handdator

Visa fullständig version : vetemjöl?


jaaaaag
2006-12-10, 22:08
är vetemjöl onyttigt? :S Det verkar så.. isåfall.. varför?

sissa
2006-12-10, 22:18
Det är inte så näringsrikt med vetemjöl. Dessutom inte fiberrikt.
Men det har inga negtiva egenskaper i sig vad jag vet. Mer om man typ lever på ljusa frallor och en allmänt näringsfattig kost. Då blir det ju negativt. Helheten som avgör med andra ord (ser jag det som)

regus
2006-12-10, 22:18
mmm Kolhydrat i sin ädlaste form. Baugette :).

OnT: Det är en snabb kolhydrat, ganska näringsfattigt i övrigt.

Pellefant
2006-12-10, 23:05
Om frallor av vetemjöl brukar jag tänka:

"Då kan man lika bra äta wienerbröd som också bakas på vetemjöl".

Sen tar jag en fullkornsfralla. :)

jesuz
2006-12-10, 23:33
Om frallor av vetemjöl brukar jag tänka:

"Då kan man lika bra äta wienerbröd som också bakas på vetemjöl".

Sen tar jag en fullkornsfralla. :)
Nene, sen tar man ett wienerbröd såklart. :D :thumbup:

Max
2006-12-11, 21:43
Vetebröd är godare än rågbröd tycker jag. Och skillnaden i näring är inte så där jättestor förutsatt att båda är raffinerade eller fullkorn. Råg har lite mer fibrer, antioxidanter osv, men inget som du måste ha om din kost är varierad.

Madde88
2006-12-11, 22:28
vetemjöl är det inget fel på. men som sagt man ska inte överdriva av nånting.. vetemjöl är ofta vitaminberikat så de är inte näringsfattigt eller något däremot innehåller det nästan inga kostfiber vilket många gärna vill ha i sin kost. När det gäller bröd och så sägs det att grovt bröd mättar längre men jag skulle säga att det beror mer på vad man har på och hur mycket bröd man äter. tex en ljus baguette fylld grönsaker, kyckling m.m. kan vara mer mättande en en dubbelmacka på grovt bröd med nångra ostskivor (och båda innehåller ungefär lika mycket kcal.)

dajmond
2006-12-12, 10:24
är vetemjöl onyttigt? :S Det verkar så.. isåfall.. varför?


hm...vetemjöl omvandlas till socker i kroppen om jag inte minns fel. innehåller ju massa kolhydrater nämligen. tror det är nåt sånt. jag gjorde pannkakor igår på dinkelmjöl, o de blev nästan lika goda som vanliga pannkakor. med en trevlig kesellaröra med funlight i på pannkakorna blev det som grädde, o supergott. innehåller dessutom mer protein än vanliga pannkakor.

vanligt mjöl = 10 gram protein/100 gram
fullkornsmjöl = 11 gram protein/100 gram
dinkelmjöl = 13 gram protein/100 gram

gör stor skillnad i längden vilket mjöl man väljer alltså. dinkelmjölet är något dyrare än vanligt mjöl, o nyckelhålsmärkt, men det är värt det om man bara använder mjöl nån gång i bland.

dajmond
2006-12-12, 10:26
kostexperten anna skipper hävdar ju att vetemjöl är sjukt onyttigt hehe ;P jag är beredd att hålla med...dinkelmjölet smakar ju nästan likadant o är betydligt nyttigare, så varför inte ge sin kropp det istället? ne, spara vetemjölet till ätardagarna hehe

L-Sami
2006-12-12, 10:39
hm...vetemjöl omvandlas till socker i kroppen om jag inte minns fel. innehåller ju massa kolhydrater nämligen.



Jag blev lite nyfiken, kan inte du förklara mer? :)

Trance
2006-12-12, 10:47
kostexperten anna skipper hävdar ju att vetemjöl är sjukt onyttigt hehe ;P jag är beredd att hålla med...dinkelmjölet smakar ju nästan likadant o är betydligt nyttigare, så varför inte ge sin kropp det istället? ne, spara vetemjölet till ätardagarna hehe

Hon är inte kostexpert, hon är inte ens utbildad. Hon är generellt utdömt av dietister och hämtar det mesta av sin information från sin kompis Susanna Ehdin som utsågs av Föreningen Vetenskap och Folbildning till årets förvillare år 2000 med motiveringen:

Susanna Ehdin är författare och immunolog och har skrivit boken Den självläkande människan (Forum, 1999). I sin bok och i en lång rad tidningsartiklar, framför allt i Dagens Industri, har hon blandat enstaka förnuftiga råd med vantolkningar och övertolkningar av vetenskapliga resultat som hon låter ligga till grund för kategoriska rekommendationer. Hon har bland annat framfört fantasifulla men vetenskapligt helt ogrundade förklaringar till resistens mot infektionssjukdomar.
[Not: Susanna Ehdin har år 2003 bytt namn till Sanna Ehdin.]
http://www.vof.se/ehdin/index.html

Rent generellt så har Anna Skipper gjort väldigt mycket för att förvirra människor och ge dem felaktig kunskap. Hennes program är ungefär lika verkligt som CSI är för polisarbete.

Vetemjöl saknar vissa saker som är bra att äta, t.ex. kostfibrer och viss näring. Samt man blir inte lika mätt som mer fiberrika alternativ. Men är dessa behov uppfyllda från andra områden ser jag inte alls varför det skulle vara onyttigt. Att det bryts ner till glukos är väl som så gott som alla kolhydrater, eftersom det är det musklerna används som bränsle. Kolhydrater är ju inte direkt farligt..

Mental
2006-12-12, 11:35
Vetemjöl har goda bakegenskaper och går finfint att reda med. Vetemjöl är min kompis :D

coxie
2006-12-12, 11:48
Vetemjölsbaserade bröd är goda, det räcker för mig. Håller med om att dinkelmjöl är bra och gott, men nämn inte Anna skipper/något hon säger här om du vill att folk ska ta dig seriöst ^^

dajmond
2006-12-13, 17:51
ne vetemjöl är väl inte FARLIGT, men inte heller är det bra för kroppen då det sällan kommer i bra förpackningar så att säga. finns ju oftast i bakverk, vitt bröd, osv, dvs sånt som ger en snabb blodsockerkick för att sedan göra en seg o omotiverad ^^

dajmond
2006-12-13, 17:52
Vetemjölsbaserade bröd är goda, det räcker för mig. Håller med om att dinkelmjöl är bra och gott, men nämn inte Anna skipper/något hon säger här om du vill att folk ska ta dig seriöst ^^

Jag var lätt ironisk när jag nämnde henne, "hatar" henne lika mycket som ni :P anledningen till att jag skrev kostexperten är för att det är så hon benämns utav han som snackar i hennes program på trean. för övrigt tycker jag hon ser ut som 50, trots att hon tydligen är 38 :P

sissa
2006-12-13, 18:37
hm...vetemjöl omvandlas till socker i kroppen om jag inte minns fel. innehåller ju massa kolhydrater nämligen. tror det är nåt sånt. jag gjorde pannkakor igår på dinkelmjöl, o de blev nästan lika goda som vanliga pannkakor. med en trevlig kesellaröra med funlight i på pannkakorna blev det som grädde, o supergott. innehåller dessutom mer protein än vanliga pannkakor.

vanligt mjöl = 10 gram protein/100 gram
fullkornsmjöl = 11 gram protein/100 gram
dinkelmjöl = 13 gram protein/100 gram

gör stor skillnad i längden vilket mjöl man väljer alltså. dinkelmjölet är något dyrare än vanligt mjöl, o nyckelhålsmärkt, men det är värt det om man bara använder mjöl nån gång i bland.

Borde vara ännu bättre med fullkornsvetemjöl(grahamsmjöl)
om du nu inte menade fullkornsdinkel
inte med tanke på proteinet utan vitaminer och mineraler och fibrer

LadyG
2006-12-13, 21:13
Genomsnitt för 100 g torrvara enligt innehållsförteckning:

Rågmjöl:

Energi 1250kJ/300kcal, Protein 8 g, Kolhydrat 59 g, Fett 2.5 g, Varav sockerarter 2.5 g, Varav mättat fett 0.3 g, Kostfiber 14 g, Natrium 0.005 g, Järn 3 mg, Tiamin 0.4 mg, Niacin 4 mg, Vitamin B6 0.5 mg, Fosfor 360 mg, Magnesium 110 mg, Zink 2.5 mg

Vetemjöl

Energi 1450kJ/340kcal, Protein 12 g, Kolhydrat 69 g, Fett 1.5 g, Kolhydrat varav sockerarter 0.4 g, fett varav mättat 0.1 g, kostfiber 2.5 g, natrium 0.003 g, tiamin 0.5 mg, riboflavin 0.15 mg, niacin 6 mg, vitamin B6 0.45 mg, fosfor 120 mg

Dinkelmjöl

Energi 1600kJ/380kcal, Protein 14 g, Kolhydrat 75 g varav sockerarter 0.5 g, Fett 3 g varav mättat fett 0.7 g, Kostfiber 9 g, Natrium 1.4 mg, Tiamin (vitamin B1) 0.4 mg (31% av RDI*), Järn 3.7 mg

Använder man 1 Kg mjöl för att baka bröd blir dinkelbrödet energirikare än brödet som bakas på rågmjöl. Det finns nyttigare sätt att få i sig mineraler och järn (levergryta, blodpudding) än bröd, om man deffar imho.

nutz
2007-01-02, 17:57
Det finns nyttigare sätt att få i sig mineraler och järn (levergryta, blodpudding) än bröd, om man deffar imho.

Vissa saker får vara hur nyttiga dom vill, men ibland vill man faktiskt ha en smörgås och inte en slev levergryta.