handdator

Visa fullständig version : underarmssmärta vid z-bar curl


Brooklyn
2006-12-11, 13:01
hej! skriver detta åt en polare, han får när vi ska köra ez-bar curls så får han en stor smärta i övre sidan av underarmarna, det är BARA just den här övningen som orsakar smärta, även dagen efter så känner han en kvarsittande smärta i underarmarna.(han kan köra såklart, men känner smärta)
vad kan detta bero på? han känner ingen smärta i någon annan bicepsövning, och inte heller i underarmsövningarn (eller någon annan övning överhuvudtaget) så vad tror ni?

Yip_man
2006-12-11, 15:34
Jadu. Jag tippar på att han inte tränat särskillt länge. Kör gärna med rak stång om ni kan. Annars får han väl köra med hantlar och lära sig supinera ordentligt tills han klarar både rak & z-stång. Oftats är det bara en vanesak att kunna köra med rak stång , ofta beror det på att man är stel. Men det kan också vara så att underarmarna inte är vana till en början.

luckemuck
2006-12-11, 16:15
sitter han ner i en sån här ställning? där dynan går snett nedåt där man ska ha armbågarna? isåfall får jag också väldigt ont där. pröva att köra stående stång curl, då klarar iallaflal jag mig från värken.:)

Brooklyn
2006-12-11, 17:21
sitter han ner i en sån här ställning? där dynan går snett nedåt där man ska ha armbågarna? isåfall får jag också väldigt ont där. pröva att köra stående stång curl, då klarar iallaflal jag mig från värken.:)

han kör stående

Brooklyn
2006-12-11, 17:22
Jadu. Jag tippar på att han inte tränat särskillt länge. Kör gärna med rak stång om ni kan. Annars får han väl köra med hantlar och lära sig supinera ordentligt tills han klarar både rak & z-stång. Oftats är det bara en vanesak att kunna köra med rak stång , ofta beror det på att man är stel. Men det kan också vara så att underarmarna inte är vana till en början.

han har tränat i cirka 2år, så att han är "oerfaren" är nog inte felet :confused:

Bondlurk
2006-12-11, 19:04
Jag har tränat i 2 år, och jag ät tveklöst oerfaren. =)

muddler
2006-12-11, 22:12
alla övningar passar inte alla... kör nått annat.

Osten80
2006-12-11, 22:28
Skippa den övningen och lägg istället energin på att träna sådant som inte gör ont. En bicepsövning kan man klara sig utan. Det finns fler att välja ibland.

Brooklyn
2006-12-12, 00:05
japp, ska berätta för han imorgon vad ni har rådit honom till, jag har själv sagt att han kan köra någon anna bic-övning, men han verkar gilla z-baren så mkt trots att den orsakar smärta,
han hälsar o tackar för hjälpen iaf :)

Zera
2006-12-12, 08:16
Benhinneinflammation kanske?

Linnet
2006-12-13, 13:38
låter som möjlig inflammation, märkte själv samma sak.. visade sig vara detta, sex månader senare är jag inte bra än.. så mitt råd var försiktig, byt övning och vänta med ez-stången tills han känner sig bra..

Nucleus
2006-12-13, 14:04
Muskelinflammation, seninflammation, innflammerad senskida, inflammerad Musculus brachioradialis fäste mot ben, inflammerad/ retad Nervus radialis under Musculus Supinator, aktiva triggerpunkter, hypertoni och myoser, Lateral epicondylit(tennisarmbåge), compartment syndrom, nervinklämmning i nacke med reffered pain ut i arm ???
Det finnes ett utall av möjliga diagnoser, det gemensamma för alla är at smärtan som uppstår ÄR ***ETT VIKTIGT VARNINGSSIGNAL OM ATT INTE ALLT STÅR RÄTT TILL***

Byta ut övningar som ger smärta, ändra på träningsprogram om smärtan kan vara ett resultat av långvarig överbelastning, eller som resultat av plötselig ökad mängd träning / belastning av aktuell muskelgrupp.

han kan forsöka känna igenom muskulaturen i armen lite själv, känna om det kanns spänd, öm, svullen, varm, kolla efter rodnad detta sammans med nedsatt funktionalitet/ rörlighet är klassiska inflammations tecken.

Alternativ söka råd hos en kunnig terapeut.


Lycka till.

/Nucce