handdator

Visa fullständig version : Behöver lite input..


Baan
2006-12-10, 20:59
Jo, litet kortfattat problem som jag undrar hur ni andra hade skött.

I en kurs som jag läser nu, ska man prestera en del mjukvarudesign (och lite annat, detaljerna är väl inte viktiga) i en grupp om tio personer. Dom flesta i gruppen har gjort det dom ska förutom två personer.

Medan vi andra investerat en del timmar så har dom investerat minuter. Nu är det viktigaste i projektet att komma med resultat, inte att man fördelar arbetet bra, har en bra chef eller något sånt. Bara resultat. Det käns dock ändå djävligt surt att ha några personer som man fördelar arbete till, och så gör dom inte ett skit, så att man får ta tag i det själv för att undvika U.

Det jag antar att jag skulle kunna göra i det här fallet är att snacka med handledaren och klaga på dom. Jag hade inte tänkt göra det, men när jag får göra deras jobb blir man bra sugen.

Vad hade ni gjort med dom här två personerna? Skvallra eller ta smällen och gå vidare :)

mathor
2006-12-10, 21:02
Ta det som en bra erfarenhet inför arbetslivet, då det ofta är precis samma problem där.

Lönnmörda sedan slashasarna.

Yankeee
2006-12-10, 21:03
Gör jobbet klart. Sedan frågar du handledaren hur han tycker att man ska agera i en motsvarande situation.

Fatalist
2006-12-10, 21:04
Prata SJÄLVKLART med handledarna. De ska inte gå utbildningen om de inte vill arbeta.

Baan
2006-12-10, 21:04
Det är i princip klart... båda killarna fick i uppgift att titta igenom den rätt mångsidiga rapporten och piffa upp den lite, ingenting har hänt. Kille 1 skulle titta igenom den, kille 2 fick i uppgift att se till att kille 1 gjorde sitt :) Ingenting har hänt. Nu ska jag ta tag i det. Därmed whinetråden :/

Yankeee
2006-12-10, 21:08
Valen du har är ju egentligen, grina till handledaren, stfu eller ta ett riktigt snack med grabbarna. Snacket om något är bra träning om du i framtiden hamnar i en liknande situation. Fungerar inte snacket får du väl grina på ett snyggt sätt ;)

Baan
2006-12-10, 21:10
Valen du har är ju egentligen, grina till handledaren, stfu eller ta ett riktigt snack med grabbarna. Snacket om något är bra träning om du i framtiden hamnar i en liknande situation. Fungerar inte snacket får du väl grina på ett snyggt sätt ;)

Grina känns faktiskt inte som ett alternativ egentligen, inte för mig. Det är ju inget jättestort projekt och jag kommer nog undvika grabbarna i framtiden, så det är inte jätteviktigt att "straff" dom känns det som. Det vettigaste är ju att snacka med dom, men det borde vi i gruppen ha gjort för länge sen. Stfu är väl det det lutar mot i praktiken..

rQx
2006-12-10, 21:13
Glädj dig med att de kommer få det svårt längre fram när ingen vill jobba med dem =)

blekfet2
2006-12-10, 21:15
Drygt, jag personligen skulle bli förbannad och skällt ut personerna, om inte det fungerat så skulle jag då utan tvekan pratat med handledaren.

Dumleman
2006-12-10, 21:16
Snacka med dem, påpeka att de inte har gjort sin del. Sen kommer ni överens om hur ni ska göra. Vill de inte så prata med handledaren.

Kwon
2006-12-10, 21:16
Hah känner igen det där

De gånger jag var arbetsledare på Universitetet så har alla genomfört sin del av arbetet utmärkt (kanske var enklare att dela upp olika områden till vissa personer då jag kände personerna ganska bra och visste vad de kunde).

Person X och Y tar han om område Z etc

Kanske hade tur med gruppindelningen/personmixen etc.

Men de gånger då jag ej varit ansvarig för jobbuppdelningen och ej varit så jätteintresserad av uppgiften i sig, så känner jag igen mig lite på Kille 1-2.

Iofs så kändes det lite som sämre organisation då också så de som ansvarade då skickade runt arbetet och sa, ni kan väl lägga till lite.

Visst, la till lite stycken här och där och en sida där, inte så stor entusiasm. :D

Till mitt fösvar måste jag påpeka att jag ansåg arbetet nästan vara klart och att det inte fanns så mycket att tillägga.

Att vara entusiatisk för ett ämne goes a long way.

Samt gruppen i sig och personmixen, vissa arbetar man bättre med andra inte lika bra.

Ibland kommer man ej överens och ibland vill flera vara ledaren och då kan det bli konflikter, beroende på person.

Ibland är det ju så att (när det är ett ämne man brinner för) man kan göra 90 % av arbetet själv.

Vissa ämnen kan också vara svårare att dela upp.

Men en sak som fungerar bra är att assigna två pers för ett ämne, så får de sedan försöka samarbeta sinsemellan hur de skall gå tillväga.

Det hjälper enormt om man har ett begrepp om persontyp/vilka som samarbetar bättre också.

Granatgiraffen
2006-12-10, 21:46
Känns som det redan har gått för långt? Sånt får du ju styra upp med en gång om du märker att dom inte gör ett skit. Att ta upp det med handledaren känns ju bara meningslöst, vad ska han göra? Säg till dom att dom är dumma i huvudet.

Baan
2006-12-10, 21:53
Känns som det redan har gått för långt? Sånt får du ju styra upp med en gång om du märker att dom inte gör ett skit. Att ta upp det med handledaren känns ju bara meningslöst, vad ska han göra? Säg till dom att dom är dumma i huvudet.

Ja, det är ju betyg på projektet också som även måste vara godkänt för hela kursbetyget så lite kan han ju göra. Men visst, det har gått för långt...

Pudzianovski
2006-12-10, 22:04
Jag tycker först och främst att du tar upp denna situation på ett snällt sätt med gruppen och lägger fram dina åsikter. Du frågar varför de inte gör mer? Varför de inte visar intresse? Hur kan vi undvika detta i framtiden?
Få dem att förstå att detta inte bara påverkar dem själva utan även andra.
En öppen dialog på ett uppskattande sätt. Därefter sätter ni upp tydliga regler och sätt att förhålla sig till grupparbetet i framtiden tillsammans.

Kwon
2006-12-10, 22:06
Gissar att Baan får en annan grubb för nästa arbete eller misstar jag mig?

EDIT: grupp skall det vara, inte grubb (min gud)

isato
2006-12-10, 22:21
Vi har också glidare i vår klass............ okey vissa arbeten kan dem glida igenom men ingen kommer plugga tenta åt dem och värmer så skönt inombords för varje U de får...indraget CSN osv

Baan
2006-12-10, 22:49
Jag tycker först och främst att du tar upp denna situation på ett snällt sätt med gruppen och lägger fram dina åsikter. Du frågar varför de inte gör mer? Varför de inte visar intresse? Hur kan vi undvika detta i framtiden?
Få dem att förstå att detta inte bara påverkar dem själva utan även andra.
En öppen dialog på ett uppskattande sätt. Därefter sätter ni upp tydliga regler och sätt att förhålla sig till grupparbetet i framtiden tillsammans.

Problemet med detta är det egentligen inte är totalt random grupp, utan i princip två kompisgäng som satts ihop, där jag är en del i en fyrmannagrupp som fungerar bra tillsammans (där alla gör ungefär lika mycket vid den här typen av arbete) och så resten en kompisgrupp kan man säga. Problemet där är att den andra gruppen vet mycket väl vilka som är lökar, men det skämtas ofta bort. Senast så tog vi upp det att dom får se till att göra det, samtidigt är det folk som skämtar att en av dom lata personerna kommer skita i att göra det och spela poker istället. Därmed kan det bli svårt att få gruppen med sig.

Baan
2006-12-10, 22:51
Gissar att Baan får en annan grubb för nästa arbete eller misstar jag mig?

EDIT: grupp skall det vara, inte grubb (min gud)

Man gör i regel grupper själv. jag kände många av dom här grabbarna sen innan, men hade inte jobbat med dom i grupp på samma sätt, nu ser jag att det inte funkar så bra. I framtiden lär man också få välja grupper ganska fritt, och då vet jag vilka jag ska undvika nu :)

Sen skrev du lite innan om det där med intresse och så, och visst handlar det i slutändan om att dom är totalt ointresserade av ämnet. Saken är den att vi alla är ointresserade mer eller mindre, men det är ju ingen urskät för att inte göra någonting och löka bort tiden istället.