handdator

Visa fullständig version : Varför köpa en mac?


Trance
2006-12-12, 13:05
Nu får ni allt utbilda mig eftersom jag är nyfiken då Mac helt plötsligt har miljoner fan boys som säger att Mac är bättre än bäst. Låt oss säga att jag som medelavancerad användare skall köpa en ny dator, varför skall jag köpa en Mac över plocka ihop en egen PC och köra XP/Vista eller Ubuntu?

Jag förstår bara inte hypen.

jim
2006-12-12, 13:06
Snyggt
Trendigt
Bra kvalitet (inte nödvändigtvis bättre)

Edit:
Baksidor är:
Dyrt
Inte lika prisvärt (prestanda per krona)
Sämre uppgraderingsmöjligheter (i många fall)

Förr var mac helt oacceptabelt för en i mina ögon eftertänksam köpare utan extrema specialbehov, idag är det ett snyggare, hetare och dyrare fullgott alternativ.

jwzrd
2006-12-12, 13:06
Burken är snygg, OS:et är snygg, apparna är snyggare, shell:et (kommandoprompten) är bättre - riktig unix-miljö. Längre datorpenis.

jim
2006-12-12, 13:09
Burken är snygg, OS:et är snygg, apparna är snyggare, shell:et (kommandoprompten) är bättre - riktig unix-miljö. Längre datorpenis.

Mycket längre datorpenis! :)

(det innebär även att du får lova att lyfta lite mer i bänk på träningsforum på internet)

Dav0d
2006-12-12, 13:10
Det ska du inte.
Dessutom vill man ha ett stabilt OS med *nix miljö, då installerar man linux eller unix etc. Varför köpa en Mac för det ?

Enda anledningen varför man köper en Mac är om man är grafiker, designer, artitekt och gillar programmen som finns för Mac. Det eller att du vill ha en snygg burk.

Mental
2006-12-12, 13:11
Mera spel och bättre prestanda per krona, eller hur var det nu? :D

Jag skulle gärna se att mina päron körde mac dock, för det ser "idiotsäkert" ut, och det skulle bedyda färre utryckningar för min ambulerande supportakut

jim
2006-12-12, 13:14
Enda anledningen varför man köper en Mac är om man är grafiker, designer, artitekt och gillar programmen som finns för Mac. Det eller att du vill ha en snygg burk.

Nej, vi använder samma program på PC som vi gör på Mac, men ja, snygg burk är det.

Trance
2006-12-12, 13:17
Burken är snygg, OS:et är snygg, apparna är snyggare, shell:et (kommandoprompten) är bättre - riktig unix-miljö. Längre datorpenis.

Ok, har faktiskt inte sett de nya Mac men jag tror på dig. Men jag gömmer undan datorn bra så tystnad/värme etc är viktigare för mig då. Är på dygnet runt oftast. Hur ligger mac till där?

OS:et är ju personligt och jag har ju liten kunskap om det. Men är det detta ni menar? http://arstechnica.com/reviews/01q2/macos-x-final/images/first-boot-big.jpg
(tycker inte det är så snyggt, men har fått berättat att det blir bättre live)


Ok, apps har jag inte så stor koll. Är de snyggare för de får temat eller har de egna skins som är snygga?

Kommandoprompten går ju ladda hem: http://www.microsoft.com/windowsserver2003/technologies/management/powershell/default.mspx
Men att det är byggt på unix verkar ju mycket bättre än vad t.ex. XP är även om jag själv inte har några problem med XP. Men det är ju lättare att skapa virus till XP i alla fall. Men varför inte köra Ubuntu då, det är väl dessutom lika snyggt?

Penis, beror väl på vilka man vill imponera på. Dock kan jag tänka mig att man imponerar mer på datorintresserade tjejer med Mac då man är lite "on the edge". Men, det är ju inte så stor marknad. ;)

Trance
2006-12-12, 13:19
Det ska du inte.
Dessutom vill man ha ett stabilt OS med *nix miljö, då installerar man linux eller unix etc. Varför köpa en Mac för det ?

Bara lite halvt OT, XP är ju stabilt. Klarar man av att köra en *nix-variant och inte klarar av att hålla XP stabilt så är man kass. ;-). Men om man skall köra server så är ju *nix bra och gratis känns det som.

jwzrd
2006-12-12, 13:27
Det ska du inte.
Dessutom vill man ha ett stabilt OS med *nix miljö, då installerar man linux eller unix etc. Varför köpa en Mac för det ?

Enda anledningen varför man köper en Mac är om man är grafiker, designer, artitekt och gillar programmen som finns för Mac. Det eller att du vill ha en snygg burk.

Poängen är att du får en fungerande workstation och desktopmiljö med schyssta appar, aktuellt. SOM ÄR ett bra Unix-system.

jim
2006-12-12, 13:30
Trance mac har som Dav0d var inne på lite en stämpel av "designer/grafiker/fotograf" över sig, detta beror mest på tradition då den faktiska skillnaden i att jobba på mac och pc i dessa områden är mycket liten. Jag tycker dock att även om du är en "normalanvändare" så kommer det se betydligt coolare ut att ha en t ex iMac (http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=C1211F78&nclm=iMac) stående hemma än en i regel ganska ful PC-burk.

Jag har ju själv laptop nu (Dell) och där stod alternativet till Mac PowerBook, men kostade 30-40% mer för egentligen nästan samma prestanda, så valde Dellen pga ekonomi. Macs bärbara är iaf väldigt tysta och blir inte särskilt varma (förutom 17" powerbook med fetare gfx-kort, de blir varma).

Angående OS så är OS X Tiger jävligt snyggt, och Vista är väl också ganska snyggt, dock har Vista stulit 99% av sina designidéer från Mac OS, så skulle sätta Vista som 2a där :)
Och oavsett vad du tycker så kan en mac idag köra både windows och mac os, medan en pc inte klarar mac os. Så där limiterar PC dig något.

Trance
2006-12-12, 13:57
Trance mac har som Dav0d var inne på lite en stämpel av "designer/grafiker/fotograf" över sig, detta beror mest på tradition då den faktiska skillnaden i att jobba på mac och pc i dessa områden är mycket liten. Jag tycker dock att även om du är en "normalanvändare" så kommer det se betydligt coolare ut att ha en t ex iMac (http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=C1211F78&nclm=iMac) stående hemma än en i regel ganska ful PC-burk.

Ja, Apples markansföringsavdelning är grymt duktig. De har sålt in sig som de hippa, snygga och snälla alternativet. Det har ju fungerat utmärkt eftersom så mång anser det nu. Sedan så är inte just hur burken ser ut så viktigt för mig eftersom jag kan gömma undan den bra. Prestandan på t.ex. de iMac's där var ju jättedålig för de pengarna?


Jag har ju själv laptop nu (Dell) och där stod alternativet till Mac PowerBook, men kostade 30-40% mer för egentligen nästan samma prestanda, så valde Dellen pga ekonomi. Macs bärbara är iaf väldigt tysta och blir inte särskilt varma (förutom 17" powerbook med fetare gfx-kort, de blir varma).

Angående OS så är OS X Tiger jävligt snyggt, och Vista är väl också ganska snyggt, dock har Vista stulit 99% av sina designidéer från Mac OS, så skulle sätta Vista som 2a där :)
Och oavsett vad du tycker så kan en mac idag köra både windows och mac os, medan en pc inte klarar mac os. Så där limiterar PC dig något.

Vad har Vista snott från Mac?

Sedan argumentet om snygghet så är det väl en smaksak, jag känner mig så jäkla annorlunda eftersom alla säger att detta är så snyggt:
http://desta.jp/desta/img/4881.jpg
medan jag tycker det ser..gammalt ut. :( Gillar inte den där kristall-looken på knappar t.ex. Då finns det ju snyggare enligt mig:

Typ det osläppta noir-temat:
http://www.istartedsomething.com/wp-content/uploads/2006/10/noir1.jpg

eller aero:
http://images.moditory.com/articles/MSVistaWL/aero_lg.jpg

eller ubuntu:
http://proc.linux.cz/img/ubuntu.png

Men ja, det är ju en smaksak och jag gillar oftast lite mer stilrena(därför gillar jag royal noir-temat). Men jag ville gärna ha andra argument varför Mac var bättre än utseendet då jag som användare är tillräckligt duktig att ändra utseendet på operativsystemet tills det ser snyggt ut. ;) Angående operativssystem och hårdvara så kan man ju vända på det och säga att man har mycket mer valfrihet när det gäller hårdvara med en PC så där övertalar du nog mig inte heller.

jim
2006-12-12, 14:01
Ja, Apples markansföringsavdelning är grymt duktig. De har sålt in sig som de hippa, snygga och snälla alternativet. Det har ju fungerat utmärkt eftersom så mång anser det nu. Sedan så är inte just hur burken ser ut så viktigt för mig eftersom jag kan gömma undan den bra. Prestandan på t.ex. de iMac's där var ju jättedålig för de pengarna?


Ja som jag sa från början less bang for your buck, min laptop = 14k, macbook pro med 95% identiska stats = 22k inte okej IMO.


Vad har Vista snott från Mac?


Gadgets, genomskinlighet, högupplösta png-ikoner och säkert fler saker. Jag är inte extremt påläst i jämförelsen men då jag jobbat mycket med båda OSen så var det en hel del med Vista första gången jag körde det som fick mig att tänka "oj mac". Sen är det svårt att säga så, men jag resonerar som "de som först hade det var först med idén, svårt att veta vem som kom på vad först och vem som stal vad.

Jag tycker Mac OS är snyggare, men fruktansvärt att arbeta i, riktigt frustrerande stundtals. Så jag håller mig på PC/Vista.

NiXPhoenix
2006-12-12, 14:05
Alla ni som säger att macar är snygga, vilka modeller pratar ni om då egentligen?
Själv tycker jag G5an är någorlunda snygg, men så speciell är den faktiskt inte.
Resten vet jag inte om de är så speciella..

På PC-fronten har man ju valmöjligheter, nån som skulle påstå att alla PC-chassin är fula är enbart dum och vet ingenting om utbudet.
Det finns många riktigt snygga chassin idag och har så gjort i ett antal år.

coxie
2006-12-12, 14:06
Snygg burk, snyggt och bra OS om man inte vill/kan pilla in en fin dist själv.

Körde själv en powerbook innan jag köpte mig min senaste laptop och tycker det är väldigt hypat med apple.

Dumleman
2006-12-12, 14:07
Mac är väl mer än operativsystemet eller hur? Vad jag har förstått så kan man ju köra mac os på pc och mac har börjat köra med intel så vad är egentligen speciellt med mac längre? Jag är inte säker på det men nån får gärna förtydliga.

NiXPhoenix
2006-12-12, 14:07
... Sedan så är inte just hur burken ser ut så viktigt för mig eftersom jag kan gömma undan den bra. Prestandan på t.ex. de iMac's där var ju jättedålig för de pengarna?




Du behöver för helvete inte gömma undan någonting, köp något annat än det fulaste chassiet du kan hitta istället.
Tror tom det finns G5-look alikes i PC-version om man så gärna vill ha det utseendet.

qubie
2006-12-12, 14:08
Köp inte en MAC om du har Bredbandsbolaget för vi kan inte supporta dig som alla förbanande gubb-kärringjävlar tror... *grr27*

jim
2006-12-12, 14:11
Alla ni som säger att macar är snygga, vilka modeller pratar ni om då egentligen?
Själv tycker jag G5an är någorlunda snygg, men så speciell är den faktiskt inte.
Resten vet jag inte om de är så speciella..

På PC-fronten har man ju valmöjligheter, nån som skulle påstå att alla PC-chassin är fula är enbart dum och vet ingenting om utbudet.
Det finns många riktigt snygga chassin idag och har så gjort i ett antal år.

Min laptop, den bästa 15.4" laptop-PCn man kunde få vid tillfället utan att lägga en förmögenhet:

http://www.allware.ru/products/dell/dell_notebooks/dell_inspiron_6400.jpg

Macbook Pro, motsvarande laptoplösning:

http://images.jiwire.com/images/reviews/macbook-pro/open-400x250.jpg

Talar för sig själv tycker jag, sen pratar vi iofs inte bara laptops här, men även iMac ger iaf live ett jävligt imponerande och classy intryck,

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=80BBAD87&tg_FC57F0D4=tab3&nclm=iMac

Edit: oj stor bild byter :P

Dumleman
2006-12-12, 14:11
Köp inte en MAC om du har Bredbandsbolaget för vi kan inte supporta dig som alla förbanande gubb-kärringjävlar tror... *grr27*
Säg bara "vi skickar en broschyr med posten för hur ni fixar problemet" Sen skickar ni den här bilden i brevet:
http://hctkko.simset.net/bonus/google.jpg

qubie
2006-12-12, 14:13
Säg bara "vi skickar en broschyr med posten för hur ni fixar problemet" Sen skickar ni den här bilden i brevet:
http://hctkko.simset.net/bonus/google.jpg

:laugh: Klockren! Får snacka med chefen om vi kan fixa en ny rutin på att skicka ut liknande till kunder som är arga/besvikna på oss

Dumleman
2006-12-12, 14:14
Min laptop, den bästa 15.4" laptop-PCn man kunde få vid tillfället utan att lägga en förmögenhet:

http://www.allware.ru/products/dell/dell_notebooks/dell_inspiron_6400.jpg

Macbook Pro, motsvarande laptoplösning:

http://images.jiwire.com/images/reviews/macbook-pro/open-400x250.jpg

Talar för sig själv tycker jag, sen pratar vi iofs inte bara laptops här, men även iMac ger iaf live ett jävligt imponerande och classy intryck,

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=80BBAD87&tg_FC57F0D4=tab3&nclm=iMac

Edit: oj stor bild byter :P
Bilderna är inte precis tagna i samma miljö och åter igen vad spelar utseendet på själva burken för roll? Jag har inte en dator för att den är snygg. Macen är mer stöldbegärlig?

jwzrd
2006-12-12, 14:15
Bilderna är inte precis tagna i samma miljö och åter igen vad spelar utseendet på själva burken för roll? Jag har inte en dator för att den är snygg. Macen är mer stöldbegärlig?

Menar du att argumentet inte finns bara för att din värdering inte är samma som min?

Trance
2006-12-12, 14:18
Gadgets, genomskinlighet, högupplösta png-ikoner och säkert fler saker. Jag är inte extremt påläst i jämförelsen men då jag jobbat mycket med båda OSen så var det en hel del med Vista första gången jag körde det som fick mig att tänka "oj mac". Sen är det svårt att säga så, men jag resonerar som "de som först hade det var först med idén, svårt att veta vem som kom på vad först och vem som stal vad.

Jag tycker Mac OS är snyggare, men fruktansvärt att arbeta i, riktigt frustrerande stundtals. Så jag håller mig på PC/Vista.

Gadgets, hur menar du? MS har ju haft någon variant länge(som var kass) och det har ju funnits andra alternativ hur länge som helst(typ samurize). Högupplösta png-ikoner.... va? Skulle de gå åt andra hållet med lågupplösta jpg eller vad menar du? Sedan kan man kanske anklaga dem för att likna mac-ikonerna, men det är ju en annan sak. Genomskinlighet känns som någon som alla operativssystem kommer att erbjuda.

En annan sak, alla dessa saker som du nämner fanns i open source communities först, till och med en variant av den där grejen folk har längst ner med ikoner som växer när man hoovrar. Hela Mac är ju bara ett skal över ett open source OS. Mac har lyckats föra fram stämpeln att de är mest innovativa, mest godhjärtade och coolast i hela världen.. och hittills har denna tråden bara övertygat mig om att deras marknadsavdenling är grym. ;)

fat_joe
2006-12-12, 14:19
Grymt snygga, sämre kompitablitet (garanterad felstavning? )

Dumleman
2006-12-12, 14:19
Menar du att argumentet inte finns bara för att din värdering inte är samma som min?
Jag bryr mig inte om hur datorn ser ut. Poll?

jwzrd
2006-12-12, 14:20
Gadgets, hur menar du? MS har ju haft någon variant länge(som var kass) och det har ju funnits andra alternativ hur länge som helst(typ samurize). Högupplösta png-ikoner.... va? Skulle de gå åt andra hållet med lågupplösta jpg eller vad menar du? Sedan kan man kanske anklaga dem för att likna mac-ikonerna, men det är ju en annan sak. Genomskinlighet känns som någon som alla operativssystem kommer att erbjuda.

En annan sak, alla dessa saker som du nämner fanns i open source communities först, till och med en variant av den där grejen folk har längst ner med ikoner som växer när man hoovrar. Hela Mac är ju bara ett skal över ett open source OS. Mac har lyckats föra fram stämpeln att de är mest innovativa, mest godhjärtade och coolast i hela världen.. och hittills har denna tråden bara övertygat mig om att deras marknadsavdenling är grym. ;)

Trance, du behöver inte köpa Mac. Men tom Msft själva erkänner att de tittat mycket på OS X när de designade UI:t för Vista. (Precis som Apple erkänner att de exempelvis "snodde" Spotlight från Windows Search). Orka ha OS-wars. Det är en fråga om tycke och smak - Apple faller mig på läppen.

Trance
2006-12-12, 14:20
Du behöver för helvete inte gömma undan någonting, köp något annat än det fulaste chassiet du kan hitta istället.
Tror tom det finns G5-look alikes i PC-version om man så gärna vill ha det utseendet.

Jag vill för helvete gömma undan något eftersom jag tycker det är snyggast och smidigast så. Puss.

jwzrd
2006-12-12, 14:21
Jag bryr mig inte om hur datorn ser ut. Poll?

Exakt och det behöver du inte göra. Jag bryr mig till viss del, men mest om operativsystemet. Jag väljer därför Apple + Mac OS X; du väljer Generic + Windows (eller någon Linux-dist?).

Trance
2006-12-12, 14:21
Trance, du behöver inte köpa Mac. Men tom Msft själva erkänner att de tittat mycket på OS X när de designade UI:t för Vista. (Precis som Apple erkänner att de exempelvis "snodde" Spotlight från Windows Search). Orka ha OS-wars. Det är en fråga om tycke och smak - Apple faller mig på läppen.

Ja helt klart, jag tror att har gjort det också. Jag ville bara ha information vad exakt så jag kunde titta efter själv. Men högupplösta ikoner, vafan. ;)

NiXPhoenix
2006-12-12, 14:23
Min laptop, den bästa 15.4" laptop-PCn man kunde få vid tillfället utan att lägga en förmögenhet:

http://www.allware.ru/products/dell/dell_notebooks/dell_inspiron_6400.jpg
Macbook Pro, motsvarande laptoplösning:

http://images.jiwire.com/images/reviews/macbook-pro/open-400x250.jpg

Talar för sig själv tycker jag, sen pratar vi iofs inte bara laptops här, men även iMac ger iaf live ett jävligt imponerande och classy intryck,

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=80BBAD87&tg_FC57F0D4=tab3&nclm=iMac

Edit: oj stor bild byter :P


Det finns mycket snyggare laptops än Dells, men visst, macarna med sitt metallchassi? är nog lite one of a kind.

jwzrd
2006-12-12, 14:24
Ja helt klart, jag tror att har gjort det också. Jag ville bara ha information vad exakt så jag kunde titta efter själv. Men högupplösta ikoner, vafan. ;)

Tja, alltså jämför själv. Det är fåniga och banal saker MEN det säger mer om kvaliteten på Windows' gränssnitt än om någon Mac-revolution. Jämför hur OS X renderar text med hur text ser ut på Windows XP. Kvalitetsskillnaden mellan fonterna.

NiXPhoenix
2006-12-12, 14:25
Jag vill för helvete gömma undan något eftersom jag tycker det är snyggast och smidigast så. Puss.

Okej, jag förstår. :)


Jag bryr mig inte om hur datorn ser ut. Poll?


Och även för de som gör det så finns det väldigt fina burkar på pc-fronten.

jwzrd
2006-12-12, 14:26
Okej, jag förstår. :)





Och även för de som gör det så finns det väldigt fina burkar på pc-fronten.

Ja, Sony Vaio. Det är den absolut enda paddan i PC-världen som inte ser ut som ett rövhål.

NiXPhoenix
2006-12-12, 14:26
Ja, Sony Vaio. Det är den absolut enda paddan i PC-världen som inte ser ut som ett rövhål.


Jag menade stationära datorer i första hand.

Trance
2006-12-12, 14:28
Tja, alltså jämför själv. Det är fåniga och banal saker MEN det säger mer om kvaliteten på Windows' gränssnitt än om någon Mac-revolution. Jämför hur OS X renderar text med hur text ser ut på Windows XP. Kvalitetsskillnaden mellan fonterna.

Nu har jag som sagt ingen större erfarenhet av OS X men jag har läst(andrahandsinformation med andra ord) att OS X har "mysigare" text medan XP har "crisper" text i och med cleartype som gör att man kan läsa mycket mindre text lättare. Sant eller falskt?

jwzrd
2006-12-12, 14:28
Jag menade stationära datorer i första hand.

Tja, jag känner inte till några snygga stationära datorer utom Mac Mini, Mac Pro och iMac. De som kallas snygga ser ofta ut som riktigt fula rymdskepp.

jwzrd
2006-12-12, 14:29
Nu har jag som sagt ingen större erfarenhet av OS X men jag har läst(andrahandsinformation med andra ord) att OS X har "mysigare" text medan XP har "crisper" text i och med cleartype som gör att man kan läsa mycket mindre text lättare. Sant eller falskt?

Falskt. ClearType är typ the ugly stepchild of anti aliasing. Det ser ut som bajs i jämförelse.

NiXPhoenix
2006-12-12, 14:31
Tja, jag känner inte till några snygga stationära datorer utom Mac Mini, Mac Pro och iMac. De som kallas snygga ser ofta ut som riktigt fula rymdskepp.



Ta dig då en titt i olika onlineaffärers sortiment av chassin.

jwzrd
2006-12-12, 14:36
Ta dig då en titt i olika onlineaffärers sortiment av chassin.

De är fula, alla jag sett.

Trance
2006-12-12, 14:46
Falskt. ClearType är typ the ugly stepchild of anti aliasing. Det ser ut som bajs i jämförelse.

Nu blir ju detta ett lustigt argument eftersom jag själv inte sett men om man tittar på: http://www.themicrofoundry.com/other/aa-compare.gif så ser CleartType bättre ut enligt mig.

Nummer två av jämförelsena:
The top of each pair is Panther, the bottom Windows.
http://www.themicrofoundry.com/other/aa-compare2.gif
Här är det väl jämnare men ClearType är ju mycket bättre på versaler.

Från kommentarerna här:
http://typographi.com/000739.php

jwzrd
2006-12-12, 14:51
Nu blir ju detta ett lustigt argument eftersom jag själv inte sett men om man tittar på: http://www.themicrofoundry.com/other/aa-compare.gif så ser CleartType bättre ut enligt mig.

Nummer två av jämförelsena:
The top of each pair is Panther, the bottom Windows.
http://www.themicrofoundry.com/other/aa-compare2.gif
Här är det väl jämnare men ClearType är ju mycket bättre på versaler.

Från kommentarerna här:
http://typographi.com/000739.php

Ja för sådär ser texten ut. Bra jämförelse.

För att kunna jämföra så måste du ha en kamera. Du kan få fundera över varför själv.

jim
2006-12-12, 14:51
Gadgets, hur menar du? MS har ju haft någon variant länge(som var kass) och det har ju funnits andra alternativ hur länge som helst(typ samurize). Högupplösta png-ikoner.... va? Skulle de gå åt andra hållet med lågupplösta jpg eller vad menar du? Sedan kan man kanske anklaga dem för att likna mac-ikonerna, men det är ju en annan sak. Genomskinlighet känns som någon som alla operativssystem kommer att erbjuda.

En annan sak, alla dessa saker som du nämner fanns i open source communities först, till och med en variant av den där grejen folk har längst ner med ikoner som växer när man hoovrar. Hela Mac är ju bara ett skal över ett open source OS. Mac har lyckats föra fram stämpeln att de är mest innovativa, mest godhjärtade och coolast i hela världen.. och hittills har denna tråden bara övertygat mig om att deras marknadsavdenling är grym. ;)

Jag har aldrig sagt att det inte finns möjlighet att konfigurera OS utöver standardutbudet, jag sa at mac OS hade Gadgets före Windows, det hade de. Samma med ikonerna, jag vet inte riktigt vad du försöker få fram, XP har katastrofalt fula ikoner, Mac OS har haft vektorbaserade ikonerna ganska länge, nu kom Vista med samma ikondesign, vad är det du inte förstår? Och genomskinlighet, windows hade det itne, mac os hade det, nu har windows det också. Jag är osäker på vem det är du debatterar med.

Och ja, Apple har en av världens starkaste marknadsföringsavdelningar, form, funktion och stilrenhet som sätter standard för massor av andra företag.

jim
2006-12-12, 14:53
Bilderna är inte precis tagna i samma miljö och åter igen vad spelar utseendet på själva burken för roll? Jag har inte en dator för att den är snygg. Macen är mer stöldbegärlig?

Vad diskuterar vi? Jo varför man skulle kunna välja mac före pc, ett av argumenten var att de är snyggare, om du inte tycker utseende på burken spelar roll, varför öppna munnen i frågan överhuvudtaget?

Genesis
2006-12-12, 18:12
http://images.apple.com/euro/imac/0906/images/indextop20060906.jpg

Jag har en 24". För det första så funkar allt bara som det ska, inget jag någonsin upplevt när jag använt mig av Windows. Dessutom är skärmen hur bra som helst. Ser film och allt på den och det fungerar klockrent. Front row är underbart. Datorn fungerar som en möbel, endast en sladd i väggen, allt annat är trådlöst. Knäpptyst är den också. För att bara nämna några av fördelarna.

Alla PC-användare som har varit här och lekt med den har velat ha en egen. :)