handdator

Visa fullständig version : Allergi - EsaPro lämpligt?


Gabo
2006-12-11, 21:50
Tjipp, jag är ute efter ett tillskott som tillfredställer proteinbehovet/hjälper till att öka muskeluppbyggnaden före/efter träningen.

jag tål inte mjölkprotein vilket utesluter vassleprotein och därmed nästan alla gainers/proteinprodukter. I dagsläget kör jag en egen mix, som skall fungera som en sorts gainer, bestående av: Äggviteprotein, havremjölk, havregryn, nötter, dextrosol och alternativt någon frukt.

Kan EsaPro fungera bra som komplement till min egna "gainer"? Hurvida detta spelar roll vet jag inte, men i varje fall tar jag även Kreatin samt omega3.. Har ni annars några tips på produkter som kan fungera bra att ta efter/före träningen istället för min egna blandning alternativt kompletera med den?

Förresten min mage känner sig inte riktigt redo att dra igång ett mål med fast mat efter träningen, det är egentligen orsaken till att jag är ute efter något att dra i mig efter träningen.

Sist men inte minst, så antar jag att någon av de aminosyror som ingår i EsaPro hjälper till att utsöndra tillväxthormon(?), om mitt antagande stämmer så undrar jag hur detta påverkar kroppen och om det finns någon likhet med att ta preparat som tillför tillväxthormon.

PS: Jag är inte intressarad av produkter som påverkar hormonnivåerna eller som klassas som doping.

Tack på förhand, /nykomlingen/nybörjaren :em:

King Grub
2006-12-11, 21:56
Det bör inte finnas några allergihinder för ett EAA-tillskott.

Sist men inte minst, så antar jag att någon av de aminosyror som ingår i EsaPro hjälper till att utsöndra tillväxthormon(?),

Ja. Kolhydrat och protein överhuvudtaget oavsett källa, mat som tillskott, i samband med styrketräning ökar frisättningen av tillväxthormon.

det finns någon likhet med att ta preparat som tillför tillväxthormon.

Absolut inte, och aminosyror är inte dopningsklassade. Aminosyror finns i all mat du äter, och "essentiella" betyder just att du måste tillföra dom för överlevnad, då kroppen inte kan tillverka dom själv.

Gabo
2006-12-11, 22:14
Ah, jag är medveten om att aminosyror inte klassas som doping och att mat hjälper till att utsöndra tillväxthormon, men jag tänkte att tillförandet av en onaturligt stor mängd aminosyra (som utsöndrar tillväxthormon) skulle resultera i att kroppen tillverkade mer tillväxthormon. Men du förklarade ju vad essentiella innebar, vilket jag borde ha förstått själv. *gah!*
Tack för att du klargjorde det. Jag gillar att i alla fall ha lite koll på vad jag stoppar i mig. :)

Är era erfarenheter av EsaPro i övrigt positiva? Eller som sagt innan, skulle finns det något annat intressat som ni skulle föredra istället?

L-Sami
2006-12-11, 22:37
Är era erfarenheter av EsaPro i övrigt positiva? Eller som sagt innan, skulle finns det något annat intressat som ni skulle föredra istället?


EsaPro har inte gett mig några negativa effekter i allafall, sen vet man inget om de positiva för att man känner inget av EAA-tillskott. Litar bara på studierna att det ger en bättre effekt för proteinsyntesen att ta EAA innan träning än vassleprotein. Förväntar mig inga större förändringar ändå av det.