handdator

Visa fullständig version : Red ut dethär med kolhydrater nu!


Slartibartfast
2006-12-10, 22:56
Alltså Atkins och all denna låg-kolishysteri, vad bottnar den i egentligen? Varför anses kolisar vara dåliga? Hur ligger det till i verkligheten?

martin86
2006-12-10, 23:02
Jag har också ställt mig den frågan. Finns ju verkligen inga belägg för att man ska undvika kolhydrater till den grad som flertalet dieter rekommenderar (ex. Atkins). Antar att det är någon som fått det om bakfoten och fått för sig att man blir tjock av kolhydrater eller nåt. Enklare att skylla på kolisar istället för att lära sig korrekt näringslära *screwy*

hgus
2006-12-10, 23:27
Jag tror anti-kolhydrathysterin bottnar i att man i USA minksade sitt fettintag men folk gick ändå upp i vikt. Då såg man att de i stället ökat sitt kolhydratsintag (till den grad att de åt mer kalorier än tidigare). Detta gjorde kolhydraterna till boven och i samma veva kom GI-teorin och de ketogena dieterna slog igenom på bred front. Dessutom tror jag att en viktig faktor är att det är väldigt lätt att tappa några kilon i början på en låg-kolhydratsdiet gör den lätt att marknadsföra. "Gå ner 3 kilo på 5 dar" låter ju rätt trevligt. *drool* Att det är vätska behöver man ju inte säga i marknadsföringen. :smash:

Exhale_
2006-12-10, 23:45
Jag tror hysterin infann sig efter det att GI blev ett välkänt begrepp. Då fick de flesta upp ögonen för vad produkterna innehöll och det blev på tapeten att verkligen undvika socker. Folk läste att kolhydrater frisatte insulin och att det var fettinlagrande. I samma veva ploppades det upp intresse för dieter utav typen Atkins osv.

Så boven i dramat är GI anser jag!

hasse36
2006-12-11, 00:05
Alltså Atkins och all denna låg-kolishysteri, vad bottnar den i egentligen? Varför anses kolisar vara dåliga? Hur ligger det till i verkligheten?Man tröttnar väldigt fort på att äta protein och fett. Det är hela hemligheten.

Kycklingklubba till kaffet.

I stället för pizza äter du 3 hg smält ost.

osv.

Lord_Real
2006-12-11, 08:31
Min teori är att det har med en sak som är väldigt mänskligt. Nämligen förmågan att skylla ifrån sig. Många överviktiga människor förstår inte hur mycket de faktiskt äter. Så de brukar sitta och säga att världen är så orättvis eftersom de både äter rätt och rör på sig utan att gå ner i vikt (då deras motion består av att gå ner till affären och köpa chips).
Så en "diet" som har som grundförutsättning att "staten har alltid ljugit åt er, fett är bra, kolhydrater är satan". Går hem i dessa läger.

Vidare så har de flesta dieter ett par lyckade fall med folk som går ner i vikt (oavsett hur idiotiska dieterna faktiskt är) eftersom folk plötsligt lägger märke till hur mycket de faktiskt äter och drar ner på mängden. Samt att folk som börjar gå ner i vikt kanske blir mer motiverade att gå ut och röra på sig mer.

pragmatist
2006-12-11, 09:34
Rätt mycket en motreaktion mot att man så ihärdigt sjöng den komplexa kolhydratens lov på 80- och början av 90-talet, skulle jag säga. En obalans följs av en annan.

Zera
2006-12-11, 09:45
Min föreläsare i fysiologi sa att det fanns studier som visade att folk som åt bara protein+fett gick ner mer i vikt än dom som åt kolhydrater+protein+fett med samma kalorimängd.
Jag blev lite skeptisk till det hela, då det motsa vad jag lärt mig ... nån som vet om det stämmer?

King Grub
2006-12-11, 10:01
Min föreläsare i fysiologi sa att det fanns studier som visade att folk som åt bara protein+fett gick ner mer i vikt än dom som åt kolhydrater+protein+fett med samma kalorimängd.
Jag blev lite skeptisk till det hela, då det motsa vad jag lärt mig ... nån som vet om det stämmer?

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/83/5/1055

Lågkolhydratdieter både skapar övervikt och skapar viktnedgång:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17141367&query_hl=3&itool=pubmed_docsum

Inte otänkbart att en lågkolhydratkost är bäst för överviktiga med utvecklat metabolt syndrom, medan en lågfettkost är bäst för friska.

http://www.ravnskov.nu/cholskept.ravnskov-LT.htm#kh-fattig%20eller%20fettfattig

Hur man som frisk fördelar intaget av kolhydrat och fett vid ett fixerat protein- och energiintag spelar liten, om någon, roll.

För en tränande person eller en person med fysiskt krävande arbete som vill kunna presteraär kolhydrat bränslet nummer ett och ett högt kolhydratintag har inga negativa konsekvenser, tvärtom.

Trance
2006-12-11, 11:14
Man blir mättare av protein. En tillräckligt hög proteinrik diet(som 90% av alla på kolo verkar ha) ger bättre muskler/fett ratio med samma träning, även vid viktnedgång. Protein och fett måste man väl dessutom ha för välmående medan det inte är sant för kolhydrater vad jag förstått.

Men äta tillräckligt med protein och sedan fylla på med fett och kolhydrater tills man äter så mycket man vill ha i sig låter väl bra. Sedan vill man bulka stenhårt så fyller man på med ännu mer kolhydrater då de är väl oftast lättast att få i sig.

King Grub
2006-12-11, 11:25
Protein och fett måste man väl dessutom ha för välmående medan det inte är sant för kolhydrater vad jag förstått


Åjo. Välmående och överlevnad är inte samma sak. :)

Tolkia
2006-12-11, 11:37
Ang. det här med metabolt syndrom så är det väl, som jag har förstått det, också så att det är ett tillstånd som förbättras radikalt av viktnedgång (ses främst hos överviktiga personer), ökad fysisk aktivitet och därmed förbättrad kondition, samt förbättrad kost i största allmänhet. D.v.s. det är inte, som med diabetes typ I, att man har det för resten av sitt liv, och därmed måste hålla lågkolhydratdiet hela sitt liv eller något liknande. Som man ibland ser det beskrivet.

pe11e
2006-12-11, 12:34
Alltså Atkins och all denna låg-kolishysteri, vad bottnar den i egentligen? Varför anses kolisar vara dåliga? Hur ligger det till i verkligheten?
Många människor har ju uppenbarligen haft stora framgångar med iaf. GI som jag känner till. "Hysterin" är ju bara en fluga, visst går du ner i vikt av att äta mindre kolhydrater eftersom det är mindre energi som sätter sig under huden. Frågan är ju hur man mår och ifall man måste hålla sig vaken på kaffe eller vara i farten hela tiden istället.

Jag tycker formeln till ett dugligt liv är; lika mycket in = lika mycket ut. Tränar du regelbundet i någon form kan du äta i princip vad fan som helst.

OCH Nej! du kan inte fika tio gånger om dagen eller äta snabbmat varje dag.

Lizard
2006-12-11, 13:12
Min föreläsare i fysiologi sa att det fanns studier som visade att folk som åt bara protein+fett gick ner mer i vikt än dom som åt kolhydrater+protein+fett med samma kalorimängd.
Jag blev lite skeptisk till det hela, då det motsa vad jag lärt mig ... nån som vet om det stämmer?

Sant.
Hemligheten ligger i hgus utmärkta svar i början på tråden där glykogenet ligger bundet till vatten i kroppen. Gå på en noll-kolhydratsdiet i två veckor och se vågen falla kilo(liter)-vis. Ät en pizza till helgen och se hur den stiger i motsatt rikting trots att det alltså inte rimligtvis kan ligga i närheten av energin du tillgodogjort dig. (7000kcal = 1kg fettmassa (=7-10 monsterpizzor). Återgå till dieten efter pizzan och se hur vågen faller ånyo i takt med att du skvalar i porslinsstolen.

GI som koncept existerar inte bland amerikansk allmänhet. I Frankrike och England är det Montignac och inte Atkins.

Lizard

Zera
2006-12-11, 19:00
Då är jag med. Jag tackar för svaren!

Ivantheman
2006-12-11, 19:25
Är det inte bara så att kolhydrater mättar sämre än protein och fett. Plockar du bort kolhydrater och äter endast protein och fett kommer du äta mindre klorier innan du blir mätt. Dvs att du fortfarande äter dig mätt men att ditt energiintag blir mindre. Ett bekvämt och enkelt sätt att minska sitt totala energiintag helt enkelt.

T.ex. kyckling med lass broccoli mättar lika bra som kyckling med lass me ris men kyckling och broccoli ger mindre energi.


Atkins snackar ju om att kroppen ställer in sig på ketos och använder fett som energi vid lågkolhydratdiet. Detta är väl iofs korrekt men det kan ju inte bero på vad kroppen använder som bränsle som avgör om du går up eller ned i vikt utan det totala energiintaget.

maRRtin
2006-12-11, 19:58
Här finns lite info om olika dieter också.
http://www.slv.se/templates/SLV_DocumentList.aspx?id=9330

Max
2006-12-11, 20:44
Man tröttnar väldigt fort på att äta protein och fett. Det är hela hemligheten.

Kycklingklubba till kaffet.

I stället för pizza äter du 3 hg smält ost.

osv.
Jag tror det ligger mycket i det här, bara fett och protein är tråkigt. Ett ägg är ok, det andra smakar inte lika bra, det tredje får man trycka ner. Ägg på mackorna smakar bra hur många man än äter....tycker jag.

Klein
2006-12-11, 21:24
Man behöver inte kolhydrater (väldigt små mängder om några) för att driva glykogensyntesen. De som tappar all ork när de skär bort kolhydraterna väntar antingen inte nog lång tid för att kroppen ska hinna lära sig att använda ketoner som bränsle (2-3 veckor) eller så äter de för lite mättat fett. Det är talg med mycket hög mättnadsgrad som gäller om man vill ha energi. Olja, ägg och mejeriprodukter funkar inte lika bra. Detta är min personliga erfarenhet. Vill man ha välsmord och strålande hy så är det dock fett med lite lägre mättnadsgrad som gäller, exempelvis fettet som sitter på ryggbiffen i otrimmat skick.

Anledningen till att man skär bort kolhydrater är inte nödvändigtvis viktkontroll. Insulinkontroll är en lika viktig faktor. Tar man all energi från fett så blir totala mängden insulin markant lägre än om man hämtar en stor andel av energin från kolhydrater. Så för diabetiker samt de som vill undvika diabetes är det definitivt en poäng. Andra anledningar kan vara allergier, ohälsa i matspjälkingssystemet, sjuklig orkeslöshet eller cancer.

z_bumbi
2006-12-11, 21:40
Är det inte bara så att kolhydrater mättar sämre än protein och fett.

Om du har samma mängd protein i din diet (En förutsättning för att kunna jämföra fett- och kolhydratmängderna) så mättar en stor förändring från fett till kolhydrater eller en stor förändring från kolhydrater till fett bättre än att ligga kvar på samma fördelning som tidigare.
Efter en månad på den nya dieten så redovisas inga skillnader i mättnadskänsla.

Klein
2006-12-11, 21:50
Om du har samma mängd protein i din diet (En förutsättning för att kunna jämföra fett- och kolhydratmängderna) så mättar en stor förändring från fett till kolhydrater eller en stor förändring från kolhydrater till fett bättre än att ligga kvar på samma fördelning som tidigare.
Efter en månad på den nya dieten så redovisas inga skillnader i mättnadskänsla.

Det där stämmer inte alls. Jag kan stoppa i mig mycket mer energi från kolhydrater än fett innan det tar stopp om jag plötsligt introducerar kolhydrater i kosten. Kroppen har väl reglerade mekanismer för fettmättnad. Det är gallblåsan som markerar stopp efter ett visst intag och därefter är det omöjligt att stoppa i sig mer. Någon sådan mekanism finns inte för kolhydrater.

Sverker
2006-12-12, 07:24
Visst är det så. Det finns ett naturligt stopp för att inte äta för mycket fett.
Kroppen kan ta upp ca 1 kg fett per dygn vilket motsvarar ca 9000 kcal. Det fett som därefter kommer rinner bara igenom och ringmuskeln är inte alls gjord för att hålla tillbaka fett...det rinner igenom så att säga. Det hela blir en Oliestra effekt:D





Allvar. Fettupptaget är kraftigt överdimensionerat. Äter vi mycket fett kommer bara tarmrörelserna att minska så att passagen genom kroppen tar längre tid och våra enzymer hinner med att dela upp fettet.

Klein
2006-12-12, 08:07
Visst är det så. Det finns ett naturligt stopp för att inte äta för mycket fett.
Kroppen kan ta upp ca 1 kg fett per dygn vilket motsvarar ca 9000 kcal. Det fett som därefter kommer rinner bara igenom och ringmuskeln är inte alls gjord för att hålla tillbaka fett...det rinner igenom så att säga. Det hela blir en Oliestra effekt:D





Allvar. Fettupptaget är kraftigt överdimensionerat. Äter vi mycket fett kommer bara tarmrörelserna att minska så att passagen genom kroppen tar längre tid och våra enzymer hinner med att dela upp fettet.


Det var väldigt vad skojfrisk du var idag. Det är väl etablerat att det är svårare att överäta fett än kolhydrater helt enkelt för att kroppens signalsystem för mättnad slår igång tidigare och gallblåsan är av central betydelse för detta system. Givetvis är det inte omöjligt att pula i sig mer fett efter det men det är ju som sagt hungern som styr hur mycket man äter normalt sett.

Lizard
2006-12-12, 09:12
Ett fötydligande till Kleins skönsjungande till kolhydratsfattig kost är att ketoner och ketonosis alls inte är ett särskilt angenämt fysiologiskt tillstånd.

Restprodukten vid ketonomvandling är aceton, vilket kan anas i den dietandes andedräkt efter någon dag eller två. Jag erinrar mig debatter härinne där aspartams förmåga att bilda långt lägre nivåer av träsprit vunnit ogillande.

Ketonkroppar, som till skillnad från fett, är så små att de kan passera genom blod/hjärnbarriären är ett nödsystem för tillfällig transport till nästa anhalt där de naturliga nivåerna av glykogen kan återställas. Metaforiskt, för den som är lagd sådan, kan man säga att det är som att få soppatorsk mitt på järnvägsövergången. Ketonkropparna tjänar då som startmotorn dvs man lägger i en växel och kör bilen på batteridrift med hjälp av startmotorn tills man nått säkerhet. Det skuttar, det går långsamt, batteriet laddas sakta ur men det går framåt några meter.

Att träna intensivt utan tillgång till kolhydrater, eller med låg tillgång till lagrade sådana, tvingar dig att förbruka aminosyror och phosfokreatin i stället för glukos. Resten av tiden spjälkar levern fett för att tillverka ketoner. Me, I don't like.

Lizard

Klein
2006-12-12, 14:49
Ett fötydligande till Kleins skönsjungande till kolhydratsfattig kost är att ketoner och ketonosis alls inte är ett särskilt angenämt fysiologiskt tillstånd.

Restprodukten vid ketonomvandling är aceton, vilket kan anas i den dietandes andedräkt efter någon dag eller två. Jag erinrar mig debatter härinne där aspartams förmåga att bilda långt lägre nivåer av träsprit vunnit ogillande.

Ketonkroppar, som till skillnad från fett, är så små att de kan passera genom blod/hjärnbarriären är ett nödsystem för tillfällig transport till nästa anhalt där de naturliga nivåerna av glykogen kan återställas. Metaforiskt, för den som är lagd sådan, kan man säga att det är som att få soppatorsk mitt på järnvägsövergången. Ketonkropparna tjänar då som startmotorn dvs man lägger i en växel och kör bilen på batteridrift med hjälp av startmotorn tills man nått säkerhet. Det skuttar, det går långsamt, batteriet laddas sakta ur men det går framåt några meter.

Att träna intensivt utan tillgång till kolhydrater, eller med låg tillgång till lagrade sådana, tvingar dig att förbruka aminosyror och phosfokreatin i stället för glukos. Resten av tiden spjälkar levern fett för att tillverka ketoner. Me, I don't like.

Lizard

En Keto-anpassad person har varken aceton i andedräkten eller ketonkroppar i urin och svett. Det är ett övergående stadium.

Eddie Vedder
2006-12-12, 15:00
De känns som mycke av anti-kolhydratshysterin är, som någon tidigare påpekat, ett krig mot en etablerad "sanning" d.v.s. att maten ska till övervägande del innehålla kolhydrater å fett skall undvikas i mesta möjliga mån. Dom som köpt detta me hull å hår å ändå gått upp i vikt känner sej lurade å jag tror att de e samma personer som en gång flydde fettet som pesten på ett överdrivet sätt numera överdriver lika hårt åt andra hållet å i stort sett får motivation till bantningen bara genom driften att "nu jävlar ska jag visa att ni andra har fel". Gå in på hemsidan www.matfrisk.nu exempelvis, den sidan e rena kriget mot allt vad kolhydrater heter.

Lizard
2006-12-12, 16:33
En Keto-anpassad person har varken aceton i andedräkten eller ketonkroppar i urin och svett. Det är ett övergående stadium.

:confused: Nu hänger jag inte med riktigt? Iofs är mina kunskaper om fettsyrors omvandling till ketoner begränsad, men acetoacetater och beta-hydroxibutyrater extremt nära besläktade med propanon (aceton) och nära nog oundvikligt vid ketogen diet på kaloriunderskott? Skulle kroppen undvika propanon vid långt gången ketosis?

Lizard

z_bumbi
2006-12-12, 16:46
Det där stämmer inte alls.

Jo.

Klein
2006-12-12, 18:20
:confused: Nu hänger jag inte med riktigt? Iofs är mina kunskaper om fettsyrors omvandling till ketoner begränsad, men acetoacetater och beta-hydroxibutyrater extremt nära besläktade med propanon (aceton) och nära nog oundvikligt vid ketogen diet på kaloriunderskott? Skulle kroppen undvika propanon vid långt gången ketosis?

Lizard

Vem har sagt något om kaloriunderskott? Ketodiet är en sak och kaloriunderskott ett annat. Under ketoanpassning så ökar produktionen och frisläppandet av ammoniumjoner från njurarna parallellt (viss fördröjning i början) med ketonkropparna och dessa joner neutraliserar acetoacetater och beta-hydroxibutyrater.

maRRtin
2006-12-12, 18:51
Anledningen till att man skär bort kolhydrater är inte nödvändigtvis viktkontroll. Insulinkontroll är en lika viktig faktor. Tar man all energi från fett så blir totala mängden insulin markant lägre än om man hämtar en stor andel av energin från kolhydrater. Så för diabetiker samt de som vill undvika diabetes är det definitivt en poäng. Andra anledningar kan vara allergier, ohälsa i matspjälkingssystemet, sjuklig orkeslöshet eller cancer.
Men konstigt nog så minskade inte insulinnivåerna för personerna i atkinsgruppen när man jämförde 4 olika dieter.

Parallellt med viktminskning sågs en förbättring av blodfettprofilerna. LDL-kolesterolvärdena minskade i alla grupper utom i Atkins-gruppen, medan HDL-nivåerna ökade i alla grupperna utom i Ornish-gruppen. Insulinnivåerna minskade i alla grupper utom i Atkins-gruppen.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10873

Ketogena koster har sedan länge varit en del av behandlingen av epilepsi hos barn som inte svarar på vanlig medicinering. Dieten är en del av den medicinska behandlingen och inte en ”normalkost”. Liksom för alla behandlingar förekommer biverkningar och oönskade effekter. Till dessa hör förstoppning, njursten, förhöjda blodfetter och näringsbrister. I allmänhet rekommenderas att man också äter tillskott av flera mineralämnen och B- och D- vitamin (13). Enstaka dödsfall har även rapporterats (13). Nyligen redovisas en studie där man följt effekterna av en sådan kost på blodfettnivåer hos 141 barn i 5-6 årsåldern. Efter sex månader fann man att nivåerna av LDL-kolesterol (det onda kolesterolet) hade ökat, medan HDL-kolesterol (det goda kolesterolet) hade minskat. Efter tolv och tjugofyra månader var effekterna inte lika uttalade men fortfarande signifikanta (14).

Ett av huvudargumenten för kolhydratrestriktion är att en sådan kost är fördelaktigare för blodglukos- och insulinomsättning. Metaanalysen (7) visar även här att det inte fanns något samband mellan kolhydratrestriktion och fastenivåer av glukos och insulin i serum. I allmänhet leder viktreduktion till en förbättring av glukos- och insulinomsättning, speciellt bland överviktiga. En kontrollerad studie där man gav samma mängd energi i form av en kost med moderat (31 E%) eller hög (44 E%) fettandel till friska, normalviktiga försökspersoner i tre veckor visade att både kolesterol-, glukos- och insulinnivåer var högre på högfettkosten (17). Andra studier tyder på att koster med mycket fett och mättat fett ökar risken för insulinresistens och diabetes (18-21).

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9292

Klein
2006-12-12, 19:04
Men konstigt nog så minskade inte insulinnivåerna för personerna i atkinsgruppen när man jämförde 4 olika dieter.

Parallellt med viktminskning sågs en förbättring av blodfettprofilerna. LDL-kolesterolvärdena minskade i alla grupper utom i Atkins-gruppen, medan HDL-nivåerna ökade i alla grupperna utom i Ornish-gruppen. Insulinnivåerna minskade i alla grupper utom i Atkins-gruppen.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10873

Ketogena koster har sedan länge varit en del av behandlingen av epilepsi hos barn som inte svarar på vanlig medicinering. Dieten är en del av den medicinska behandlingen och inte en ”normalkost”. Liksom för alla behandlingar förekommer biverkningar och oönskade effekter. Till dessa hör förstoppning, njursten, förhöjda blodfetter och näringsbrister. I allmänhet rekommenderas att man också äter tillskott av flera mineralämnen och B- och D- vitamin (13). Enstaka dödsfall har även rapporterats (13). Nyligen redovisas en studie där man följt effekterna av en sådan kost på blodfettnivåer hos 141 barn i 5-6 årsåldern. Efter sex månader fann man att nivåerna av LDL-kolesterol (det onda kolesterolet) hade ökat, medan HDL-kolesterol (det goda kolesterolet) hade minskat. Efter tolv och tjugofyra månader var effekterna inte lika uttalade men fortfarande signifikanta (14).

Ett av huvudargumenten för kolhydratrestriktion är att en sådan kost är fördelaktigare för blodglukos- och insulinomsättning. Metaanalysen (7) visar även här att det inte fanns något samband mellan kolhydratrestriktion och fastenivåer av glukos och insulin i serum. I allmänhet leder viktreduktion till en förbättring av glukos- och insulinomsättning, speciellt bland överviktiga. En kontrollerad studie där man gav samma mängd energi i form av en kost med moderat (31 E%) eller hög (44 E%) fettandel till friska, normalviktiga försökspersoner i tre veckor visade att både kolesterol-, glukos- och insulinnivåer var högre på högfettkosten (17). Andra studier tyder på att koster med mycket fett och mättat fett ökar risken för insulinresistens och diabetes (18-21).

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9292

Framförda mätdata är irrelevanta då det är minst 80 energiprocent fett och minimalt med kolhydrater som gäller för att man ska erhålla några hälsofördelar.

Vad gäller ldl och hdl så är det bara trams. Finns inget dåligt eller bra kolesterol. Den ena typen förs in, den andra förs bort ur systemet. Båda är livsviktiga. Vars homeostasen ligger är individuellt.

Sverker
2006-12-12, 20:32
En Keto-anpassad person har varken aceton i andedräkten eller ketonkroppar i urin och svett. Det är ett övergående stadium.


Här har Lizzard helt rätt Klein !

Aceton är en produkt som bildas spontant av ( 2 st ) acetyl-CoA. Är du i ketios så bildas aceton, vare sig du vill det eller inte. Acetonen har låg kokpunkt så den andas du ut.


Din lösning med att förbränna aminosyror/protein för att neutralicera de sura ketonkropparna stöter på patrull direkt eftersom du även får med försurande svavel i proteinet.

En kost utan kolhydrat leder osvikligt till försurning av blodet och risk för acidios.

Klein
2006-12-12, 21:33
Här har Lizzard helt rätt Klein !

Aceton är en produkt som bildas spontant av ( 2 st ) acetyl-CoA. Är du i ketios så bildas aceton, vare sig du vill det eller inte. Acetonen har låg kokpunkt så den andas du ut.


Din lösning med att förbränna aminosyror/protein för att neutralicera de sura ketonkropparna stöter på patrull direkt eftersom du även får med försurande svavel i proteinet.

En kost utan kolhydrat leder osvikligt till försurning av blodet och risk för acidios.

Fungerande njurar och normalt vätskeintag reglerar blodets PH alldeles utmärkt.

Lizard
2006-12-12, 23:07
Fungerande njurar och normalt vätskeintag reglerar blodets PH alldeles utmärkt.
Jag tror, bl a med stöd av frågetecknet i ditt senaste svar till mig, att vi har olika utgångspunkter i våra resonemang? Att det går att överleva på en kolhydratsfattig kost torde vara säkerställt. Prestationsförmågan däremot, vilket jag tror är huvudsyftet med Kolozzeum, blir däremot begränsad.
Enklast för mig, om det är prestation vi polemiserar(?), blir att hänvisa till 1953 års Nobelpristagare i fysiologi och medicin; den tysk-engelske biokemisten Sir Hans Krebs, upptäckaren och kartläggaren av Citronsyracykeln (http://www2.ufp.pt/~pedros/bq/tca.htm) (Krebs' cykle).
Till ytterligare stöd för min uppfattning lämnar jag ett tomt utrymme till de senaste 80 årens idrottsliga forskning och resultatmässiga tillämpning inom så gott som samtliga prestationsgrenar. Kolhydratsladdning, glukostillförsel, "bracketing" och amylopektiners påverkan på prestationsförmågan ingår i den kunskapsbank labbassistenter med uppgift att riva ut muskelbiopsier, ansvariga läkare och empirisk erfarna utövare måste kunna idag.

I övrigt lämnar jag med varm hand över följdfrågor om fetter till Sverker eftersom det är en svaghet hos mig och en definitiv styrka hos honom.

Lizard

Trance
2006-12-12, 23:15
Fanns det inte en studie där personer i ketos presterade så gott som lika bra på konditionsövningar men väldigt dåligt i explosiva styrkeövningar, eller så var det tvärt om.

Englund
2006-12-12, 23:25
Fanns det inte en studie där personer i ketos presterade så gott som lika bra på konditionsövningar men väldigt dåligt i explosiva styrkeövningar, eller så var det tvärt om.

Tvärtom låter mer troligt.

Klein
2006-12-14, 01:46
Jag kollade upp neutraliserandet av svavel nu. Tydligen är det mineraler som natrium, kalium, magnesium, järn, och kalcium som neutraliserar svavlet. Lyckligtvis är den kost jag rekommenderar den rikaste och mest biotillgängliga källan av dessa mineraler på hela moder jord, och det är naturligtvis ingen slump att den kost som genererar ketosis också sköter uppstädandet.

Vad gäller prestation så är anledningen till att somliga presterar dåligt utan kolhydrater helt enkelt den att de inte får i sig nog med energi och detta eftersom de inte äter nog mycket mättat fett. Ketosis utan rejäla mängder mättat fett (idealiskt är nöttalg) i kosten funkar inte. Så är det bara.

Sverker
2006-12-14, 07:24
Njaa...natrium-, kalium, magnesiumjoner etc följer med som motjoner och neutralicerar den elektriska potensialen. Lika många possitiva joner som negativa joner. Dessa joner har inga basiska egenskaper alls, kan inte ta upp vätejoner, så de kan inte neutralicera försurningen. Ffa kan de inte neutralicera ketonkropparnas sura egenskaper.

Klein
2006-12-14, 17:41
Njaa...natrium-, kalium, magnesiumjoner etc följer med som motjoner och neutralicerar den elektriska potensialen. Lika många possitiva joner som negativa joner. Dessa joner har inga basiska egenskaper alls, kan inte ta upp vätejoner, så de kan inte neutralicera försurningen. Ffa kan de inte neutralicera ketonkropparnas sura egenskaper.

Det kanske är som du säger med mineralerna. I vilket fall så tycks det vara högt blodsocker som är primära banditen i dramat och några sådana problem har man inte om man inte är diabetiker. Och ketoanpassning handlar om väl reglerad produktion av ketonkroppar, precis de mängder kroppen behöver, varken mer eller mindre.

z_bumbi
2006-12-14, 18:11
Det kanske är som du säger med mineralerna. I vilket fall så tycks det vara högt blodsocker som är primära banditen i dramat och några sådana problem har man inte om man inte är diabetiker. Och ketoanpassning handlar om väl reglerad produktion av ketonkroppar, precis de mängder kroppen behöver, varken mer eller mindre.

What?

Är högt blodsocker anledningen till att du får en surare miljö i kroppen om du äter en ketogendiet?

Sverker
2006-12-14, 18:30
Och ketoanpassning handlar om väl reglerad produktion av ketonkroppar, precis de mängder kroppen behöver, varken mer eller mindre.
Ketonproduktionen är inte speciellt fint reglerad. Den styrs av frisättningen av fria fettsyror från fettvävnaden.

Lågt blodsocker=> glukagon => frisättning av fria fettsyror från fettvävnaden.

Efter ett tag överskrider mängden fria fettsyror kroppens förmåga att förbränna dem och det blir stockning av acetyl-CoA i mitokindrierna i levern. Nu kan bildandet av acetoättiksyra ta fart och ketonkroppsproduktionen rullar igång.

I inledningen så är det höga halter av fria fettsyror i blodet medan halterna av ketonkroppar stiger. Efter några dygn ställer kroppen om sig från att förbränna fria fettsyror till att mer och mer förbränna ketonkroppar. Vid denna omställning minskar frisättningen av fettsyror och nivåerna av ketonkroppar balanseras på en jämn nivå.
Ketonkropparna tar över förbränningen eftersom de är utmärkt bränsle. Behöver inga plasmaproteiner som transporterar dem i blodet. De passerar BÅDE cellmembranen och mitokondriemembranen utan hjälp av transportörer ( L-karnitin som exempel i mitokondrien ). De är så finurliga att de också passerar över membranen i hjärncellerna och blir till bränsle åt hjärnan och centrala nervsystemet.

Klein
2006-12-14, 18:39
What?

Är högt blodsocker anledningen till att du får en surare miljö i kroppen om du äter en ketogendiet?

Nej. Högt blodsocker hör samman med ketosis acidosis som diabetiker kan råka ut för. Och jag får en känsla av att gemene man förknippar ketosis acidosis med vanlig kost inducerad ketosis vilket är helt fel.

Klein
2006-12-14, 19:04
Jag har levt nästan helt utan kolhydrater i 2.5 års tid. Om min kosthållning skulle leda till försurning så borde jag vara en mycket sjuk man nu. Lustigt då att min hälsa är osviklig. Jag är aldrig sjuk och produktivare än någonsin tidigare. Skrivbordsgrevar får säga vad de vill. Det är erfarenhet som räknas.

z_bumbi
2006-12-14, 19:10
Jag har levt nästan helt utan kolhydrater i 2.5 års tid. Om min kosthållning skulle leda till försurning så borde jag vara en mycket sjuk man nu.

Grattis du har just återigen bevisat att du inte har en aning om hur kroppen buffrar en sur miljö.

Klein
2006-12-14, 19:16
Ketonproduktionen är inte speciellt fint reglerad. Den styrs av frisättningen av fria fettsyror från fettvävnaden.

Lågt blodsocker=> glukagon => frisättning av fria fettsyror från fettvävnaden.

Efter ett tag överskrider mängden fria fettsyror kroppens förmåga att förbränna dem och det blir stockning av acetyl-CoA i mitokindrierna i levern. Nu kan bildandet av acetoättiksyra ta fart och ketonkroppsproduktionen rullar igång.

I inledningen så är det höga halter av fria fettsyror i blodet medan halterna av ketonkroppar stiger. Efter några dygn ställer kroppen om sig från att förbränna fria fettsyror till att mer och mer förbränna ketonkroppar. Vid denna omställning minskar frisättningen av fettsyror och nivåerna av ketonkroppar balanseras på en jämn nivå.
Ketonkropparna tar över förbränningen eftersom de är utmärkt bränsle. Behöver inga plasmaproteiner som transporterar dem i blodet. De passerar BÅDE cellmembranen och mitokondriemembranen utan hjälp av transportörer ( L-karnitin som exempel i mitokondrien ). De är så finurliga att de också passerar över membranen i hjärncellerna och blir till bränsle åt hjärnan och centrala nervsystemet.

Min metabolisering av fett är tillräckligt fint reglerad för att inget överskott av ketoner ska spillas ut i urinen. Jag har testat över längre tid och aldrig fått utslag på nån ketosticka.

Klein
2006-12-14, 19:46
Grattis du har just återigen bevisat att du inte har en aning om hur kroppen buffrar en sur miljö.

De flesta tycks vara överens om att mineraler som natrium och kalcium utgör viktiga komponenter i kroppens buffert. Det intressanta är huruvida homeostasen kan upprätthållas på sikt utan att kroppen förbrukar sin buffertförmåga. Mina 2.5 år kanske inte är tillräckligt lång tid för att avgöra detta. Vi får väl se om mina muskler börjar hänga och slänga och om mitt skelett blir urkalkat.

Klein
2006-12-14, 22:38
Enligt logiken med mineraler som buffert för ph så borde raffinerade produkter vara det absolut sämsta man kan äta. Framför allt proteinpulver. Negativ mineralbalans kommer som ett paket på posten (fyndigt värre). Lyckligtvis slutade jag med proteinpulver för 2.5 år sedan.

WHITEFOLKS
2006-12-14, 23:12
Vad bedriver du för sorts träning? Styrka? Kondition?

Hur ser din kost ut en dag? Vad har du fått för resultat, visuellt och "styrkevis"?

Sverker
2006-12-15, 17:47
Enligt logiken med mineraler som buffert för ph så borde raffinerade produkter vara det absolut sämsta man kan äta. Framför allt proteinpulver. Negativ mineralbalans kommer som ett paket på posten (fyndigt värre). Lyckligtvis slutade jag med proteinpulver för 2.5 år sedan.

Nu är jag inte riktigt med här:confused:
Varför skulle ett proteinpulver vara det absolut sämsta ?

Får jag samtidigt ringa in frågan till Kolozzeums klassiska 2 - 3 g protein till kg kroppsvikt eller ? Det blir så många variabler annars men behöver din logik ett bredare område så ta gärna med det då.

rbn
2006-12-15, 18:18
Klein jag måste bara fråga angående detta med rått kött som du skriver att du äter. Jag förstår inte riktigt, är det så "simpelt" som att du helt enkelt går till köttdisken och köper dig ett paket rått kött och äter det som det är, eller är det nåt stort som jag har missat? Jag har alltid fått höra att rött kött är proppat med bakterier men att dessa dör i samband med tillagningen, hur går det ihop?

Klein
2006-12-15, 18:36
Nu är jag inte riktigt med här:confused:
Varför skulle ett proteinpulver vara det absolut sämsta ?

Får jag samtidigt ringa in frågan till Kolozzeums klassiska 2 - 3 g protein till kg kroppsvikt eller ? Det blir så många variabler annars men behöver din logik ett bredare område så ta gärna med det då.


Finns otaliga studier som påvisar samband mellan intag av protein rikt på svavel och utfällning av kalcium i urinen. Äter man då en raffinerad produkt där ration mellan protein och mineraler är rubbad så kommer det att tulla på kroppens egna reserver.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9497187&dopt=Abstract

Klein
2006-12-15, 18:43
Klein jag måste bara fråga angående detta med rått kött som du skriver att du äter. Jag förstår inte riktigt, är det så "simpelt" som att du helt enkelt går till köttdisken och köper dig ett paket rått kött och äter det som det är, eller är det nåt stort som jag har missat? Jag har alltid fått höra att rött kött är proppat med bakterier men att dessa dör i samband med tillagningen, hur går det ihop?

Det är mycket enkelt. Varken tallrikar eller bestick behövs. Jag har ätit detta i 2.5 års tid. Gris, kyckling, nöt, vilt, ja allt jag har kunnat komma över. Har aldrig blivit magsjuk av detta. Däremot har jag fått diarre med exakt 2 dagars fördröjning varje gång jag syndat med tillagad mat så det har jag helt eliminerat från menyn numera. Ska man äta rått kött så måste man undvika tillagad mat i största möjliga mån. Det funkar inte att kombinera. Iaf inte för mig.

Klein
2006-12-15, 19:02
Angående raffinerade produkter så kanske jag borde pålysa att den största banditen i försurningsdramat är raffinerat socker. Detta om något stjäl mineraler från din kropp. Proteinpulver är förmodligen inte ens hälften så potent i det avseendet.

Klein
2006-12-15, 19:24
Proteinpulver och socker (gainer) som de flesta kör på är med ledning av detta fullkomligt sanslöst att hälla i sig.

Sverker
2006-12-15, 19:38
Finns otaliga studier som påvisar samband mellan intag av protein rikt på svavel och utfällning av kalcium i urinen. Äter man då en raffinerad produkt där ration mellan protein och mineraler är rubbad så kommer det att tulla på kroppens egna reserver.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9497187&dopt=Abstract

Hmm...hur var det nu. Var det inte så att både utsöndringen och upptaget ökade med en proteinrik kost. Vi måste komma ihåg att upptaget av kalcium kanske bara är 400 - 600 mg per dygn trots att vi äter 1 - 2 gram. Här finns marginal att båda öka och minska upptaget.
En fortsatt studie skulle vara att man mätte upp benmassan på försökspersonerna som fick en proteinrik kost.

Klein
2006-12-15, 19:55
Hmm...hur var det nu. Var det inte så att både utsöndringen och upptaget ökade med en proteinrik kost. Vi måste komma ihåg att upptaget av kalcium kanske bara är 400 - 600 mg per dygn trots att vi äter 1 - 2 gram. Här finns marginal att båda öka och minska upptaget.
En fortsatt studie skulle vara att man mätte upp benmassan på försökspersonerna som fick en proteinrik kost.

Biotillgänglighet är antagligen en viktig faktor. Veganer och fruktarianer som äter mängder av kalciumrika grönsaker och frukter drabbas uteslutande av benskörhet med tiden. Huruvida det är på grund av avsaknad av animaliskt protein eller dåligt kalciumupptag kan jag dock inte svara på. Benmassan består trots allt till 50% av protein. Kött och blod innehåller den för rovdjur mest biotillgängliga formen av kalcium (den form som musklerna arbetar med) och därtill de bästa proteinerna så att få båda på en gång är förmodligen det ideala receptet för starka ben.

Cerberus
2006-12-15, 23:28
Är det inte fruktansvärt trist att inte äta kolhydrater? Antar att du vant dig men personligen mår ja riktigt kasst om ja äter för lite kolhydrater i min kost.

Sverker
2006-12-16, 07:07
Jag har alltid fått höra att rött kött är proppat med bakterier men att dessa dör i samband med tillagningen, hur går det ihop?


Du måste tänka att en muskel alltid är steril hos ett friskt djur. Vid slakt när muskeln blir till kött är köttet fortfarande sterilt. Så fort du styckar upp kroppen fäster bakterierna på ytan av köttet där sågen eller kniven skurit. Ett antal händer/handskar som vänt och vridit på köttbiten har också tillfört bakterier till köttet.

Men alla bakterier sitter på ytan av köttet ! Det är därför man SKA bryna oxfilén men kan ha den blodig i mitten. Alla bakterier på ytan dör när man bryner köttet.

Köttfärs eller annat strimlat kött har en yta som är en miljon gånger större och där krävs att allt köttet blir genomstekt.

rbn
2006-12-16, 15:07
Väldigt bra förklarat, då är jag med, tack :)

rbn
2006-12-16, 15:23
Men hur är det med ägg då som ligger i skal? Borde dom inte också vara bakteriefria isåfall när dom kommer ifrån hönan? Hur funkar det där?

Sverker
2006-12-16, 15:30
Du vill inte veta ur vilket hål ägget kommer ut ur:D

Allvar.
Äggets skal är bara ett mekaniskt skydd för att ge stadga åt ägget. Äggskalet är fullt med porer som bakterier lätt kommer igenom. Porernas storlek skulle kanske motsvara en motorväg för oss.
Nu har ju fåglar en kloak där både avföring och ägg kommer ut så redan när ägget kommer ut så är skalet fullt med bakterier.
Genom att koka ägget avdödas bakterierna. Det räcker att vitan stelnar, gulan kan fortfarande vara lös, för att ägg ska vara säker mat.

Klein
2006-12-16, 19:00
Kokt mat kompromissar immunförsvaret - Digestive Leukocytosis - och belastar kroppen med onödigt slagg som den måste göra sig av med och det är den primära anledningen till att äta rått kött/ råa ägg etc. Det må ju vara hur det vill med bakterierna. Bäst i alla avseenden är givetvis att konsumera färskt kött av frigående djur direkt från slaktaren men det är ju svårt i ett land som sverige där allt kommer förpacketerat. Det absolut vidrigaste som finns är det så kallade konsumentförpackade köttet som säljs i sverige. Riktigt ofrächst är det. Ska man äta råa animaliska produkter så är det rekommenderat att flytta till ett varmare land som Brasilien, om inte annat så för färskhetens och smakens skull. Ta griskött som exempel. Grisköttet i svenska butiker är fullkomligt oätligt. Far till exempelvis Grekland och testa grisköttet direkt från slaktarens butik istället. Det är himmelskt.

Sverker
2006-12-16, 19:17
:confused:
http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-1i.shtml

:confused: :confused:
http://www.skybirds.us/web/live-raw/enzymes.html

Klein
2006-12-16, 19:31
Verkar bara finnas artiklar om digestive leukocytosis på tyska och ryska; ej heller är de tillgängliga online:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=13784363


Jag vet dock av personlig erfarenhet att det stämmer. När jag äter tillagad mat blir jag slö och får lätta förkylningssymptom. När jag äter rått kött blir jag aldrig trött och aldrig sjuk.

Sverker
2006-12-16, 19:57
Problemet är ju snarare att artiklarna är publicerad på 1950- och 1960-talet:confused:
Varför har ingen hängt på forskningen med nya moderna analysmetoder och fördjupade kunskaper i fysiologi.

Lizard
2006-12-16, 20:00
Verkar bara finnas artiklar om digestive leukocytosis på tyska och ryska; ej heller är de tillgängliga online:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=13784363


Jag vet dock av personlig erfarenhet att det stämmer. När jag äter tillagad mat blir jag slö och får lätta förkylningssymptom. När jag äter rått kött blir jag aldrig trött och aldrig sjuk.

Vill inte vara elak, men blir det med det här inlägget.

Du tror inte att ovanstående kommentar och slutsats hänger ihop med den sociala situationen du befinner dig i vid ditt ätande? Gissningsvis umgås du inte flitigt med folk på lunchen om du sliter upp en feting-stek och börjar tugga dig igenom köttmassan så blodet rinner om händerna?

Smitta, av alla de slag, kräver ett socialt utbyte. För lite drygt hundra år sedan hade man alla kreatur inne i bobyggnaden på landet och sov bland getter och höns. Ingen blev sjuk av det förrän handelsresandet tog fart och importen från Afrika och Asien tilltog. Det var genom den och resandet som Digerdöden spreds i Europa.

Lizard

Pox
2006-12-16, 20:10
Klein>>

Några frågor.

Om nu fenomenet är sant, varför finns det ingen artikel nyare än 1967 som nämner fenomenet?
Varför finns det inget publicerat om det i någon ansedd internationell tidskrift?
Det finns bra och dålig forskning, forskning ger inte alltid sanningen. "Halveringstiden" på medicinsk forskning brukar man ibland säga är ungefär 10 år; nya fynd motbevisar eller åtminstone modifierar äldre fynd.

Om vi antar att det stämmer, vad bevisar det? Leukocytos i sig betyder inte att någon immunreaktion mot främmande ämnen sätter igång. Leukocytos i sig är inte farligt.
Vi på kolozzeum är människor som speciellt ofta utsätter våra blodbanor för leukocytos; det är väl känt att fysisk träning triggar leukocytos. Är träning patogent och allt vad som tillskrivs denna "digestive leukocytosis"?

Enligt upphovsmannen till begreppet så är det tydligen också så att det räcker med 10% rå föda i måltiden för att helt neutralisera leukocytosen... släng i lite råa grönsaker då så har du garderat dig.
Konstigt är också att vatten som kokats och sedan dricks när det svalnat skulle ge upphov till leukocytos...? Luktar felaktig forskning...

Klein
2006-12-16, 21:53
Vill inte vara elak, men blir det med det här inlägget.

Du tror inte att ovanstående kommentar och slutsats hänger ihop med den sociala situationen du befinner dig i vid ditt ätande? Gissningsvis umgås du inte flitigt med folk på lunchen om du sliter upp en feting-stek och börjar tugga dig igenom köttmassan så blodet rinner om händerna?

Smitta, av alla de slag, kräver ett socialt utbyte. För lite drygt hundra år sedan hade man alla kreatur inne i bobyggnaden på landet och sov bland getter och höns. Ingen blev sjuk av det förrän handelsresandet tog fart och importen från Afrika och Asien tilltog. Det var genom den och resandet som Digerdöden spreds i Europa.

Lizard

Tröttheten och förkylningssymptomen som infaller vid ätande av tillagad måltid kommer direkt när jag äter, oavsett om jag är ute bland folk eller inne i min grotta.


Det är när alldeles för många lever alldeles för tätt som det uppstår problem som digerdöden. Mutationstakten för virus och bakterier blir för hög helt enkelt. Digerdöden uppstod i europa i samband med kraftig urbanisering där alltför många trängdes på alltför liten yta under allt för usla förhållanden. Digerdöden var en produkt av urbanisering på samma sätt som fågelinfluensen är en produkt av centraliserad massproduktion av kycklingar. Att smittan sedan sprids via resande är en annan femma.

Klein
2006-12-16, 21:59
Jag har forskat i ämnet. Ett 2.5 år långt experiment där jag inte varit sjuk en enda gång. Innan jag började med rått kött så hade jag minst 1 stor och några små förkylningar om året samt problem med bihålorna till och från.

Ni är säkert aldrig sjuka...

Klein
2006-12-16, 22:06
Klein>>
Om vi antar att det stämmer, vad bevisar det? Leukocytos i sig betyder inte att någon immunreaktion mot främmande ämnen sätter igång. Leukocytos i sig är inte farligt.
Vi på kolozzeum är människor som speciellt ofta utsätter våra blodbanor för leukocytos; det är väl känt att fysisk träning triggar leukocytos. Är träning patogent och allt vad som tillskrivs denna "digestive leukocytosis"?

Enligt upphovsmannen till begreppet så är det tydligen också så att det räcker med 10% rå föda i måltiden för att helt neutralisera leukocytosen... släng i lite råa grönsaker då så har du garderat dig.
Konstigt är också att vatten som kokats och sedan dricks när det svalnat skulle ge upphov till leukocytos...? Luktar felaktig forskning...

Det är inte farligt att T cellerna spikar vid väl valda tillfällen men om de gör det för ofta så tär det på immunförsvaret.


Du måste äta 100% rått för att få några signifikanta hälsofördelar efter vad jag har erfarit.

jwzrd
2006-12-16, 22:12
Det är inte farligt att T cellerna spikar vid väl valda tillfällen men om de gör det för ofta så tär det på immunförsvaret.


Du måste äta 100% rått för att få några signifikanta hälsofördelar efter vad jag har erfarit.

Som du själv erfarit?

Klein
2006-12-16, 23:45
Som du själv erfarit?

Ja, jag mår inte bättre av att äta 50% rått 50% kokt än av att äta 100% kokt. Ett forum är till för att dela med sig av erfarenheter. Är läsaren sen inte intresserad av att prova själv och testa sanningshalten (i avsaknad av officiella studier på ämnet) så är fortsatt diskussion enbart destruktiv och mållös.

jwzrd
2006-12-17, 00:17
Ja, jag mår inte bättre av att äta 50% rått 50% kokt än av att äta 100% kokt. Ett forum är till för att dela med sig av erfarenheter. Är läsaren sen inte intresserad av att prova själv och testa sanningshalten (i avsaknad av officiella studier på ämnet) så är fortsatt diskussion enbart destruktiv och mållös.

Du behöver inte dra på stora försvarstalet [än]. Finns det några studier som visar att det finns en positiv effekt att finna och t ex varför? (Annat än personer med neuroser som gör att de känner tillfredsställelse av att lägga sitt pussel på ett alldeles särskillt sätt).

Yes
2006-12-17, 00:25
Ni är säkert aldrig sjuka...
Bortsett från magen så, inte speciellt ofta nej...

Att inte vara sjuk på 2.5 år kan man ju klara på ren tur. Det är inte speciellt lång tid.

Klein
2006-12-17, 00:49
Du behöver inte dra på stora försvarstalet [än]. Finns det några studier som visar att det finns en positiv effekt att finna och t ex varför? (Annat än personer med neuroser som gör att de känner tillfredsställelse av att lägga sitt pussel på ett alldeles särskillt sätt).


Nån miljard år av evolution med rå mat på menyn för organiska livsformer torde väl vara en "studie" så god som någon. Diskussionen är löjlig. Att äta rått kött är naturligt. Att människan processar (röker, torkar, bakar) köttet har ett överlevnadsvärde men inte för att det gör maten lämpligare att äta för stunden. Det gör att den håller längre och då behöver man inte jaga lika ofta och blir inte lika beroende av tillgången på byte.

Pox
2006-12-17, 00:54
Jag har forskat i ämnet. Ett 2.5 år långt experiment där jag inte varit sjuk en enda gång.

Men tyvärr inte värt någonting sett ur ett vetenskapligt perspektiv, som du vet, det är ingen forskning.
Många går friska under så lång tid, och många hävdar också att de aldrig är sjuka, problemet är att de glömmer de milda förkylningar de drabbas av ibland.

Det är inte farligt att T cellerna spikar vid väl valda tillfällen men om de gör det för ofta så tär det på immunförsvaret.

Utveckla?
Sedan saknas trovärdiga bevis för att det överhuvudtaget sker en leukocytos efter måltid.


Du måste äta 100% rått för att få några signifikanta hälsofördelar efter vad jag har erfarit.

Det saknas trovärdiga bevis för att leukocytos efter måltid existerar. Du väljer att tro på att det existerar, baserat på fransmannen-jag-glömt-namnet-på's försök. Just det försöket visade att 10% rått räckte för att neutralisera den påstådda leukocytosen. Men just den delen av experimentet väljer du att inte tro på? (Jag vet att ditt svar här återigen blir om din egna erfarenhet)

jwzrd
2006-12-17, 00:55
Nån miljard år av evolution med rå mat på menyn för organiska livsformer torde väl vara en "studie" så god som någon. Diskussionen är löjlig. Att äta rått kött är naturligt. Att människan processar (röker, torkar, bakar) köttet har ett överlevnadsvärde men inte för att det gör maten lämpligare att äta för stunden. Det gör att den håller längre och då behöver man inte jaga lika ofta och blir inte lika beroende av tillgången på byte.

Ja om vi nu vill sänka debattnivån till den typen av bevis så visar ju faktiskt DITT bevis att det vi gör nu är vad din kost leder fram till. Dvs smarta allätande människor.

Vad gäller att inte bli sjuk av kosten så KAN det ha att göra med att samtidigt inte visa sig utanför ytterdörren.

YTS
2006-12-17, 01:02
Klein vad har du fått att veganer får urkalkat skelett ifrån undantagslöst. Jag har läst om studier som visar det motsatta, att veganer har högre bentäthet än köttätare. Skulle en vegan bli urkalkad, så beror det nog snarare på att han/hon inte är ute i solljuset tillräckligt, då D-vitamin som bildas av huden under solbelysning och är nödvändigt för kalkinlagring inte finns i vegetabilier, men däremot i animalier.

Klein
2006-12-17, 01:50
Att äta rått kött är inte för alla. Man måste ha ett behov av att förbättra sin hälsa. Personligen behöver jag inget alibi för mitt ätande då jag själv är den bästa bedömaren av mitt eget välbefinnande. Ett litet "leap of faith" måste man ta inledningsvis dock. Ni är välkomna att fråga om praktiska tips ikring denna kosthållning. PMA gärna.

Klein
2006-12-17, 01:55
Klein vad har du fått att veganer får urkalkat skelett ifrån undantagslöst. Jag har läst om studier som visar det motsatta, att veganer har högre bentäthet än köttätare. Skulle en vegan bli urkalkad, så beror det nog snarare på att han/hon inte är ute i solljuset tillräckligt, då D-vitamin som bildas av huden under solbelysning och är nödvändigt för kalkinlagring inte finns i vegetabilier, men däremot i animalier.

Säkert är det många bidragande faktorer till att veganer får svagt skelett då deras kost saknar så många vitala näringsämnen. Att inkludera lite kött i sin kost räddar en dock inte från benskörhet om man samtidigt intar mycket socker, mjöl, läskedrycker och annat som tär på ens mineralbuffert.

YTS
2006-12-17, 02:09
Säkert är det många bidragande faktorer till att veganer får svagt skelett då deras kost saknar så många vitala näringsämnen. Att inkludera lite kött i sin kost räddar en dock inte från benskörhet om man samtidigt intar mycket socker, mjöl, läskedrycker och annat som tär på ens mineralbuffert.


Du svarade inte på frågan?

Rätt upplaggd vegankost saknar bara B12 och D-vitamin, i övrigt ungefär samma nivåer som en väl sammansatt blandkost.

YTS
2006-12-17, 02:14
Att äta rått kött är inte för alla. Man måste ha ett behov av att förbättra sin hälsa. Personligen behöver jag inget alibi för mitt ätande då jag själv är den bästa bedömaren av mitt eget välbefinnande. Ett litet "leap of faith" måste man ta inledningsvis dock. Ni är välkomna att fråga om praktiska tips ikring denna kosthållning. PMA gärna.


Vad ligger ditt matkonto på?

Klein
2006-12-17, 02:21
Du svarade inte på frågan?

Rätt upplaggd vegankost saknar bara B12 och D-vitamin, i övrigt ungefär samma nivåer som en väl sammansatt blandkost.

Jag är ingen advokat av blandkost och har ingen aning om vad du menar med väl sammansatt blandkost. Dock så är ju veganer oftast ganska restriktiva med raffinerad mat, kaffe, sprit och läskedrycker så i slutändan får de säkert relativt genomsnittslig skelettkvalité - vilket är uselt.

Klein
2006-12-17, 02:24
Vad ligger ditt matkonto på?

Ca 5000 sek i månaden. Kött är dyrt i Sverige. Blir att flytta väldigt snart till södern gröna ängar och feta kreatur.