handdator

Visa fullständig version : Ryggresningar i 45-gradersställning


SvenGunnar
2006-12-11, 19:57
Testade den där 45gradersställningen för ryggresningar förra veckan. Till min mycket stora förvåning var det löjligt lätt. Slutade efter runt 20 för att det kändes meningslöst. Gick och hämtade en 15kg och hade i famnen. Efter att ha gjort ytterligare 20 utan någon speciell ansträngning gav jag upp.
Att ha denna 15kilos i famnen var ju aningen otympligt. Så jag undrar såhär:

Antingen så gjorde jag nåt fel i övningen eftersom den var väldigt mycket lättare än vad den ser ut och verkar för andra. Eller så är jag oproportionerligt stark i ryggen kanske...?
Om det senare är sanningen så undrar jag om man kan göra den tyngre på nåt annat finurligt sätt än att hålla en hel viktarsenal i famnen?

major Pectoralis
2006-12-11, 20:12
Det är mycket lättare på lutad bänk. Den gamla friidrottsvarianten "bellyback" är den klart bästa. I en sådan kan man köra otaliga övningar utöver ryggresningar.
Gör man övningen i ett lugnare tempo så blir den jobbigare. Ytterligare en tänkbar lösning (som inte är bra) är att ha en skivstång på axlarna.
Ännu bättre är möjligen att träna goodmornings eller raka marklyft istället för ryggresningar.
God styrka i ryggresningar har du.

Åse Columbus
2006-12-11, 20:19
det kan vara så att du ligger för långt upp på ställningen ...då blir det mest rumpan som är kroppens starkaste muskel som jóbbar...om du nästa gång lägger dig så att du har översta kanten 2 cm under naveln...sedan ska du rulla upp ryggen ...kota för kota.....typ "vågen".....om du gör övningen tekniskt riktgt så kommer den nog att kännas....hehe

många gör just felet att ligga för långt upp o får då en rumpövning istället för ryggövning...

iofs så är det en formidabel rumpövning...men då ska man veta att ryggen inte får jobba annat än statisk i en rak hållning eftersom den måste "hänga med" rumpan......

hoppas ni fattar vad ja menar...!!!!!!!

Åse:cool:

ramagoen
2006-12-11, 20:23
Vad jag förstått så äre inte så smart att "rulla" med ryggraden i ryggresningar. Som att köra marklyft med bananrygg?

major Pectoralis
2006-12-11, 20:26
det kan vara så att du ligger för långt upp på ställningen ...då blir det mest rumpan som är kroppens starkaste muskel som jóbbar...om du nästa gång lägger dig så att du har översta kanten 2 cm under naveln...sedan ska du rulla upp ryggen ...kota för kota.....typ "vågen".....om du gör övningen tekniskt riktgt så kommer den nog att kännas....hehe

många gör just felet att ligga för långt upp o får då en rumpövning istället för ryggövning...

iofs så är det en formidabel rumpövning...men då ska man veta att ryggen inte får jobba annat än statisk i en rak hållning eftersom den måste "hänga med" rumpan......

hoppas ni fattar vad ja menar...!!!!!!!

Åse:cool:

Det är många muskler som hjälper till i en rak ryggresning. För mig känns det absolut mest i nedre halvan av ryggen samt hamstrings. Kan dessutom tillägga att det känns ordentligt.
Att rulla upp i en lugn koncentrerad rörelse är heller ingen dum idé. Då tränar man, som du nämner, ryggsträckarna i hela sin längd. Framförallt kan man komma åt ryggsträckarna i bröstryggen, vilket man absolut inte gör med den raka modellen.

major Pectoralis
2006-12-11, 20:28
Vad jag förstått så äre inte så smart att "rulla" med ryggraden i ryggresningar. Som att köra marklyft med bananrygg?

Solklart fel - under förutsättning att belastningen inte är för stor. Att rulla har fördelar (se ovan)

luckemuck
2006-12-11, 20:32
sedan ska du rulla upp ryggen ...kota för kota.....typ "vågen".....

där har du den magiska tekniken.
Den är jobbig efter ett par reps. iallafall för mig som handbollsspelare :)

Åse Columbus
2006-12-11, 20:43
Det är många muskler som hjälper till i en rak ryggresning. För mig känns det absolut mest i nedre halvan av ryggen samt hamstrings. Kan dessutom tillägga att det känns ordentligt.
Att rulla upp i en lugn koncentrerad rörelse är heller ingen dum idé. Då tränar man, som du nämner, ryggsträckarna i hela sin längd. Framförallt kan man komma åt ryggsträckarna i bröstryggen, vilket man absolut inte gör med den raka modellen.


Vet du....om du böjer knäna en aning så kan man koppla bort hamstrings om det nu är RYGGEN man vill åt.....

återigen bra rumpövning men man ska veta att det är 2 OLIKA övningar...att göra det med rumpan om man vill åt ryggen är att underminera ryggens dynamiska arbete o i längden blir den inte starkare i sina naturliga böjningar utan bara stark i ett statiskt rakt läge....got it?

Osten80
2006-12-11, 20:52
Vet du....om du böjer knäna en aning så kan man koppla bort hamstrings om det nu är RYGGEN man vill åt.....



Jag tycker att det blir ganska ostabilt att genomföra övningen med böjda knän.För mig fungerar det bättre att vinkla fötterna utåt, men det är väl en smaksak.

Åse Columbus
2006-12-11, 20:58
Jag tycker att det blir ganska ostabilt att genomföra övningen med böjda knän.För mig fungerar det bättre att vinkla fötterna utåt, men det är väl en smaksak.

om man lär in konsten med böjda knän så upptäcker man att man inte utsätter knäna för en översträckning heller.....mer skonsamt för knäna ...speciellt om man använder extra vikt.....

major Pectoralis
2006-12-11, 20:58
Vet du....om du böjer knäna en aning så kan man koppla bort hamstrings om det nu är RYGGEN man vill åt.....

återigen bra rumpövning men man ska veta att det är 2 OLIKA övningar...att göra det med rumpan om man vill åt ryggen är att underminera ryggens dynamiska arbete o i längden blir den inte starkare i sina naturliga böjningar utan bara stark i ett statiskt rakt läge....got it?

Oj, en besserwisser. Tur jag titta in en gång till:D

Man kan belasta hamstrings trotts böjda knä, till en viss gräns naturligtvis (hade jag haft dem spikraka hade jag avlidit). Att helt koppla ur baksida lår är möjligt vid ryggträning men fullständigt ofunktionellt och onödigt, eftersom man i alla normala fall kommer att använda dem i ett samspel.
Hursomhelst, jag vet att det finns fördelar med att rulla. Jag nämnde dem tidigare. Hursomhelst vet jag att jag läst en abstract på en forskningsrapport där man kom fram till att just "statisk" träning var den effektivaste metoden för att öka muskelmassa på ryggsträckarna - så det så! :D

Åse Columbus
2006-12-11, 21:40
Oj, en besserwisser. Tur jag titta in en gång till:D

Man kan belasta hamstrings trotts böjda knä, till en viss gräns naturligtvis (hade jag haft dem spikraka hade jag avlidit). Att helt koppla ur baksida lår är möjligt vid ryggträning men fullständigt ofunktionellt och onödigt, eftersom man i alla normala fall kommer att använda dem i ett samspel.
Hursomhelst, jag vet att det finns fördelar med att rulla. Jag nämnde dem tidigare. Hursomhelst vet jag att jag läst en abstract på en forskningsrapport där man kom fram till att just "statisk" träning var den effektivaste metoden för att öka muskelmassa på ryggsträckarna - så det så! :D

hehe....en liten besserwisser till en annan....

det beror väl lite på vad man vill ha för resultat.......från min sida var det bara ett förslag föratt undvika översträckta knän ...om man ändå är överrörlig så kan det vara bra att undvika ......så de så...puss på dig!*whatever*