handdator

Visa fullständig version : Allmänhälsa vid bulk/deff-liv?


bankis
2006-12-11, 21:09
Hej.
Jag har funderat lite på hur ett bodybuildingliv egentligen påverkar allmänhälsan. Jag har sökt runt lite på forumet men egentligen bara funnit att en bulk/deff-livsstil förkortar livet. Men hur?
Sen funderar jag också på om en diet som abcde-dieten (kort deff, kort bulk osv), är bättre ur ett sånt perspektiv (vi kan väl i den här tråden ponera att vi inte blir fetare av den här dieten än den förstnämnda, även om så verkar vara fallet)?

Har också hört att immunförsvaret påverkas negativt av ett långvarigt energiunderskott. Men det kanske inte hinner påverkas under bara två veckor?

Tack för mig.

King Grub
2006-12-11, 21:18
För hälsan är en kalorirestriktion och koll på vikten betydligt bättre. Överätande och maximering av anabola hormoner som kroppsbyggarlivsstilen premierar är inte alls lyckat i hälsohänseende, och ökar bl a markörer för cancerrisk på sikt.

bankis
2006-12-11, 21:21
Okey, tack för det snabba svaret.

Om det är de anabola hormonerna som är boven i dramat, borde då inte abcde-dieten vara än värre än klassisk bulk/deff, då tanken bakom dieten är att maximera just de hormonerna flera gånger?

Englund
2006-12-11, 21:22
Läst i illustrerad vetenskap att folk som har svält sig själva någon/några gånger under sin livstid lever längre. Dom hade intervjuat personer över 100 år runt om i världen och det var några faktorer som stämde in på dom flesta. Kommer inte i skrivande stund på vilka men en rejäl svältperiod hade dom flesta haft.

King Grub
2006-12-11, 21:23
Det är möjligt. Jag törs faktiskt inte ge någon riskjämförelse.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1897422&postcount=14

bankis
2006-12-11, 21:31
Läst i illustrerad vetenskap att folk som har svält sig själva någon/några gånger under sin livstid lever längre. Dom hade intervjuat personer över 100 år runt om i världen och det var några faktorer som stämde in på dom flesta. Kommer inte i skrivande stund på vilka men en rejäl svältperiod hade dom flesta haft.

Okey. Med den informationen är det ju lätt att dra slutsatsen att en långsam (jätte) bulk och sedan en svältperiod osv är det absolut bästa för allmänhälsan (jag antar att det inte gäller överdrivna svälter, utan mer ett något lägre energiintag under en tid?).

Till alla: Men hur påverkas egentligen immunförsvaret av en två veckors svält, säg med ett energiintag på 33% av sitt normala (behov)? Blir man väldigt mycket förkyld av abcde-dieten tro?