handdator

Visa fullständig version : Klocka för intervallträning?


psirus
2006-12-10, 12:05
Jag har tröttnat på att vara tjock nu och har börjat köra lite intervaller i vintermörkret.

Problemet är att jag tycker det är jobbigt att hålla koll på tiden när jag springer. Jag kör upplägget som stod i senast body 95% en minut, 65% två minuter. Att både rusha max och titta på klockan samtidigt blir aningen bökigt tycker jag.

Finns det nån typ av klocka/hjälpmedel som man kan knappa in intervallerna på så den t.ex. piper till när det är dags för nästa 95% intervall?

Hur gör ni för att hålla koll på tiden utan att behöva springa och titta på klockan/tidtagaruret hela tiden?

Englund
2006-12-10, 12:22
Huvva, om du inte är en van löpare så är det ingen bra idé att börja köra intervaller 2 gånger i veckan. Det är ett bra sätt att träna upp konditionen men risken är stor om du rivstartar på det sättet att du tappar motivationen rätt så fort. Mitt tips är att du kör längre sträckor till att börja med och sedan jobba dig ner mot lite kortare sträckor och sedan jobbar du med att öka hastigheten allt eftersom. Sedan kan du lägga in intervaller. Detta om du vill träna upp konditionen.
Är du däremot bara ute efter att bränna fett så rekommenderar jag dig att köra lite längre sträckor i lagomt tempo. Och kom ihåg, du kan i princip aldrig träna för mycket konditionsträning.

vacco
2006-12-10, 12:42
som englund sa, kör längre streckor om du ska gå ner i vikt.. Men för att svara på din fråga så har de flesta pulsklockor den funktionen du söker

psirus
2006-12-10, 13:17
Det var klockan jag frågade om inte hur jag ska träna.Jag har hyffsat kondition och är van att springa så ni behöver inte oroa er för mig.

vacco: ok har tittat lite på nätet men inte funnit det någonstanns.

Vinter
2006-12-10, 14:28
Jag kör kort intervaller efter lyktstolparna längs med träningsrundan, tex 2 snabba 4 normal osv. Det finns annars endel pulsklockor med dyl extrafunktioner. Suunto klockorna har något som heter intervalltimer.

Här kanske:
http://www.runnersstore.se/Main/Index.asp

z_bumbi
2006-12-10, 15:13
Jag letade för några år sedan efter samma funktion och det enda jag då hittade var en klocka från en amerikansk sida (Kommer inte ihåg varken märket på klockan eller vilken sida det är/var.).

Om man står ut med hörsnäckor så går det att fixa en MP3:a som har intervallen inlagda som man vill ha dem, det måste inte vara musik utan det går med vanliga pip eller andra ljud.

psirus
2006-12-10, 15:35
Jag letade för några år sedan efter samma funktion och det enda jag då hittade var en klocka från en amerikansk sida (Kommer inte ihåg varken märket på klockan eller vilken sida det är/var.).

Om man står ut med hörsnäckor så går det att fixa en MP3:a som har intervallen inlagda som man vill ha dem, det måste inte vara musik utan det går med vanliga pip eller andra ljud.

Jo de är sant brukar spinga med p3 endå. kanske man skulle fixa en sån.

Klockorna verkar hoppa upp i pris rätt kraftigt om man vill ha lite bättre 3k - klockar är inget för mig :)

mirrranda
2006-12-10, 15:47
På min klocka, Garmin 405, kan man ställa in flera olika intervallsvarianter. Antingen att den piper efter att en vissa tid har gått/ en viss sträcka/ över en viss pulsmarginal m.m. Fast det är ju inte direkt någon nybörjarklocka så om det endast är för den funktionen så är den inte värd att lägga 4 lax för.

Det är allt annat man älskar desto mer :hbang: *cupid*

z_bumbi
2006-12-10, 15:58
På min klocka, Garmin 405, kan man ställa in flera olika intervallsvarianter. Antingen att den piper efter att en vissa tid har gått/ en viss sträcka/ över en viss pulsmarginal m.m. Fast det är ju inte direkt någon nybörjarklocka så om det endast är för den funktionen så är den inte värd att lägga 4 lax för.

Kan man ställa in olika långa intervall i samma pass?

15, 45, 15, 45, 30, 50, 30, 50 osv

BigForre
2006-12-10, 16:01
Jag kör kort intervaller efter lyktstolparna längs med träningsrundan, tex 2 snabba 4 normal osv. Det finns annars endel pulsklockor med dyl extrafunktioner. Suunto klockorna har något som heter intervalltimer.

Här kanske:
http://www.runnersstore.se/Main/Index.asp

Åh, vilken fin internetbutik, nu vill jag ju handla en massa saker...

Jag letade för några år sedan efter samma funktion och det enda jag då hittade var en klocka från en amerikansk sida (Kommer inte ihåg varken märket på klockan eller vilken sida det är/var.).

Om man står ut med hörsnäckor så går det att fixa en MP3:a som har intervallen inlagda som man vill ha dem, det måste inte vara musik utan det går med vanliga pip eller andra ljud.

Bara att tanka nått gratis program för att klippa lite i låtarna så kan man ju lägga in pipen över musiken som man alltid lyssnar på när man joggar. Eller så gör man en skön slinga med favoritmusiken 1 minut in flames, 2 minter mozart osv...

Vinter
2006-12-10, 18:33
Rekommenderar en garmin 305 om man verkligen tänker satsa lite seriöst, det är otroligt givande att altid veta hur långt man sprungit och pulsen relaterat till vart man springer. Sen älskar jag virtuelll träningspartner om man försöker slå en gammal bästa tid. Men den kostar ju förstås, kan ju sparas in på några krogrundor.

Vinter
2006-12-10, 18:35
Åh, vilken fin internetbutik, nu vill jag ju handla en massa saker...



Butiken ligger mitt emot T-centralen(Stations huset) ;) Värt ett besök.

BigForre
2006-12-10, 19:52
Butiken ligger mitt emot T-centralen(Stations huset) ;) Värt ett besök.

Den riktiga butiken är bra eller? I sådant fall får man ta och undersöka den nästa gång man är inne i stan.

L-Sami
2006-12-10, 20:17
Jag sprang mina intervaller på en grus fotbollsplan, joggade till halva planen och sen spurtade jag hela och halva planen sen joggade hela plan spurtade tillbaka osv under 15-20min tid.

Kollade på klockan lite då och då, hur mycket tid det var kvar.

heraso
2006-12-10, 20:44
mirrranda: Garmin 405? 305 menar du väl? Går att hitta billigare än 4 000 för på nätet.

z_bumbi: Du kan lägga in vad som helst i den lilla klockan, superenkelt vid datorn, lite krångligare att lägga in olika intervaller i klockan ute i spåret men det funkar det också. Är det normala intervaller med fast tid ex 1 min löpning, 1.30 vila som upprepas finns det snabbfunktion för det.

Whey
2006-12-10, 20:48
De flesta av polars modeller har stöd för intervallträning. Kör på den nyaste och dyraste så får du allt en löpare kan drömma om, hade köpt direkt om polar inte vart så bitchiga när det gäller stöd för Mac OS...

psirus
2006-12-10, 20:52
Min tanke va att hitta ett billigt alternativ slänga ut 4k för att få ett pip till intervallerna känns lite väl mycket.

Princy
2006-12-10, 21:40
Sist jag tränade intervallträning så hade jag en liten platt timer (som man kan fästa på kylskåpet) i handen när jag sprang. Det fungerade utmärkt; det var bara att trycka på en knapp så började tiden om igen. :D

Annars finns det billiga små stoppur att köpa, t.ex. på Clas Ohlson.

Ugh
2006-12-11, 21:22
Suunto T6 borde ha intervall-timer

//Ugh

mirrranda
2006-12-11, 21:38
mirrranda: Garmin 405? 305 menar du väl? Går att hitta billigare än 4 000 för på nätet.



Yes såklart :smash:

och själv så pröjsade jag endast 3 lax för min och sålde den gamla precis innan för två. ;)

psirus
2006-12-12, 09:49
Finns det ingen klocka som har dena simpla funktionen som inte kostar 3- k?

PepperKeenan
2006-12-15, 00:06
Har också velat ha en klocka som man kan ställa in olika tider för intervaller. Men isållet för att slänga ut massa pengar på en ny pulsklocka så laddade jag ned ett ljudredigeringsprogram, Cool Edit Pro 2.0. La in de låtarna jag ville ha och sedan en signal när jag skall springa/vila. Tar lite tid att ordna olika intervall program men det hela är gratis. Skall testa det till helgen.

Vastrix
2006-12-15, 09:41
Suunto T6 borde ha intervall-timer

//Ugh

Ja, men den kostar rätt mycket mer än hans budget och skall man ha intervaller på löpt sträcka krävs det dessutom att man köper till GPS/fotsensor, inte kosta gratis direkt.

/V.

machine gun
2006-12-15, 09:50
Min klocka kostade 195 kr när man skaffade en prenumeration på Runner's world . Den hade pulsfunktion också, men den slutade fungera efter några månader.. Man kan ställa in intervaller på den så att den piper när en viss tid har gått osv. Den heter PulseSonic iaf, men jag vet inte om man kan köpa dem separat. Googla annars på "löparklocka" så hittar du internetbutiker som säljer diverse varianter. De flesta säljer kosttillskott också, så man får nog inte länka..

Här recenseras iaf två varianter:
http://www4.marathon.se/news/article_RW.cfm?NewsId=8293

psirus
2006-12-15, 13:21
Min klocka kostade 195 kr när man skaffade en prenumeration på Runner's world . Den hade pulsfunktion också, men den slutade fungera efter några månader.. Man kan ställa in intervaller på den så att den piper när en viss tid har gått osv. Den heter PulseSonic iaf, men jag vet inte om man kan köpa dem separat. Googla annars på "löparklocka" så hittar du internetbutiker som säljer diverse varianter. De flesta säljer kosttillskott också, så man får nog inte länka..

Här recenseras iaf två varianter:
http://www4.marathon.se/news/article_RW.cfm?NewsId=8293

Tack har sökt lite på nätet men av nån anledning verkar de strunta i att skriva med den funktionen om det nu finns på dem för jag har då bara sett 3-4k klockar där det står.

machine gun
2006-12-15, 13:42
Tack har sökt lite på nätet men av nån anledning verkar de strunta i att skriva med den funktionen om det nu finns på dem för jag har då bara sett 3-4k klockar där det står.

Vad har du för budget?

psirus
2006-12-15, 13:44
Vad har du för budget?

En liten :)

machine gun
2006-12-15, 14:01
En liten :)

Men ungefär.. snackar vi 200 kr eller 500 kr eller vad? Kan vara bra att veta om man ska kunna ge nåt mer konkret tips :)

psirus
2006-12-15, 17:33
Men ungefär.. snackar vi 200 kr eller 500 kr eller vad? Kan vara bra att veta om man ska kunna ge nåt mer konkret tips :)

ja det låter lagom är inte inresserad anått annat än intervallfunktion :)