskott som kan tänkas gå över i bröstmjölken - för säkerhets skull, helt enkelt. Graviditeten och amningen är ju en väldigt kort tid sett i perspektivet av ett liv; vill du satsa på att träna/förändra/forma kroppen på ett sätt som kräver kosttillskott du tror kan var tveksamma finns det gott om tid att göra det när den tiden är slut! Kom ihåg att det enda krav som finns på att en nybliven mamma skall se ut som en slank tonåring två månader efter födseln snarare kommer från utseendeindustrin (som tjänar grova pengar på att övertyga oss om att vi inte duger) än från någon som bryr sig om hur barn och mor faktiskt mår.

EiseltUK
2006-12-13, 13:52
oj okej :D är han dietist eller äger han bara typ varenda bok som finns i ämnet? :P


Hemkunskapslärare. :D

Sir Anselm
2006-12-13, 14:22
Det är en kvalificerad gissning. Vad som är en kvalificerad gissning har varit på tapeten tidigare.


Det som finns i din blodplasma kommer också att finnas i din mjölk eftersom mjölken görs från blodet. Sedan kommer ett stort antal fettlösliga ämnen med från dina fettdepåer också.

Bäst exempel är mjölksyran. Kvinnor som ammar för över mjölksyra till mjölken direkt efter träningen. Mjölksyran gör mjölken lite syrlig och barnet kan ogilla smaken ifall mamman precis tränat.

Pyruvat är ett organsikt salt som snabbt omsätts i kroppen. Den kommer att finnas i ditt blod och givetvis komma över i mjölken.
Jag läste snabbt denna artikel och fann att barnet omsätter pyruvat:
http://www.lilly.no/Nitro2/objects/pedendo_mai_2006_1_nyfodd_energi.pdf

Åter till frågan:
Känner du minsta tvekan så avstå från alla tillskott. Det är en kort period som du ammar och tiden därefter är en livstid.

Nu tror jag inte att kalciumpyruvat ger dig någonting alls. Pyruvatet fyller sin funktion när du ligger mycket lågt i kalorier eller i lågkolhydratdieter. Det ska du inte göra nu. För nu gäller det din hälsa och barnets välmående. Du bör ju ligga ca 800 kcal över ditt normala kaloribehov för att matcha kalorierna som behövs till att göra mjölk.
Vill du bränna fett kommer massor med möjligheter efter amningen med att göra långa promenader med barnvagnen eller bara leka.

Jag har hört att man ska försöka undvika att gå ner alltför mycket i vikt under amningsperioden eftersom barnet då kan få i sig gifter som suttit bundet i moderns fett via modersmjölken, stämmer detta?

dajmond
2006-12-13, 15:12
Jag har hört att man ska försöka undvika att gå ner alltför mycket i vikt under amningsperioden eftersom barnet då kan få i sig gifter som suttit bundet i moderns fett via modersmjölken, stämmer detta?

det stämmer väldigt bra. o jag bantar inte, sen jag började träna igen har jag blivit väldigt noga med att få i mig minst 2400 kcal om dagen fördelat på sex mål per dag.

Sverker
2006-12-13, 15:13
Nej. Vi har stor omsättning av kroppsfettet, fett in och fett ut. Det finns inga gömda skrymslen där fettlösliga gifter ligger och väntar på att släppas fria. Gifterna går också in och ut.

Sir Anselm
2006-12-13, 15:18
det stämmer väldigt bra. o jag bantar inte, sen jag började träna igen har jag blivit väldigt noga med att få i mig minst 2400 kcal om dagen fördelat på sex mål per dag.

Ja, jag menade inte så, menade mer allmänt.. :em:

Nej. Vi har stor omsättning av kroppsfettet, fett in och fett ut. Det finns inga gömda skrymslen där fettlösliga gifter ligger och väntar på att släppas fria. Gifterna går också in och ut.

Men finns det någon nackdel? Säg att en kvinna är överviktig sedan länge innan hon får barn och sen går ner i samband med amningen, kan det på något sätt påverka barnet negativt? Kan fettet i sig vara dåligt?

Dajmond, förlåt för att jag kapar din tråd! :em:

Philippp
2006-12-13, 17:02
det stämmer väldigt bra. o jag bantar inte, sen jag började träna igen har jag blivit väldigt noga med att få i mig minst 2400 kcal om dagen fördelat på sex mål per dag.

eftersom du pekar på hur många mål du fördelar energin på så tar jag för givet att du tror att den uppdelningen är bättre, men det spelar ingen roll om det är uppdelat på 65 mål eller 3 :I ät så många mål som passar dig bäst

dajmond
2006-12-13, 18:04
Ja, jag menade inte så, menade mer allmänt.. :em:



Men finns det någon nackdel? Säg att en kvinna är överviktig sedan länge innan hon får barn och sen går ner i samband med amningen, kan det på något sätt påverka barnet negativt? Kan fettet i sig vara dåligt?

Dajmond, förlåt för att jag kapar din tråd! :em:

haha ingen fara, jag blev inte sur, glömde lägga till en skämtsam smiley bara ;P

o jag har läst att det är jättedåligt att banta för bebisen, det är därför jag inte gör det...försöker äta riktigt rejält varje dag, särskilt nu när jag dessutom tränar hårt.

Sverker
2006-12-13, 19:37
Ja, jag menade inte så, menade mer allmänt.. :em:



Men finns det någon nackdel? Säg att en kvinna är överviktig sedan länge innan hon får barn och sen går ner i samband med amningen, kan det på något sätt påverka barnet negativt? Kan fettet i sig vara dåligt?

Dajmond, förlåt för att jag kapar din tråd! :em:


Stackars den mamma som redan från början är överviktig och belastar knän, höftleder och korsrygg och därpå går upp 8 - 10 kg under graviditeten.

Klart att hon kan gå ned i vikt under ammningen. Barnet tar det barnet behöver så det drabbar mamman dubbelt.
Praktiskt så har jag faktiskt bara träffat mammor som är utmattade bara av att vara mamma så jag har svårt att tänka mig att någon vill pressa kroppen ytterligare.

dajmond
2006-12-13, 21:30
självklart, om mamman är överviktig finns inga skäl till varför hon inte skulle kunna gå ner i vikt medan hon ammar. men vi snackar 0,5-1 kilo i veckan max, inga hysteribantningar heller. men är man normalviktig kan man vänta med bantning till efter amning...

Sir Anselm
2006-12-14, 08:17
Även om man äter som vanligt kan man gå ner i vikt. Det är en naturlig viktnedgång som man inte behöver oroa sig för. Däremot bör man inte banta aktivt under amningsperioden eftersom man har miljögifter lagrade i kroppsfettet och de frigörs vid bantning och kan gå över till bröstmjölken.

Nu blev det mycket tjat om det här, jag som inte ens tänker skaffa barn på några år, men men... Så här står det iallafall på sjukvårdsrådgivningens hemsida, så nu är jag förvirrad...

dajmond
2006-12-14, 08:56
Nu blev det mycket tjat om det här, jag som inte ens tänker skaffa barn på några år, men men... Så här står det iallafall på sjukvårdsrådgivningens hemsida, så nu är jag förvirrad...

det där är sant, så nu behöver du inte va förvirrad längre hihi

submissionist
2007-09-18, 17:48
Borde ju inte skilja sig från ex vassle? Kanske inte behöver tas 5 minuter innan amning, men en dos på 6g innan träning - hur länge kan det eg tänkas påverka något? *screwy* Det finns ju inga studier på detta - men någon kanske har en klok tanke eller två?

King Grub
2007-09-18, 17:51
Det finns ingen anledning att tro att det skall vara skadligt på något sätt.

submissionist
2007-09-18, 18:15
Skönt med en second opinion från en beläst person, tack!