handdator

Visa fullständig version : Ägg, biologiskt värde kokad och rå?


Coldsmith
2006-12-11, 05:17
En god vän sa att råa ägg hade så pass lågt biologiskt värde att det knappt var värt att äta. Själv brukar jag alltid slänga ner några råa ägg i min stora gainerdrink.
Har letat info om det men hittar inga siffror där man skiljer på om det är ett rått eller kokt ägg (eller stekt).
Vad säger eliten?

Cerberus
2006-12-11, 06:00
Runt 50% av råa äggs protein kan tas upp av kroppen.

googlat som en galning(ja jag har inget liv :D)
http://www.jssm.org/vol3/n3/2/v3n3-2pdf.pdf

Sverker
2006-12-11, 07:20
Tur att näringsupptaget även är kopplat till hygienen:thumbup:






Fast egentligen är det inte tur. I 99 fall av 100 är alltid en värmebehandlig som dödar alla matförgiftande bakterier också possitivt för upptaget av proteinet.
Det krävs en värmebehandlig för att denaturera ett antal trypsininhibitorer i bönor och en värmebehandlig är också possitivt för att mjuka upp bindväven i kött och göra det mer lättsmält.

Nilsjohan
2006-12-11, 09:45
Jag brukar smaka på sockerkakssmeten när tillfälle ges (råa ägg any one :Virro ), men har aldrig funderat på dess biologiskta värde :eating:

Cerberus
2006-12-11, 09:54
Jag brukar smaka på sockerkakssmeten när tillfälle ges (råa ägg any one :Virro ), men har aldrig funderat på dess biologiskta värde :eating:

haha tror inte du behöver göra det heller såvida du inte baserar hela ditt protein-intag på sockerkakssmet.

Nilsjohan
2006-12-11, 10:13
haha tror inte du behöver göra det heller såvida du inte baserar hela ditt protein-intag på sockerkakssmet.
Nä, jag ser det mer som en gainer :)

googlade lite på råa ägg och hittade lite text om detta tagna från Häxans receptbok:
Ägg, helst råa, är bra för potensen. Det har nästan alla i alla tider känt till, och få bättre än läkaren Giovanni Marinello, som på 1500-talet skrev en av de första gynekologiböckerna. Manlig impotens räknade han som en kvinnosjukdom, och botemedlet var råa ägg kryddade med en nypa torkad och mald tjurpung.

Coldsmith
2006-12-11, 10:46
Runt 50% av råa äggs protein kan tas upp av kroppen.

googlat som en galning(ja jag har inget liv :D)
http://www.jssm.org/vol3/n3/2/v3n3-2pdf.pdf

Läst igenom den nu men hittade inget om att råa ägg skulle ha biologiskt värde på 50?

King Grub
2006-12-11, 11:02
The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/10/1716

Studies attempting to evaluate protein assimilation in humans have hitherto relied on either ileostomy subjects or intubation techniques. The availability of stable isotope-labeled protein allowed us to determine the amount and fate of dietary protein escaping digestion and absorption in the small intestine of healthy volunteers using noninvasive tracer techniques. Ten healthy volunteers were studied once after ingestion of a cooked test meal, consisting of 25 g of (13)C-, (15)N-, and (2)H-labeled egg protein, and once after ingestion of the same but raw meal. Amounts of 5.73% and 35.10% (P < 0.005) of cooked and raw test meal, respectively, escaped digestion and absorption in the small intestine. A significantly higher percentage of the malabsorbed raw egg protein was recovered in urine as fermentation metabolites. These results 1) confirm that substantial amounts of even easily digestible proteins may escape assimilation in healthy volunteers and 2) further support the hypothesis that the metabolic fate of protein in the colon is affected by the amount of protein made available.

http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935

Coldsmith
2006-12-11, 11:06
Det var det jävligaste.
Har ju alltid trott att man f ått i sig nästan allt av äggprotein. men 50%... bläää.. va drygt att koka ägg.

bombenx
2006-12-11, 16:51
Nä, jag ser det mer som en gainer :)

googlade lite på råa ägg och hittade lite text om detta tagna från Häxans receptbok:

Det receptet kanske man ska pröva :D

Nilsjohan
2006-12-11, 18:46
Det receptet kanske man ska pröva :D
Testa, om du nu har denna "kvinnosjukdom"

bombenx
2006-12-16, 00:21
Testa, om du nu har denna "kvinnosjukdom"

Lika bra att vara säker ;)

Sehnsucht
2006-12-16, 01:07
hmm.. så vilket sätt är bäst att äta dom?
kokta, eller råa?

King Grub
2006-12-16, 06:42
hmm.. så vilket sätt är bäst att äta dom?
kokta, eller råa?

http://tb.syntheticstream.com/forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_confused.gif

Tycker du dåligt upptag av protein är något att eftersträva?

Ollas
2009-05-07, 14:27
Grub, om man vispar råa ägg och kör dem i ugnen (med proteinpulver + lite goda bär, ca 15 min) ..
Gör det någon skillnad för upptaget?

Eddie Vedder
2009-05-07, 14:37
Grub, om man vispar råa ägg och kör dem i ugnen (med proteinpulver + lite goda bär, ca 15 min) ..
Gör det någon skillnad för upptaget?

Nej.

King Grub
2009-05-07, 14:40
Grub, om man vispar råa ägg och kör dem i ugnen (med proteinpulver + lite goda bär, ca 15 min) ..
Gör det någon skillnad för upptaget?

Om du jämför med råa, så ja, absolut. Då blir upptaget lika bra som för kokta.

Eddie Vedder
2009-05-07, 14:52
Nej.

Om du jämför med råa, så ja, absolut. Då blir upptaget lika bra som för kokta.

Bör tillägga att mitt "nej" var ett svar på om det är skillnad gentemot just kokta så det inte verkar som vi säger tvärtemot varandra och förvirrar Ollas:D

Ollas
2009-05-07, 14:52
Nej.

Om du jämför med råa, så ja, absolut. Då blir upptaget lika bra som för kokta.

Hm? haha
Ja, jag jämför med råa.

Ollas
2009-05-07, 14:53
ahh. dåså. Tack boys!