handdator

Visa fullständig version : Ackord till piano


PowPow
2006-12-12, 15:59
Det var inget.

Ta bort tråd.

PowPow
2006-12-12, 16:03
Eller nej, ta inte bort.
Hittade denna:
http://www.telacommunications.com/nutshell/music/keyboard.htm

Men om man ska ta reda på hur man tar ett E moll. Vad heter det på engelska?

Minor, major? what? jelp!

Ame
2006-12-12, 16:06
E Minor.

PowPow
2006-12-12, 16:08
E Minor.

Och E major är? Vanligt E?
Finns det ingen översättningslista omg!

HenrY
2006-12-12, 17:16
http://www.e-chords.com/default.asp

Mycket bra sida för piano-ackord! Bara söka på låten man vill ha, de flesta kända finns. Sen kan man bara hålla musen på ackordet så får man upp en liten bild på hur det spelas!:thumbup:

PowPow
2006-12-12, 18:08
http://www.e-chords.com/default.asp

Mycket bra sida för piano-ackord! Bara söka på låten man vill ha, de flesta kända finns. Sen kan man bara hålla musen på ackordet så får man upp en liten bild på hur det spelas!:thumbup:

Nu blev du min plutt! Tack!

PowPow
2006-12-12, 18:09
NU är mitt enda problem bara att veta var på pianot man ska spela. Det ser ju lika dant ut över allt :D

Ska man spela i "mitten" eller? Om man ska kompa en gitarr med standrard tuning.

haha. folk som kan spela piano skrattar nog nu.

PowPow
2006-12-12, 18:10
I FL är "sektionerna" märkta från C0 till C10. ÄR det C5 som gäller eller? :D

HenrY
2006-12-12, 18:46
NU är mitt enda problem bara att veta var på pianot man ska spela. Det ser ju lika dant ut över allt :D

Ska man spela i "mitten" eller? Om man ska kompa en gitarr med standrard tuning.

haha. folk som kan spela piano skrattar nog nu.

Vet inte riktigt hur det bestäms med "musik-språk", men om du vet hur du ska spela det, kan ju du bara avgöra via gehör?

Jaa sidan e riktigt bra! Precis en sådana sida jag letade efter när jag hittade den!:)

PowPow
2006-12-12, 18:52
Vet inte riktigt hur det bestäms med "musik-språk", men om du vet hur du ska spela det, kan ju du bara avgöra via gehör?

Jaa sidan e riktigt bra! Precis en sådana sida jag letade efter när jag hittade den!:)

Ja, det är klart. tacksar!

semicroma
2006-12-12, 19:12
NU är mitt enda problem bara att veta var på pianot man ska spela. Det ser ju lika dant ut över allt :D

Ska man spela i "mitten" eller? Om man ska kompa en gitarr med standrard tuning.

haha. folk som kan spela piano skrattar nog nu.

Står det bara ackord kan man spela var man vill, men man spelar gärna på mitten av klaviaturen för de blir mer hm neutralt då. Står ackordet noterat i notskrift är det däremot tänkt att spelas på en speciell plats.

PowPow
2006-12-12, 19:15
Står det bara ackord kan man spela var man vill, men man spelar gärna på mitten av klaviaturen för de blir mer hm neutralt då. Står ackordet noterat i notskrift är det däremot tänkt att spelas på en speciell plats.

Och hur vet man vilken plats det är då?

är c5 mitten? Lär det ju vara iofs.

semicroma
2006-12-12, 20:28
Och hur vet man vilken plats det är då?

är c5 mitten? Lär det ju vara iofs.

Beteckningen c5 används mest i musikprogram som jag förstått det. Det motsvarar vad man traditionelt kallar "ettstruket c" och det är mycket riktigt det i mitten. Det noteras i notskrift som tonen på det första hjälpstrecket under de 5 vanliga strecken.

semicroma
2006-12-12, 20:36
Glömde säga att man traditionelt skriver ettstrukna c som c1, men i musikprogram (i alla fall i sonar som jag kollade på innan jag postade) så skrivs det som c5

Whistler
2006-12-12, 20:57
Ohhh! Underbara länkar!

Den första som Pow-Pow postade är ju heeeeelt fantastisk! Äntligen kan jag börja öva skalor. :P

semicroma
2006-12-12, 21:18
Ackordvisar är tämligen kass, den visar c9 på samma sätt som c7. Den visar inte alls nian alltså. Dessutom visar den läggningen av 11 och 13 ackorden på ett sätt som gör att det inte låter så bra.

Skalorna är också fel, när jag väljer ren moll får jag fram melodisk moll. C dur pentatoniska skalan är också fel.

PowPow
2006-12-12, 21:59
Beteckningen c5 används mest i musikprogram som jag förstått det. Det motsvarar vad man traditionelt kallar "ettstruket c" och det är mycket riktigt det i mitten. Det noteras i notskrift som tonen på det första hjälpstrecket under de 5 vanliga strecken.

Okej, tack. Då är det mitten jag ska utgå från, om jag t.ex. ska ta ett Em och vill att det ska låta lika dant som när jag tar ett Em på gitarren. Kan inte testa nu, eftersom jag inte har gitarren här.

Fan va nice. Önskar att jag hade tillgång till ett riktigt piano. Hade varit sjukt kul att lära sig. Det står iofs ett piano i korridorens vardagsrum, men flera tangenter saknas, och ja har hört att en kille har spytt i det, så jag lämnar nog det därhär :)

Tack för hjälpen semicroma!

PowPow
2006-12-12, 22:00
Ackordvisar är tämligen kass, den visar c9 på samma sätt som c7. Den visar inte alls nian alltså. Dessutom visar den läggningen av 11 och 13 ackorden på ett sätt som gör att det inte låter så bra.

Skalorna är också fel, när jag väljer ren moll får jag fram melodisk moll. C dur pentatoniska skalan är också fel.

Du har inte tips på någon annan?

fast iofs, du verkar ju kunna spela, så du använder väl inte sånt längre.

Noodles
2006-12-13, 07:36
Du har inte tips på någon annan?

fast iofs, du verkar ju kunna spela, så du använder väl inte sånt längre.

Det finns en pianoskola på nätet som vänder sig till hyfsade nybörjare:

http://www.pianoskolan.com/

E-chords är bra även om jag håller med om att det ibland är lite konstiga sättningar av ackorden. Min erfarenhet är dock att de är mer tillförlitliga än andra sidor jag har hittat. När man försöker provspela vissa tabbar undrar man om personen som lagt upp dem är döv.

semicroma
2006-12-13, 17:10
Du har inte tips på någon annan?

fast iofs, du verkar ju kunna spela, så du använder väl inte sånt längre.

Ett bra tips är böcker från bibloteket. Finns ofta en hel del bra grejjer (hyfsat i alla fall). Annars svarar jag gärna på frågor.

Noodles
2006-12-14, 07:39
Böcker kan lära dig mycket men framför allt handlar det om att öva öva öva. Jag har spelat piano i 16 år och känner mig fortfarande som en nybörjare när jag hör en del spela.

Chaan
2006-12-14, 07:53
NU är mitt enda problem bara att veta var på pianot man ska spela. Det ser ju lika dant ut över allt :D

Ska man spela i "mitten" eller? Om man ska kompa en gitarr med standrard tuning.

haha. folk som kan spela piano skrattar nog nu.

:laugh: Skratta är jag bra på :em:

Du vet att du normalt kompar med vänster hand eller hur? Och lirar melodi eller annat finlir med höger. Normalt hamnar ju händerna lite på respektive sida av mitten :)

Såg att du nämnde beteckningar 0-10 men det är väl i så fall en konsertflygel som har 10 oktaver, har för mig att ett normalt piano har 8. I så fall hamnar troligen högerhanden på femte.

Ett problem med pianon är att de stäms alldeles för sällan (det kostar pengar, en bristvara) och ett piano som inte stämts på sex månader låter inte bra, i synnerhet inte utåt flankerna.

En vild gissning är att gitarrens lägsta oktav är samma som pianots tredje oktav, räknat från vänster.