handdator

Visa fullständig version : Axlarna =/


Rååbin
2006-12-12, 17:07
Halloj !
Nu är det så att jag totalt stannat i axelpress , fan ökningarna lyser med sin frånvaro *gah!* Har före detta succesivt ökat men nu har det som sagt stannat på 31 kg hantlarna , repsen ligger på c.6-8 . Kör lite olika övningar hela tiden men har som "grund " i varje axel- och tricepspass att ta axelpress / militärpress / militärpress i smith eller en maskin som är dylik som hantelpress , hantellyft åt sidan , 1-2övn. för baksida axlar och ännu nån övn. för axlarna + då alla triceps övn. Så vad skulle ni föreslå för att öka från 31kg hantlarna till 35 kg hantlarna ?? (stort hopp jag vet, skit gym ^^ )
Tack på förhand :)

Sniggel
2006-12-12, 18:20
Om du länge har nött på regelbundet kanske detta funkar:
Testa att trappa ner den specifika axelträningen eller pausa med specifik axelträning helt i en vecka.
Börja sedan där du var tidigare och testa därifrån att öka varje vecka (om det går), förhoppningsvis hjälper pausen dig genom att axlarna får återhämta sig rejält (om det är det de behöver) plus att du kanske får en större fördelning explosiva fibrer i och med vilan ("traditionell" byggarträning tenderar att omfördela typ-2x fibrer till typ 2a).

Det var ett tips, hoppas du får fler.

Rååbin
2006-12-12, 20:14
Jag uppskattar ditt tips men till saken hör att jag just hade nästan en veckas paus från gymmet då axlarna inte pallade längre , jag var tvungen att ha en liten paus , hade därför höga förväntningar igår när ja åkte till gymmet ...men blev allt lite less när de inte gick bättre alls =(
Så flera tips mottages gärna :) funderar lite på att träna endast axlar och mage 1 dag i veckan men är lite tveksam *screwy* Eller att köra riktigt tunga militärpressar i smith framöver eller som sista alternativ köra lätt = 10-12reps .
Sista alternativet är det jag gillar minst av alla *rolleyes*

Torsk_ole
2006-12-12, 20:54
Jag uppskattar ditt tips men till saken hör att jag just hade nästan en veckas paus från gymmet då axlarna inte pallade längre , jag var tvungen att ha en liten paus , hade därför höga förväntningar igår när ja åkte till gymmet ...men blev allt lite less när de inte gick bättre alls =(
Så flera tips mottages gärna :) funderar lite på att träna endast axlar och mage 1 dag i veckan men är lite tveksam *screwy* Eller att köra riktigt tunga militärpressar i smith framöver eller som sista alternativ köra lätt = 10-12reps .
Sista alternativet är det jag gillar minst av alla *rolleyes*

Nöt på. Testa lägg in två pass för axlar, 1 lätt och 1 tungt. Fungerade för mig.

Ulf A Big
2006-12-12, 21:15
Musklerna vänjer (anpassar sig) till träningsmönster så du är nog tvungen att använda andra axelövningar som tex pushpress, drag till hakan osv variera reps och set antal.

Ett sätt att ge muskeln lite extrakraft är att ta en vikt som du klarar 6-8 ggr och köra en etta vila 5-10 sekunder och köra en till etta med lite mer vila mellan tills du når 15-20 reps på så sätt hinner muskeln ladda om energin så att du kan utnyttja muskelns hela kraft. Om du kör så här räcker det med en axelövning, du kan lägga in passet i var tredje axelpass.

Sundsarn
2006-12-12, 21:51
Jag har varit sjuk i 4 veckor och inte tränat spec mycket en tid innan dess och vipps så kunde jag plötslitg göra chins! 3 st(!) så kanske längre vila kan vara det som behövs?

Baan
2006-12-12, 21:59
Jag läser att du är -89:a, du är alltså inte i någon optimal ålder än att för kunna vara maximalt starkt, så brukar vara fallet generellt har jag fått för mig.

Självklart får du gärna experimentera med lägre reps, andra övningar, pauser, vila, funkar inget så är det dock ingen katastrof och det är hela min poäng. Ha tålamod bara.

Rååbin
2006-12-13, 15:56
okay , jag ska försöka ha tålamod :D Skall eventuellt försöka köra andra övningar nu med varierande reps och se om det hjälper :) Men kanske de e bättre att köra med stång,då militärpress eller i smithen om man vill köra riktigt tungt för att jag testade köra hantelpress med 35kg hantlarna men fan de ville ju inte komma upp till axelhöjd fastän ja kicka upp dem =/