handdator

Visa fullständig version : En rookies helkroppsschema...synpunkta gärna!


T_Andreasson
2006-12-10, 18:38
har suttit och knaprat ihop ett helkroppsschema med tre olika dagar. Hade varit skoj med synpunkter på det. Har precis fått upp intresse för att träna och har kollat upp olika tips från här och var, och detta fick jag ihop...

DAG 1
Dips
Latsdrag t. bröst
Knäböj
Hantelcurls
Framåtlutande Hantellyft åt sidan
Benlyft

DAG 2
Hantelpress
Framåtlutande rodd
Marklyft
Pushdowns
Militärpress
Crunches

DAG 3
Pullovers m. Hantel
Ryggresning
Benpress
Omvända Curls
Omvända Triceps
Lyft framåt med Hantel

Har fåt höra att jag behöver lite mer flerledsövningar, eller effektivare sådana. Har använt "Styrketräning - En anatomisk guide" av Frédréric Delavier och dess bilder på övningarna. Och där fick jag bilden av att de aktiverade andra muskler än den muskel som var målet för övningen.

Har jag lyckats få en några övningar som är bra? Ska jag byta ut några?

Empe
2006-12-10, 18:47
Jag brukar se till så att när jag tränar så tränar jag t.ex. alla ryggövningar en dag, alla bröstövningar en dag och sen ben en dag. Där rygg=biceps och bröst=triceps plus axlar.

Om dessa dagar är lite längre ifrån varandra så funkar det där utmärkt. Sen skulle jag vilja slå ett gyllene slag för latsdrag med smalt grepp, alltså med rodd-handtag.

Kurash
2006-12-10, 18:56
Jag brukar se till så att när jag tränar så tränar jag t.ex. alla ryggövningar en dag, alla bröstövningar en dag och sen ben en dag. Där rygg=biceps och bröst=triceps plus axlar.


Nu var väl poängen iofs ett helkroppsschema?
Det som kanske fattas är baksida lår i form av raka marklyft.

Timmi
2006-12-10, 18:57
Då vill jag slå ett slag för Bumbis schema som ligger i best of delen. Var nån smart jäkel på forumet som kläckte ur sig nått i stil med "Måste man fråga om ett schema är bra så är man inte i stånd till att knåpa ihop ett". Ta fasta på det, Bumbis program ska funka så skit i att uppfinna hjulet igen och använd det.

/Tim

T_Andreasson
2006-12-10, 19:17
Då vill jag slå ett slag för Bumbis schema som ligger i best of delen. Var nån smart jäkel på forumet som kläckte ur sig nått i stil med "Måste man fråga om ett schema är bra så är man inte i stånd till att knåpa ihop ett". Ta fasta på det, Bumbis program ska funka så skit i att uppfinna hjulet igen och använd det.

/Tim

Med tanke på att detta var mitt första schema jag knåpat ihop så tyckte jag att det kan vara rätt skoj att få lite feedback på det, som den "rookie" man är.

Timmi
2006-12-10, 19:21
Jag är inte i stånd till att ge feedback på nån annan, lämnar det till andra, jag vågar bara göra scheman till mig själv för om det går åt helvete har jag bara mig själv att skylla då.

/Tim

major Pectoralis
2006-12-10, 22:33
har suttit och knaprat ihop ett helkroppsschema med tre olika dagar. Hade varit skoj med synpunkter på det. Har precis fått upp intresse för att träna och har kollat upp olika tips från här och var, och detta fick jag ihop...

DAG 1
Dips
Latsdrag t. bröst
Knäböj
Hantelcurls
Framåtlutande Hantellyft åt sidan
Benlyft

DAG 2
Hantelpress
Framåtlutande rodd
Marklyft
Pushdowns
Militärpress
Crunches

DAG 3
Pullovers m. Hantel
Ryggresning
Benpress
Omvända Curls
Omvända Triceps
Lyft framåt med Hantel

Har fåt höra att jag behöver lite mer flerledsövningar, eller effektivare sådana. Har använt "Styrketräning - En anatomisk guide" av Frédréric Delavier och dess bilder på övningarna. Och där fick jag bilden av att de aktiverade andra muskler än den muskel som var målet för övningen.

Har jag lyckats få en några övningar som är bra? Ska jag byta ut några?

Jag tycker om din grundtanke med helkroppsprogram och inte för många övningar/pass. Jag misstänker/hoppas att du tänkt köra passen fördelade över veckans dagar, dvs. med 48-72h vila emellan.

Flerledsövningar är övningar som belastar muskler som sträcker sig över fler leder än en. I knäböj t.ex. tränar man muskler som sträcker sig över både knäleden och höftleden. Motsatsen är "singeljointövningar" (enledsövningar) som bara sträcker sig över en led, t.ex. armbågsleden som i bicepscurl eller knäleden som i legextension och legcurl.

Det kan dock bli för mycket övningar totalt sett. En variant jag tycker om är att välja ut 10-15 st övningar och dela upp dem på två pass. Dessa två pass alternerar man sedan med 48-72h vila mellan styrketräningstillfällena. Vissa muskler räcker det att man tränar varannan gång (t.ex. biceps) medan vissa andra tränas vid varje träningstillfälle. Man alternerar även passens intensitet: vissa pass tar man i mer, andra mindre, vissa pass tyngre andra lättare rehabpass.

//:ike