handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar sömnpiller proteinsyntes o byggande i allmänhet?


Cerberus
2006-12-12, 16:57
Har haft sömnproblem(dålig sömn, för lite sömn) och fick sömnpiller utskrivna idag. Nu slipper ja helst moraliserande om att man ska ta saker i roten men det håller jag också på med, men det e jäkla jobbigt utan ordentlig sömn i långa perioder!!

Det jag fick utskrivit heter Propavan 25mg med propiomazin som huvudingrediens.


Så Hur påverkar sömnpiller proteinsyntes o byggande i allmänhet?

Osten80
2006-12-12, 17:06
Hur det påverkar proteinsyntesen har jag inte en aning om. Däremot blir jag seg, bakfull och får dålig aptit av propavan, vilket gör att jag inte presterar särskilt bra på gymmet.

sgtbarnes
2006-12-12, 17:18
kan inte tänka mig att det skulle påverka proteinsyntesen negativt. Har aldrig hört något om det. Har du haft sömnproblem tidigare och sömntabletterna hjälper så har det nog enbart positiva effekter med avseende på hälsa och kanske med avseende på "byggningssynpunkt" i ditt fall. Denna vilda gissning från min sida bygger på följande kanske lite långsökta resonemang...

Sömn/vila --> det parasympatiska nervsystemet aktiveras -->Matspjälkningsorganen innerveras --> energiomsättningen ökar och borde därför positivt påverka den anabola fasen.

Sen är det massa andra processer som sker i hjärna och kropp när vi sover. Substanser som insöndras och så vidare, saker som indirekt eller direkt har effekt på kroppens återhämtingsförmåga.

eleni
2006-12-12, 17:26
Har för mig att Propavan är ett ganska snällt sömnpiller om man jämför med annat som finns.

Linnet
2006-12-12, 17:52
Hur det påverkar proteinsyntesen har jag inte en aning om. Däremot blir jag seg, bakfull och får dålig aptit av propavan, vilket gör att jag inte presterar särskilt bra på gymmet.

+1

NiXPhoenix
2006-12-12, 17:55
Har för mig att Propavan är ett ganska snällt sömnpiller om man jämför med annat som finns.



Jo, antagligen, eftersom det är det första man får.
Hade sömnproblem under förra våren, fick också Propavan när jag återvände till doktorn då.
Ett tips är att inte ta dem varje kväll om det är möjligt, själv gjorde jag kanske bara av med 10 tabletter av 20. Hade speciellt problem med att jag vaknade för tidigt på morgonarna, då brukade jag dela och bara ta en halv tablett. Då var man i helt okej skick när klockan ringde 2-3 h senare.

Cerberus
2006-12-12, 18:02
Tack allihopa! :)


Jag har inte tänkt att ta dom varje kväll, men att få en helt natts sömn då o då vore nice.

Diana
2006-12-12, 18:09
Jag ägnade mej åt en viss form av sömntablettsknaprande period för några år sedan. Det var iofs inga hardkåre grejjor ala recept utan mesvarianten Valerina(forte/natt) och jag märkte faktiskt nada skillnad i träningen av det. :thumbup: Och även om det hade påverkat resultaten i gymet så hade det faanimej vart värt det... (dom som inbillar sej att sängar inte knarrar i hus med 95procentig pensionärs-population think again... :D *popcorn* )

Provade även en annan typ av sömntablett som till och med förbjöd bilkörning dagen efter (heavvy shit :D ) och är glad att kunna säga att jag icke kan rapportera om nån tränings stagnering där heller.

L-Sami
2006-12-12, 20:25
Har haft sömnproblem(dålig sömn, för lite sömn) och fick sömnpiller utskrivna idag. Nu slipper ja helst moraliserande om att man ska ta saker i roten men det håller jag också på med, men det e jäkla jobbigt utan ordentlig sömn i långa perioder!!

Det jag fick utskrivit heter Propavan 25mg med propiomazin som huvudingrediens.


Så Hur påverkar sömnpiller proteinsyntes o byggande i allmänhet?


Sluta med koffeinet så slipper du sömnbesvär :smash:

Cerberus
2006-12-12, 20:46
Sluta med koffeinet så slipper du sömnbesvär :smash:

haha, det har jag...men det är andra faktorer som spelar in också.. yttre stress bl.a. Negativa tankar osv..

Diana
2006-12-12, 20:58
Sluta_med_koffeinet så slipper du sömnbesvär :smash:
:D

Jag :krampus förstår inte :krampus den här meningen :krampus


Ett skitbra tips mot sömnbesvär är att göra sej beroende av typ heta bad, bastu el. liknande precis innan sömn, äger vilken sömntablett somhelst. Valfri religiös skrift gör sitt till oxå.

michael
2006-12-12, 22:02
Tror inte det påverkar proteinsyntesen(direkt åtminstone).
Dock kan vi väl tala lite om den kvalité om sömn du får? Alkohol är ju kännt för att få oss att somna in djupt, dock hamnar vi aldrig i djupsömnen och en rad hormonaktiviteter uteblir. Aktiviteter som kan vara bra för muskeluppbyggning t.ex.

watertouch
2006-12-13, 00:16
Så här skriver sbu om neuroleptika(din medicin)
http://www.sbu.se/Filer/Content0/publikationer/5/neuroleptika.html

"22. Ska sömnsvårigheter, ångest och nedstämdhet behandlas med neuroleptika?


Det finns inte vetenskapligt stöd i dag för att välja neuroleptika mot sömnstörning, ångest eller depression. För dessa besvär finns andra typer av läkemedel med mindre biverkningsrisk. Neuroleptika gör visserligen att man blir dåsig och fortfarande skrivs det ut lika många recept på neuroleptika i Sverige för dessa störningar som för psykos – fast doserna är lägre.
"