handdator

Visa fullständig version : Kondition: intensitet i förhållande till mängd/längd


Ekonom
2006-12-12, 08:31
Hej, jag har styrketränat i många år, men ständigt slarvat med konditionen. Jag har som målsättning att öka upp konditionen nu framöver, men prio1 kommer fortfarande vara massa/styrka. Jag vill förtydliga att det inte handlar om att bränna fett, utan att "stärka hjärtat" (vilket jag förmodar är samma som öka konditionen)

Jag har sökt och läst gamla konditionstrådar, men en fråga tycker jag mej inte förstå..

Vad alla säger till mig är högintensiv intervallträning det bästa sättet att förbättra konditionen. Det hävdas att 15-20 min högintensiv intervallträning kan vara lika bra som kanske 40-50 min joggning eller liknande...

Jag har ingen höjdarkondition i dagsläget, och målet är inte att få en heller, målet är att få en "inte-bli-flåsig-så-lätt-kondition" så att t.ex. knäböjen blir mindre flåsiga.

"planen" är att köra två konditionspass per vecka. Jag vet att det är rekomenderat att köra fler, men givet mitt mål med träningen ovan, undrar jag om inte två k.pass borde räcka för det jag vill uppnå..

Fråga 1: Är det bättre med kortare högintensiva intervallpass eller längre lättre joggningpass för mitt syfte? Hur lång tid och hur hög intensitet anses bra? ni som vet.

Fråga 2: Räcker två pass för mitt mål

Fråga 3: Gör ett kortare konditionspass verkligen så stor skada om det ligger direkt efter jag kör ett kort (ca. 30 min) styrketräning pass och därefter slänger i mig gainer?

Tackar för svar!

King Grub
2006-12-12, 09:09
För att se förbättringar i syreupptagningsförmåga krävs normalt att man håller en intensitet på 70% eller mer av maxpuls, om man inte är gammal eller otränad. Intensiteten är det avgörande för aeroba förbättringar, även om aktivitetens varaktighet till viss del kan kompensera för lägre intensitet, dvs 45 minuter på 60% av HRmax motsvarar nästan 20-30 minuter på 70% av HRmax.

Studier på intervallträning har visat ungefär lika bra förbättringar av Vo2Max vid 2 dagars träning per vecka som 5. I andra studier, inte intervall, där den totala volymen träning varit densamma, har man inte sett skillnad på 2 och 4 dagar per vecka eller på 3 och 5 dagar.

Ja, det är dåligt att köra både kondis och styrka i samma pass (men jag gör det gärna själv).

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1959148&postcount=4

Och du sänder motsatta signaler till musklerna och mekanismerna kring proteinsyntesen.

Slartibartfast
2008-08-17, 16:24
även om aktivitetens varaktighet till viss del kan kompensera för lägre intensitet, dvs 45 minuter på 60% av HRmax motsvarar nästan 20-30 minuter på 70% av HRmax.


Vilken fördelning följer detta förhållande?

60 min x 70% HRmax = X min x 90% HRmax

Vad är X i detta fall?

Guddi
2008-08-17, 17:45
Vilken fördelning följer detta förhållande?

60 min x 70% HRmax = X min x 90% HRmax

Vad är X i detta fall?Beror på hur vältränad du är. Går inte att svara på..

Tanman
2008-08-17, 21:54
Ja, ett förslag:
Pass1: max syreupptag tex 6*2 min hårt (80-90% av max) med 2-3 min vila
Pass2: tröskelpass tex 6*3 min ganska hårt (70-80% av max) med 1 min vila.

Ja
Ja