handdator

Visa fullständig version : borgensman, andrahandlägenhet


sissa
2006-12-10, 09:23
Har hamnat i ett irriterande läge.

Ska hyra en lägenhet i andra hand ett år ( eller hade tänkt iallafall) Hyresvärden har godkänt skälet till uthyrningen (hon som bor där nu ska plugga utomlands ett år) hyresvärden har accepterat mig att hyra. Allt klart så långt. Sen visar det sig att tjejen har haft sin mamma som borgensman. Dock så behöver man ingen borgensman när man haft två skötsamma år. Detta har hon nu. Dock så är det en uppsägningtid för borgensmannen på 9 månader ( *screwy* ) vilket innebär att mamman alltså kommer stå ansvarig under ca 9 månader när jag bor där. Detta har hon ingen lust med, hon vet ju inte vem jag är, men kanske så kan hyresvärden tänka sig att min mamma eller pappa står som borgensman istället.(i de nio månaderna) Dock kommer nån av de stå som borgensman för henne (hon som hyr ut lägenheten)

Det blir jäkligt bakvänt, men jag sitter här och funderar. I praktiken så är det ju för mig de står. Om jag inte betalar hyran, om jag inte vanvårdar lägenheten etc. Vad skulle personen som hyr ut kunna göra för att ställa till det för mamma eller pappa? Det enda jag kan komma på är att hon skulle bryta sig in i lägenheten och vandalisera den när jag inte är hemma. (vilket inte känns särskilt troligt)

Är det nåt jag glömmer?

z_bumbi
2006-12-10, 10:58
Om det händer något så är det du eller dina föräldrar som står för hela smällen, är det värt risken för ett andrahandskontrakt?

Den som står på papperet nu är ju ansvarig för vad den riktiga hyresgästen gör och eftersom du nu hyr av henne så vore det enligt mig smartast att sätta in dina föräldrar som ansvariga för dig i ditt kontrakt med den första hyresgästen.

sissa
2006-12-10, 13:10
Om det händer något så är det du eller dina föräldrar som står för hela smällen, är det värt risken för ett andrahandskontrakt?

Den som står på papperet nu är ju ansvarig för vad den riktiga hyresgästen gör och eftersom du nu hyr av henne så vore det enligt mig smartast att sätta in dina föräldrar som ansvariga för dig i ditt kontrakt med den första hyresgästen.

Men vad skulle hon jag hyr av kunna göra som gör att mamma eller pappa åker dit? Hon kan inte slarva med hyran för det är jag som betalar hyran. Hon kan inte ta sönder lägenheten eftersom jag bor där.

sissa
2006-12-10, 13:12
Skriver så för att jag inte tror de kommer acceptera att jag har en borgensman, därför att jag inte på något sätt är ansvarig för lägenheten.
Jag har inget kontrakt med hyresvärden.