handdator

Visa fullständig version : Ny cykel, version III


aliquis
2006-12-10, 00:49
Jag är väl ute efter ungefär detsamma som CroCop ville ha i den första cykeltråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72066

Olsson tipsade där om två cyklar från http://www.bike-discount.de/

Solution Dease Lake 06 Modell: 2006
Cube LTD 1 2005 Modell: 2005

För ca 5500kr inkl. frakt.

Helt ointressant men jag tyckte att denna cykel från den tråden var snygg:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1602315&postcount=48

Jag försökte sedan ge mig på att starta en egen liknande tråd här men den fick inget gehör: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=84105

Men jag postade en o annan cykel där som jag inte tyckte såg ut som skit och som hade lite rabatt, men jag är ju inte det minsta insatt så jag har ju ingen koll.

Cyklarna där var ifrån http://www.fahrrad.de/


Hur som helst, skulle någon kunna tänka sig att ge mig lite tips på cyklar de tycker är lämpliga och väldigt prisvärda?

Jag har bara min cykel som transportfordon i asfalterad miljö, men den jag har är en 10-årig sak med aluminiumram från Cykelringen för 2500kr och det har väl varit lite för mycket strul med den egentligen, och jag är för dåligt insatt i hur man justerar växlar och grejer.

Jag tycker som alla andra att en "mountainbike" ser mycket sötare ut än en "citybike" eller dylikt, men jag vill åtminstone ha skärmar så jag slipper bli alltför prickig och det förfular ju cykeln en aning. Pakethållare och paketkorg är ju grymt praktiskt men kanske inte så snyggt ;D, man kan ju dessutom ha en väska istället.

Jag är ute efter något hållbart som jag kan ha ett längre tag och med tillräckligt hög kvalite för att inte strula så mycket, vad gäller inställningar och sådant så får jag väl ta och lära mig hur man gör och jag tar gärna emot tips på var man kan göra det. Vad är fördelarna med dyrare växlar och så? Är de mer underhållsfria eller har de andra fördelar men är ännu krångligare att hantera för en novice som jag? Å andra sidan kan man ju lära sig som sagt, jag är inte helt dum i huvudet.

Var framdämpad gaffel bra eller dåligt i stadsmiljö? Bak är ju inte aktuellt iaf, finns det några med lite större hjul (såg en med 29") som gör att det rullar på bättre? Finns det några nackdelar med sådana? Är det några nackdelar med en sådan som kallas "dirt bike" om man bara har den som transportcykel? Sittvinkeln ser ju skönare ut på dem men det kanske inte är så? (Högre styre i förhållande till sadeln.)

Vad är fördelarna med sådana bromsskivor relativt bromsklossar på fälgen? Att de inte drar lika snett och blir snedslitna?

Prisnivån kan väl vara vad som helst, men om det är under 10.000kr så är det ju ett plus =P

Men som sagt en söt hållbar, lättrampad, tålig gatracer med relativt hög kvalite på komponenterna är väl vad jag vill ha. Tips?

Tack på förhand. Och som sagt, jag har ju ingen som helst aning om vilka delar som är bra eller dåliga så det enda jag kan se är ju priset och hur cykeln ser ut på bild.. Så jag skulle uppskatta tips något enormt. Snälla cykelexperter hjälp mig =P

aliquis
2006-12-10, 00:52
Anledningen till att jag postar tråden just nu är om man kan få någon bra rabatt på cyklar med tanke på att det inte är högsäsong, jag antar att det inte händer så mycket utvecklingsmässigt på ett år eller så heller? Två hjul, en sadel och ett styre som gäller varje säsong väl?

aliquis
2006-12-10, 00:56
Det också, vilken ramstorlek skall man ha om man är typ 1.72-1.74 kort?

Goddaniel
2006-12-10, 01:48
Ibland tänker du för mycket Ali. Gå och testa en cykel istället.

bosse_brutal
2006-12-10, 03:38
skaffa en TTAC, (;))bäst man kan ha!

aliquis
2006-12-10, 05:57
Ibland tänker du för mycket Ali. Gå och testa en cykel istället.Vadå testa.

1) De har alltid stängt när jag har vaknat.
2) Jag vet inte vad som är något att ha.
3) Jag ville ju ha bättre än svenska rövarpriser ;D
4) Det är ballare att göra ett medvetet val ;D
5) ...

aliquis
2006-12-13, 07:49
Men kom igen då cykelomars, jag vet ju att ni finns :(

skaparn
2006-12-13, 08:21
Men kom igen då cykelomars, jag vet ju att ni finns :(

Det du gör är samma sak som att ställa 300 frågor om vad man ska köpa för dator och samtidigt ha begränsningen att den får kosta max 4000 och ska beställas från tyskland. Om inte värre, en cykel är något man måste prova innan man vet hur ramen känns, hur detaljerad sepc du än får. I den prisklassen får du en cykel som kommer ta dig till och från jobbet eller motsvarande, antagligen utan att ge dig så mycket glädje. Du löper dessutom alltid risken att bli lite lurad eftersom tillverkare inte sällan sätter märkesprylar på alla synliga ställen för att sedan beställa vevlager från Burkina Faso. Så även om det i katalogen eller hemsidan verkar bra vet du inte det eftersom du inte får känna på cykeln i egen hög person.
Gå till Cykel & Mopedhandlaren och köp en Ideal. De är skit, men det är ju också det du vill ha.

Frazze
2006-12-13, 10:58
Om du cyklar asfalt så kan du skippa dämpare även fram, finns liksom ingen funktion. EGentligen kan du ju skippa hela mtb-grejen och köpa en racer.

Fördelar med bättre växlar är att själva växlingen går mer distinkt, lite mindre trassel, minst trassel av allt får du ju om du köper en singlespeed, dvs med fast utväxling, det blir oftast lite billigare också.

fast om du vill ha lite stil köper du en:
http://www.fahrrad.de/images/BianchiPistachrom_big.jpg
6700:- inkl frakt.

Slimfit
2006-12-13, 11:32
Cyklar du bara på asfalt så kan du kankse börja titta på en cykel med växlarna inbyggt i navet. Då slipper du förhoppningsvis allt strul och service som krävs med utanpåliggande växlar. Att ha en fin mountainbike i bra skick kräver sin tid!

Olsson
2006-12-13, 12:55
Du vill ha en mountainbike för att den är snygg, men du vill ha en vanlig stadscykels alla egenskaper.

Är det så viktigt med en snygg cykel när man ska rulla till affären? Jag kör runt på en skeppshult med 7 växlar i navet, fotbroms, skärmar och pakethållare till vardags. Verkligen en skittrisst cykel, men den har fungerat i 3 års tid nu utan att lyft ett finger för den. Köptes för 1000 kr.

Jag skulle föreslå att du köper något liknande. Om man utgår från det du vill ha så är det bara utseendet som skiljer.

Utanpå liggande växlar kräver underhåll. Saker ska smörjas in och justeras kontinuerligt. Växelvajrar och höljen bör bytas med 6-12 månaders mellanrum om man vill kunna växla hyffsat smidigt.

29 tummarna accelererar långsammare men har fördelen att de slukar hinder lättare.

Fördelen med skivborms är att man får kraftigare bromsverkan, och de fungerar bra i alla väder. Hydraliska ska det vara. När de är inställda och fungerar så kräver de minimalt med underhåll. Men när det börjar strula så blir det mer problem än med vanlig fälgbroms.

Alla dessa egenskaper är anpassade för tuff körning ute i skogsmiljö med branta backar i tuffa väderförhållanden. Ska man tuffa runt lite inne i stan behöver man inte bry sig. Desto mindre prylar, desto mindre kan strula.

Jag hade köpt den där Bianchi pistan Frazze länka till. Skulle jag verkligen kunna tänka mig o köpa här o nu :) Den skulle bli en perfekt caféracer.

JJ
2006-12-13, 13:02
Jag skulle köpt en begagnad om jag vore dig och sen kosta på den en liten service.

Errko
2006-12-13, 16:53
Något åt det här hållet tror jag du skulle bli nöjd med. Har en själv och kan verkligen rekommendera den. Ett mellanting mellan en ren MTB och en Citybike. Lite större hjul med lite tunnare däck på så lämpar sig bra för asfalt. Dämparna är ställbar hårdhet på så blir det mest asfaltsåkande är det bara ställa dom hårda så blir det inte så svampigt. Finns i olika ramstorlekar tydligen. Där jag köpte min kostade den 5500kr.

http://www.scottusa.com/product.php?UID=9828

http://www.scottusa.com/i/images/products/205271.jpg

isato
2006-12-13, 20:30
Visst skulle man kunna köpa en ny cykel för några tusen men det känns ju värt när man vet att den kommer bli stulen

skaparn
2006-12-13, 21:10
Jag hade köpt den där Bianchi pistan Frazze länka till. Skulle jag verkligen kunna tänka mig o köpa här o nu :) Den skulle bli en perfekt caféracer.

Ja den är smäktande vacker. Jag är lur på att man blir lite mobbad i äkta SS eller Fixie-kretsar om man köper sig en färdig, men med en sådan cykel får de håna mig utan att jag blir ledsen.

isato
2006-12-13, 21:12
synd på bockstyret bara tycker ni inte?

skaparn
2006-12-13, 21:44
synd på bockstyret bara tycker ni inte?

Argh!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1966013&posted=1#post1966013

Och nej, du har inte "rätt till din åsikt".

isato
2006-12-13, 22:03
alltså vem vill ha ett sånt kasst styre

Frazze
2006-12-14, 00:09
alltså vem vill ha ett sånt kasst styre

GAAAH

aliquis
2006-12-14, 05:41
Det du gör är samma sak som att ställa 300 frågor om vad man ska köpa för dator och samtidigt ha begränsningen att den får kosta max 4000 och ska beställas från tyskland. Om inte värre, en cykel är något man måste prova innan man vet hur ramen känns, hur detaljerad sepc du än får. I den prisklassen får du en cykel som kommer ta dig till och från jobbet eller motsvarande, antagligen utan att ge dig så mycket glädje. Du löper dessutom alltid risken att bli lite lurad eftersom tillverkare inte sällan sätter märkesprylar på alla synliga ställen för att sedan beställa vevlager från Burkina Faso. Så även om det i katalogen eller hemsidan verkar bra vet du inte det eftersom du inte får känna på cykeln i egen hög person.
Gå till Cykel & Mopedhandlaren och köp en Ideal. De är skit, men det är ju också det du vill ha.Att jag ställer flera frågor är väl för att jag tycker svaren hade varit intressant, och för att försöka reda ut vad jag vill ha, eller något.

Priset satte jag väl till under 10.000 men visst är 4.000 en mer ok prisklass, men i den gamla tråden kom de väl fram till att minst en 5.000 behövde man lägga.

Anledningen till att jag frågar om tyskland är ju att allt rent generellt är mycket billigare och prisvärdare där, och i den andra tråden kunde ju folk tipsa om specifika cyklar från ena butiken där. Nu när jag kollade på skidor så kostar precis samma skida 50% mer här i Sverige än i Tyskland, varför i h-e köpa den i Sverige isf?

Jag har ingen aning hur en ram skall kännas, eller vad man märker för skillnader?

Jag vet inte vad som menas med glädje, för min egen del skulle jag ju tro att det är att saker och ting fungerar som det skall på den, och att det rullar på bra ;/

Hur sjutton skall en noob som jag veta om det är bra saker när jag "känner på dem" själv då? Den cyklen jag har från Sportex är säkert just en sådan cykel, specad med aluminiumram och några aceraväxlar o vad det nu var där bak (?) och ett typ "ordinarie pris" på 5000 men tillfälligt pris på 2500 som de alltid har... Dvs random kinesskit antar jag.

Tipset att gå till en cykelhandlare hjälper ju inte mig eftersom jag är totalt okunnig och de kan säga vad som helst, visst kan jag se om det står säg Crescent på den och anta att det är en bättre cykel än om det står biltema eller om den är köpt på Cykelringen, men utöver det har jag ju ingen aning. Och tanken var att om nu någon med lite koll kan nämnda en prisvärd cykel från Tyskland så tar jag ju hellre den och litar på dem som opartiska "tipsare" relativt en försäljare som naturligtvis kommer tycka att whatever cykel som jag råkar titta på i den prisklass han vill sälja till mig är helt rätt.

aliquis
2006-12-14, 05:50
Om du cyklar asfalt så kan du skippa dämpare även fram, finns liksom ingen funktion. EGentligen kan du ju skippa hela mtb-grejen och köpa en racer.

Fördelar med bättre växlar är att själva växlingen går mer distinkt, lite mindre trassel, minst trassel av allt får du ju om du köper en singlespeed, dvs med fast utväxling, det blir oftast lite billigare också.

fast om du vill ha lite stil köper du en:
http://www.fahrrad.de/images/BianchiPistachrom_big.jpg
6700:- inkl frakt.Jag vet inte varför de kom fram till att dämpare fram var ok, om de nu ens gjorde det, minns inte som sagt, men om de gjorde det så var det väl isf för att det kanske är lite hållbarare med trottoarer och gatsten, nu vet jag ju att man inte SKALL cykla ner för en trottoarkant, eller uppför en, och om man har en helt ny lite dyrare cykel kanske man bryr sig, men oftast gör man ju inte det utan rycker till lite i styret och kör rätt på den ändå, att gå av cykeln eller cykla runt är ju trots allt jobbigt...

Fördelen för racern lär ju vara att den rullar på mycket bättre? Men måste man inte vara mycket mer försiktig med sådana där tunna hjul o grejer? Blir det inte helt skevt om man misshandlar hjulen sådär? Men som sagt man kan ju låta bli. Sedan tycker jag ju inte att de är så snygga och inte heller att racecyklister med raka vader o tights är så snygga de heller, men det är väl ett väldigt dumt argument egentligen.

På min cykel skulle jag gissa att jag inte ens kan få in de två större naven där bak, och på tredje och fjärde står den säkert o tuggar lite fram o tillbaka tills den råkar bestämma sig för att välja det ena ;)
Frampå tror jag att det större är lite kämpigt att få i också men det spelar inte så stor roll för jag kör alltid på det minsta ändå.
Så fort det blir lite fuktigt ute och fryser till, dvs snart, så kommer dessutom vajrarna frysa fast i höljena så att det inte går att växla alls, och det är skitstörigt för jag lägger oftast i någon låg växel precis innan jag stannar vid cykelstället och då får man cykla i gångfart * 1.5 och så blir man så jävla arg på cykelhelvetet :D

Enkelväxlad suger ju för mycket, det skulle jag nog inte orka med, även om typ mors gamla 28" är rätt lättrampad, men typ sju växlar av sådan där inkapslad typ är väl mer eller mindre underhållsfritt det också? Det skulle ju kanske räcka men de ser ju inte lika fräna ut!! ;/

Jag tycker inte att den där cykeln är så snygg, det är bara en växel på den med? Wannaberacer av något jättehippt märke i budgetdeluxemodell för wannabes som vill visa hur fräna de är utan att dra med riktiga hojjen?

aliquis
2006-12-14, 05:52
Visst ja, du där uppe, den har inga skärmar eller kedjeskydd heller, det är obra! Även sådana där små snurrande kedjeskydd som jag har nu är ju obra då brallorna ofta dras in i skiten.

Cyklar du bara på asfalt så kan du kankse börja titta på en cykel med växlarna inbyggt i navet. Då slipper du förhoppningsvis allt strul och service som krävs med utanpåliggande växlar. Att ha en fin mountainbike i bra skick kräver sin tid!Men det senare hade ju inte varit så stort problem om jag bara hade en aning om hur man gjorde, men det har jag ju inte. Men visst, skärmar, pakethållare och paketkorg är ju praktiskt, och en mer upprät sittstil är ju bekvämt, men särskilt fränt är det ju inte ;/

aliquis
2006-12-14, 05:55
Du vill ha en mountainbike för att den är snygg, men du vill ha en vanlig stadscykels alla egenskaper.

Är det så viktigt med en snygg cykel när man ska rulla till affären? Jag kör runt på en skeppshult med 7 växlar i navet, fotbroms, skärmar och pakethållare till vardags. Verkligen en skittrisst cykel, men den har fungerat i 3 års tid nu utan att lyft ett finger för den. Köptes för 1000 kr.

Jag skulle föreslå att du köper något liknande. Om man utgår från det du vill ha så är det bara utseendet som skiljer.

Utanpå liggande växlar kräver underhåll. Saker ska smörjas in och justeras kontinuerligt. Växelvajrar och höljen bör bytas med 6-12 månaders mellanrum om man vill kunna växla hyffsat smidigt.

29 tummarna accelererar långsammare men har fördelen att de slukar hinder lättare.

Fördelen med skivborms är att man får kraftigare bromsverkan, och de fungerar bra i alla väder. Hydraliska ska det vara. När de är inställda och fungerar så kräver de minimalt med underhåll. Men när det börjar strula så blir det mer problem än med vanlig fälgbroms.

Alla dessa egenskaper är anpassade för tuff körning ute i skogsmiljö med branta backar i tuffa väderförhållanden. Ska man tuffa runt lite inne i stan behöver man inte bry sig. Desto mindre prylar, desto mindre kan strula.

Jag hade köpt den där Bianchi pistan Frazze länka till. Skulle jag verkligen kunna tänka mig o köpa här o nu :) Den skulle bli en perfekt caféracer.Ja! ;D
Går ju att sätta skärmar på en MTB med och diverse hållare vågar man väl kanske inte lita på och en korg rymmer ändå inte en matkasse så det går ju bra med en väska på ryggen också.

Nej, jätteviktigt är det kanske inte, men roligare, och så om man nu kunde lära sig hur saker o ting fungerar så kunde det ju vara skoj att kunna också.

Är det inte knöligt att byta ut grejerna då? Låter ruskigt ofta, jag har bytt när det går sönder ;D

Varför är den så perfekt då? För att den är enkel och snygg på något cykelfantastsätt?

aliquis
2006-12-14, 06:02
Jag skulle köpt en begagnad om jag vore dig och sen kosta på den en liten service.Men jag har ju inte någon som helst koll på vad något är så jag kan ju köpa en 4 år gammal begagnad för mer än vad den kostade ny om det är så...Visst skulle man kunna köpa en ny cykel för några tusen men det känns ju värt när man vet att den kommer bli stulenOm den nu blir det, min har stått där nere i fem år enbart låst med ett blocklås och ingen har snott den änsålänge, har en vajer och ett hänglås på stället med att dra runt ramen men orkar aldrig sätta på det, det har skavt sönder ramen så mycket och är jobbigt att ta med.

På stan är väl risken större och framförallt finns det ju så jävla många puckon som skall dra omkull cyklar, inte bryr sig om de trillar omkull och som måste hoppa sönder dem och trasha i största allmänhet så där kan det ju bli problem. Antingen får man väl gömma undan den lite eller ta något annat sunk när man skall upp på stan vid dumma tider.
Ja den är smäktande vacker. Jag är lur på att man blir lite mobbad i äkta SS eller Fixie-kretsar om man köper sig en färdig, men med en sådan cykel får de håna mig utan att jag blir ledsen.Jag förstår inte, men du får gärna förklara dina känslor ;D

Här fanns det visst mer av dem http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1966013&postcount=141 ;)

aliquis
2006-12-14, 06:04
"Pista

The bike that started it all, from the company that started it all. Pista is Italian for track and a pista style bike was the first model we made, 121 years ago."

Var visst det fina.

skaparn
2006-12-14, 10:24
varför i h-e köpa den i Sverige isf?

För att då får man prova den. Dessutom bygger man upp relationen med sin LBS för framtida tjänster.

Du gör det här alldeles för svårt för dig. Erfarenheter måste man skaffa sig genom att cykla på cyklar och fundera vad man känner. Ingen kan särskilt beskriva övningsutföranden i skivstångslokalen för en som inte tränar, och av det du skriver att döma verkar du knappt ha cyklat i stadsmiljö förut.

Så:
1. Köp en Ideal
2. Cykla
3. Surfa på internet
4. Cykla mer
5. Surfa mer
6. Köp en ny cykel

aliquis
2006-12-14, 13:01
Tråkigt svar, och visst har jag väl inte cyklat så mycket i stadsmiljö men det är ju sättet jag tar mig fram på iaf, är dock uppväxt på landet och Örebro är ju en liten stad.