handdator

Visa fullständig version : SD talar ur skägget....


Sidor : [1] 2

Allan
2006-12-10, 17:43
Röster från förtroendevalda SD-are i Stockholm

Muslimer ska inte få vara svenska medborgare, anser han:
- Jag kanske är intolerant men det står jag för. Muslimer är intoleranta mot oss i sina länder. Det ska vara hårt mot hårt.

Språkkrav, samhällskunskapskrav och att man skriver under ett
lojalitetsförhållande till landet räcker,

Hip hop och rap och sånt där, det tycker jag är vidrigt och jag hoppas att det inte blir en del av svensk kultur,



http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14237233.asp

Shakemynuts
2006-12-10, 17:49
Usch vad jag avskyr att de ska va så konservativa.
Okej att det ska va rätt viktigt att de lär sig det svenska språket. Det behövs väl för att inte hamna utanför liksom.

PowPow
2006-12-10, 17:50
Jag har nog inte haft en enda irl-diskusion med folk som röstat på SD som inte har yppat rasistiska uttalanden. Kanske inte inledningsvis, men efter ett tag.

Är det konstigt att man drar slutsatsen att folk är rasister när de börjar jiddra om patriotism, kärlek till nationen och stolthet, när en majoritet av dem de facto är rasister? (källa: PowPow - The one and only).

Inte helt i enlighet med artikeln, men när SD ändå var i hetluften, så.

Shakemynuts
2006-12-10, 17:52
Jag har nog inte haft en enda irl-diskusion med folk som röstat på SD som inte har yppat rasistiska uttalanden. Kanske inte inledningsvis, men efter ett tag.

Är det konstigt att man drar slutsatsen att folk är rasister när de börjar jiddra om patriotism, kärlek till nationen och stolthet, när en majoritet av dem de facto är rasister? (källa: PowPow - The one and only).

Inte helt i enlighet med artikeln, men när SD ändå var i hetluften, så.

Sen så är det ju faktskt lite så att många förknippar patriotism med rasism här i Sverige.
Jag kommer ihåg många gånger i skolan, rektorn ville inte att vi skulle sjunga nationalsången för att de va diskriminerande mot andra nationaliteter i skolan. Men det stämmer ju inte.
Eller som några i vår skola höll på, tjafsa med såna som på något sätt visade att de gilla Sverige.
Det var tydligen rasistiskt.

PowPow
2006-12-10, 17:54
Sen så är det ju faktskt lite så att många förknippar patriotism med rasism här i Sverige.

"Är det konstigt att man drar slutsatsen att folk är rasister när de börjar jiddra om patriotism, kärlek till nationen och stolthet, när en majoritet av dem de facto är rasister? (källa: PowPow - The one and only)"

Metal_boy_
2006-12-10, 17:56
"Är det konstigt att man drar slutsatsen att folk är rasister när de börjar jiddra om patriotism, kärlek till nationen och stolthet, när en majoritet av dem de facto är rasister? (källa: PowPow - The one and only)"

Det är ju faktiskt oftast så. Och då är det lättare med fördommar, fast åt andra hållet.

PowPow
2006-12-10, 17:57
Det är ju faktiskt oftast så. Och då är det lättare med fördommar, fast åt andra hållet.

Andra hållet?

Metal_boy_
2006-12-10, 18:01
Andra hållet?

Ja. Istället för fördommar som rasister har mot invandrare, så kan invandrare och antirasistiska svenskfödda ha fördommar om att något är rasism.

PowPow
2006-12-10, 18:02
Ja. Istället för fördommar som rasister har mot invandrare, så kan invandrare och antirasistiska svenskfödda ha fördommar om att något är rasism.

Aha, fördomar helt enkelt.

Metal_boy_
2006-12-10, 18:03
Aha, fördomar helt enkelt.

Ja. Olika slags fördommar men ändå lika. Skapar ju en ond cirkel.

Trance
2006-12-10, 18:07
Röster från förtroendevalda SD-are i Stockholm









http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14237233.asp

Jag tycker också hip hop och rap är vidrigt och hoppas det dör ut snabbt. Är jag rasist nu? :(

Shakemynuts
2006-12-10, 18:15
Jag tycker också hip hop och rap är vidrigt och hoppas det dör ut snabbt. Är jag rasist nu? :(

Njae, det där är väl inte rasistiskt. Menar, för min del får gärna hiphop och rap utrotas totalt från jordens yta.
Det är ju bara en "musik"stil.

Edit: Det är väl det att han inte ville att det skulle förknippas med svensk kultur som det kan tolkas som rasistiskt. I och med att, så vitt jag vet kommer det väl från ghettot i Usa? Dvs, från svarta.

Baan
2006-12-10, 18:15
Jag tycker också hip hop och rap är vidrigt och hoppas det dör ut snabbt. Är jag rasist nu? :(

Det är ju relativt dött jämfört med 90-95', sen visst pumpas det väl fortfarande pengar i det och en del lyssnar väl på rap fortfarande, men ja, "guldåldern" är ju förbi. Du kan alltså vara lugn!

Baan
2006-12-10, 18:16
Njae, det där är väl inte rasistiskt. Menar, för min del får gärna hiphop och rap utrotas totalt från jordens yta.
Det är ju bara en "musik"stil.

Hur?

Nazisterna förbjöd annars en del musik, bl a jazz om jag inte minns fel.

Shakemynuts
2006-12-10, 18:18
Hur?

Nazisterna förbjöd annars en del musik, bl a jazz om jag inte minns fel.

Jasså det gjorde dom?
DET har jag faktiskt inte hört något om. Men det stämmer säkert. Skulle inte förvåna mig.

Jaja.. Jag hatar hiphop för det. Haha, inte för att svarta oftast är inblandade. Utan för att det blöder ur öronen på mig när jag hör det, för att jag tycker att det är dåligt.

Baan
2006-12-10, 18:21
Jasså det gjorde dom?
DET har jag faktiskt inte hört något om. Men det stämmer säkert. Skulle inte förvåna mig.

Jaja.. Jag hatar hiphop för det. Haha, inte för att svarta oftast är inblandade. Utan för att det blöder ur öronen på mig när jag hör det, för att jag tycker att det är dåligt.

http://fcit.usf.edu/HOLOCAUST/arts/musDegen.htm

det betyder alltså inte att om man är mot en viss musik så är man direkt
nazist, men snackar man om att förbjuda något (ingen som gör det seriöst hoppas jag men wtf) så brukar det vara något ganska rasistiskt/nazistiskt bakom..

Shakemynuts
2006-12-10, 18:25
http://fcit.usf.edu/HOLOCAUST/arts/musDegen.htm

det betyder alltså inte att om man är mot en viss musik så är man direkt
nazist, men snackar man om att förbjuda något (ingen som gör det seriöst hoppas jag men wtf) så brukar det vara något ganska rasistiskt/nazistiskt bakom..

Jo, det var det jag tänkte. Att, om man pratar om att förbjuda.
Det är väl lite det jag skulle tro han som gjorde uttalandet vill. Men han sa dock bara att han inte hoppades att det skulle bli en del av svensk kultur.

Och vafan... Det hoppas ju inte jag heller. Skulle vara hemskt, som sagt, för att jag avskyr hiphop i alla dess former utom D12 ibland! ^^ För dom har häftiga texter åtminstone!

jwzrd
2006-12-10, 18:52
Jo, det var det jag tänkte. Att, om man pratar om att förbjuda.
Det är väl lite det jag skulle tro han som gjorde uttalandet vill. Men han sa dock bara att han inte hoppades att det skulle bli en del av svensk kultur.

Och vafan... Det hoppas ju inte jag heller. Skulle vara hemskt, som sagt, för att jag avskyr hiphop i alla dess former utom D12 ibland! ^^ För dom har häftiga texter åtminstone!

Du ogillar rap/hip hop, därför hoppas du att det inte "blir" en del av svensk kultur.. FÖRUTOM den rap/hip hop som D12 skapar. Du är sanneligen en skarpt lysande stjärna.

Shakemynuts
2006-12-10, 18:56
Du ogillar rap/hip hop, därför hoppas du att det inte "blir" en del av svensk kultur.. FÖRUTOM den rap/hip hop som D12 skapar. Du är sanneligen en skarpt lysande stjärna.

Har du hört talas om undantag? *whatever*
Jag ogillar genren black metal också, men Behemoth och Naglfar är bra.
Jag ogillar punk, men Dead Kennedys går att lyssna på.

TCOG
2006-12-10, 19:06
Vem är förvånad liksom?!?! :confused: Nån journalist borde under täckmantel ta sig in i SD och visa det "riktiga" partiet.

jwzrd
2006-12-10, 19:06
Har du hört talas om undantag? *whatever*
Jag ogillar genren black metal också, men Behemoth och Naglfar är bra.
Jag ogillar punk, men Dead Kennedys går att lyssna på.

Tja, det kan inte vara lätt för dig att välja mellan att sympatisera med ett parti som vill förbjuda allt de inte själva gillar - saker de själva kallar Svenska(tm) - och din egen musiksmak. Ho hum, what to choose. Ska jag ledas av den homoerotiska SD-stämningen eller tänka själv? Vaffan, jag slår tärning :/

Pellefant
2006-12-10, 19:07
Citat SVD: Språkkrav, samhällskunskapskrav och att man skriver under ett lojalitetsförhållande till landet räcker

Språkkrav och samhällskunskapskrav tycker jag låter helt rimligt. Tar väl ett bra tag för en ansökan att prövas så tid finns ju att lära sig grundläggande svenska(efter förmåga!) och sätter sig in lite i landet som man faktiskt söker till. Gynnar alla, även den sökande. Är det så fel? Kanske är det att göra en björntjänst att inte ha dessa krav?

"lojalitetsförhållande till landet" vet jag inte riktigt, har svårt att sätta mig in i konsekvenserna av det.

jwzrd
2006-12-10, 19:10
Språkkrav och samhällskunskapskrav tycker jag låter helt rimligt. Tar väl ett bra tag för en ansökan att prövas så tid finns ju att lära sig grundläggande svenska(efter förmåga!) och sätter sig in lite i landet som man faktiskt söker till. Gynnar alla, även den sökande. Är det så fel? Kanske är det att göra en björntjänst att inte ha dessa krav?

"lojalitetsförhållande till landet" vet jag inte riktigt, har svårt att sätta mig in i konsekvenserna av det.

Tycker du att du själv ska behöva göra samma test innan du får kvittera ut ditt medlemsskap i sverige?

TCOG
2006-12-10, 19:15
Tycker du att du själv ska behöva göra samma test innan du får kvittera ut ditt medlemsskap i sverige?

Jag menar ju det, t ex min bror som är invandrare & betalar 200 000 + skatt varje år är ju en mer tillgång till Sverige än vad Pellfjant är väl?

hmmmmmmmmm

Spiffy
2006-12-10, 19:17
Jag menar ju det, t ex min bror som är invandrare & betalar 200 000 + skatt varje år är ju en mer tillgång till Sverige än vad Pellfjant är väl?

hmmmmmmmmm

Och?

Shadow Warrior
2006-12-10, 19:19
Språkkrav och samhällskunskapskrav tycker jag låter helt rimligt. Tar väl ett bra tag för en ansökan att prövas så tid finns ju att lära sig grundläggande svenska(efter förmåga!) och sätter sig in lite i landet som man faktiskt söker till. Gynnar alla, även den sökande. Är det så fel? Kanske är det att göra en björntjänst att inte ha dessa krav?

"lojalitetsförhållande till landet" vet jag inte riktigt, har svårt att sätta mig in i konsekvenserna av det.

Så innan folk ens kommit ifrån flyktingförläggningen så ska dom börja gå i "skolan" ifall dom får stanna? Tror i allafalla att du och vissa andra inbillar sej att det är så lätt att bli medborgare här, bara att få stanna här för en inflyttat från tyskland (som är ett EUland ifall du inte visste) finns en hel del krav.

Sammhällskunskapsprov låter ju ännu luddigare... klart att vi ska minska utanförskapet genom att få in folk så snabbt som möjligt men det handlar ju som vi vet om att se till att folk får jobb och det kommer ju den borgerliga regeringen se till att dom inte får då det är bestämt att vi ska ha en viss arbetslöshet.

Shakemynuts
2006-12-10, 19:20
Tja, det kan inte vara lätt för dig att välja mellan att sympatisera med ett parti som vill förbjuda allt de inte själva gillar - saker de själva kallar Svenska(tm) - och din egen musiksmak. Ho hum, what to choose. Ska jag ledas av den homoerotiska SD-stämningen eller tänka själv? Vaffan, jag slår tärning :/


Men skit ner dig din sopa!
Sluta dra idiotiska slutsatser som att jag sympatiserar med SD för att jag avskyr hiphop/rap.
Tycker inte hiphop/rap ska förknippas med svensk kultur eftersom det inte är svenskt med hiphop/rap helt enkelt.
Det är väl ungefär som att svensk kultur inte har något att göra med nazism. Så varför ska det ha något med hiphop/rap o göra?

Varför ska man INTE behöva göra det där?
Det är för ens egen skull? Om jag var flykting skulle jag nog fan vilja lära mig språket och om historian om landet. Det är väl en ganska självklarhet att man skulle kunna etablera sig i samhället lättare då?
Det är ju just att invandrare och svenskar delas upp i klasser som många problem uppstår.
T ex att många invandrare bor i Rinkeby, Tensta osv.

jwzrd
2006-12-10, 19:20
Jag menar ju det, t ex min bror som är invandrare & betalar 200 000 + skatt varje år är ju en mer tillgång till Sverige än vad Pellfjant är väl?

hmmmmmmmmm

Det var inte den delen jag tänkte på utan det orimliga i att personer som knappt kan skriva rent, än mindre tala utan att sluddra och dräggla, vill kräva av andra att de ska göra det för att ens få vistas i samma rum.

Ett intressant sammanträffande är, tycker jag, just att det är de mest tankemässigt otursförföljda individerna i vår närhet som attraheras av SDs koncept.

Tolvtin
2006-12-10, 19:21
Ännu en evighets diskussion om rasism *gah!*

Kan vi inte bara hata varandra utan fördommar, som människor alltid gjort :)

jwzrd
2006-12-10, 19:21
Men skit ner dig din sopa!
Sluta dra idiotiska slutsatser som att jag sympatiserar med SD för att jag avskyr hiphop/rap.
Tycker inte hiphop/rap ska förknippas med svensk kultur eftersom det inte är svenskt med hiphop/rap helt enkelt.
Det är väl ungefär som att svensk kultur inte har något att göra med nazism. Så varför ska det ha något med hiphop/rap o göra?

Baan:

Varför ska man INTE behöva göra det där?
Det är för ens egen skull? Om jag var flykting skulle jag nog fan vilja lära mig språket och om historian om landet. Det är väl en ganska självklarhet att man skulle kunna etablera sig i samhället lättare då?
Det är ju just att invandrare och svenskar delas upp i klasser som många problem uppstår.
T ex att många invandrare bor i Rinkeby, Tensta osv.

Vad har rockmusik med svensk kultur att göra?

Kwon
2006-12-10, 19:21
Hade han hatar hiphop och rap enbart för att musikenstilen var vidrig hade jag förstått, men jag antar att det stora skälet till att han hatar hiphoppen är för att den är svart! :D

Sedan anser jag att alla skall få lyssna på vilken musikstil de vill, oavsett om den ursprungligen var skapad av vita, svarta, röda, gröna eller gredeskära människor.

Bara för att musiken har sitt ursprung hos ett folk med viss kulör betyder det ju inte att musiken är dålig. Finns bra och dålig rap. Sedan har ju även folk med andra kulörer utvecklat musikstilen också.

Vi har ju vita/skära amerikaner som har försökt sig på stilen (Vanilla Ice, Snow, Eminem et al) och även fransk hiphop, latin style (brun kulör), asiatisk variant (gul kulör)och jag tror bannemig vi även har haft en eller annan indiansk warchief (röd kulör) som försökt sig på musikstilen.

Den vita hiphopen har ju utvecklat sig till sin egen stil, samma sak med den gula, röda, bruna etc

Musik skall ej värderas efter några färger utan själva musikupplevelsen.

Men att vissa negativa livsstilar/subkulturer följer med vissa musikstilar är ju tråkigt, men det är ju lyssnarna som får bestämma vad som skall accepteras och inte.

Man behöver inte gå med i gäng,skaffa vapen och träningsoverall bara för att man lyssnar på hiphop, samt att det inte är ett tvång med långt hår och nitläder vid hårdrock, det borde väl SD ändå veta! :D

Men som sagt, de anser väl att svart musik (ursprungligen) ger en svart "taint" på samhället.

Vi har ju redan här på forumet sett medlemmar som anammat utrycken bitches, tricks n hoes. :devil:

Deceiver85
2006-12-10, 19:24
Röster från förtroendevalda SD-are i Stockholm









http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14237233.asp
"SD talar ur skägget" eller "SvD citerar SD ur skägget?"

Och precis som SvD så rycker Allan citaten ur sitt sammanhang.

Shadow Warrior
2006-12-10, 19:24
Men skit ner dig din sopa!
Sluta dra idiotiska slutsatser som att jag sympatiserar med SD för att jag avskyr hiphop/rap.
Tycker inte hiphop/rap ska förknippas med svensk kultur eftersom det inte är svenskt med hiphop/rap helt enkelt.
Det är väl ungefär som att svensk kultur inte har något att göra med nazism. Så varför ska det ha något med hiphop/rap o göra?

Baan:

Varför ska man INTE behöva göra det där?
Det är för ens egen skull? Om jag var flykting skulle jag nog fan vilja lära mig språket och om historian om landet. Det är väl en ganska självklarhet att man skulle kunna etablera sig i samhället lättare då?
Det är ju just att invandrare och svenskar delas upp i klasser som många problem uppstår.
T ex att många invandrare bor i Rinkeby, Tensta osv.

"Petter" är svensk, nog fan är hip hop svenskt med, ska vi börja spåra härkomsten av allt ting? Du fattar väl att det är hjärndött?

"Historian om landet" Jag bryr mej mer om wasa sport knäcke än nån kung med liknande namn för hundratals år sen! :D

Segregeringen är en del av det samhälle vi lever i, och ja jag anser att det är fel. Men SD har inte lösningen på det.

Miiix
2006-12-10, 19:24
Språkkrav tycker jag är helt självklart, "samhällskunskapsprov" kan ju vara bra också. Lojalitetsförhållande vet jag inte, men om det är t.ex att man får försäkra sig om att man ska respektera våra lagar ser jag inget fel med det.

Shakemynuts
2006-12-10, 19:24
Vad har rockmusik med svensk kultur att göra?

Alltså, lite fel tänkte jag.

Men, det finns ju svenska hiphop/rap artister. Precis som att det finns svensk rock, t ex Hellacopters.
Jag förväxlade ordet kultur i mitt eget huvud.

Vinter
2006-12-10, 19:29
Jag hatar dansbandsmusik, är jag är rasist nu?

jwzrd
2006-12-10, 19:29
Språkkrav tycker jag är helt självklart, "samhällskunskapsprov" kan ju vara bra också. Lojalitetsförhållande vet jag inte, men om det är t.ex att man får försäkra sig om att man ska respektera våra lagar ser jag inget fel med det.

Till vilket syfte? Vad blir skillnaden i behandling av någon som först skrivit under att han tänker vara våra lagar lojal men sen bryter någon av dem från t ex dig när du bryter någon lag?

jwzrd
2006-12-10, 19:31
Jag hatar dansbandsmusik, är jag är rasist nu?

Nej, men möjligen har du lite otur. På vad sätt skulle det göra dig till en rasist?

Shakemynuts
2006-12-10, 19:34
"Petter" är svensk, nog fan är hip hop svenskt med, ska vi börja spåra härkomsten av allt ting? Du fattar väl att det är hjärndött?

"Historian om landet" Jag bryr mej mer om wasa sport knäcke än nån kung med liknande namn för hundratals år sen! :D

Segregeringen är en del av det samhälle vi lever i, och ja jag anser att det är fel. Men SD har inte lösningen på det.

Läs mitt inlägg under ditt.
Ber om ursäkt till den lilla onödiga diskussion jag skapade. :(

Gandalf
2006-12-10, 19:34
Den första rapparen var ju för fan Povel Ramel och han är väl någon jävla ursvensk eller hur? så hatar man rapp så är man inte patriot utan någon sådandär EU-anhängare som vill ge bort Sverige till dom där "andra":)

Kwon
2006-12-10, 19:35
Jag hatar dansbandsmusik, är jag är rasist nu?

Inte om du hatar dansband för musikens skull, men hatar du den bara för att den har sitt ursprung på en speciell plats/är en speciell folkgrupp som har utvecklat den, ja då kan det vara så.

Är det pga folket eller musiken du hatar den? :D

Själv hatar jag den pga musiken, men jag ser gärna att dansband (med hela dess subkultur) influerar andra länder. :)

Jag gillar hela stuket, 40-50+ pers som träffas på hak o dansar till låtar om hjärta och smärta, det är bara musiken som skär sig i mina öron. :D

Folket är mkt mysiga dock.

Baha
2006-12-10, 19:37
haha

gangsta povel

klart sd snubbarna är muppar, dom är ju POLITIKER*spy*

Shakemynuts
2006-12-10, 19:37
Till vilket syfte? Vad blir skillnaden i behandling av någon som först skrivit under att han tänker vara våra lagar lojal men sen bryter någon av dem från t ex dig när du bryter någon lag?

Alltså, jag tror defenitivt att man skulle trivas bättre i ett land om man visste en del om landet man liksom ska bo i resten av livet antagligen. Minst av allt kunna språket.
Det är väl antagligen lättare att få jobb också om man pratar svenska?

Allan
2006-12-10, 19:39
Jag vet inte om jag skulle skriva under en "lojalitetsförklaring".

Shakemynuts
2006-12-10, 19:41
Jag vet inte om jag skulle skriva under en "lojalitetsförklaring".

Lojalitetsförklaring ska väl inte behövas..
Liksom, följa lagarna osv ska man väl göra vart man än är. Hehe.

Deceiver85
2006-12-10, 19:43
Vi som är insatta/medlemmar i partiet vet också att dessa stockholmare tillhör den mer konservativa delen av SD centerade kring gamla partiledaren Mikael Jansson, den såkallade "bunkern" (Örebro, Göteborg och Stockholms-distrikten tillhör där). Själv är jag, även om jag bor i Örebro, mer ideologisk hemmahörande i de skånska distrikten, som tenderar att vara mer liberala. Lyckligtvis är bunker-falangen på utgång, och inom något år (max) så kommer vi ha sett att de alla har övergått till ND.

Muskelbyggaren
2006-12-10, 19:43
"SD talar ur skägget" eller "SvD citerar SD ur skägget?"

Och precis som SvD så rycker Allan citaten ur sitt sammanhang.
Och vilket sammanhang skulle rättfärdiga ovan nämnda citat?

Edit: Såg ditt nya inlägg först efter att jag postat. Du menar alltså att du inte ställer dig bakom de uttalandena? Finns det något sätt att tillägna sig den skånska SD-ideologin?

drift
2006-12-10, 19:45
Det hade varit bättre om dom vågade vara ärliga iallafall. Jag sympatiserar med en del av dom kontroversiella frågorna. Det hade varit fint med lite mindre invandrare och att det ska ställas lite mer krav på dem osv, jag är nog i ärlighetens namn ungefär 10% rasist skulle jag tro.

Vinter
2006-12-10, 19:46
Inte om du hatar dansband för musikens skull, men hatar du den bara för att den har sitt ursprung på en speciell plats/är en speciell folkgrupp som har utvecklat den, ja då kan det vara så.

Är det pga folket eller musiken du hatar den? :D

Själv hatar jag den pga musiken, men jag ser gärna att dansband (med hela dess subkultur) influerar andra länder. :)

Jag gillar hela stuket, 40-50+ pers som träffas på hak o dansar till låtar om hjärta och smärta, det är bara musiken som skär sig i mina öron. :D

Folket är mkt mysiga dock.

Hmm jag hatar den sedan jag tvingades praktisera en månad på ålderdomshem och fick lyssna på det 24/7, blandat med inspelade avsnitt av allsång på skansen.

Bli nog musiken då :D


För dom som tvivlar på SD's ideologi är det bara att läsa lite om deras åsikter på deras hemsida, tex:

"Det bästa både för svenskarna och för de invandrare som inte kunnat anpassa sig till samhället vore om många invandrare återvänder till sina hemländer."

Om en person är svensk medborgare, vilket land är personens hemland?
Vad bör man göra med de svenskar som inte vill anpassa sig till det moderna svenska samhället och har helsvensk bakgrund?

Eftersom majoriteten av alla invandrare kommer från Norge och Finland blev man tvungen att klämma in "inte kunnat anpassa sig" ;)

jwzrd
2006-12-10, 19:48
Det hade varit bättre om dom vågade vara ärliga iallafall. Jag sympatiserar med en del av dom kontroversiella frågorna. Det hade varit fint med lite mindre invandrare och att det ska ställas lite mer krav på dem osv, jag är nog i ärlighetens namn ungefär 10% rasist skulle jag tro.

Det går inte att vara 10% rasist, antingen tycker du att någon kan dömas utifrån dennes "ras" eller inte.

Kwon
2006-12-10, 19:53
"Det bästa både för svenskarna och för de invandrare som inte kunnat anpassa sig till samhället vore om många invandrare återvänder till sina hemländer."

Om en person är svensk medborgare, vilket land är personens hemland?
Vad bör man göra med de svenskar som inte vill anpassa sig till det moderna svenska samhället och har helsvensk bakgrund?

Eftersom majoriteten av alla invandrare kommer från Norge och Finland blev man tvungen att klämma in "inte kunnat anpassa sig" ;)

Aa låter lite bizarrt.

Tänk de som är födda i Sverige, vart skall de återvända då?

Vad gör man med svenskar som inte kan anpassa sig till samhället? Åker runt ett varv runt Sverige för att sedan landa igen? OK, nu har du återvänt till hemlandet! :D

drift
2006-12-10, 19:55
Det går inte att vara 10% rasist, antingen tycker du att någon kan dömas utifrån dennes "ras" eller inte.

Hörrudu, det är inte du som sätter spelreglerna här. Säger jag att jag känner mig som 10% rasist så gör jag det och inget annat.

Yes
2006-12-10, 19:56
Jag vet inte om jag skulle skriva under en "lojalitetsförklaring".
Nä, jag hade inte heller gjort det.

Och vadfan, vad innebär det egentligen? Att jag måste hejja på Sverige i hockey-VM och lära mig nationalsången? Eller kanske mer att man intygar att man kommer vara statens lydiga hund?

Shadow Warrior
2006-12-10, 19:57
Hörrudu, det är inte du som sätter spelreglerna här. Säger jag att jag känner mig som 10% rasist så gör jag det och inget annat.

precis därför dömmer vi dej.

jwzrd
2006-12-10, 19:58
Hörrudu, det är inte du som sätter spelreglerna här. Säger jag att jag känner mig som 10% rasist så gör jag det och inget annat.

Haha, men om du använder "rasist" på ditt eget lilla vis så kan du inte förvänta dig att någon annan förstår dig. Men jag antar att det är för mycket att förvänta sig av en SD-anhängare att förstå simpla ting :)

Kwon
2006-12-10, 19:59
Hörrudu, det är inte du som sätter spelreglerna här. Säger jag att jag känner mig som 10% rasist så gör jag det och inget annat.

Antingen så dömer man folk efter färg/ursprung eller inte. :)

Jag dömer inte jwzrd tex för hur han ser ut/var han kommer ifrån utan efter hans åsikter/kommentarer/beteended/aktioner/pressar/lyft etc osv

TCOG
2006-12-10, 20:01
Och?

Ja, han är ju en större tillgång, men du kanske inte vill kännas vid det. Förslagsvis kan du då gå & köra ner huvet i toan och spola om några ggr.......

jwzrd
2006-12-10, 20:03
Ja, han är ju en större tillgång, men du kanske inte vill kännas vid det. Förslagsvis kan du då gå & köra ner huvet i toan och spola om några ggr.......

Så så, låt SD-gänget visa att deras enda sätt är våldets.

Deceiver85
2006-12-10, 20:03
Och vilket sammanhang skulle rättfärdiga ovan nämnda citat?

Edit: Såg ditt nya inlägg först efter att jag postat. Du menar alltså att du inte ställer dig bakom de uttalandena? Finns det något sätt att tillägna sig den skånska SD-ideologin?

Nu har jag inte hela sammanhangen, men se på följande text:

Journalist: Tycker du att alla invandrare borde utvisas?
Politiker: Ja, alla invandrare som inte har tillräckligt goda skäl att stanna.

Tänk dig att den blå texten ("ja") är det enda som publiceras i tidningen, visst får man inte hela sammanhanget?

Jag håller inte med en del av de förslag som stockholmarna presenterat. Om det finns något sätt att tillägna sig den skånska falangen av SD? Egentligen inte, men om man (som jag) tror på att demokrati och mänskliga rättigheter är lika viktigt som nationalism så kommer man förr eller senare hamna i den skånska SD-tankevärlden.

Deceiver85
2006-12-10, 20:04
Så så, låt SD-gänget visa att deras enda sätt är våldets.
Konstigt nog har SD sedan -95 förespråkat en stark antivåldstaktik vid demonstrationer och möten, vilket ofta har lett till att man inte kunnat försvarat sig från packen från vänstersekterna.

Tänk på Gandhi, han förespråkade icke-våld och han fick rätt!

Miiix
2006-12-10, 20:06
Till vilket syfte? Vad blir skillnaden i behandling av någon som först skrivit under att han tänker vara våra lagar lojal men sen bryter någon av dem från t ex dig när du bryter någon lag?

Jag tänkte att det isåfall skulle innebära att invandrare sköter sig bättre helt enkelt (om vi nu utgår från att en lojalitesförklaring skulle innebära att man åtar sig att följa landets lagar).

Vad gäller "behandling" anser jag att invandrare som begår enstaka grova brott eller upprepade småbrott (snatteri t.ex) borde utvisas.

jwzrd
2006-12-10, 20:07
Konstigt nog har SD sedan -95 förespråkat en stark antivåldstaktik vid demonstrationer och möten, vilket ofta har lett till att man inte kunnat försvarat sig från packen från vänstersekterna.

Tänk på Gandhi, han förespråkade icke-våld och han fick rätt!

Men nu pratar vi om SD, inte om andra våldsorganisationer.

jwzrd
2006-12-10, 20:09
Jag tänkte att det isåfall skulle innebära att invandrare sköter sig bättre helt enkelt (om vi nu utgår från att en lojalitesförklaring skulle innebära att man åtar sig att följa landets lagar).

Vad gäller "behandling" anser jag att invandrare som begår enstaka grova brott eller upprepade småbrott (snatteri t.ex) borde utvisas.

Du svarade inte på frågan. Du har inte skrivit på något för att sveriges lagar ska gälla dig, vad skulle ett sådant avtal göra för skillnad för dig - givet att du skrev under ett? Tänk dig sen samma fråga om en man från Irak som vill bo här.

Shakemynuts
2006-12-10, 20:09
Jag tänkte att det isåfall skulle innebära att invandrare sköter sig bättre helt enkelt (om vi nu utgår från att en lojalitesförklaring skulle innebära att man åtar sig att följa landets lagar).

Vad gäller "behandling" anser jag att invandrare som begår enstaka grova brott eller upprepade småbrott (snatteri t.ex) borde utvisas.

Alltså.. Om en invandrare kommer hit och blir svensk medborgare. Då klassas denne som svensk.
Så då är personen vår att omhänderta och liksom, se till att han/hon hamnar rätt om man säger så. Att inte brott upprepar sig.

Det fungerar ju inte att bara ta emot de vi vill ha och sen skicka tillbaka resten.

Allan
2006-12-10, 20:14
Enligt uppgift var det rätt många SD-are som trampade i Salem, även höga företrädare. Jag är nog benägen att hålla med om att det inte brukar ta många sekunder innan SD:s företrädare börjar spotta ur sig förnedrande och generaliserande omdömen; i vissa fall rent dumma. Sjögren i Järfälla är ett gott exempel.
Och nej, jag tycker inte alls jag ryckte citaten ur dess sammanhang. Det var ju det artikeln handlade om? Hur kan de citaten ses som missvisande för artikelns innehåll?

ALEXPALEX
2006-12-10, 20:18
Språkkrav tycker jag är helt sanslöst. Vill man ha en chans i ett samhälle så är det ganska givet att språk/samhällslära är en viktig del i det hela. Jag har inte hört talas om någon invandrare som vill komma hit och INTE ha en chans. Jag har heller aldrig hört talas om någon svenskautbildning för invandrare som har hållit standard nog för att faktiskt lära ut hygglig svenska i rimlig tid, något som vissa företag har specialiserat sig på och klarar av väldigt bra. (Framförallt ett som importerar specialistläkare.)

Sen det här med lojalitet... Hur lojal mot staten kände du dig senast du fick en restskatt på ett par tusen samtidigt som du läser i tidningen om rattfyllot som körde ihjäl två barn och släpptes ut på nolltid?

Nej, låt folk komma. De som vill passa in ska ha chansen att göra det och de som inte vill får väl hänge sig åt sitt istället, ska det vara så jävla svårt?

Miiix
2006-12-10, 20:18
Du svarade inte på frågan. Du har inte skrivit på något för att sveriges lagar ska gälla dig, vad skulle ett sådant avtal göra för skillnad för dig - givet att du skrev under ett? Tänk dig sen samma fråga om en man från Irak som vill bo här.

För mig skulle det inte innebära någon skillnad. För en invandrare SKULLE DET KANSKE kunna innebära att han sköter sig bättre än om han inte skulle skriva på ett. Ska väl också säga att förslaget tycker ag inte är jättebra på något sätt, snarare att jag inte ser nåt fel med det.

Shakemynuts. va? jaha?

Pellefant
2006-12-10, 20:20
Så innan folk ens kommit ifrån flyktingförläggningen så ska dom börja gå i "skolan" ifall dom får stanna?

Ja, absolut, för då kommer de som får stanna snabbare in i samhället vid ett positivt beslut. Istället för Svenska2 kurser så kan de gå direkt in på en arbetsplats.

Som jag förstått det är snittiden på en flyktingförläggning flera år(?) så det vore bra med några lektioner/vecka. De vill ju komma igång med sina liv så snabbt som möjligt här får man förmoda.

Vad gör de på flyktingförläggningarna nuförtiden som är så mycket viktigare?

Enda nackdelen jag kommer på blir ju de som inte får stanna som lärt sig en hel del svenska och kunskaper om det svenska samhället, men är det så farligt? Kunskap är lätt att bära.

Deceiver85
2006-12-10, 20:23
Enligt uppgift var det rätt många SD-are som trampade i Salem, även höga företrädare.

Källa på det tack?

Shakemynuts
2006-12-10, 20:24
Shakemynuts. va? jaha?

Tja.. har man inget bättre att komma med så.

ALEXPALEX
2006-12-10, 20:25
Något som är rätt intressant är att många verkar tro att alla invandrare är flyktingar? Eller är det bara jag som har missuppfattat?

Trance
2006-12-10, 20:26
Enligt uppgift var det rätt många SD-are som trampade i Salem, även höga företrädare. Jag är nog benägen att hålla med om att det inte brukar ta många sekunder innan SD:s företrädare börjar spotta ur sig förnedrande och generaliserande omdömen; i vissa fall rent dumma. Sjögren i Järfälla är ett gott exempel.
Och nej, jag tycker inte alls jag ryckte citaten ur dess sammanhang. Det var ju det artikeln handlade om? Hur kan de citaten ses som missvisande för artikelns innehåll?

Jag tvivlar inte på det, men det är hyfsat fult att skriva så allan. Jag trodde du fattade det. Jag menar ordföranden för erat ungdomsparti hatar ju utlänningar och ni har kvar denna personen. Känns inte det fel allan, eller är socialdemokraterna inte bara antisemitiska utan hatar även alla "svartskallar"?

...som sagt. Poängen som du försöker få fram blir bara smutsig om du skriver som du skriver.

Deceiver85
2006-12-10, 20:27
Nej, låt folk komma. De som vill passa in ska ha chansen att göra det och de som inte vill får väl hänge sig åt sitt istället, ska det vara så jävla svårt?

Det är då ytterst praktiskt att bo i Norrland, som är relativt besparat från mångkulturen och alla dess misslyckande. Det är ingen slump att SD är starka i invandrartäta områden.

Miiix
2006-12-10, 20:29
Något som är rätt intressant är att många verkar tro att alla invandrare är flyktingar? Eller är det bara jag som har missuppfattat?

nej, du har inte missuppfattat någonting. Runt 4-5% har flyktingskäl enligt migrationsverket. ska se om jag kan hitta pdfen där det står.

Allan
2006-12-10, 20:36
...som sagt. Poängen som du försöker få fram blir bara smutsig om du skriver som du skriver.

Va?

ALEXPALEX
2006-12-10, 20:36
Det är då ytterst praktiskt att bo i Norrland, som är relativt besparat från mångkulturen och alla dess misslyckande. Det är ingen slump att SD är starka i invandrartäta områden.

Nej, SD är inte starka i invandrartäta områden. SD är starka i segregerade områden och städer med utpräglad "arbetarprofil".

Trance
2006-12-10, 20:40
Va?

"Enligt uppgift så.." Vilken uppgift, från vem, hur många etc. Sådant känns rätt vitalt. Själv skulle jag inte bli förvånad om det var sant men vad hindrar mig att skriva att: Enligt uppgift så var socialdemokraterna och facket väldigt välrepresenterat bland AFA och Göran Persson dödade dessutom en hund.

Sådana uttalande skapar inte bra debatt.

Yankeee
2006-12-10, 20:43
Det är då ytterst praktiskt att bo i Norrland, som är relativt besparat från mångkulturen och alla dess misslyckande. Det är ingen slump att SD är starka i invandrartäta områden.

Om det skulle vara så att sd var starkare i invandrartäta områden så är det knappast till deras fördel då invandrartäta områden också innehåller samhället bottenskickt. Mao lågtutbildade sopor som inte fattar bättre.

TCOG
2006-12-10, 20:48
Mao lågtutbildade sopor som inte fattar bättre.

Vad menar du? Att människorna i förorterna är sopor & fattar ingenting om nånting?

Kwon
2006-12-10, 20:50
Hot topic som förmodligen kommer ligga på sid 23+ vid nästa besök imorgon! :D

Never fails!

Yankeee
2006-12-10, 20:50
Vad menar du? Att människorna i förorterna är sopor & fattar ingenting om nånting?

Grina? Jag menar att folk som röstar på sd är sopor som inte fattar bättre.

Baan
2006-12-10, 20:51
Vad menar du? Att människorna i förorterna är sopor & fattar ingenting om nånting?

Han menar väl dom som röstar på SD.

löl, fet pucktvåa

Trance
2006-12-10, 20:51
Grina? Jag menar att folk som röstar på sd är sopor som inte fattar bättre.

Det behöver det inte vara.

Yankeee
2006-12-10, 20:52
Det behöver det inte vara.

Inget behöver vara något.

Kwon
2006-12-10, 20:53
Jag tror du missuppfattade Yankee där TCOG.

Den gode Yank menade nog att i andra områden så är svenskarna lite högre utbildade, så till den grad att de kan tänka och ta beslut själv. :D

Därav mindre SD-röstare i de områdena.

Detta är ett antagande av Yank dock, ingenting annat TCOG! Det behöver inte vara så.

Trance
2006-12-10, 20:55
Inget behöver vara något.

Nej, men du förutsätter att folk är dumma för att de röstar på SD. Det känns för mig rätt korkat.

Allan
2006-12-10, 20:56
Jag har talat med poliser som var kommenderade dit. Ett flertal av Sverigedemokraternas företrädare och sympatisörer är ju kända av domstolssystemet. Det hela bekräftas också här http://sverigedemokraterna.blogspot.com/
För övrigt verkar de vara mer i luven på varandra än man trodde var möjligt.

Shakemynuts
2006-12-10, 20:57
Nej, men du förutsätter att folk är dumma för att de röstar på SD. Det känns för mig rätt korkat.

Men det är ju korkat att rösta på SD?

Yankeee
2006-12-10, 20:58
Nej, men du förutsätter att folk är dumma för att de röstar på SD. Det känns för mig rätt korkat.

Folk som röstar på sd är dumma. 90% av dem är ungdomar från förorten som resonerar "Eyy lennart, jag blev rånad av en invandrare på roider igår. Alla invandrare ska bort", resterande 10% är smygnassar i småländska hålor som runkar med kkk-dräkten på.


Har man minsta förståelse för hur samhället fungerar röstar man inte på sd, svårare än så är det inte.

Trance
2006-12-10, 21:00
Men det är ju korkat att rösta på SD?

Nej, det behöver det inte vara. Det finns massor av anledningar att lägga en röst på SD och alla behöver verkligen inte vara korkade. Att kritisera SD, dess poltik och företrädare är en sak. Men att idiotförklara alla som röstar på dem är en helt annan sak, man kan rösta på dem utan alls hålla med om stora delar av deras program eller deras företrädare.

Shakemynuts
2006-12-10, 21:03
Nej, det behöver det inte vara. Det finns massor av anledningar att lägga en röst på SD och alla behöver verkligen inte vara korkade. Att kritisera SD, dess poltik och företrädare är en sak. Men att idiotförklara alla som röstar på dem är en helt annan sak, man kan rösta på dem utan alls hålla med om stora delar av deras program eller deras företrädare.

:D ;)

Men varför ska man rösta på dom om man inte "håller med om stora delar av deras program eller deras företrädare" liksom, dom gör väl partiet?

jwzrd
2006-12-10, 21:15
Nej, det behöver det inte vara. Det finns massor av anledningar att lägga en röst på SD och alla behöver verkligen inte vara korkade. Att kritisera SD, dess poltik och företrädare är en sak. Men att idiotförklara alla som röstar på dem är en helt annan sak, man kan rösta på dem utan alls hålla med om stora delar av deras program eller deras företrädare.

Ja, man kan även säga saker som att öronen blöder av rap/hop hop trots att man gillar D12, man kan skära sig i pungen trots att man inte gillar att det gör ont och man kan skriva inlägg under inloggningsnamnet "Trance".

Trance
2006-12-10, 21:16
Ja, man kan även säga saker som att öronen blöder av rap/hop hop trots att man gillar D12, man kan skära sig i pungen trots att man inte gillar att det gör ont och man kan skriva inlägg under inloggningsnamnet "Trance".

Om man anser att invandringen är det största problemet i ens närområde. Hur sänder man bäst ut signaler att man tycker detta till politikerna?

jwzrd
2006-12-10, 21:26
Om man anser att invandringen är det största problemet i ens närområde. Hur sänder man bäst ut signaler att man tycker detta till politikerna?

Genom att se efter vilken grupp politiker som verkar ha den bästa lösningen och se till att få in den gruppen där det fattas beslut, det visste du och det är även svaret du söker. Få se om du inser att det inte är samma sak som att rösta in det parti som skriker högst om Problemet(tm) genom att spela på Jelp-jag-är-en-rädd-liten-pojke-som-är-rädd-för-allt-strängarna.

Deceiver85
2006-12-10, 21:26
Nej, SD är inte starka i invandrartäta områden. SD är starka i segregerade områden och städer med utpräglad "arbetarprofil".

Norrland har väl en stark arbetarprofil? Kommunister, syndikalister och Rättvise-socialister växer ju som ogräs där uppe. Nu finns visserligen inte deras röster bland normala arbetare, utan bland högutbildade akademiker, men ändå? Alla städer med förorter med många invandrare har också många SD-sympatisörer. Närhet till problemet, vet du...

Om det skulle vara så att sd var starkare i invandrartäta områden så är det knappast till deras fördel då invandrartäta områden också innehåller samhället bottenskickt. Mao lågtutbildade sopor som inte fattar bättre.

SD tar främst röster från Socialdemokraterna, så visst kan du ha rätt, de som röstar på SD är lågutbildade arbetare som inte fattar bättre.

Jag har talat med poliser som var kommenderade dit. Ett flertal av Sverigedemokraternas företrädare och sympatisörer är ju kända av domstolssystemet. Det hela bekräftas också här http://sverigedemokraterna.blogspot.com/
För övrigt verkar de vara mer i luven på varandra än man trodde var möjligt.

Funebo? :laugh: Du använder seriöst honom som källa för SD? Varför inte AFA när du ändå är igång?

Tricklev
2006-12-10, 21:28
Jag vill inte skriva under någon jävla lojalitetsförklaring! :smash:

Edit: Jag är nog 5% homosexuell.

SWETiger
2006-12-10, 21:30
*Lyssnar på Fördomar 2 av TLK*

Olof Palmes röst och text gör sig rätt bra i rap efter lite redigering. Tycker det är väldigt sällan det går att döma ut något så brett som en musikgenre. ;)

För övrigt hållar jag med Trance här, man [i]måste[i] varken vara korkad eller rasist för att rösta på SD. Likväl som det finns folk som röstar M enbart för att öka sin vinst finns det säkerligen folk som röstar SD av liknande anledning.

Trance
2006-12-10, 21:36
Genom att se efter vilken grupp politiker som verkar ha den bästa lösningen och se till att få in den gruppen där det fattas beslut, det visste du och det är även svaret du söker. Få se om du inser att det inte är samma sak som att rösta in det parti som skriker högst om Problemet(tm) genom att spela på Jelp-jag-är-en-rädd-liten-pojke-som-är-rädd-för-allt-strängarna.

Man röstar på det som man tror ger störst effekt. Jag bryr mig inte så mycket eftersom jag är rik nog och kommer förhoppningsvis alltid vara rik nog att aldrig behöva bosätta mig i ett område där detta problemet existerar. Men som när valet var slut och de intervjuade en invandrare(!!) som röstade på SD. Han röstade på SD eftersom han och hans barn vågade aldrig gå ut när det var mörkt ute och skulle hans barn hem från krogen så var det alltid taxi till dörren som gällde och inte gå alls.

Tro fan att han röstar på SD om de säger att det är fel att det är så och att de anser ha lösningen. Det gör han inte dum och det är jävligt elitistiskt av alla att dumförklara honom. På samma sätt som jag inte dumförklarar alla som röstar på alla andra partier än det jag röstar på.

Jag tror inte SD har lösningen till detta, men det får förmodligen andra politiker att förstå att det finns ett problem och om man inte själva tar tag i det så kommer "riktiga" rasister göra det åt en.

jwzrd
2006-12-10, 21:39
Man röstar på det som man tror ger störst effekt. Jag bryr mig inte så mycket eftersom jag är rik nog och kommer förhoppningsvis alltid vara rik nog att aldrig behöva bosätta mig i ett område där detta problemet existerar. Men som när valet var slut och de intervjuade en invandrare(!!) som röstade på SD. Han röstade på SD eftersom han och hans barn vågade aldrig gå ut när det var mörkt ute och skulle hans barn hem från krogen så var det alltid taxi till dörren som gällde och inte gå alls.

Tro fan att han röstar på SD om de säger att det är fel att det är så och att de anser ha lösningen. Det gör han inte dum och det är jävligt elitistiskt av alla att dumförklara honom. På samma sätt som jag inte dumförklarar alla som röstar på alla andra partier än det jag röstar på.

Jag tror inte SD har lösningen till detta, men det får förmodligen andra politiker att förstå att det finns ett problem och om man inte själva tar tag i det så kommer "riktiga" rasister göra det åt en.

Skitsmart att rösta på det parti som vill skicka honom åthelvete hem till <skriv land här> igen. Varför då inte bara packa sina väskor direkt istället för att ta omvägen via förnedringen?

130kg finsk sisu
2006-12-10, 21:42
""Jag N. N. lovar och försäkrar inför Gud, den Allsmäktige och Allvetande, att vara en Finlands rike trogen och pålitlig medborgare. Jag vill redligt tjäna mitt land samt efter all min förmåga söka och främja dess väl och bästa.
Jag vill överallt och under alla omständigheter, såväl i fred som i krig försvara mitt fädernesland, dess lagliga samhällsordning samt rikets lagliga överhet. Om jag förnimmer eller erfar något, som är å färde till störtande av landets lagliga överhet eller till upphävande av landets samhällsordning, vill jag det ofördröjligen för myndigheterna uppgiva.
Från trupp, som jag tillhör, och från min post inom den skall jag ej i något läge vika, utan skall jag, så länge krafterna stå mig bi, fullfölja det uppdrag, som anförtrotts mig.
Jag lovar att uppföra mig redbart och manligt, att lyda mina överordnade, följa lagar och förordningar samt väl bevara mig anförtrodda tjänstehemligheter. Jag vill även vara rättfram och hjälpsam mot mina vapenbröder. Jag skall aldrig, vare sig för släktskaps, vänskaps, avunds, ovänskaps eller räddhågas skull, ej heller för gåvors eller annan orsaks skull, bryta mot min tjänsteplikt.
Om mig tilldelas överordnads ställning, vill jag mot mina underordnade vara rättvis, vårda mig om deras välbefinnande, taga kännedom om deras önskemål, vara deras rådgivare och handledare samt för min egen del försöka vara dem ett gott och sporrande föredöme.
Allt detta vill jag på heder och samvete uppfylla. ― Därtill hjälpe mig Gud."

Kanske detta skulle passa som lojalitetsförklaring?!?!?!?:D ;) :cool: *whistle*

paddanboy
2006-12-10, 21:42
Folk pratar om politiker som om de vore något eget väsen. De flesta på kommunalnivå är ju obildade parasiter, precis som många i riksdagen.

Trance
2006-12-10, 21:43
Skitsmart att rösta på det parti som vill skicka honom åthelvete hem till <skriv land här> igen. Varför då inte bara packa sina väskor direkt istället för att ta omvägen via förnedringen?

Nu kan jag inte deras partiprogram, men det stämmer väl inte? Eller de vill väl inte tvinga någon vad jag förstått. Inte för det spelar någon roll, man behöver ju inte rösta som att de skall få majoritet i riksdagen utan rösta eftersom som man tror det skall sända en signal.

Allan
2006-12-10, 21:45
Vi hade också soldaterinran när jag gjorde rekryten. Fast jag sov när den lästes.

jwzrd
2006-12-10, 21:45
Nu kan jag inte deras partiprogram, men det stämmer väl inte? Eller de vill väl inte tvinga någon vad jag förstått. Inte för det spelar någon roll, man behöver ju inte rösta som att de skall få majoritet i riksdagen utan rösta eftersom som man tror det skall sända en signal.

En av deras huvudpoänger är just återvandring.

Hur exakt röstar du, Trance, när du vill att din röst inte ska räknas som en del av det som krävs för ett majoritetsresultat utan istället bara verka som en signal? Pussar du valsedeln lite på ena sidan? Viker ett hemligt veck på den?

Trance
2006-12-10, 21:47
En av deras huvudpoänger är just återvandring.

Hur exakt röstar du, Trance, när du vill att din röst inte ska räknas som en del av det som krävs för ett majoritetsresultat utan istället bara verka som en signal? Pussar du valsedeln lite på ena sidan? Viker ett hemligt veck på den?

Ja, men underlättandet för återinvandring.

Man röstar egoistiskt. T.ex. rösta på miljöpartiet för att man anser miljön behöver lyftas fram mer utan för den delen tro eller tycka att miljöpartiet skulle göra sig bra som ensam regering.

Allan
2006-12-10, 21:50
Jag vill bara påpeka att andemeningen i SvD-artikeln nog var att SD:s företrädare inte brydde sig så mycket om partiprogrammet. Det stämmer nog rätt bra med mina erfarenheter. Många av de som - säger att de - röstat på SD har egentligen lagt sin röst på en avsevärt hårdare politik. De vill nog ha stopp för invandring, stopp för blandäktenskap och en deportation av de som finns här.
Det är ju det mönster man ser bland anhängarna till de etablerade främlingsfientliga partierna i Europa. De röstar alltså på en politik som de tror SD står för, men som faktiskt inte finns utskriven i partiprogrammet.

Trance
2006-12-10, 21:55
Jag vill bara påpeka att andemeningen i SvD-artikeln nog var att SD:s företrädare inte brydde sig så mycket om partiprogrammet. Det stämmer nog rätt bra med mina erfarenheter. Många av de som - säger att de - röstat på SD har egentligen lagt sin röst på en avsevärt hårdare politik. De vill nog ha stopp för invandring, stopp för blandäktenskap och en deportation av de som finns här.
Det är ju det mönster man ser bland anhängarna till de etablerade främlingsfientliga partierna i Europa. De röstar alltså på en politik som de tror SD står för, men som faktiskt inte finns utskriven i partiprogrammet.

Det tror jag säkert också, en del som har väldigt "hårda" åsikter ser säkert SD som en öppning som kan bereda väg för deras åsikter.

Baan
2006-12-10, 21:57
Det tror jag säkert också, en del som har väldigt "hårda" åsikter ser säkert SD som en öppning som kan bereda väg för deras åsikter.

:D Förlåt, men den var rolig :D

Deceiver85
2006-12-10, 21:57
Jag vill bara påpeka att andemeningen i SvD-artikeln nog var att SD:s företrädare inte brydde sig så mycket om partiprogrammet. Det stämmer nog rätt bra med mina erfarenheter. Många av de som - säger att de - röstat på SD har egentligen lagt sin röst på en avsevärt hårdare politik. De vill nog ha stopp för invandring, stopp för blandäktenskap och en deportation av de som finns här.
Det är ju det mönster man ser bland anhängarna till de etablerade främlingsfientliga partierna i Europa. De röstar alltså på en politik som de tror SD står för, men som faktiskt inte finns utskriven i partiprogrammet.

Media har lyft fram dessa stockholmare för att göra sken av att hela SD består av rasister. Inte kan man ta kontakt med SD Halmstad (troligtvis den mest liberala SD-avdelningen av de alla) för det skulle rasera helt och hållet den officiella att SD skulle vara patrask och främlingsfientliga rasister. Det finns ett parti för rasister, och det stavas Nationaldemokraterna.

jwzrd
2006-12-10, 22:04
Media har lyft fram dessa stockholmare för att göra sken av att hela SD består av rasister. Inte kan man ta kontakt med SD Halmstad (troligtvis den mest liberala SD-avdelningen av de alla) för det skulle rasera helt och hållet den officiella att SD skulle vara patrask och främlingsfientliga rasister. Det finns ett parti för rasister, och det stavas Nationaldemokraterna.

Någon gång måste du inse att det inte finns en stor konspiration bakom pekandet och skrattandet åt just din favoritklubb utan att det du gillar med SD är en liten del av det hela. Du väljer att se den pragmatiskt formulerade delen i deras retorik - den är formulerad så just för din skull. För att du ska rösta på dem. Bakom denna smorda retorik finns fortfarande samma rostiga gubbar.

Deceiver85
2006-12-10, 22:12
Någon gång måste du inse att det inte finns en stor konspiration bakom pekandet och skrattandet åt just din favoritklubb utan att det du gillar med SD är en liten del av det hela. Du väljer att se den pragmatiskt formulerade delen i deras retorik - den är formulerad så just för din skull. För att du ska rösta på dem. Bakom denna smorda retorik finns fortfarande samma rostiga gubbar.

Jag som är SD-medlem, eller du, som är kolozzeums coola "bad boy", vet bäst om vilka rostiga gubbar som sitter bakom retoriken? Att folk ens fortfarande tror på att det finns dolda motiv, det är bara ett bevis på hur hjärntvättade folk är.

jwzrd
2006-12-10, 22:13
Jag som är SD-medlem, eller du, som är kolozzeums coola "bad boy", vet bäst om vilka rostiga gubbar som sitter bakom retoriken? Att folk ens fortfarande tror på att det finns dolda motiv, det är bara ett bevis på hur hjärntvättade folk är.

Ja, rimligtvis borde du som medlem och yngre veta vem av oss två som är hjärntvättad.

ALEXPALEX
2006-12-10, 22:18
Norrland har väl en stark arbetarprofil? Kommunister, syndikalister och Rättvise-socialister växer ju som ogräs där uppe. Nu finns visserligen inte deras röster bland normala arbetare, utan bland högutbildade akademiker, men ändå? Alla städer med förorter med många invandrare har också många SD-sympatisörer. Närhet till problemet, vet du...


Det stör mig lite att du utan mer info än det som står i den lilla rutan bredvid mitt användarnamn tar för givet att jag är från norrland. Kanske är det så det går till när du möter folk på stan? Är man mörkhyad så är man inte per automatik flykting....:confused:

Tricklev
2006-12-10, 22:21
Det stör mig lite att du utan mer info än det som står i den lilla rutan bredvid mitt användarnamn tar för givet att jag är från norrland. Kanske är det så det går till när du möter folk på stan? Är man mörkhyad så är man inte per automatik flykting....:confused:

Location: Umeå

Osten80
2006-12-10, 22:23
Location: Umeå


Det behöver inte betyda att han kommer från Norrland.

jwzrd
2006-12-10, 22:27
Det behöver inte betyda att han kommer från Norrland.

Nej det är klart, effekten av en redig ettan under överläppen, folköl och en kristen uppsyn kan ju ge relativistiska effekter nog att förskjuta Umeå till Småland.

Tricklev
2006-12-10, 22:30
Det behöver inte betyda att han kommer från Norrland.

Bara för att deceiver85 säger att han röstar på SD så behöver det inte betyda att han gör det.

För fan, man får ju utgå ifrån att folk säger saker som är sant, varför diskutera någonting annars?

ALEXPALEX
2006-12-10, 22:34
Bara för att deceiver85 säger att han röstar på SD så behöver det inte betyda att han gör det.

För fan, man får ju utgå ifrån att folk säger saker som är sant, varför diskutera någonting annars?

Javisst, jag bor i Umeå, vad säger det om mitt ursprung?

Osten80
2006-12-10, 22:35
Nej det är klart, effekten av en redig ettan under överläppen, folköl och en kristen uppsyn kan ju ge relativistiska effekter nog att förskjuta Umeå till Småland.

:D

Bara för att deceiver85 säger att han röstar på SD så behöver det inte betyda att han gör det.

För fan, man får ju utgå ifrån att folk säger saker som är sant, varför diskutera någonting annars?


Det var inte så jag menade. Han kan ju till exempel ha flyttat till Umeå för en månad och känner sig därför inte som en norrlänning.

jwzrd
2006-12-10, 22:35
Javisst, jag bor i Umeå, vad säger det om mitt ursprung?

Intressant att du skulle fråga det i en tråd om SD; kanske kunde Deceiver95 förklara hur någons ursprung betyder något.

Froddan
2006-12-10, 22:43
Många av de som - säger att de - röstat på SD har egentligen lagt sin röst på en avsevärt hårdare politik. De vill nog ha stopp för invandring, stopp för blandäktenskap och en deportation av de som finns här. Det är ju det mönster man ser bland anhängarna till de etablerade främlingsfientliga partierna i Europa. De röstar alltså på en politik som de tror SD står för, men som faktiskt inte finns utskriven i partiprogrammet.Alla jag känner till som röstat på SD har gjort det för att de tycker Sverige tagit emot för många invandrare på för kort tid.

De vill ha en immigrationspolitik likt den danska eller norska. En mindre invandring med krav på individen och större tyngdpunkt på individens eget ansvar.

Tricklev
2006-12-10, 22:44
Jag röstade på SD i förhoppningar om gaskammare.

Deceiver85
2006-12-10, 22:49
Bara för att deceiver85 säger att han röstar på SD så behöver det inte betyda att han gör det.

För fan, man får ju utgå ifrån att folk säger saker som är sant, varför diskutera någonting annars?

Jag röstade inte bara på SD, jag stod med på Örebros kommunala SD-lista också.

Dominance
2006-12-10, 22:58
SD kommer möta samma öde som nydemokrati

sd kom inte ens in i riksdagen så Nydemokrati med bert karlsson och ian wachmeister hade mer inflytande än sd, vad gjorde ND som förändrade invandringspolitiken..*whistle*

Deceiver85
2006-12-10, 22:59
Det stör mig lite att du utan mer info än det som står i den lilla rutan bredvid mitt användarnamn tar för givet att jag är från norrland. Kanske är det så det går till när du möter folk på stan? Är man mörkhyad så är man inte per automatik flykting....:confused:

Du har uppgett att du bor i Umeå, det politiska landskapet ser ut så att ju längre norr ut man kommer i Sverige, destå mer åt vänster hamnar man. Och vänster brukar ha väldigt konstiga idéer om invandring och rasism. Om vänstern fick bestämma så skulle alla vita svenska kategoriskt kallas för "herr/fru rasist-svensk".

jwzrd
2006-12-10, 23:00
Du har uppgett att du bor i Umeå, det politiska landskapet ser ut så att ju längre norr ut man kommer i Sverige, destå mer åt vänster hamnar man. Och vänster brukar ha väldigt konstiga idéer om invandring och rasism. Om vänstern fick bestämma så skulle alla vita svenska kategoriskt kallas för "herr/fru rasist-svensk".

På tal om vem som var hjärntvättad? Det där var tammefan det dummaste någon någonsin sagt och... folk säger pantade saker.

Deceiver85
2006-12-10, 23:01
SD kommer möta samma öde som nydemokrati

sd kom inte ens in i riksdagen så Nydemokrati med bert karlsson och ian wachmeister hade mer inflytande än sd, vad gjorde ND som förändrade invandringspolitiken..*whistle*

Ny Demokrati förkortas NyD, för att inte förväxlas med Nationaldemokraterna (ND).

De flesta som var med under tiden 91-94 är medvetna om att socialdemokraterna tog över NyD:s invandringspolitik, men de byråkratiserade den så pass att folk idag tror att socialdemokraterna faktiskt står för en human invandringspolitik, när den snarare är den mest inhumana som finns. Moderaterna var dumma nog att kopiera från sossarna sen...

SD kommer dessutom in i riksdagen, 2010, då blir 7 partier 8.

Deceiver85
2006-12-10, 23:03
På tal om vem som var hjärntvättad? Det där var tammefan det dummaste någon någonsin sagt och... folk säger pantade saker.

Din kommentar bevisar min punkt mer än vad den bevisar din.:smash:

"åh nej, nu påstår han att våran statligt försedda propaganda om SD är felaktigt, vilket hemsk rasist han är"

SWETiger
2006-12-10, 23:04
Du har uppgett att du bor i Umeå, det politiska landskapet ser ut så att ju längre norr ut man kommer i Sverige, destå mer åt vänster hamnar man. Och vänster brukar ha väldigt konstiga idéer om invandring och rasism. Om vänstern fick bestämma så skulle alla vita svenska kategoriskt kallas för "herr/fru rasist-svensk".
Visst. Och om SD fick bestämma skulle alla äta köttbullar och makaroner, föda blonda och blåögda barn och nynna nationalsången på vägen till jobbet i sin volvo? :)

Dominance
2006-12-10, 23:10
Ny Demokrati förkortas NyD, för att inte förväxlas med Nationaldemokraterna (ND).

De flesta som var med under tiden 91-94 är medvetna om att socialdemokraterna tog över NyD:s invandringspolitik, men de byråkratiserade den så pass att folk idag tror att socialdemokraterna faktiskt står för en human invandringspolitik, när den snarare är den mest inhumana som finns. Moderaterna var dumma nog att kopiera från sossarna sen...

SD kommer dessutom in i riksdagen, 2010, då blir 7 partier 8.


Socialdemokraterna har/hade en usel invandringspolitik precis som SD.
Det enda rätta är att bygga flyktingförläggningar utanför sveriges gränser och sedan behandla deras ansökan.
För jag tycker att om man tar in dom på svensk mark och sedan utvisa dom känns väldigt ohumant.

Deceiver85
2006-12-10, 23:11
Visst. Och om SD fick bestämma skulle alla äta köttbullar och makaroner, föda blonda och blåögda barn och nynna nationalsången på vägen till jobbet i sin volvo? :)

Stryk "föda blonda och blåögda barn" så är du inte långt borta. Och fvi skiter i att spela tuff inför andra medlemmar på kolozzeum, vad skulle det hemska vara i denna bild?

Deceiver85
2006-12-10, 23:12
Socialdemokraterna har/hade en usel invandringspolitik precis som SD.
Det enda rätta är att bygga flyktingförläggningar utanför sveriges gränser och sedan behandla deras ansökan.
För jag tycker att om man tar in dom på svensk mark och sedan utvisa dom känns väldigt ohumant.

Du talar om "safe havens"? SD förespråkar att man ska använda fler sådana, och det är vi inte ensamma om...Tony Blair och Labour i Storbritannien gör detsamma.

Dominance
2006-12-10, 23:15
Du talar om "safe havens"? SD förespråkar att man ska använda fler sådana, och det är vi inte ensamma om...Tony Blair och Labour i Storbritannien gör detsamma.

Då finns det 1 sak jag gillar med SD :thumbup:

Baan
2006-12-10, 23:16
Din kommentar bevisar min punkt mer än vad den bevisar din.:smash:

"åh nej, nu påstår han att våran statligt försedda propaganda om SD är felaktigt, vilket hemsk rasist han är"

Det du kallar vänstern, antar att du menar S, det är ju det dominanta partiet i Norrland vad jag kommer ihåg från resultaten i senaste valet, har ju haft makten i bra många år totalt. Det du pratar om har ju inte hänt.

Baan
2006-12-10, 23:19
Socialdemokraterna har/hade en usel invandringspolitik precis som SD.
Det enda rätta är att bygga flyktingförläggningar utanför sveriges gränser och sedan behandla deras ansökan.
För jag tycker att om man tar in dom på svensk mark och sedan utvisa dom känns väldigt ohumant.

Men nu är ju tanken att vi hjälper människor som verkligen behöver hjälp och skickar ut dom som är lite mer "nöjesinvandrare", så på vilket sätt är det ohumant, förutsatt att tycker att det är ok att skicka hem någon som kommer hit.

ALEXPALEX
2006-12-10, 23:23
Du har uppgett att du bor i Umeå, det politiska landskapet ser ut så att ju längre norr ut man kommer i Sverige, destå mer åt vänster hamnar man. Och vänster brukar ha väldigt konstiga idéer om invandring och rasism. Om vänstern fick bestämma så skulle alla vita svenska kategoriskt kallas för "herr/fru rasist-svensk".

Så härlett av att jag bor i Umeå är jag kommunist och infödd norrlänning? ;)

Deceiver85
2006-12-10, 23:24
Men nu är ju tanken att vi hjälper människor som verkligen behöver hjälp och skickar ut dom som är lite mer "nöjesinvandrare", så på vilket sätt är det ohumant, förutsatt att tycker att det är ok att skicka hem någon som kommer hit.

Enligt FN:s definition av vad en flykting är, så har endast några få procent av de svenska flyktingarna giltiga skäl att stanna i Sverige. Dessutom, vi får inte glömma att vara humana mot vårt egen befolkning också.

Deceiver85
2006-12-10, 23:26
Så härlett av att jag bor i Umeå är jag kommunist och infödd norrlänning? ;)

Inte nödvändigtvis, men din naiva syn på invandring skulle kunna ha förklarats av något av de följande. Men är du något av följande?

SWETiger
2006-12-10, 23:28
Stryk "föda blonda och blåögda barn" så är du inte långt borta. Och fvi skiter i att spela tuff inför andra medlemmar på kolozzeum, vad skulle det hemska vara i denna bild?
Det finns rasister inom SD - det kan inte förnekas -, även om det inte är vad SD står för, och om jag ska göra en liknande "förenkling" av SD politik som du gjort av vänstern är det inte rätt av mig att slänga in just det parti du tyckte jag skulle plocka ut? ;)

Edit: För övrigt ser jag inget fel i att man gillar nationalsången eller är överförtjust i köttbullar.

Baan
2006-12-10, 23:29
Enligt FN:s definition av vad en flykting är, så har endast några få procent av de svenska flyktingarna giltiga skäl att stanna i Sverige. Dessutom, vi får inte glömma att vara humana mot vårt egen befolkning också.

Du förstår att det du hävdar behöver backas upp med seriösa källor? Om jag inte minns fel så är det runt 30% som på 90-talet fått asyl som flyktingar, så det är inte några få procent. Om du nu menar att man ska skicka tillbaks dom som var flyktingar och nu kan återvända till sina länder, så undrar jag hur långt bak ska vi gå.

Skulle du vilja åka tillbaks till västra Ryssland om jag lyckades forska fram att din släkt ursprungligen är trälar som vikingarna tog med sig. Du är ju knappast i det fallet träl längre, och flykting var du väl inte i vilket fall. Bara som ett scenario.

Deceiver85
2006-12-10, 23:33
Det finns rasister inom SD - det kan inte förnekas -, även om det inte är vad SD står för, och om jag ska göra en liknande "förenkling" av SD politik som du gjort av vänstern är det inte rätt av mig att slänga in just det parti du tyckte jag skulle plocka ut? ;)

Jovisst, men det var inte jag som började med att generalisera min motståndare *whistle*

Det finns rasister i SD, det stämmer, och det finns troligtvis en procentuell högre förekomst av rasister i SD än i något av de andra etablerade partier (SD måste ändå räknas som etablerat) med tanke på dess bakgrund som ett högerextremt parti.

Men, den politik som SD för idag är inte rasistiskt betonad och de få rasister som finns kvar i SD är idag ytterst marginaliserade. Den stora tömningen skedde när man uteslöt Hanningen-avdelningen som gick och bildade ND och tog med sig en massa nazister, rasister och övrigt högerpack.

jwzrd
2006-12-10, 23:36
Din kommentar bevisar min punkt mer än vad den bevisar din.:smash:

"åh nej, nu påstår han att våran statligt försedda propaganda om SD är felaktigt, vilket hemsk rasist han är"

Deceiver, jag är inte vänster öht utan snarare totalt liberal - men röstar på det parti som jag tycker har störst möjligheter att regera pragmatiskt och framgångsrikt, du ser spöken.

Men att påstå att vänsterregeringen vill att alla vita människor ska kallas rasister, vad får du det ifrån? Vad är detta: "Om vänstern fick bestämma så skulle alla vita svenska kategoriskt kallas för "herr/fru rasist-svensk." ?

Deceiver85
2006-12-10, 23:37
Du förstår att det du hävdar behöver backas upp med seriösa källor? Om jag inte minns fel så är det runt 30% som på 90-talet fått asyl som flyktingar, så det är inte några få procent. Om du nu menar att man ska skicka tillbaks dom som var flyktingar och nu kan återvända till sina länder, så undrar jag hur långt bak ska vi gå.

Skulle du vilja åka tillbaks till västra Ryssland om jag lyckades forska fram att din släkt ursprungligen är trälar som vikingarna tog med sig. Du är ju knappast i det fallet träl längre, och flykting var du väl inte i vilket fall. Bara som ett scenario.

"Endast 9.839 av de 475.051 utomeuropeiska invandrare som Sverige tagit emot 1990-2000 haft skyddsbehov enligt FN:s flyktingkonvention (enligt SIV/Migrationsverkets statistik). Det innebär att bara 2% faktiskt varit flyktingar."

jwzrd
2006-12-10, 23:37
Socialdemokraterna har/hade en usel invandringspolitik precis som SD.
Det enda rätta är att bygga flyktingförläggningar utanför sveriges gränser och sedan behandla deras ansökan.
För jag tycker att om man tar in dom på svensk mark och sedan utvisa dom känns väldigt ohumant.

Tja, vad sägs om att vi har våra flyktingläger i Norge :)

Baan
2006-12-10, 23:38
"Endast 9.839 av de 475.051 utomeuropeiska invandrare som Sverige tagit emot 1990-2000 haft skyddsbehov enligt FN:s flyktingkonvention (enligt SIV/Migrationsverkets statistik). Det innebär att bara 2% faktiskt varit flyktingar."

Det är inte en källa bara för att du satt ut citationstecken och att man hänvisar till migrationsverket i allmänhet.

Deceiver85
2006-12-10, 23:39
Deceiver, jag är inte vänster öht utan snarare totalt liberal - men röstar på det parti som jag tycker har störst möjligheter att regera pragmatiskt och framgångsrikt, du ser spöken.

Men att påstå att vänsterregeringen vill att alla vita människor ska kallas rasister, vad får du det ifrån? Vad är detta: "Om vänstern fick bestämma så skulle alla vita svenska kategoriskt kallas för "herr/fru rasist-svensk." ?

När det gäller liberaler och socialister så sitter ni ändå i samma båt, den vita båten, och skrattar åt de svenska arbetarna som står kvar på den mångkulturella stranden.

Vänsterregeringen fick ju bland annat till att lagen HMF inte gäller etniska svenskar?

RJ84
2006-12-10, 23:39
mycke fördommar hit och dit tycker jag. sd har många rötägg, men vissa inom partiet är seriösa och vill försöka få till en bättre lösning på "problemet" med dagens invandrarpolitik.

Vissa här har svårt att se objektivt på andra ideologier, när de bara ser rött/blått/brunt/grönt/*?

Man kan ju inte ens uttrycka sig negativt om invandringen idag utan att bli kallad rasist i medierna

språktest :thumbup:

jwzrd :Virro

Deceiver85
2006-12-10, 23:40
Det är inte en källa bara för att du satt ut citationstecken och att man hänvisar till migrationsverket i allmänhet.

Nöjd? (http://www.sverigedemokraterna.net/asikter_program.php?action=showcat&catid=4)

Tolkia
2006-12-10, 23:41
Om vänstern fick bestämma så skulle alla vita svenska kategoriskt kallas för "herr/fru rasist-svensk".
Aha, så det är alltså i själva verket vänstern som har en alarmerande stor andel rasister?

Baan
2006-12-10, 23:42
Nöjd? (http://www.sverigedemokraterna.net/asikter_program.php?action=showcat&catid=4)

Dock inte korekt källhänvisat men ok, jag förstod att det var något sånt.

Om du dock kikar här, http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/tabs1.pdf så ser du att ca 300k ses som flyktingar i Sverige.

Deceiver85
2006-12-10, 23:42
Aha, så det är alltså i själva verket vänstern som har en alarmerande stor andel rasister?

Ja, något måste de skylla sig skitnödiga inställning till invandring och försvar av mångkultur på...

jwzrd
2006-12-10, 23:43
När det gäller liberaler och socialister så sitter ni ändå i samma båt, den vita båten, och skrattar åt de svenska arbetarna som står kvar på den mångkulturella stranden.

Vänsterregeringen fick ju bland annat till att lagen HMF inte gäller etniska svenskar?

Hahaha men vaffan snackar du om?! Jag gillar att arbeta och jag gillar mitt arbete och räknar mig som arbetare. Har du själv ett jobb? Vad är det för tjurbajs du slänger dig med?

Baan
2006-12-10, 23:44
För övrigt så http://www.sfn.se/faq_show.asp?faqid=289&nodeid=108&iLev=1&iHasChild=0 angående just FN:s syn på flyktingar. Mao kan man lätt slänga in iranier, bosnier, irakier, kurder och många andra i gruppen flyktingar enligt FN. Att man inte gjorde det i någon större grad i praktiken var förmodligen för att man hade någon bättre definition lokalt.

Deceiver85
2006-12-10, 23:45
Dock inte korekt källhänvisat men ok, jag förstod att det var något sånt.

Om du dock kikar här, http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/tabs1.pdf så ser du att ca 300k ses som flyktingar i Sverige.

Du glömde de 100k "anhöringsflyktingarna"

Baan
2006-12-10, 23:47
Du glömde de 100k "anhöringsflyktingarna"

Jag skulle gissa på att anhörighetsinvandringen är för det mesta flyktingar. Det är betydligt enklare ta hit sin man/fru t ex genom anhörighetsinvandringen än genom att försöka med flyktingsasyl som alltid haft lite krav på sig.

Deceiver85
2006-12-10, 23:47
Hahaha men vaffan snackar du om?! Jag gillar att arbeta och jag gillar mitt arbete och räknar mig som arbetare. Har du själv ett jobb? Vad är det för tjurbajs du slänger dig med?

Liberaler och socialister intar alla en position där man förespråkar ökad invandring, av alla dess möjliga och omöjliga skäl. Bland annat så gick borgarna ut innan valet och ylade om att arbetslösheten var så hög, men ändå ville Fp ha fri arbetskraftinvandring, hur får du ihop det?

Deceiver85
2006-12-10, 23:48
Jag skulle gissa på att anhörighetsinvandringen är för det mesta flyktingar. Det är betydligt enklare ta hit sin man/fru t ex genom anhörighetsinvandringen än genom att försöka med flyktingsasyl som alltid haft lite krav på sig.

Det står klart och tydligt "anhörigflyktingar".

jwzrd
2006-12-10, 23:49
Liberaler och socialister intar alla en position där man förespråkar ökad invandring, av alla dess möjliga och omöjliga skäl. Bland annat så gick borgarna ut innan valet och ylade om att arbetslösheten var så hög, men ändå ville Fp ha fri arbetskraftinvandring, hur får du ihop det?

Förklara först det du påstår om min syn på arbetare, hur det är med socialister, liberaler och vita båtar samt vilken vänsterregering som är rasistiser.

Jag får ihop det Fp säger - även om jag annars inte sympatiserar särskillt mycket med det partiets nuvarande form. Problemet är att sådana som DU, istället för att göra ett vettigt jota låter sig hjärntvättas och fortsätter som arbetslösa losers med stora käftar. Då blir man tvungen att få hit kompetent arbetskraft från andra länder.

Deceiver85
2006-12-10, 23:54
Förklara först det du påstår om min syn på arbetare, hur det är med socialister, liberaler och vita båtar samt vilken vänsterregering som är rasistiser.

Liberaler och socialister intar alla en position där man förespråkar ökad invandring, av alla dess möjliga och omöjliga skäl. Bland annat så gick borgarna ut innan valet och ylade om att arbetslösheten var så hög, men ändå ville Fp ha fri arbetskraftinvandring

Ökad invandring i dagens läge = arbetarfientligt, comprende?

Jag får ihop det Fp säger - även om jag annars inte sympatiserar särskillt mycket med det partiets nuvarande form. Problemet är att sådana som DU, istället för att göra ett vettigt jota låter sig hjärntvättas och fortsätter som arbetslösa losers med stora käftar. Då blir man tvungen att få hit kompetent arbetskraft från andra länder.

Haha, funny guy, men du nådde inte hela vägen fram:

1) Jag är student, men nog jobbar jag ibland och betalar skatt på det också.

2) Du får fortfarande inte ihop det, du försökte vifta iväg det med en diss

jwzrd
2006-12-10, 23:57
Ökad invandring i dagens läge = arbetarfientligt, comprende?



Haha, funny guy, men du nådde inte hela vägen fram:

1) Jag är student, men nog jobbar jag ibland och betalar skatt på det också.

2) Du får fortfarande inte ihop det, du försökte vifta iväg det med en diss

Ökad invandring blir inte arbetarfientligt bara för att du säger det högt och avslutar med "comprende".

Ja, jag vet att du är student. Men ändå klarar du inte av att hålla brödf*ttan stängd om vad arbete är och vilka arbetarna är. Det är tammefan sinnessjukt att sitta här och läsa om hur du lägger ut till höger och vänster om arbete hit och arbete dit, socialister och liberaler. Allvarligt talat, killen, du är hjärntvättad på riktigt.

Du har inte förklarat hur socialister och liberaler sitter i vita båtar och hur vänsterregeringen är rasistisk än. Jag väntar med spänning.

Deceiver85
2006-12-10, 23:59
Ökad invandring blir inte arbetarfientligt bara för att du säger det högt och avslutar med "comprende".

Ja, jag vet att du är student. Men ändå klarar du inte av att hålla brödf*ttan stängd om vad arbete är och vilka arbetarna är. Det är tammefan sinnessjukt att sitta här och läsa om hur du lägger ut till höger och vänster om arbete hit och arbete dit, socialister och liberaler. Allvarligt talat, killen, du är hjärntvättad på riktigt.

Du har inte förklarat hur socialister och liberaler sitter i vita båtar och hur vänsterregeringen är rasistisk än. Jag väntar med spänning.

Du vill verkligen inte förstå ibland?

Baan
2006-12-11, 00:00
Det står klart och tydligt "anhörigflyktingar".

Och jag säger att det inte är några "nöjesinvandrare" ändå, säkerligen i många fall.

Baan
2006-12-11, 00:01
Du förstår att det du hävdar behöver backas upp med seriösa källor? Om jag inte minns fel så är det runt 30% som på 90-talet fått asyl som flyktingar, så det är inte några få procent. Om du nu menar att man ska skicka tillbaks dom som var flyktingar och nu kan återvända till sina länder, så undrar jag hur långt bak ska vi gå.

Skulle du vilja åka tillbaks till västra Ryssland om jag lyckades forska fram att din släkt ursprungligen är trälar som vikingarna tog med sig. Du är ju knappast i det fallet träl längre, och flykting var du väl inte i vilket fall. Bara som ett scenario.

Deciever, kan du svara på det här tack.

jwzrd
2006-12-11, 00:01
Du vill verkligen inte förstå ibland?

Du har fått flera chanser att förklara nu, du har undvikit alla. Jag tar det som att du bara rapar upp saker som dina äldstebröder i församlingen SD lärt dig att säga.

Så, berätta nu. Vita båtar. Socialister och liberaler. Rasistisk vänsterregering.

SWETiger
2006-12-11, 00:07
Deceiver85: Invandrare i sig är inte ett problem, det eventuella problemet är det sätt på vilket vi tar emot dem. Ökad arbetskraftsinvandring i sig är inte heller det ett problem, fackliga organisationer ska se till att lönen är riktig och samma säkerhetsbestämmelser gäller även där. Sker det på rätt sätt finns det inget att förlora på ökad rörlighet.

Deceiver85
2006-12-11, 00:07
Gärna.

Jag är svensk från 1600-talet och framåt, på båda sidor av släkten. Mitten av 1600-talet fick släkten dock tillskott av valoner på pappas sida. Ska jag då återvända till Valonien (område bestående främst av nuvarande Belgien)?

Vi måste givetvis se rimligt på situationen. Jag tror inte kan ha en retroaktiv politik som slänger ut alla flyktingar och dess ättlingar som någonsin kommit till Sverige (även på felaktiga grunder). Invandring är ändå bra och har medfört bra saker, men då den har skett i måttliga mängder.

Deceiver85
2006-12-11, 00:08
Du har fått flera chanser att förklara nu, du har undvikit alla. Jag tar det som att du bara rapar upp saker som dina äldstebröder i församlingen SD lärt dig att säga.

Så, berätta nu. Vita båtar. Socialister och liberaler. Rasistisk vänsterregering.

Jag har redan förklarat, du har vägrat förstå, vill du inte förstå så är det ditt problem.

Baan
2006-12-11, 00:10
Gärna.

Jag är svensk från 1600-talet och framåt, på båda sidor av släkten. Mitten av 1600-talet fick släkten dock tillskott av valoner på pappas sida. Ska jag då återvända till Valonien (område bestående främst av nuvarande Belgien)?

Vi måste givetvis se rimligt på situationen. Jag tror inte kan ha en retroaktiv politik som slänger ut alla flyktingar och dess ättlingar som någonsin kommit till Sverige (även på felaktiga grunder). Invandring är ändå bra och har medfört bra saker, men då den har skett i måttliga mängder.

Då får du förtydliga vad du menade - min fråga finns i orginalmeddelandet med ryssgrejen. Nu säger du alltså att du inte vill slänga ut någon? Jag fick inte den uppfattningen innan, så missförstånd?

jwzrd
2006-12-11, 00:10
Jag har redan förklarat, du har vägrat förstå, vill du inte förstå så är det ditt problem.

Vilket inlägg?

Deceiver85
2006-12-11, 00:10
Deceiver85: Invandrare i sig är inte ett problem, det eventuella problemet är det sätt på vilket vi tar emot dem. Ökad arbetskraftsinvandring i sig är inte heller det ett problem, fackliga organisationer ska se till att lönen är riktig och samma säkerhetsbestämmelser gäller även där. Sker det på rätt sätt finns det inget att förlora på ökad rörlighet.

+1

Men hur löser man ett problem med arbetslöshet genom att tillåta arbetskraftinvandring? Om vi inte ens kan förse vår egen befolkning med jobb, hur ska vi kunna erbjuda jobb till invandrarna?

Arbetskraftinvandring till Sverige har endast varit lyckad då det funnits brist på arbetare, det finns inte idag.

jwzrd
2006-12-11, 00:12
+1

Men hur löser man ett problem med arbetslöshet genom att tillåta arbetskraftinvandring? Om vi inte ens kan förse vår egen befolkning med jobb, hur ska vi kunna erbjuda jobb till invandrarna?

Arbetskraftinvandring till Sverige har endast varit lyckad då det funnits brist på arbetare, det finns inte idag.

Men.. det ÄR brist på kompetenta arbetare i sverige. Fattar du inte det? Om det inte fanns en brist på arbetare så skulle ju inte arbetskraftsinvandring fungera öht eftersom alla skulle bli arbetslösa! Ett barn förstår detta, Deceiver85.

Deceiver85
2006-12-11, 00:12
Då får du förtydliga vad du menade - min fråga finns i orginalmeddelandet med ryssgrejen. Nu säger du alltså att du inte vill slänga ut någon? Jag fick inte den uppfattningen innan, så missförstånd?

Jag vill inte "slänga ut" någon, däremot tycker jag att svenska staten ska ha rätt att avvisa flyktingar och invandrare som kommer till Sverige med felaktiga grunder. Permanenta uppehållstillstånd ska kunna återkallas (inom en rimlig tidsram naturligtvis), samt att Temporära Uppehållstillstånd ska delas ut oftare.

Deceiver85
2006-12-11, 00:13
Vilket inlägg?

Bara att läsa om från början...varsågod

Metal_boy_
2006-12-11, 00:13
Du har fått flera chanser att förklara nu, du har undvikit alla. Jag tar det som att du bara rapar upp saker som dina äldstebröder i församlingen SD lärt dig att säga.

Så, berätta nu. Vita båtar. Socialister och liberaler. Rasistisk vänsterregering.


Under tiden kan väl du berätta varför han är hjärntvättad, hur du kommer fram till det och bristen i hans teorier? Spy galla över folk vet vi ju redan att du kan ;) Nej jag sympatiserar inte med det han säger, jag tycker bara att du slipper undan lite lätt ibland när du rakt ut säger åt folk vad dom är och gör :)

Deceiver85
2006-12-11, 00:14
Men.. det ÄR brist på kompetenta arbetare i sverige. Fattar du inte det? Om det inte fanns en brist på arbetare så skulle ju inte arbetskraftsinvandring fungera öht eftersom alla skulle bli arbetslösa! Ett barn förstår detta, Deceiver85.

Eh, nej, det är inte brist på kompetenta arbetare. Det var inte allt för länge sedan som man kom ut med en rapport som sa att Sverige hade de bäst utbildade invandrarna, så det finns minst sagt ingen brist på kompetent folk i Sverige.

Baan
2006-12-11, 00:14
Jag vill inte "slänga ut" någon, däremot tycker jag att svenska staten ska ha rätt att avvisa flyktingar och invandrare som kommer till Sverige med felaktiga grunder. Permanenta uppehållstillstånd ska kunna återkallas (inom en rimlig tidsram naturligtvis), samt att Temporära Uppehållstillstånd ska delas ut oftare.

Äh, men det gör dom ju redan. När du inte får uppehållstillståndet förlängt åker du ut. Flera grannar hos föräldrarna som väntade har blivit utkastade i princip.

Var ska man dra linjen där ett medborgarskap eller uppehålstillstånd är oåterkallig?

jwzrd
2006-12-11, 00:15
Bara att läsa om från början...varsågod

Jag har gjort det, det finns inget sådant inlägg. Du lägger bara till påståenden på påståenden, ingen grund någonstans. Det är dags att du lever upp till din SD-skolning nu och förklarar hur det hänger ihop med socialister, liberaler, den rasistiska vänsterregeringen och de vita båtarna. Kan du inte eller törs du inte? Vill du att jag slutar be dig förklara saker så att det blir lättare för dig att bara rapa upp det de lärt dig att säga?

Kurash
2006-12-11, 00:16
Eh, nej, det är inte brist på kompetenta arbetare. Det var inte allt för länge sedan som man kom ut med en rapport som sa att Sverige hade de bäst utbildade invandrarna, så det finns minst sagt ingen brist på kompetent folk i Sverige.

Även om vi har bäst utbildade invandrare så behöver väl inte det betyda att vi har tillräckligt med kompetent arbetskraft?

jwzrd
2006-12-11, 00:19
Eh, nej, det är inte brist på kompetenta arbetare. Det var inte allt för länge sedan som man kom ut med en rapport som sa att Sverige hade de bäst utbildade invandrarna, så det finns minst sagt ingen brist på kompetent folk i Sverige.

Ja.. så först ger Man(tm) ut en rapport som säger att vi har en stor grupp välutbildade Invandrare(tm), senare säger man: Vi behöver ännu fler, men den ursprunglig gruppen är fortfarande arbetslös.

Säg mig, Deceiver85, om det är så att du vill låta påskina att just invandrare är lata - det är ändå en rimlig slutsats av att utbildade människor inte får jobb - så varför bjuda hit fler. Om man har den åsikte alltså.

Du har många saker att förklara, du kan börja från början.

Deceiver85
2006-12-11, 00:19
Även om vi har bäst utbildade invandrare så behöver väl inte det betyda att vi har tillräckligt med kompetent arbetskraft?

Jag tycker då att det låter konstigt att lösa Problem A med Lösning B, för det är precis vad arbetskraftinvandring är.

Man löser inte arbetslösheten genom att importera arbetskraften, speciellt inte när det finns utbildade invandrare redan i landet som behöver arbeten. Att sätta de invandrare vi redan har i landet BÖR vara högsta prioritet.

Baan
2006-12-11, 00:21
Tror inte man kan ha för många kompetenta arbetare, särskilt inte högutbilade, specialister etc. Dessa människor är förmodilgen duktiga på att skapa fler jobb och föra landet frammåt.

Min teori i alla fall.

jwzrd
2006-12-11, 00:21
Jag tycker då att det låter konstigt att lösa Problem A med Lösning B, för det är precis vad arbetskraftinvandring är.

Man löser inte arbetslösheten genom att importera arbetskraften, speciellt inte när det finns utbildade invandrare redan i landet som behöver arbeten. Att sätta de invandrare vi redan har i landet BÖR vara högsta prioritet.

Det hade kanske fungerat om inte för många arbetsgivare delar dina åsikter i fråga om ras.

Kurash
2006-12-11, 00:21
Jag tycker då att det låter konstigt att lösa Problem A med Lösning B, för det är precis vad arbetskraftinvandring är.

Man löser inte arbetslösheten genom att importera arbetskraften, speciellt inte när det finns utbildade invandrare redan i landet som behöver arbeten. Att sätta de invandrare vi redan har i landet BÖR vara högsta prioritet.

Nej, man löser kompetensbristen.

Metal_boy_
2006-12-11, 00:21
Jag tycker då att det låter konstigt att lösa Problem A med Lösning B, för det är precis vad arbetskraftinvandring är.

Man löser inte arbetslösheten genom att importera arbetskraften, speciellt inte när det finns utbildade invandrare redan i landet som behöver arbeten. Att sätta de invandrare vi redan har i landet BÖR vara högsta prioritet.

Vad är dom utbildade till och vilka arbeten finns det brister inom?

Baan
2006-12-11, 00:23
Skulle man tvinga folk anställa utländska (då menar jag invandrare) ingenjörer? Vad har SD för lösning där?

Jag tror även mycket av kompetensen har gått åt helvete rent sagt. Civilingenjörer är en färskvara, därmed bör många som kom hit någon gång på 90-talet vara rätt körda. Även om så inte vore fallet med alla så tror jag arbetsgivarfna har lite av den här mentaliteten när dom anställer.

wintzell
2006-12-11, 00:29
Jag tycker då att det låter konstigt att lösa Problem A med Lösning B, för det är precis vad arbetskraftinvandring är.

Man löser inte arbetslösheten genom att importera arbetskraften, speciellt inte när det finns utbildade invandrare redan i landet som behöver arbeten. Att sätta de invandrare vi redan har i landet BÖR vara högsta prioritet.

Det du inte verka förstå är att vi har brist på kompetent arbetskraft. Arbetskraft finns där, men inte kompentent sådan. (Kompetens är i det här fallet inte IQ utan rätt utbildning. Vi kan ta läkare som exempel. Det råder läkarbrist i Sverige. Och vi kan inte sätta en "utbildad invandrare" på ett sjukhus så länge han inte har läkarexamen. Därför behövs arbetskraftsinvandring, eftersom vi inte har resurser att utbilda tillräckligt med läkare.

Deceiver85
2006-12-11, 00:32
JWZRD, nu kommer du få allt förklarat för dig. Efteråt kommer jag gå och lägga mig och när jag vaknar upp imorgon vill jag att du har tänkt över det jag skrivit.

Om liberaler, socialister och vita båtar: De liberala och socialistiska politiker som sitter i riksdagen har alla kommit överens om att mångkultur är något positivt och bör uppmuntras ännu mer med ökad invandring i alla dess former. De vägrar kategoriskt att se alla eventuella problem (såsom en hög arbetslös bland både infödda svenskar och invandrare) samt det faktum att invandrare är överrepresenterade i brottstatistiken.

Lars Leijonborg, Lars Ohly, Fredrik Reinfeldt, Pär Nuder och hela gänget sitter själva i sina lyxvillor och lägenheter långt bort allt vad mångkultur heter. De är som den norrländska kommunisten, de upplever inte problemen med invandring som vanligt folk (invandrare eller svensk) gör i förorterna och inne i städerna.

De vita båtarna är dessa områden, "övfre silvfergatan", där våra etablerade politiker sitter helt befriade från de problem som de själva med sina motioner om ökad invandring och mer mångkultur skapat. Det här är verklighet(tm) för alldeles för många svenskar, för du förnekar väl inte att Sverige är ett mångkulturellt paradis?

Arbetskraftinvandring: Arbetskraftinvandring har ENDAST fungerat i Sverige då det varit brist på arbetskraft. Det gällde valonerna på 1600-talet, finnar och italienarna på 40- och 50-talen, och östeuropéer under 60-talet. Den inhemska arbetslösheten löses inte genom att bjuda in mer arbetare, för vad kommer de bli, när det inte finns några arbeten, om inte annat än arbetslösa.

Nu går jag och lägger mig. God natt, sov gott.

Mvh Robert

Deceiver85
2006-12-11, 00:34
Det hade kanske fungerat om inte för många arbetsgivare delar dina åsikter i fråga om ras.

Sista inlägget för inatt: Håll käften, din jävla idiot! Jag är inte rasist, och att du ens antyder något sånt gränsar fan mig till förtal och jag tar illa vid det. :furious:

SWETiger
2006-12-11, 00:35
Jag tycker då att det låter konstigt att lösa Problem A med Lösning B, för det är precis vad arbetskraftinvandring är.

Man löser inte arbetslösheten genom att importera arbetskraften, speciellt inte när det finns utbildade invandrare redan i landet som behöver arbeten. Att sätta de invandrare vi redan har i landet BÖR vara högsta prioritet.
Det handlar inte nödvändigtvis om en lösning på problemet med arbetslösheten (A) men inte kommer situationen förvärras för de arbetslösa genom att problemet med kompetensbrist (B) får en lösning. Det är t.ex. inte troligt att en arbetsgivare till samma lön och samma villkor skulle prioritera en hitflyttad utländsk medborgare utan att det finns meritbaserade kriterier som talar för det.

Dumleman
2006-12-11, 00:36
Sista inlägget för inatt: Håll käften, din jävla idiot! Jag är inte rasist, och att du ens antyder något sånt gränsar fan mig till förtal och jag tar illa vid det. :furious:
Oh kommer den rätta SD-retoriken fram nu?

Deceiver85
2006-12-11, 00:37
Oh kommer den rätta SD-retoriken fram nu?

Nej, men där gick han över gränsen för vad jag tolererar.

wintzell
2006-12-11, 00:46
Genom att se efter vilken grupp politiker som verkar ha den bästa lösningen och se till att få in den gruppen där det fattas beslut, det visste du och det är även svaret du söker. Få se om du inser att det inte är samma sak som att rösta in det parti som skriker högst om Problemet(tm) genom att spela på Jelp-jag-är-en-rädd-liten-pojke-som-är-rädd-för-allt-strängarna.

Vad skall man göra om inget "vettigt" parti låter över huvud taget, bara viskar lite? Då blir det bara brus då andra problem överröstar. Röstar du på fp hamnar din röst officiellt i andra frågor, då invandrarpolitiken inte varit den viktigaste delen. Röstar du på sd säger du officiellt - "Jag är verkligen inte nöjd med invandrarpolitiken" och du får därigenom ut ditt budskap. Så tolkar åtminstonde jag att sd har ökat markant i valet, och du får gärna förklara hur jag annars skall tolka det.

Trance
2006-12-11, 00:49
Liberaler och socialister intar alla en position där man förespråkar ökad invandring, av alla dess möjliga och omöjliga skäl. Bland annat så gick borgarna ut innan valet och ylade om att arbetslösheten var så hög, men ändå ville Fp ha fri arbetskraftinvandring, hur får du ihop det?

Jag gillar arbetskraftsinvandring, med andra ord du får invandra hit om du garanterat har jobb. Det är en självklarhet för mig.

wintzell
2006-12-11, 00:50
Arbetskraftinvandring: Arbetskraftinvandring har ENDAST fungerat i Sverige då det varit brist på arbetskraft. Det gällde valonerna på 1600-talet, finnar och italienarna på 40- och 50-talen, och östeuropéer under 60-talet. Den inhemska arbetslösheten löses inte genom att bjuda in mer arbetare, för vad kommer de bli, när det inte finns några arbeten, om inte annat än arbetslösa.

Nu går jag och lägger mig. God natt, sov gott.

Mvh Robert

Förstår du fortfarande inte när det gäller denna fråga? Jag och flera andra har ju försökt förklarat detta för dig flera gånger? Jag vill inte vara spyig, jag håller med lite av det du verkar vilja framföra, men inte allt. Men vi testar igen på denna fråga:

"Det du inte verka förstå är att vi har brist på kompetent arbetskraft. Arbetskraft finns där, men inte kompentent sådan. (Kompetens är i det här fallet inte IQ utan rätt utbildning. Vi kan ta läkare som exempel. Det råder läkarbrist i Sverige. Och vi kan inte sätta en "utbildad invandrare" på ett sjukhus så länge han inte har läkarexamen. Därför behövs arbetskraftsinvandring, eftersom vi inte har resurser att utbilda tillräckligt med läkare."

"Det handlar inte nödvändigtvis om en lösning på problemet med arbetslösheten (A) men inte kommer situationen förvärras för de arbetslösa genom att problemet med kompetensbrist (B) får en lösning. Det är t.ex. inte troligt att en arbetsgivare till samma lön och samma villkor skulle prioritera en hitflyttad utländsk medborgare utan att det finns meritbaserade kriterier som talar för det."

m.fl.




Edit: "Mitt tidigare inlägg var främst riktat till jwzrd, quotade inte ditt namn"

Vinter
2006-12-11, 01:37
Arbetskraftinvandring: Arbetskraftinvandring har ENDAST fungerat i Sverige då det varit brist på arbetskraft. Det gällde valonerna på 1600-talet, finnar och italienarna på 40- och 50-talen, och östeuropéer under 60-talet. Den inhemska arbetslösheten löses inte genom att bjuda in mer arbetare, för vad kommer de bli, när det inte finns några arbeten, om inte annat än arbetslösa.

Nu går jag och lägger mig. God natt, sov gott.

Mvh Robert

Nu är det inte det det handlar om nuförtiden. Tex hur tänker sverige lösa vårat extrema underskott på läkare utan att behöva lägga ut 1.5 mil per läkare? Jo importera läkare från grannländer alt andra länder.

Stoppar du arbetskraftinvandringen kommer vi få roliga konsekvenser som havererad sjukvård om en 10år.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=594921
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=596015

Det funkar inte ser du...

DaCvI
2006-12-11, 02:16
Nu är det inte det det handlar om nuförtiden. Tex hur tänker sverige lösa vårat extrema underskott på läkare utan att behöva lägga ut 1.5 mil per läkare? Jo importera läkare från grannländer alt andra länder.

Stoppar du arbetskraftinvandringen kommer vi få roliga konsekvenser som havererad sjukvård om en 10år.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=594921
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=596015

Det funkar inte ser du...

Är väl inte någon som påstått att arbetskraftinvandring är något negativt? En alltför generös flyktingpolitik har dock negativa effekter. Problemet ligger i att invandrarna inte assimileras som sagt, arbetskraftinvandring har mycket lättare till detta dock för att dom har tillgång till arbete och kontakt med etniska/kulturella svenskar.


pusshej

wintzell
2006-12-11, 02:29
Är väl inte någon som påstått att arbetskraftinvandring är något negativt?

Joho.

DaCvI
2006-12-11, 08:29
Joho.

vem, o vart? *cupid*

Deceiver85
2006-12-11, 09:47
Här, Allan, JWZRD och alla ni andra som trodde att artikeln skulle representera hela SD:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14240868.asp

SvD:s rundringning till åtta av de invalda sd-ledamöterna i Stockholms län visade att alla utom en ville gå längre än valmanifestet om kraven för medborgarskap. Två av dem motsatte sig medborgarskap för muslimer.
– Det är inte acceptabelt om de har sagt så. Men jag vill höra det själv, säger partiledaren Jimmie Åkesson.

Nu får distriktsordföranden Johan Rinderheim i uppgift att kontakta ledamöterna. Håller de fast vid sin uppfattning kan de bli uteslutna.
– De kan inte ha en egen linje i frågor som är viktiga för partiet, säger Johan Rinderheim. Hans förklaring är att många sverigedemokrater är nya inom politiken. Nu ska stockholmarna skolas in, för att vinna fler stockholmsröster i riksdagsvalet 2010.

Shakemynuts
2006-12-11, 10:43
Vad menar SD när de säger såna här saker?

"Brottslighet, missbruk och sjukskrivningar
Brottsligheten är hög, antalet missbrukare bli större och sjukskrivningarna är snart flest i världen. Sverige är ett sjukt samhälle, därför att medborgarna inte trivs. Bara en nationalistisk politik kan ge den trygghet och den omtanke som minskar kriminaliteten, får bort drogerna och ger de sjuka livslusten åter."

Är det bara jag eller består alla deras frågor av sån här *bs* ?
Jag skulle inte må bra av en nationalistisk politik. Det gnälls o gnälls även om midsommarafton o alla såna där grejer, men fan, det är ju bara att inse att de flesta svenskar skiter fullständigt i såna där helgdagar. Nationaldagen också.

Är det bara jag som tycker det verkar som att SD vill tvinga på folk patriotism?

jwzrd
2006-12-11, 10:52
Vad menar SD när de säger såna här saker?

"Brottslighet, missbruk och sjukskrivningar
Brottsligheten är hög, antalet missbrukare bli större och sjukskrivningarna är snart flest i världen. Sverige är ett sjukt samhälle, därför att medborgarna inte trivs. Bara en nationalistisk politik kan ge den trygghet och den omtanke som minskar kriminaliteten, får bort drogerna och ger de sjuka livslusten åter."

Är det bara jag eller består alla deras frågor av sån här *bs* ?
Jag skulle inte må bra av en nationalistisk politik. Det gnälls o gnälls även om midsommarafton o alla såna där grejer, men fan, det är ju bara att inse att de flesta svenskar skiter fullständigt i såna där helgdagar. Nationaldagen också.

Är det bara jag som tycker det verkar som att SD vill tvinga på folk patriotism?

Extra kul blir det när man tittar på vilka som just är kriminella. Deceiver85: hur är det med brottsregistret på dina partikamrater, du vet, de som värnar om sverige?

Blaine
2006-12-11, 11:30
Här får du en tidig julklapp, jwzrd: ™

Använd den väl.

heltzonicka
2006-12-11, 12:01
...
Man behöver inte gå med i gäng,skaffa vapen och träningsoverall bara för att man lyssnar på hiphop, samt att det inte är ett tvång med långt hår och nitläder vid hårdrock, det borde väl SD ändå veta! :D

...Vi har ju redan här på forumet sett medlemmar som anammat utrycken bitches, tricks n hoes. :devil:

Säg det till Zonie (obs ironi)

heltzonicka
2006-12-11, 12:09
När vi ändå har invandrarämnet på tråden.

Jag såg på nyheterna häromdagen att det var planer på att göra om hyreslägenheter till köplägenheter (vart exakt vet jag inte), i inslaget föreslogs det att muslimer/invandrare som inte hade pengar skulle få ta räntefria lån pga religionsmässiga själ så dom slapp flytta från lyan dom bor i - åsikter?

Deceiver85
2006-12-11, 12:10
Extra kul blir det när man tittar på vilka som just är kriminella. Deceiver85: hur är det med brottsregistret på dina partikamrater, du vet, de som värnar om sverige?

Procentuellt är det inte högre än övriga riksdagspartier, men det var fler grövre brottslingar bland Sverigedemokraterna om jag minns helt rätt. Men vad har det med saken att göra? En gång tjuv, alltid tjuv?

wintzell
2006-12-11, 12:19
När vi ändå har invandrarämnet på tråden.

Jag såg på nyheterna häromdagen att det var planer på att göra om hyreslägenheter till köplägenheter (vart exakt vet jag inte), i inslaget föreslogs det att muslimer/invandrare som inte hade pengar skulle få ta räntefria lån pga religionsmässiga själ så dom slapp flytta från lyan dom bor i - åsikter?

Finns ju massa som inte är muslimer eller invandrare som skulle "råka precis lika illa ut" av detta. Icke, säger jag.

heltzonicka
2006-12-11, 12:19
Procentuellt är det inte högre än övriga riksdagspartier, men det var fler grövre brottslingar bland Sverigedemokraterna om jag minns helt rätt. Men vad har det med saken att göra? En gång tjuv, alltid tjuv?

En gång rasist alltid rasist.

jwzrd
2006-12-11, 12:29
Här får du en tidig julklapp, jwzrd: ™

Använd den väl.

Hahaha, tack :em:

jwzrd
2006-12-11, 12:31
Procentuellt är det inte högre än övriga riksdagspartier, men det var fler grövre brottslingar bland Sverigedemokraterna om jag minns helt rätt. Men vad har det med saken att göra? En gång tjuv, alltid tjuv?

Faktum är att den faktiskt är högre. En hel del, särskillt gällande t ex narkotikabrott, grova brott, misshandel etc. Hur skulle du säga att en jämförelse mellan sveriges invandrade befolkning de senaste, tja, 50 åren ser ut mot SD-sympatisörer och -partimedlemmar? Vilka har flest (grova) brottslingar?

Tricklev
2006-12-11, 12:31
Jag såg på nyheterna häromdagen att det var planer på att göra om hyreslägenheter till köplägenheter (vart exakt vet jag inte), i inslaget föreslogs det att muslimer/invandrare som inte hade pengar skulle få ta räntefria lån pga religionsmässiga själ så dom slapp flytta från lyan dom bor i - åsikter?

Inte en chans att det där kommer gå igenom. :D

Kurash
2006-12-11, 12:32
Procentuellt är det inte högre än övriga riksdagspartier, men det var fler grövre brottslingar bland Sverigedemokraterna om jag minns helt rätt. Men vad har det med saken att göra? En gång tjuv, alltid tjuv?

Det var ju du som påpekade att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Men nu spelar det helt plötsligt ingen roll?

Deceiver85
2006-12-11, 12:47
heltzonicka: en gång dum i huvudet, alltid dum i huvudet

JWZRD: Tänk nu för fan.

Sverigedemokraterna har fram tills nyligen inte varit stora. I runda slängar är 1 miljon människor i Sverige invandrare, 60% av dem förekommer eller har förekommit i en polisutredning. Sverigedemokraternas medlemmar var som mest dryga 2500 och kan du presentera en trovärdig siffra på hur många procent av SD som är kriminella så ser du snart vilken grupp som betyder mest problem för polisen, även om man inte ska ställa grupp mot grupp. Ssympatisörer kan du knappast räkna med, det är som att vi skulle räkna med alla socialister och liberaler som sympatisörer för invandrarna.

Kurash: klart det spelar roll, men jag förstod inte vad JWZRD ville ha ut av det. Det spelar roll eftersom det är ett trovärdighetsproblem för SD.

SWETiger
2006-12-11, 12:48
OT: Räntefria lån finns via JAK Medlemsbank (http://www.jak.se/), hur villkoren ser ut i övrigt är jag inte insatt i men jag har för mig att man behöver spara pengar i banken för att kunna låna.

jwzrd
2006-12-11, 12:57
heltzonicka: en gång dum i huvudet, alltid dum i huvudet

JWZRD: Tänk nu för fan.

Sverigedemokraterna har fram tills nyligen inte varit stora. I runda slängar är 1 miljon människor i Sverige invandrare, 60% av dem förekommer eller har förekommit i en polisutredning. Sverigedemokraternas medlemmar var som mest dryga 2500 och kan du presentera en trovärdig siffra på hur många procent av SD som är kriminella så ser du snart vilken grupp som betyder mest problem för polisen, även om man inte ska ställa grupp mot grupp. Ssympatisörer kan du knappast räkna med, det är som att vi skulle räkna med alla socialister och liberaler som sympatisörer för invandrarna.

Kurash: klart det spelar roll, men jag förstod inte vad JWZRD ville ha ut av det. Det spelar roll eftersom det är ett trovärdighetsproblem för SD.

Alla mina frågor till dig besvarar du med att bli förbannad och fråga om jag är dum i skallen. Är det svårt för dig att belägga påståenden du gör och att besvara enkla frågor? Förövrigt är jag ganska bra på matte så du behöver inte anstränga dig så mycket med dina procent-trixerier.

Jag ska visa en trovärdig siffra på hur många som sympatiserar med SD som är kriminella men för dig räcker det med en svepande formulering om de 60%:en?

laham
2006-12-11, 13:22
Extra kul blir det när man tittar på vilka som just är kriminella. Deceiver85: hur är det med brottsregistret på dina partikamrater, du vet, de som värnar om sverige?
http://img213.imageshack.us/img213/221/ownedkidww0.jpg

Nithian
2006-12-11, 18:27
Ang invandrarna. Det är helt sjukt att vårat land ska anpassa sig efter alla invandrare, tex inte sjunga nationalsången i skolan, sverige tröjor på skolfoto är inte tillåtet. Kan ju verka stötande säger skolan. DOM ska anpassa efter oss, och inte smutsa ner vårat land med sina kvinnohatande religioner (inte alla religioner nu).

jwzrd
2006-12-11, 18:29
Ang invandrarna. Det är helt sjukt att vårat land ska anpassa sig efter alla invandrare, tex inte sjunga nationalsången i skolan, sverige tröjor på skolfoto är inte tillåtet. Kan ju verka stötande säger skolan. DOM ska anpassa efter oss, och inte smutsa ner vårat land med sina kvinnohatande religioner (inte alla religioner nu).

Men varför ska JAG anpassa mig efter DIN vilja att kräva nationalsången på skolavslutningen och sverigetröjor för att inte glömma vilket land just du lyckades med bedriften att födas i?

Trance
2006-12-11, 18:31
Men varför ska JAG anpassa mig efter DIN vilja att kräva nationalsången på skolavslutningen och sverigetröjor för att inte glömma vilket land just du lyckades med bedriften att födas i?

Sverigetröjor är väl en självklar rättighet att få ha på sig. Nationalsången är väl upp till skolorna, inget fel med att sjunga den men ser inte varför det skulle vara ett måste.

Nithian, alla religioner är kvinnohatande i grunden.

Nithian
2006-12-11, 18:33
Sverigetröjor är väl en självklar rättighet att få ha på sig. Nationalsången är väl upp till skolorna, inget fel med att sjunga den men ser inte varför det skulle vara ett måste.

Nithian, alla religioner är kvinnohatande i grunden.



Ja, men vissa mer än andra.

Trance
2006-12-11, 18:34
Ja, men vissa mer än andra.

Vad baserar du detta på?

Nithian
2006-12-11, 18:36
Men varför ska JAG anpassa mig efter DIN vilja att kräva nationalsången på skolavslutningen och sverigetröjor för att inte glömma vilket land just du lyckades med bedriften att födas i?



Tänk om JAG körde gympass med dig och DU fick inte köra bänkpress, den är alldeles för stötande. Då MÅSTE jag anpassa mig till ditt schema (LAND). *popcorn*

Nithian
2006-12-11, 18:37
Vad baserar du detta på?



Herregud? Islam är mer extrema än andra.

wintzell
2006-12-11, 18:38
Hatar t.ex. muslimer kvinnor? Hallå e de bögar eller va liksom?

TCOG
2006-12-11, 18:38
Ang invandrarna. Det är helt sjukt att vårat land ska anpassa sig efter alla invandrare, tex inte sjunga nationalsången i skolan, sverige tröjor på skolfoto är inte tillåtet. Kan ju verka stötande säger skolan. DOM ska anpassa efter oss, och inte smutsa ner vårat land med sina kvinnohatande religioner (inte alla religioner nu).

Du är en skam för Sverige.

Baan
2006-12-11, 18:39
Tänk om JAG körde gympass med dig och DU fick inte köra bänkpress, den är alldeles för stötande. Då MÅSTE jag anpassa mig till ditt schema (LAND). *popcorn*

Det beror på att det är 18 års åldersgräns på gymmet.

Nithian
2006-12-11, 18:39
Du är en skam för Sverige.

Du med :)

Baan
2006-12-11, 18:39
Herregud? Islam är mer extrema än andra.

Du menar, dina fördommar om medelmuslimen säger att dom är mer extrema (i något) än andra?

Trance
2006-12-11, 18:41
Herregud? Islam är mer extrema än andra.

Islam är en idiotreligion och förankrad i delar av världen som lever på medeltidsnivå, men det finns massor av exempel där kristendomen ligger på samma nivå. T.ex. delar av afrika. Så fort religion får stor makt så går det åt helvete.

TCOG
2006-12-11, 18:42
Du med :)

http://www.reschat.dk/owned/owned.JPG

Trance
2006-12-11, 18:42
Hatar t.ex. muslimer kvinnor? Hallå e de bögar eller va liksom?

JA LOL; DU ÄR SÅ SMART!!"!! hahaha lololololoo counterstrike!!!

Baan
2006-12-11, 18:44
Islam är en idiotreligion och förankrad i delar av världen som lever på medeltidsnivå, men det finns massor av exempel där kristendomen ligger på samma nivå. T.ex. delar av afrika. Så fort religion får stor makt så går det åt helvete.

Just det, du var ju grymt insatt i Islam.

TCOG
2006-12-11, 18:45
förankrad i delar av världen som lever på medeltidsnivå

Visste inte att Dubai & andra delar av mellanöstern lever på "medeltidsnivå". Har du en varit i någonstans i Mellanöstern? Förmodar nog att du sväljer allt som står i den svenska pressen.....

Nithian
2006-12-11, 18:45
http://www.reschat.dk/owned/wned.JPG


http://www.chrisabraham.com/orly-thumb.jpg

Trance
2006-12-11, 18:46
Just det, du var ju grymt insatt i Islam.

Jag talar om riktig islam som följer koranen samt riktig kristendom som då följer bibeln.

fintelligens
2006-12-11, 18:47
Islam är en idiotreligion och förankrad i delar av världen som lever på medeltidsnivå, men det finns massor av exempel där kristendomen ligger på samma nivå. T.ex. delar av afrika. Så fort religion får stor makt så går det åt helvete.

:thumbup: :thumbup:

jontahontas
2006-12-11, 18:48
Vad i helvete? Såklart att man borde få ha på sig svergietröjor på skolfoton samt sjunga nationalsången på skolavslutning. Vi bor i Svergie och då är det väl fullt acceptabelt att vi vill hylla vårt land eller whatever och sjunga nationalsången. På samma sätt som vi inom Sverige sen är stolta norrlänningar / stockholmare osv. Att vara stolt över den plats man kommer från och känna samhörighet är det väl inget fel i?

Men, ett stort sådant, varför ska detta innebära att vi hatar araber? Bara för att vi vill vara stolta över vårt land, ha dess flagga och färger på våra kläder behöver vi väl inte tycka att araber är miffon? När sker det acceptabla steget att man går från att vara stolt över sitt ursprung till att inte acceptera och direkt utesluta andras ursprung? Snarare tvärt om för mig, man borde väl i och med sin egen starka känsla ha STOR förståelse för andra när dom är stolta över sitt urpsrung.

Vilket jävla skämt.

Trance
2006-12-11, 18:49
Visste inte att Dubai & andra delar av mellanöstern lever på "medeltidsnivå". Har du en varit i någonstans i Mellanöstern? Förmodar nog att du sväljer allt som står i den svenska pressen.....

Nej, stora delar av mellanöstern har på grund av oljan utvecklats i raketfart i vissa delar. Dubai har ju dessutom influerats en del av västvärlden och då minskar islams makt. Ett rikt land som inte går i krig blir mindre och mindre religiöst.

Dock har vad jag vet mellanöstern inte utvecklats alls lika snabbt på andra områden, t.ex. kvinnors, homosexuellas etc rättigheter.

Baan
2006-12-11, 18:49
Jag talar om riktig islam som följer koranen samt riktig kristendom som då följer bibeln.

Ja, just det, favorit i repris. Du är ju ändå så pass insatt så att du kan säga att det är omöjligt med ett demokratiskt land där många faktiskt följer det som står i Koranen. Där måste det ju stå saker som går mot demokratin. Är det det du tror?

Löjtnant Blank
2006-12-11, 18:51
Jag talar om riktig islam som följer koranen samt riktig kristendom som då följer bibeln.
Skriver du sådär för att provocera, eller är det verkligen vad du tror?

Trance
2006-12-11, 18:52
Ja, just det, favorit i repris. Du är ju ändå så pass insatt så att du kan säga att det är omöjligt med ett demokratiskt land där många faktiskt följer det som står i Koranen. Där måste det ju stå saker som går mot demokratin. Är det det du tror?

Nej, men mot vad jag ser som mänskliga rättigheter. Ser inte heller någon anledning att du skall försöka trycka ner mig. Du följer väl knappast koranen själv så varför är det så känsligt?

TCOG
2006-12-11, 18:52
Trance det som stör mig är att du verkar tro att i de delar av världen där Islam förekommer så tror du att per automatik att människorna är efterblivna. Visst det stämmer att SAMHÄLLET inte lever upp till 2000-talets Sverige men det har ingenting med människorna att göra.

wintzell
2006-12-11, 18:53
JA LOL; DU ÄR SÅ SMART!!"!! hahaha lololololoo counterstrike!!!

Ingen mening att brusa upp. Jag har inte hört talas om någon religion som hatar kvinnor bara.

Trance
2006-12-11, 18:53
Skriver du sådär för att provocera, eller är det verkligen vad du tror?

Det är vad jag tror. Vissa saker går inte att tumma på. Om man anser att något är guds ord så kan man inte vraka och välja mellan vad man skall följa och fortfarande vara trovärdig.

Baan
2006-12-11, 18:55
Nej, men mot vad jag ser som mänskliga rättigheter. Ser inte heller någon anledning att du skall försöka trycka ner mig. Du följer väl knappast koranen själv så varför är det så känsligt?

Jag ser inte problemet med mänskliga rättigheter heller. Det finns saker som är gammalmodiga, men eftersom Koranen tolkas av i princip alla instanster där ute med tilläggsskrifter så hade det varit fullt möjligt att tolka allt utifrån ett modernt synsätt. Med andra ord blir det inga problem att få Koranen att funka med mer moderna västerländska värderingar. Att den typen av Islam inte är så vanlig idag kan väl i stort bero på att många muslimer inte bor i länder med moderna västerländska värderingar.

Jag tror på Gud och identifierar mig själv som muslim så det är väl klart jag reagerar. Att jag inte är den bästa muslimen där ute (om man säger så), är en annan sak.

Trance
2006-12-11, 18:55
Trance det som stör mig är att du verkar tro att i de delar av världen där Islam förekommer så tror du att per automatik att människorna är efterblivna. Visst det stämmer att SAMHÄLLET inte lever upp till 2000-talets Sverige men det har ingenting med människorna att göra.

Ja, det är verkligen sant. Jag tror verkligen inte att det är några "gener" eller att individuella personer där nere är onda. Folk arrangerar inte äktenskap åt sina barn för att de hatar sina barn utan att de vill barnens bästa. Det är sådant som går långsamt att ändra.

Den absolut bästa läkaren jag träffat var en iransk kvinna, så jäkla duktig. Lite off topic men ändå.

Löjtnant Blank
2006-12-11, 18:57
Trance, var i Bibeln hittar du belägg för att kristendomen är en kvinnohatande religion?

Dumleman
2006-12-11, 19:01
Prästerna bör kunna bibeln bäst av alla och är många präster emot kvinnliga präster så måste det bero på bibeln!

Trance
2006-12-11, 19:04
Jag ser inte problemet med mänskliga rättigheter heller. Det finns saker som är gammalmodiga, men eftersom Koranen tolkas av i princip alla instanster där ute med tilläggsskrifter så hade det varit fullt möjligt att tolka allt utifrån ett modernt synsätt. Med andra ord blir det inga problem att få Koranen att funka med mer moderna västerländska värderingar. Att den typen av Islam inte är så vanlig idag kan väl i stort bero på att många muslimer inte bor i länder med moderna västerländska värderingar.

Jag tror på Gud och identifierar mig själv som muslim så det är väl klart jag reagerar. Att jag inte är den bästa muslimen där ute (om man säger så), är en annan sak.

Ja, det är väl självklart att det går att tolka om den. Jag kan ju tolka om bibeln så den passar exakt så som jag lever nu och att Gud inte bryr sig vad jag än gör. Men homosexuella skulle väl ha det rätt svårt samma om en kvinna vill skilja sig och mannen vägrar,

Diggler
2006-12-11, 19:05
Baan, varför röstar en stor andel av dina landsmän i Sverige på SD? (Bara undrar)

Löjtnant Blank
2006-12-11, 19:08
Prästerna bör kunna bibeln bäst av alla och är många präster emot kvinnliga präster så måste det bero på bibeln!
"Många präster?" Hur många präster talar vi om? Erkänn att du bara gissade när du skrev så.

De präster som är emot kvinnligt prästerskap är gamla stofiler som tolkar Bibeln på fel sätt, och de är inte alls särskilt många. Ingenstans i Bibeln finner de stöd för att kvinnor ska uteslutas ur ämbetet. Svenska kyrkan är positivt inställd till kvinnliga präster.