handdator

Visa fullständig version : Knepiga kosttillskottsråd


paragon
2006-12-10, 17:59
Det är inte lätt att följa alla råd om hur man ska äta kosttillskott, fattar inte hur ni klarar det.

Ska man t ex äta varje tredje timme så kolliderar det med senaste tillskottsrönen (t ex att få i sig protein varannan timme)

Äta bör man göra en timme innan träning, vilket är knepigt då man inte direkt är redo för tunga ben med massa mat i magen... inte nog med det, sen ska man t ex äta esapro direkt innan träning - på tom mage! En omöjlig ekvation.

Vissa hävdar att man bör sippa på gainer, proteindrink eller esapro UNDER passet, ytterligare en måltid.

Sen efter träning, då börjar det riktigt svåra...

Å ena sidan stod det i en artikel i body att man bör äta en kombination av protein och kolhydrater 10-15 minuter efter träning, å andra sidan säger eiselt angående esapro "Om du vill komplettera med extra protein (och kolhydrater) så rekommenderar vi att du gör det ca två timmar efter träning"

Dessa två råd går heller inte ihop.

Hur kör ni andra?

n1tro
2006-12-10, 18:08
jag kör endast dextropur för tillfället. tar det efter träningen och det har aldrig gått bättre faktiskt.. äter 6 mål om dagen, ungefär var 2,5h timme.. förut körde jag med whey-80, då rök 4kg på en månad. kör mer kesella/keso nu istället och det fungerar lika bra :S kp3 testade jag, en burk, men det var inget som bet på mig. körde trippla dosen ibland men märkte inget ovanligt liksom ;D. det går bra som det är nu, för mkt tillskott är verkligen hypat... kontinuitet, ordentlig mat och att röra på sig mellan varven

edit: har kört dextro nu i 3 månader, dvs endast det. förut drogs det en gainer från star istället

King Grub
2006-12-10, 18:10
Ska man t ex äta varje tredje timme så kolliderar det med senaste tillskottsrönen (t ex att få i sig protein varannan timme)

Inget av det där är "senaste rönen", utan byggarskrönor.

Empe
2006-12-10, 18:20
Jag tror inte man ska oroa sig så mycket över när man stoppar i sig sina tillskott så länge man äter det man ska och när man känner sig hungrig.

Det är nog högst marginella skillnader mellan vilka tidpunkter man tar tillskotten.

paragon
2006-12-10, 20:26
Inget av det där är "senaste rönen", utan byggarskrönor.


så kvittar det om man äter varannan, var tredje eller var femte timme? verkar vara väldigt mkt kring maten före, under och efter träning, samt timmarna efter träning. men det blir ju lite märkligt att ha så många måltider under ett dygn under denna korta tidsintervall (och ibland omöjligt, om man t ex tränar sent)

King Grub
2006-12-10, 20:49
så kvittar det om man äter varannan, var tredje eller var femte timme? verkar vara väldigt mkt kring maten före, under och efter träning, samt timmarna efter träning. men det blir ju lite märkligt att ha så många måltider under ett dygn under denna korta tidsintervall (och ibland omöjligt, om man t ex tränar sent)


Ja, det kvittar hur många mål du fördelar ditt energiintag på. Näringstajming kring träning är ett kapitel för sig, och det är säkert en fördel att "rama in" träningspasset mellan kolhydrat- och proteinintag, t ex två gainers eller EAA+maltodextrin. Ett vanligt mål mat faller sig säkert naturligt någon timme senare. I övrigt spelar det ingen roll om du äter 3 eller 6 mål eller hur många du nu fördrar, eller vilken tidpunkt du äter dom.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79719&highlight=antalet+m%E5ltider

paragon
2006-12-10, 21:00
Ok när jag ändå har dig på tråden,
om man äter mat t ex lunch en timme eller 1,5 timme för passet spelar det nån roll tror du?

ps. är det du på avatarn ? :naughty:

King Grub
2006-12-10, 21:09
Det spelar säkert mindre roll. Ett jättestort mål är kanske inte att rekommendera, men ett lättare mål tror jag du gör bäst i att lägga den tidsrymd innan passet du vet att du kan prestera bäst på. Här är en diskussion, med lite olika åsikter:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83610&highlight=dragkamp

2. Nej, det är inte jag. Där är jag: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1548727&postcount=4 *gah!*