handdator

Visa fullständig version : Kreatin, protein eller gainers?


Metallicutz
2006-12-10, 18:51
Hej, är ny när det gäller kreatin, protein, gainers och allt som finns i pulverform/tablettform. Har bestämt mig för att köpa ett tillskott för att kunna förbättra min träning, det jag siktat in mig på är kreatin, men jag undrar vad som är skillnaden mellan dessa 3: kreatin, proteintillskott och gainers.

Vad jag uppfattat är att de höjer ens ämnesomsättning, de ger en snabb ökning av muskelvolym och gör att man snabbare återhämtar sig från hårdare träning.

Skillnaderna mellan proteintillskott och kreatin har jag ingen aning om vilka de är. Men skillnaden mellan prot. / kreatin och gainers är att man använder gainers för att gå upp i vikt. Men man går ju upp i vikt i vilket fall som helst när man ökar i muskelmassa.

Kan nån vänlig själ förklara detta för mig?

luckemuck
2006-12-10, 18:54
protte drink före kreatin imo..

varför, för jag tycker att protein fyller mer nytta än vad ett monohydrat gör. men kör du monohydrat så kommer du fortfarande att gå upp i vikt genom att den binder vätska.

Englund
2006-12-10, 19:01
Oj, du bör nog läsa på lite om tillskott och dylikt innan du ens funderar på att köpa något du inte verkar ha en aning om vad det är och vad det har för effekter.

Metallicutz
2006-12-10, 19:23
Jag frågade här på forumet i hopp om att få bra och enkla svar kanske hänvisning till vart jag kan läsa mer grundligt om proteintillskott och gainers t.ex. Kreatin är inte lika svårt att hitta information om =)

Metallicutz
2006-12-10, 19:31
Ännu en gång har jag hoppat in och frågat något helt oväsentligt ...


Jag har tränat på gym i cirkus ett år lite av och på, har aldrig använt något tillskott förut utan bara hållit en bra kost och regelbunden träning från förra vintern fram till nu i somras, sedan dalade det nedåt.

Jag vill nu skaffa mer muskelmassa och bli starkare, få ut mer av min träning på gymet och bli av med det överflöd av underhudsfett jag har samlat på mig som barn, men jag vet inte vad som ger bäst effekt av kreatin eller proteindrinkar.

Det där lät kanske bättre? hoppas nån kan underlätta och ge tips =)

luckemuck
2006-12-10, 19:47
vassleprotein < Gainer

BigForre
2006-12-10, 20:04
Oj, du bör nog läsa på lite om tillskott och dylikt innan du ens funderar på att köpa något du inte verkar ha en aning om vad det är och vad det har för effekter.

+1

Du har sagt det som behöver sägas, men du är för snäll...för jag blir gråtfärdig när jag läser det här. (Det är inte första gången)

Du SKA, om du vill göra dig själv en tjänst, lägga dina surt förvärvade pengar på en bok vilken tar dig igenom grunderna inom näringslära. Det kommer att ge dig bättre resultat. Du kan omöjligt svara på om du håller en bra kost, för någon som helst förståelse för vad det innebär har du inte. För att inte bara vara otrevlig, lycka till i din underbara resa inom träningsvärlden...MVH / BigForre

isato
2006-12-10, 20:30
ähhh inte behöver han någon bok...... det räcker väll att läsa gamla trådar här.............

L-Sami
2006-12-10, 20:48
Kreatin är en prestationshöjare som gör att man orkar träna hårdare och mer intensivt under ett pass. Bättre styrka och uthållighet.

Protein tillskott är bara i stort sett mjölk i pulverform. Behövs inte om du får tillräckligt med protein från maten som kött, fisk, fågel, ägg och alla andra livsmedel som innehåller protein.

Gainer innehåller proteinpulver och oftast snabba kolhydrater som druvsocker eller maltodextrin. Ett bra och smidigt sätt att få i sig protein och kolhydrater i samband med träning.

Du går upp i vikt när du äter och dricker mer kalorier än vad du gör av med,

Gainer =Kalorier i form av protein och kolhydrater.

Proteinpulver= Kalorier i form av protein och lite kolhydrater oftast.

Englund
2006-12-10, 21:13
ähhh inte behöver han någon bok...... det räcker väll att läsa gamla trådar här.............

Om han läser L-Samis post så kan han ju allt om näringslära, näringstiming, styrketräning och träningslära. En/några böcker är faktiskt att rekommendera, iom. L-Samis inlägg så har han kanske fått en överblick över det hela men om man är helt ovetandes innan så vet man ju inte var, när, hur och varför man gör si och så!

blekfet2
2006-12-10, 21:18
Om han läser L-Samis post så kan han ju allt om näringslära, näringstiming, styrketräning och träningslära. En/några böcker är faktiskt att rekommendera, iom. L-Samis inlägg så har han kanske fått en överblick över det hela men om man är helt ovetandes innan så vet man ju inte var, när, hur och varför man gör si och så!


Ja då gör man väl som alla andra och startar en ny post om när dom ska ta sin gainer etc ;)

isato
2006-12-10, 21:21
Om han läser L-Samis post så kan han ju allt om näringslära, näringstiming, styrketräning och träningslära. En/några böcker är faktiskt att rekommendera, iom. L-Samis inlägg så har han kanske fått en överblick över det hela men om man är helt ovetandes innan så vet man ju inte var, när, hur och varför man gör si och så!


Finns väll mer är ett inlägg han kan läsa. Finns ju en skitbra guide om kreatin tex....... och böcker uppdateras inte lika bra som forumet..... tänk om han går och köper allt om GI av Fredrik Paulun nu

Raggis
2006-12-10, 22:31
ähhh inte behöver han någon bok...... det räcker väll att läsa gamla trådar här.............

+1!

Finns nog mer fakta att hämta här på forumet. Dessutom får du fler åsikter kring det hela, än bara en.

Metallicutz
2006-12-12, 19:25
Tack för några fina svar iaf. Är det något mer jag undrar över lär jag fråga igen..

Metallicutz
2006-12-12, 19:26
Finns nog mer fakta att hämta här på forumet. Dessutom får du fler åsikter kring det hela, än bara en.

word! Sorry för spam =)

Torsk_ole
2006-12-12, 20:03
1. Läs alla best of trådar och alla klistrade trådar.
2. Undrar du nåt så sök/gör ny tråd.

Lycka till!