handdator

Visa fullständig version : Lyfta vikter i rymden


Johan86
2006-12-11, 19:35
Har ni tänkt på vad fränt det vore att lyfta vikter i rymden. Crister Fuglesang kan ju knäböja 500kg och svinga upp 100kg hantlarna i bicepscurl. Hur fränt är inte det?*flex*

Chris
2006-12-11, 19:36
Har ni tänkt på vad fränt det vore att lyfta vikter i rymden. Crister Fuglesang kan ju knäböja 500kg och svinga upp 100kg hantlarna i bicepscurl. Hur fränt är inte det?*flex*

Lätt att få upp den, svårare att få den att stanna :)

Jag är mer inne på att åka skateboard på månen, fan va grymt det vore. Allt går i slowmotion.

Osten80
2006-12-11, 19:36
Har ni tänkt på vad fränt det vore att lyfta vikter i rymden. Crister Fuglesang kan ju knäböja 500kg och svinga upp 100kg hantlarna i bicepscurl. Hur fränt är inte det?*flex*


Precis som när man lyfter skrot på Internet då?

Johan86
2006-12-11, 19:39
Lätt att få upp den, svårare att få den att stanna :)

Jag är mer inne på att åka skateboard på månen, fan va grymt det vore. Allt går i slowmotion.


Fast det blir ju svårt om du gör en tex ollie så trycks du ju iväg ut från månen och då är det bye bye. Det går liksom inte att stanna*cry*

NisseEriksson
2006-12-11, 19:40
Precis som när man lyfter skrot på Internet då?


Exakt

Batman
2006-12-11, 19:42
Fast det blir ju svårt om du gör en tex ollie så trycks du ju iväg ut från månen och då är det bye bye. Det går liksom inte att stanna*cry*

nej månen har tillräckligt med gravitation för att du inte ska kunna hoppa av den.

BigForre
2006-12-11, 19:48
Precis som när man lyfter skrot på Internet då?

:laugh:

Chris
2006-12-11, 19:58
Fast det blir ju svårt om du gör en tex ollie så trycks du ju iväg ut från månen och då är det bye bye. Det går liksom inte att stanna*cry*

Nej så är det verkligen inte, månen fungerar precis som jorden fast i mindre skala. Gör du en ollie och är i luften i en sekund på jorden kanske du skulle sväva i 3 sekunder på månen. (bara som exempel, siffrorna stämmer inte)

Fatta enkelt att åka vertramp om man har 6-7 sekunder på sig att förbereda en landning efter en air :)

Johan86
2006-12-11, 19:59
Chris: Jag tänkte fel där. På månen går det att göra så men inte ute i rymden där Fuglesang och CO är. För då är det ajdös med dom brädåkaren

Baan
2006-12-11, 20:05
Chris: Jag tänkte fel där. På månen går det att göra så men inte ute i rymden där Fuglesang och CO är. För då är det ajdös med dom brädåkaren

Om jag inte tänker helt fel så kan du slänga grejer i motsatt riktning som du vill åka, lite rörelesemängd och så alltså. Så det hade ju funkat att göra lite trix där uppe också, fast lite mer lurigt.

PowPow
2006-12-11, 20:10
Den diskussionen hade jag faktiskt med en polare för några dagar sedan :)

aliquis
2006-12-11, 20:18
Om jag inte tänker helt fel så kan du slänga grejer i motsatt riktning som du vill åka, lite rörelesemängd och så alltså. Så det hade ju funkat att göra lite trix där uppe också, fast lite mer lurigt.Skateboarden lär ju väga typ 1/40 av vad han väger eller så, så pressar han iväg skateboarden kommer den ju att åka iväg 40 ggr snabbare än han själv. Om han däremot slänger iväg typ en tennisboll för att bromsa rörelsen får han ju sutta iväg den rätt hårt.

aliquis
2006-12-11, 20:20
Kan ju ta sådana där klassiker som om du står på golvet i en buss som åker och hoppar upp i luften, kommer du landa på samma ställe i bussen när du landar då eller inte? (ja, förutsatt att du hoppar rätt upp (eller iaf att kraften verkar rätt emot golvet, hur du sedan rör dig beror ju på vilket svar du tänker ge.) och det inte är något luftmotstånd kanske vi får säga.)

Och om en fluga flyger omkring i ett flygplan och sedan landar, blir det tyngre då?

aliquis
2006-12-11, 20:21
Om bussen åker i rymden så kommer du naturligtvis landa i taket... men nu gällde det en buss på jorden där du inte hoppar upp i taket ;D

PowPow
2006-12-11, 20:25
Kan ju ta sådana där klassiker som om du står på golvet i en buss som åker och hoppar upp i luften, kommer du landa på samma ställe i bussen när du landar då eller inte? (ja, förutsatt att du hoppar rätt upp (eller iaf att kraften verkar rätt emot golvet, hur du sedan rör dig beror ju på vilket svar du tänker ge.) och det inte är något luftmotstånd kanske vi får säga.)


Jag fattar inte. Är det en fråga? Ganska självklart svar iaf ;)
Alla har väl tappat något i ett tåg, t.ex.. Inte smackar det in i tågets bakända då. Har ju samam rörelseenergi som tåget/bussen.

Chris
2006-12-11, 20:29
Kan ju ta sådana där klassiker som om du står på golvet i en buss som åker och hoppar upp i luften, kommer du landa på samma ställe i bussen när du landar då eller inte? (ja, förutsatt att du hoppar rätt upp (eller iaf att kraften verkar rätt emot golvet, hur du sedan rör dig beror ju på vilket svar du tänker ge.) och det inte är något luftmotstånd kanske vi får säga.)

Och om en fluga flyger omkring i ett flygplan och sedan landar, blir det tyngre då?

Vi räknade på ett tal i fysiken minns jag om en astronaut som börjat sväva iväg i rymden från sin rymdfarkost, och han skulle kasta ett objekt i en viss riktning för att börja sväva åt farkostens riktning igen. Detta var tydligen möjligt om objektet man slänger väger ett par kg.

Klart du landar på samma ställe i bussen. "Frilägg" bussen från jorden. Eller? :)

mini
2006-12-11, 21:33
Jag har varit testkanin för träningsredskap för rymdfarkoster. :bpump: Jak er stark astronåjt.

Jorgen
2006-12-11, 21:39
Jag har varit testkanin för träningsredskap för rymdfarkoster. :bpump: Jak er stark astronåjt.

Säg som det är. Du var den enda i Sverige som var tillräckligt kort för att platsa som japan. :D

mini
2006-12-11, 21:42
Säg som det är. Du var den enda i Sverige som var tillräckligt kort för att platsa som japan. :D

Schhhhhh..... :em:

Bronkitkorv
2006-12-11, 21:43
Ni fattar ju ingenting ju... Månens dragningskraft är 1/6del av jorden altså kan man hoppa kanske 4 meter upp i i... hm.. rymden för det finns ingen luft ju.
Hmm det är 146000 km till månen typ och den består av ost tror jag någon har bevisat.. Just det en grunka i rymden färdas i 7,7km i sekunden i en omlopssbana runt jorden...
Ja jag är en hobbyforskare jag..

mathor
2006-12-11, 22:04
Jag har varit testkanin för träningsredskap för rymdfarkoster. :bpump: Jak er stark astronåjt.

På fysiologen på KI med Per Tesch kanske? Testade de möjligtvis maskiner där belastningen ökade i den excentriska fasen?

mini
2006-12-11, 22:09
På fysiologen på KI med Per Tesch kanske? Testade de möjligtvis maskiner där belastningen ökade i den excentriska fasen?

Jupps. Både Pers egna och den ingenjörskonstruerade.

petersson
2006-12-11, 22:10
Kan ju ta sådana där klassiker som om du står på golvet i en buss som åker och hoppar upp i luften, kommer du landa på samma ställe i bussen när du landar då eller inte? (ja, förutsatt att du hoppar rätt upp (eller iaf att kraften verkar rätt emot golvet, hur du sedan rör dig beror ju på vilket svar du tänker ge.) och det inte är något luftmotstånd kanske vi får säga.)

Och om en fluga flyger omkring i ett flygplan och sedan landar, blir det tyngre då?


Ja man landar på samma ställe om bussen inte accelererar eftersom man har samma hastighet som bussen.

Loke
2006-12-11, 22:11
Hmm... Bara för att man är i rymden betyder inte det att tyngdlyftning är skitlätt. Tröghet gäller ändå, och tröghet är ju faktiskt något som man också märker av när man lyfter vikter. Det är till exempel inte gravitationen som får någon att ramla när h*n knäböjer, det är en kraft i sidled som gör det, och den kraften beror på viktens "vilja" att fortfsätta färdas i den riktning man har puttat den i, vilket då råkade vara för mycket framåt eller bakåt.

Med andra ord, det är mycket möjligt att vår svenske rymdfarare inte skulle klara av att böja 500 kg, ens i tyngdlöst tillstånd. Även där skulle 500 kg vara en hiskeligt stor och svårkontrollerad massa. Speciellt svårt är det när man tänker på den negativa fasen.

Intressant i sammanhanget är ju att de faktiskt har robotarmar och dyligt som flyttar stora föremål, just eftersom det egentligen inte är lättare att flytta tunga saker i rymden.

mathor
2006-12-11, 22:28
Jupps. Både Pers egna och den ingenjörskonstruerade.

Trevligt. Han är en riktig gammal räv. Vilken av testgrupperna tillhörde du?

mini
2006-12-11, 22:30
Trevligt. Han är en riktig gammal räv. Vilken av testgrupperna tillhörde du?

Ingen aning? Vad har jag att välja på? Jag körde på båda konstruktionerna ivf.

mathor
2006-12-11, 22:32
Ingen aning? Vad har jag att välja på? Jag körde på båda konstruktionerna ivf.

Hade de inte en testgrupp som endast tränade den koncentriska fasen och en annan som tränade med den som ökade belastningen i excentriska? Det kanske inte var just den studien du var med i iofs.

Baan
2006-12-11, 22:58
Vi räknade på ett tal i fysiken minns jag om en astronaut som börjat sväva iväg i rymden från sin rymdfarkost, och han skulle kasta ett objekt i en viss riktning för att börja sväva åt farkostens riktning igen. Detta var tydligen möjligt om objektet man slänger väger ett par kg.

Klart du landar på samma ställe i bussen. "Frilägg" bussen från jorden. Eller? :)

Det ska vara möjligt oavsett vikt, fast din hastighet blir löjligt låg om du slänger nålar... så praktiskt sätt är nog kg intressant.

Baan
2006-12-11, 23:01
Hmm... Bara för att man är i rymden betyder inte det att tyngdlyftning är skitlätt. Tröghet gäller ändå, och tröghet är ju faktiskt något som man också märker av när man lyfter vikter. Det är till exempel inte gravitationen som får någon att ramla när h*n knäböjer, det är en kraft i sidled som gör det, och den kraften beror på viktens "vilja" att fortfsätta färdas i den riktning man har puttat den i, vilket då råkade vara för mycket framåt eller bakåt.

Med andra ord, det är mycket möjligt att vår svenske rymdfarare inte skulle klara av att böja 500 kg, ens i tyngdlöst tillstånd. Även där skulle 500 kg vara en hiskeligt stor och svårkontrollerad massa. Speciellt svårt är det när man tänker på den negativa fasen.

Intressant i sammanhanget är ju att de faktiskt har robotarmar och dyligt som flyttar stora föremål, just eftersom det egentligen inte är lättare att flytta tunga saker i rymden.

Om stången hänger i luften så finns det ingen kraft som påverkar den. Christer behöver då inte alls vara stark för att få den att röra åp sig, men kan ju bli ilte långsamt. Sen borde han också bli påverkad av samma kraft som han påverkar stången med (vi räknar med att han har fötterna i golvet) så vette fan hur snabbt det skulle gå.

Robotarmen finns väl för att astronauterna inte ska behöva vara ute för alla uppgifter, sen är nog den dräkten dom använder ganska rörelsehindrande.

Chris
2006-12-11, 23:17
Det ska vara möjligt oavsett vikt, fast din hastighet blir löjligt låg om du slänger nålar... så praktiskt sätt är nog kg intressant.

Ja om man står still från början ja, inte om man har fart åt "fel" håll och måste vända.

PowPow
2006-12-11, 23:35
Ja man landar på samma ställe om bussen inte accelererar eftersom man har samma hastighet som bussen.

And we have a winner!






:smash:

Baan
2006-12-11, 23:38
Ja om man står still från början ja, inte om man har fart åt "fel" håll och måste vända.

Sant, läste inte så noga om att han inte stod still :) Ja, han får väl kasta riktigt hårt då.

Chris
2006-12-11, 23:43
Ja annars får man kasta bra jävla hårt. ;)

Svedberg
2006-12-12, 02:23
Säg att han har en stång me 500 kg i en ställning, att trycka lös den borde ju gå, men sen kommer han ju följa med stången upp? 500 kg som sakta flyger iväg uppåt...*whistle*

olander08
2006-12-12, 10:32
Och om en fluga flyger omkring i ett flygplan och sedan landar, blir det tyngre då?

Nej, kraften som vingarna utövar på luften i planet (som i sin tur utövar en kraft på planet) är lika med dennes vikt, om vi antar att flugan inte rör sig vertikalt när vi mäter planets vikt.

stridis
2006-12-12, 20:51
Nej, kraften som vingarna utövar på luften i planet (som i sin tur utövar en kraft på planet) är lika med dennes vikt, om vi antar att flugan inte rör sig vertikalt när vi mäter planets vikt.

korrekt.

Men hade det t.ex. varit en hönsbil med galler istället, så hade svaret varit annorlunda för då har luften någon annanstans att ta vägen. Då finns också lite luftturbulens som inverkar utgången av första frågan också.