handdator

Visa fullständig version : Vilka nautilusmaskiner ska jag välja när jag lägger upp mitt pass?


dajmond
2006-12-11, 15:20
Jag är en tjej på 21 år, som precis har fått barn (för en månad sedan). Jag tränade mycket aerobics innan, o har därför rätt starka ben, men svaga armar. Jag har nu börjat träna på nautilus och tänkte till att börja med köra maskiner för att senare gå över till fria vikter...

nu är min fråga, vilka maskiner är bäst att köra inom respektive muskelgrupp? finns ju säkert 5-6 maskiner för varje muskelgrupp, men jag vill ha max 3 stycken på varje för att inte överbelasta mig. så nu vill jag veta vilka som är effektivast för kroppen...

vilka maskiner är bäst för ryggen? för axlarna? för bröstet? för benen? vaderna? osv.

please help :D

crosstjeck
2006-12-11, 15:29
Eftersom du hade tänkt att börja med maskiner för att gå över till fria vikter skulle jag säga att det inte är så fruktansvärt viktigt vilka maskiner du väljer. Dessutom gör de ett helkroppsprogram åt dig som du kan köra på för att komma igång. Sedan är det väldigt subjektiv vilka maskiner som är "bäst" eftersom det beror på vilka du tycker om. En tumregel är dock att använda sig av flerledsövningar som tar på flera olika muskler samtidigt. Personligen skulle jag rekomendera:

Dips/Chins maskin 8C
Sittande bänk 8F?
Sittande rodd
Benpress 3F
Vadpress i 3F eller i sittande vadpress
Crunches i 12B?
Ryggmaskinen

Tror du får mer utav det om du kör färre maskiner men försöker hålla dig till 3 set på varje istället för Nautilusmetod. Den är ev egen erfarenhet total kass på att leverera de resultat du är ute efter.

Timme
2006-12-11, 16:55
Sedan så har du nog tyvärr inte fått så "starka ben" av aerobics. Aerobics är just aerob träning vilket inte ger någon vidare styrka. Satsa på att att träna benen minst lika hårt som överkroppen om du inte redan tänkt göra det. Det är mitt råd.

Sedan så vore det bästa om någon kunnig kunde lära dig några enkla och bra övningar med fria vikter eftersom maskiner helt enkelt inte är lika bra.

Somsagt, detta är bara små tips.

Lallle
2006-12-11, 17:00
Jag tycker du borde köra igång med fria vikter på en gång, då med väldigt lätta vikter och att du får hjälp av någon som kan visa dig hur det går till.

Var kritisk till Nautilus-tränarnas demonstrationer och kolla upp via övningsbanken här på kolozzeum.

bongoberra
2006-12-11, 19:35
Själv e jag inte så impad av att bara köra maskinövningar.
Basövningar och fria vikter tränar mer en bara en muskel eftersom många maskiner är isolations övningar.

Har man varit borta ett tag tycker jag Pilatesboll övningar e riktigt bra.
Skonsamt och stärker upp hela kroppen.

Kanske låter töntigt men det är bra mycket jobbigare att göra t.ex axelpressar med lätta hantlar sittandes på en pilates boll än att sitta i maskin eller ha stöd av en bänk

lite tips
http://www.balansboll.nu/ovningar/index.htm

Yes
2006-12-11, 20:12
Sedan så vore det bästa om någon kunnig kunde lära dig några enkla och bra övningar med fria vikter eftersom maskiner helt enkelt inte är lika bra.

Sorry, men det där är helt enkelt inte sant. I varje fall inte så generellt som du uttrycker dig. Det finns ju hur många olika maskiner som helst, där endel helt enkelt smiskar motsvarande friviktsövning - några maskiner går inte ens att ersätta med fria vikter. Sen finns det förstås friviktsövningar som är fantastiskt bra och smiskar (dåliga) maskiner.

Min favoritövning t.ex. - pullovers - ger inte ens halva effekten om man gör dem med fria vikter. En halvtaskig maskin är så mycket bättre. Jag kan utan problem komma på fler exempel för den som är intresserad.

Inget ont om fria vikter men det är en sån oerhörd förenkling, och generalisering, när man säger att maskiner är sämre.

Såhär i början känns det dock rätt oviktigt att väga mellan maskiner och fria vikter. Det viktigaste borde ju vara att lära sig använda den utrustning som finns(vilken den än må vara), hitta ett vettigt träningsprogram och ett bra kostupplägg.

dajmond
2006-12-11, 22:35
Sedan så har du nog tyvärr inte fått så "starka ben" av aerobics. Aerobics är just aerob träning vilket inte ger någon vidare styrka. Satsa på att att träna benen minst lika hårt som överkroppen om du inte redan tänkt göra det. Det är mitt råd.

Sedan så vore det bästa om någon kunnig kunde lära dig några enkla och bra övningar med fria vikter eftersom maskiner helt enkelt inte är lika bra.

Somsagt, detta är bara små tips.

Hehe, jooo jag har visst starka ben ^^ tog 90 kilo i benpress igår ;)

Njabbesh
2006-12-11, 23:46
Hehe, jooo jag har visst starka ben ^^ tog 90 kilo i benpress igår ;)

Då borde du ta mellan 10-20 kg i knäböj

pragmatist
2006-12-12, 00:56
Jag tycker inte heller det är någon större idé att börja med maskiner för att sedan avancera till fria vikter. Det ska böjas i tid som krokigt ska bli som man brukar säga. :) Den enda vitsen som jag kan se med att börja med maskiner är att det är psykologiskt lättare, och kan ta bort lite av rädslan för styrketräning som många upplever. Rent fysiologiskt har jag svårt att se några fördelar.

Därmed inte sagt att man måste köra fria vikter till varje pris, maskiner har också sina funktioner i ett allsidigt träningsprogram.

dajmond
2006-12-12, 10:21
Då borde du ta mellan 10-20 kg i knäböj

oj vad lite det låter :S det är det väl också? ;) men du har rätt, bara för att man är stark i en benbaserad maskin så behöver det inte betyda att man är stark när man kör ben med fria vikter. det är ju två så pass olika saker..

Kurash
2006-12-12, 10:39
När jag tränade på Nautilus förra året så körde jag följande maskiner:
Compound row
Lat pulldown
Bröstpressen
Benpressen (körde vader där också)
Axelpressen
Lateral raises (tror den heter så, som hantellyft åt sidan, fast i maskin)
Assisted Chins/dips
Cablecrossen
Benspark/bencurl
Crunchmaskinen
Preachercurl
Torso rotation
Hyperextension (kanske ingen maskin direkt)

Som tur var så fanns där 2 bänkar, skivstång och hantlar så man kunde köra hantelpress, bänkpress, sittande hantelpress, stångcurlar, marklyft, militärpressar, hantelcurl. Tyvärr funkade inte knäböj eftersom racket inte va ställbart.